Lika mycket värda? Eller inte.
Jag läste ett inlägg där någon var upprörd över att den blev kallad Backyard breeder eller liknande…
Det som upprörde var inte det över huvud taget utan folks syn på katter och deras värde. Varför är det fel att ta betalt för en hus-/bondkatt om det finns folk som är villiga att betala det priset?
Varför har man mer rätt att ta 10 000 för en nakenkatt?
Skulle den där lilla huskattungen vara så lite värd att man ska behöva skämmas över att ta en slant för den?
Det om något är ju att försäkra sig om att katten kommer till ett hem där folk verkligen tänkt till och verkligen valt sin familjemedlem med kärlek och omsorg. Man impulsköper oftast inte en katt för 4-5000.
Det verkar vara skamligt att tjäna en slant på en huskatt men status att sälja sina "fina" raskatter för ett skamligt högt pris.
Jag har inga katter själv men är volontär på ett katthem och måste säga att jag inte tycker att någon raskatt är mer värd än någon av katterna där.
Jag skulle inte betala mindre för en av dem än någon annan.
Det spelar ingen roll vilken bakgrund, färg eller ras katten har.
Jag gillar inte oseriös kattuppfödning då vi redan har så mycket katter här i världen… Men oseriös uppfödning är för mig inte att para huskatter eller blandningar i sig. Det är för mig när kullen är oplanerad, när man inte vaccinerar, chippar osv.
Om människans syn på det där med huskatters värde ändrades så tror jag att hanteringen av dem skulle se väldigt annorlunda ut. Jag önskar att även de kunde kosta 5000 kronor så att de slutar impulsköpas.
Hur kan man vara en riktig kattälskare och samtidigt fördömma en hel kattras sådär som många gör?
Jag förstår inte hur det kan vara så okey att vara rasistisk i katt och hundvärlden men så fult sen när det sker mellan oss människor.
En liten tankeställare kanske.
Jag köper hellre en dyr huskatt från ett katthem där jag vet att pengarna går rätt, där jag hjälper en varelse i desperat behov av ett hem och kärlek än för någons raskatt där jag vet att pengarna trillar rakt ner i semesterkassan och ännu en kull börjar planeras direkt trots att "det redan finns så många katter där ute".
Sorry för mitt bittra inlägg… Men ibland blir man ju nästan mörkrädd.
Jag tror knappast att pengarna går till raskattuppfödarnas "semesterkassa". Det går nog snarare till hankattägaren för språngavgifter, till försäkringsbolag för dolda fel-försäkringar, till de företag som handhåller testningar av blodgrupp och diverse sjukdomar. Och till veterinären för vaccineringar, besiktningar och id-märkningar. Det kostar pengar att föda upp en raskatt. Därför är de dyrare.
Huskattsuppfödare däremot brukar sällan lägga ut en krona på deras uppfödning. Möjligtvis några kronor för avmaskning i bästa fall. Därför känns det fel om huskatter skall kosta mer än vad de har kostat uppfödaren. Att sälja en huskatt för flera tusen som varken är vaccinerad, id-märkt, besiktigad, eller där man inte har en aning om vilka föräldrarna är och vilka sjukdomar de bär på, tycker jag känns lite fel. Särskilt som man inte ens kan livförsäkra en huskatt för mer än 2000 kr (eller vad summan nu var).
Visst är det bra att huskatter också kostar pengar, så de inte blir slit-och-släng-varor, men att ta mer betalt för katten än vad man själv som uppfödare har gett ut blir lite fel. Då tänker man ju mer på sin egen vinning än på katten.
#1 Men som jag skrev så menade jag ju seriös huskattsuppfödning…
Där man vaccinerar, försäkrar, avmaskar, id-märker osv…
Av någon anledning så verkar många anse att det är helt okey att ta 10-15000 bara för att katten är av en viss ras men om du tar 4-5000 för en kattunge som är en huskatt och som du har fixat precis allt för så verkar det av någon anledning som att man måste skämmas ändå trots att de som köper katten är upplyst om allting och vill ha just den katten ändå?
