Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 783 ggr
Findusina
0

Hur får vi katten att bli tryggare?

Hej!

För tre veckor sedan skaffade vi två 4 månaders kattungar. De kommer från ett djurhem och är väldigt vana vid andra katter. Vi har sedan tidigare vår gamle kattherre på snart 17 år han hade en lika gammal kattkompis som tyvärr gick bort för en tid sedan. Dessa var inga nära vänner men accepterade varandra och var och en skötte sitt.

Vår gamle katt tycker inte om nykomlingarna, men har den senaste veckan visat lite nyfikenhet och lite tendenser till lek. Kattungarna är nyfikna på honom men kommer de för nära säger han till på skarpen och då struntar de i honom.

Vi tycker att han verkar otrygg, han har svårt att slappna av i deras närhet, nu äter han och dricker, men ett tag ville han inte göra det när de fanns i närheten. Vi har dem bara tillsammans under uppsikt och delar på dem för att den gamle katten ska få lite paus.

Det jag undrar är hur vi kan hjälpa vår gamle katt att känna sig trygg och bekväm i småkatternas sällskap? Kan vi träna honom till att känna sig mer trygg på något vis? (Vi använder redan Zylkene och Feliway) Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande?

jbe
0

Nu är inte jag någon kattexpert, men spontant känner jag att er äldre katt orkar helt enkelt inte med kattungar och tycker antagligen de är allmänt jobbiga.

Han är ju äldre och vill troligen ta det bara lugnt under resten av sitt liv, inte studsa runt med småskitar Foten i munnen

Tilla_
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min spontana reaktion är att det är bra att ni skaffade två kattungar! Då kan de busa med varandra när gamlingen inte vill. Vi har en gamling som också är snart 17 år tillsammans med en huskatt på ~3år och en bengal på ~2 år. Jag brukar låta gamla katten sova hos oss och stänga ute de andra katterna på natten (om det inte är så att nån av de andra ligger och sover i sängen tyst och lugnt). Jag ger honom också mat i sovrummet med jämna mellanrum för att han ska få stunder i fred. Eftersom jag inte alltid vill ha sovrumsdörren stängd har jag uppfunnit en liten privat plats för gamlingen i sovrummet också. Jag har ett stort linneskåp som kan öppnas med två stycken dörrar. Den högra dörren öppnas först, sen kan man öppna den vänstra eller regla den så att den sitter fast. Jag har den reglad och har sedan lagt in en sovpuff på den översta hyllan bakom den reglade dörren. Dit kan ingen av katterna hoppa upp, men jag kan själv placera gammelkatten där och när han vill komma ner så kan han hoppa därifrån (han är fortfarande väldigt smidig :)). Där brukar jag lägga honom när nån av de andra katterna försöker busa med honom trots att han inte vill, om han väljer att stanna där så kan de andra katterna inte nå honom. :) Kanske kan ni också skapa mysiga "privata" platser åt gamla katten? Bifogar en bild på skåpet så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.