Behöver hjälp, katten kissar blod
Hej, nu på morgonen hände en otrevlig sak, två utav våra katter började slåss, eller det var snarare den ena som gick på den andra, han är en kastrerad hane. Han gick i vart fall på vår hona och de började slåss, det rök en det pälstussar. Vi lyckades få bort kasteraten ifrån honan och släppte ut honom (vi kollade givetvis så han inte var skadad). Men honan gömde sig under soffan, så hon fick självmant komma ut. när hon gjorde det så gick hon in på min systers rum, satte sig i hennes bokhylla och KISSADE. Det gör hon aldrig. Och kisset var rött, alltså blod! Min mormor kollade igenom henne (jag satt på mitt rum så jag visste inte att hon kissat rött). Hon hittade inga ytliga skador och släppte ut henne. Sedan berättade hon för mig. Jag blev såklart riktigt förbannad, dels för att hon släppte ut henne och för att hon inte ens bryr sig om att kontakta vetrinär, utan hon vill vänta och se om det försvinner, men problemet är att Zezzan (honan) i vanliga fall alltid gör sina behov ute. Jag vet att när en katt kissar blod är det allvarligt, alltså urinvägsinfektion eller njursten. Men det bryr hon sig inte om.
Så nu undrar jag vad ni tycker jag ska göra? Jag kan ju inte övertala henne och jag är själv 15, så jag kan inte köra och har dessutom inte råd med vetrinär, men katten behöver ju hjälp…
Vad tror ni att det kan vara? Kan det ha nått samband med slagsmålet?
Hälsningar Amanda och kaninerna

Ni måste till veterinär.fråga din mornor vad hon skulle gjort om hon kissade blod, nog skulle väl hon till läkaren. Man har ansvar för sina djur och hon måste ta det nu!. Det kan vara riktigt allvarligt ju!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Hur har det gått, och hur mår katten?
#2 Hon blev som sagt utsläppt av min mormor, så jag var ute och letade efter henne. Först på eftermiddagen kom hon fram, hon var pigg och precis som vanligt. Hon kissade även då och kisset var inte rött, utan normalfärgat.
Är honan kastrerad?
Stolt ägare till tre La permer
#4 Nej, hon går på P-piller… Vill kastrera henne men det vill min mormor inte heller, hon tycker att p-pillar räcker, så jag samlar ihop pengar så gått jag kan för att kunna kastrera henne.
#5: antar att din mormor vet om att det nästan är helt säkert att de får juvertumörer om man ger p-piller under längre perioder? :(
Blir jätteglad över att du kämpar så för kissen, inte lätt när man inte har riktig inkomst eller åldern inne. Hoppas verkligen att du får lite vett i din mormor, att katten mår bättre och jag tycker att katten har tur som har dig!
Berätta för din mormor att P-piller är en styggelse och att kattan kan bli dräktig ändå.
Önska dig en kastration i julklapp.
Stolt ägare till tre La permer
6# Nej det gör hon inte, deras förra honkatt gick på p-piller hela sitt liv, hon blev 20 år, så tack vare det tror hon att p-piller är ofarligt… 7# Tack, hon har faktiskt fått en kull, men den enda mormor sa var: hon spydde väl ut pillret sen så hon kunde bli parad. Hon tror inte ett dugg på vad jag säger. Hankatterna tog hon in för kastrering, så varför inte honkatten? Jo för att det kostar 300 kr extra.
Lite lustig orsak med tanke på att p-piller kommer kosta och i längden blir dyrare än kastrering. Speciellt när katten blir sjuk pga p-piller.
Skönt att höra att du kämpar för katten i alla fall :)