Angående frågor om katts mående
Hallå.
Sitter ofta och kikar här på iFokus och jag tycker ofta att det är så att folk väljer att ställa frågor här på forumet istället, gällande när katten kanske kräks, mår dåligt, har konstiga knölar, är dåliga i magen osvosv, istället för att ta katten till veterinären på en gång.
Katter är starka djur som oftast inte vill visa att de mår dåligt. Är det så att kattens allmäntillstånd försämrats, eller att den varit lös i magen en tid(katten blir uttorkad) eller har andra sjuksymptom, vänta inte i någon vecka och hör här på forumet om vad folk tycker, utan åk till veterinären. Eller ring in och fråga vad DE säger.
Jag blir så ledsen då det flertalet gånger varit folk här som skrivit om deras sjuka katt, väntat och sedan har det slutat med att katten tyvärr har avlidit.
Ett tips bara. :)
Enig, vid problem. Sök adekvat hjälp på en gång. Tyvärr tycker ju de flesta att gratis är gott så hellre 20 olika gratisråd och så provar man sig fram än en kompetent och invididuell bedömning som kostar litegrann.
#2 dock kostar det inte att ringa och höra med veterinär.
Men jag håller med TS och Silvestris, många gånger har folk här inne väntat alldeles för länge med att ta sina katter till veterinären.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Tyvärr så kan ju veterinären sällan säga något specifikt över telefon. Därför får man nästan alltid räkna med att åka dit med katten.
#3 Jo det är sant :)
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
#3 Men varför tror då folk att man kan säga något specifikt över ett nätforum då:p?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#5 För att de inte har tillräckligt kunskap för att inse att katten är ett komplext djur? Jag vet inte. Antagligen hoppas de att någon annan har haft en katt exakt samma symptom och därmed kan få veta hur den ska behandlas, helt gratis. Förhoppningsvis krävs inte ens receptbelagd medicin…
#6 Tycker det verkar rätt skumt. Och hur vet man att det är exakt samma sjukdom? Olika sjukdomar kan ju visa sig på samma sätt:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#7 Det är klart man inte vet men vad väntar dig av folk som frågar forum före veterinär?
Ringet man till en veterinär kan de ju oftast iallafall bedömma om de anser att man bör åka in och kolla katten, eller ifall de anser att man kan avvakta ett tag. Bara det kan ju vara en stor betydelse!
Håller med däremot vid tex dålig i magen kan bero på många orsaker, har mest sett det i samband med folk som gjort foderbyten hastigt och då är veterinär lite onödigt. Men annars fattar jag inte varför man frågar diagnos på nätet när det finns veterinärs stationer.
#10: jo, men är det så att de haft sprutbajset deluxe i flera dagar så lär de bli extremt uttorkade vilket är farligt så då kan det behövas att katten får ligga inne på dropp.
Jag tycker det är helt normalt och bra när man frågar om tips angående sådant man redan vet vad det är, mindre akuta saker. T ex om man har en diabetessjuk katt och vill ha råd angående mat som funkat bra för andra med sjuka katter. Ja helt enkelt underhållstips för (icke akut) sjuka såväl som friska katter. Även beteendeproblem kan man få många bra tips. Men man bör naturligtvis även söka egen fakta och jämföra med.
Däremot läser jag alltför ofta trådar där katten spytt 4 ggr per dag i en vecka och bara ligger och sover, och TS vet inte vad denne ska göra alls? Då blir jag bara förbannad rent ut sagt. Undviker att ens diskutera i sådana trådar, då jag inte tycker man ska ha djur om man inte vet vad en veterinär är.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Ja, det är ju olika saker. Att söka efter andras erfarenheter när man redan har varit hos veterinären och har fått en diagnos (eller katten iaf är under utredning) är en sak. Fullt förståeligt och självklart helt okej.
Men det är ju det sistnämnda som inte riktigt går att greppa, att man inte ens åker och kollar upp sin katt utan bara hoppas att någon magiskt ska kunna lösa det över internet.