Det tycker jag är helt galet. Förstår du hur jag menar?
Alla personer har självklart inte såna åsikter…
Men jag tycker ändå att det är alldeles för många som ser det så.
Förutom vaccin, registrering, försäkring, och så vidare tycker jag att det är illa pga sättet katterna marknadsförs. Det är en sak att vilja ha ett bra hem till en katt, men varför skrivs det alltid så innerligt om 25% siames eller att en katt någon generation tillbaka har stamtavla? Det ger intrycket av att det är något likt en raskatt man köper - och det är fel.
Om man verkligen var seriös så är det inte svårt att registrera sig och följa direktiven som finns. Därmed blir min slutsats att all huskattsavel är oseriös.
Om man skulle ta ut samma vinstmarginaler som BYB får ut, på raskatter skulle de bli än dyrare. Då vinsterna går upp drar det til sig oänskade element som ser till pengarna i främsta rummet och inte katternas väl. Är det detta som vi önskar? Nej knappast!
BYB ser INTE till sina katters hälsa då de inte klarar av att följa enkla simpla direktiv från förbund.
Alla röstar med sina pengar vill man stödja någon som är oseriös så visst gör det, vill du rädda en nigeriansk prinsessa på internet som har frysta bankkonton så visst gör det. Men kom inte efteråt och gnäll när folk påpekar att det är en huskatt och inget annat, NEJ inga % alls, då det existerar egenligen inte alla är huskatt.
/Fridaybrew
En raskatt är dyrare eftersom det kostar mer att föda upp den.. De är ju hälsokollade på ett helt annat sätt. Dessa hälsokoller kostar ju en hel del pengar.. Språngavgifter och pengar/kattunge ska även gå till hankattens ägare. osv..
En huskatt går ju allt som oftaste inte igenom dessa tester.. och oftast så är dom parade med random hankatt då dom fått gå ute.. så hankattens ägare kan inte heller komma och kräva sin del. Alltså säljs dom för en lägre summa också.
Så enkelt är det. Ser inget fel i det heller. Så länge uppfödaren (renrasig eller huskatt) inte tar ut bra mycket mer pengar än vad denne faktiskt har lagt ut på den.
Tycker du bör läsa på lite vad raskatt innebär.. det är inte bara ett "fint papper".. Det innebär även att mycket har gjorts för att i största möjliga mån kunna garatera att man får en frisk katt med bästa förutsättningarna! :)
Jag tycker också en huskatt ska kosta lite, att köpa från katthem är ju jättebra. Att de som "råkat" få en kull huskattungar säljer de avmaskade, vaccinerade och kanske också kastrerade och tar 1000-1500 kr är också helt ok.
Det jag tycker är fel är alla som annonserar ut raskattungar som inte alls är det. Ibland står en viss % men i många fall står det bara "Bengalkattungar" eller "Maine Coon kattungar" och sen i annonstexten lite luddigt om att föräldrarna inte är registrerade av nån anledning.
De som inte är så insatta i kattvärlden går ju på det här och blir lurade! Det är bara att ta en titt på Blocket för att inse att kattlurendrejerier finns överallt. Ibland kanske p g a okunskap hos uppfödaren men det är nog medvetet många gånger för att tjäna några tusen.
Så, det är alltså inte priset på en kattunge som jag reagerar på utan att folk helt enkelt blir lurade.
Hur många här har t ex sett annonser med Maine Coon, Norsk skogkatt som varit korthåriga?
Jag tycker det blir fel eftersom avelsarbetet sällan innebär hälsotester innan och sällan mer än avmaskning. Men även om det finns de som vaccinerar osv så går dom ändå plus massor på sina kullar. Och där är den stora risken. Det finns tyvärr dom som insett hur mycket pengar som går att tjäna så fort man avlar fram blandraser mellan populära raser. Ofta långhåriga. Och samtidigt som dom faktiskt skiter i hur katterna får det och hur hälsan för främst mamman är. Det är väl det som är så synd när folk väljer att avla fram huskatter. Har bara mött en som sa att h*n gjorde tester innan. Alla andra bara tar kullen utan en tanke på det. Det är värdet för huskatter idag… Man tar kullar utan en tanke bakom trots stort överskott. Eller avlar fram blandraser ofta utan en tanke där också men tar rejält betalt för att det är den och den rasen. Jag tycker inte det är pengarna som styr värdet och hur seriöst uppfödda katterna är. Därför skulle jag aldrig kunna köpa huskatt från någon uppfödare om jag ville ha huskatt. Då skulle jag välja katthem för jag vill inte stödja det oseriösa för huskatter förtjänar bättre. De förtjänar samma som många raskatter redan får. Det handlar alltså inte om att raskatter är finare och därför får kosta mer. Och man betalar inte för rasen i första hand, inte jag i alla fall men såklart ville vi ha ett särskilt temperament och var ute efter katter som sambons mormor och morfar tålde bäst. Men tittar du då på blandraser och jämför med "vanliga" huskatter på blocket. Vart är det då man egentligen betalar utifrån utseende och eventuella och i många fall påstådda raser?

Självklart ska alla katter kosta men det ska vara vettiga priser!
En byb-uppfödare har inte samma utgifter som en riktig registrerad har. De är oftast ute efter att tjäna pengar.
Kan ju bara stå för mig själv, har definitivt inte gått plus på mina kullar men det är inget jag förväntar mig heller.
Skippar man däremot alla tester och sådant och köper en katt som "ser ut som" en raskatt så går det lura många att köpa och du tjänar väldigt mycket.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Finns en k***ing utanför Helsingborg som de senaste månaderna har haft minst 12 olika kullar utlagda på Blocket. Blandraser på Main coon, perser, skogkatt. Föräldrarna otestade och mest troligt utan stamtavla. Ungarna alltid bara avmaskade. I våras annonserade hon efter långhåriga katter, så det är antagligen dem hon nu tagit kullar på. Annonserade ut en unge på 6 veckor där mamman dött. Ihjälavlad? Nyligen blev en av kattungarna korthårig. Då annonserade hon ut den som perser/brittisk korthår. De övriga kullarna hon annonserat ut har varit långhåriga. Men de flesta av kullarna har varit relativt små. 2 eller 3 ungar. Kan ge mig f*n på att hon nackar ungar som blir korthåriga, eftersom 2 renrasiga långhåriga katter inte kan få korthåriga ungar.
Och hon tar 1-2 tusen kronor per kattunge, som hon stoppar rakt ner i plånboken. Är det sånt folk vill stödja? För TS du ska veta att dessa människor sedan sitter och skrattar åt alla dessa korkade kattköpare som bekostar deras semesterresor osv, bara för att de vill åt billiga låtsasraskatter. Och så länge dessa korkade köpare hjälper till att bekosta deras lyxvanor, kommer sådant folk inte att sluta att utnyttja de stackars djuren som kommer i deras väg.

Jag håller med det som har sagts tidigare: man betalar för omsorger och uppfödarens utgifter, inte för "fina" gener.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad är kattmammorna värda?
Jag vill inte att det ska bli en industri där folk tjänar pengar på katter som får kull efter kull .
Katter som inte får någon veterinärvård och som avlivas om när de blir sjuka och inte lönsamma längre.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
T.S om du nu är volontär på ett katthem så vet du att det är inte raskatter som sitter där utan just huskatter. Vi har minst 100.000 hemlösa huskatter här i Sverige vilket är vårt största djurskyddsproblem. Raskatter kostar därför att det finns efterfråganpå dessa på huskatte finns det många, många fler än vad som efterfrågas så det är marknaden som styr.
Å andra sidan så härstammar de flesta raskatter från just huskatter någonstans här på jorden. Europé är vår egen huskatt fast med stamtavla.
TS, tror du seriöst att folk tjänar pengar när de säljer en raskatt för 6000-10 000kr? Låt mig skratta. Att föda upp djur är en dyr hobby (just det, en hobby). Jag föder inte upp, men jag känner flera och hur de går minus på över 50 000kr så är det något man verkligen tänker hårt på innan man ger sig in på det. Allt skattedeklareras enligt regler.
Vaccination, ID-chip, osv. kostar inte 4000kr per katt, och därför kan man inte säga att sälja en huskatt för en sådan stor summa är rätt, särskilt inte när man skriver ut påstådda rasprocent. En dag så kanske alla katter kan beskostas flera tusen, men som det är nu, är det endast katter med påstådda rasprocent som kan säljas för så mycket. Det ökar absolut inte huskattens status öht. Enligt mig ska en katt kosta efter det som har lagts ned på uppfödningen. Därför är 6000-10 000kr en helt ok summa (särskilt om det är en ras där många dyra importer krävs inköpas) för en raskatt, och 1500-2000kr en helt ok summa för en huskatt (om testad, kan man nog lägga till lite mer). När man köper en katt betalar man för omsorgen lagd på katten, man betalar inte (och bör inte) för "något fint papper" och i blandraskatternas fall "fina rasprocent", utan en katt som har fått en bra start och omsorg i livet där uppfödaren har engagerat sig och en underbar, så frisk som möjligt sällskapskatt, och inget annat. Och detta gör inte huskatten mindre värd. Vissa raser kostar bara 6000kr i inköp medan vissa kan kosta uppemot 10 000kr. De kattraserna som kostar 10 000kr är ju inte mer värda än de som säljs för 6000kr. Det har ju inget med det att göra alls, för värdet för en katt kan inte sättas enligt deras prislapp.
#3 Det är precis det jag menar… Folk tycker att det är fel att skriva % för att det ger intryck av att katten skulle vara finare än vad de är… Vad är det egentligen för sätt att se på det? En katt är en katt även om jag förstår att vissa lägger ner eller mindre pengar på sin uppfödning. Det är skit synd om det finns grisar som håller på och lurar kattköpare…
Men samtidigt så tror jag inte att alla gör det.
#12 Anledningen till att det i stort sätt inte finns en enda "raskatt" på katthemmen är just för att de går åt som smör på blocket och liknande… Katthemmen tar därför in de katter som har det som svårast vilket blir just huskatten. De hjälper och stöttar dock personer som behöver omplacera sina raskatter. Köerna är långa och de flesta raskattägare har redan fått sina katter omplacerade när det är deras tur. Majoriteten av katterna är hemlösa när de kommer dit, har hittats ute, kommer från dödsbo eller har levt i ett hem med missbruksproblematik eller psykisk ohälsa.
#13 Du verkar ha hakat upp dig på att någon skrev rasprocent? Men om personen inte skriver rasprocent? Har gjort allting annat rätt? Betyder det att man då inte får ta ut en liten summa? Vad är det som säger att man inte lagt ut en massa pengar på den lilla kattungen även om den inte har några fina "rasprocent"? Varför ska det för övrigt vara mer okey att ha kattuppfödning om man har fina raskissar än om man har huskatter? Det kan ju till och med vara två raskatter med stamtavla bara det att de är av olika ras? Då får man ju oftast en hälsohistorik osv.
Sen vill jag bara påpeka att ni kan sluta få det att låta som att jag stödjer oseriös kattuppfödning… För jag har absolut inte sagt att ALL huskattuppfödning är seriös och bra… Jag har sagt att jag anser att det i vissa fall inte alls är något fel. Jag säger inte att det är fel att sälja en katt för 10 000 om det är så att kostnaderna man lagt ner på dem kommer upp i de summorna men att man inte ska kunna ta betalt för en huskatt som man lagt ner pengar på hos veterinär osv är ju bara galet? Det verkar som att många tycker att de borde skämmas då.
#14 Men huskattavel kan aldrig bli seriös om det redan finns 100 000 huskatter som behöver ett hem. Med seriös avel så innebär det också att man inte föder upp fler katter än vad det finns hem till.
#14 Men då är ju även raskattsavel fel på ett sätt? För det finns ju redan så många katter som behöver hem? Sen anser jag inte att man bara kan sluta föda upp huskatter i 20 år för det skulle ju innebära att huskatterna dog ut helt? Det låter ju inte riktigt rätt heller? Ett problem är ju det att folk vill ha kattungar istället för vuxna katter. Om fler skulle vilja ge ett hem till vuxna katter så skulle ju efterfrågan på kattungar inte bli lika stor. Jag tror på något sätt att det och sterilisering av honkatter som man har ute är en bra kombination.
Jag skulle bara bli glad om folk skulle börja vaccinera, idmärka , avmaska, idmärkta och besikta huskatterna och ta 1500-2000 för dom. Och skulle dom dessutom göra avelstester innan så vore det ju ännu bättre och då kan dom ta betalt för det arbetet dom gör. Men hur många gör det?
Däremot är marknaden fortfarande mättad, men vill man ändå och tar hand om de ungar man inte får sålt så är det väl bara fritt fram.
Men när man börjar avla blandraser så ska man inte ta betalt för att det finns en viss ras. Huskatten blir ju inte finare för att det finns en viss ras. Vi faller alla för olika färger och teckningar osv och självklart även temperament. Och i många fall blir det ju då lättare att välja en viss ras, men det är inte själva rasen i sig som ska kosta en massa pengar. Raskatter är inte finare är huskatter. Alla katter är fina.
Tyvärr kan man hur som helst inte livförsäkra för mer än 1500 oavsett hur mycket man betalat för sin huskatt.
Och en annan skillnad mellan ras och huskatt är att för raskatter är inte marknaden mättad. Alla är katter javisst, men det är fortfarande olika marknader. Något man också måste tänka på när man avlar.
Nu vet jag inte hur vettigt jag lyckades skriva det här. Men bör vara förståerligt i alla fall :)
#16 Förhoppningsvis blir det snart krav på kastrering av både hanar och honor som ska gå fritt ute. Det vore ett bra steg för dom hemlösa.
Huskatterna kommer inte dö ut än på länge.
Och sen finns ju även den gamla svenska huskatten, Europén. Något som fler borde välja att avla på istället så inte den ska försvinna.
#16 Jag kan lova dig att om all huskattsavel stoppades i 20 år så skulle det ändå finnas huskatter kvar. Det går knappast att säga till de hemlösa honkatterna att de ska hålla ner svansen mellan hoptryckta baktassar när de löper. Så att det skulle bli brist på huskatter är inget du behöver oroa dig för.

#16 Nej jag skulle inte välja huskatt utan skulle jag inte få köpa de katter jag har idag så skulle jag vara utan katt.
Raskatter och huskatter är två helt skilda marknader.
Att alla vill ha kattungar håller jag inte alls med om.jag har vanligtvis en lista på folk som vill köpa en lite äldre katt.
Att sterilisera honkatter ser jag ingen nytta med.Alla katter som inte ska gå i planerad registrerad avel bör kastreras.
Stolt ägare till tre La permer
Lite roligt att detta kommer upp nu när det diskuteras på Fb med en kvinna som har sin 4:e kull utav Norskskogskatt/Persier/ Någonting och bondkatt.
Dom kostar 4500 kr styck och det priset går absolut INTE att pruta på för att bara seriösa ska höra av sig, kan man inte betala nästan 5000 kr så är man inte lämpad som ägare, men ändå kostar den korthåriga kraken 2000 kr ?!
Jag ifrågasatte lite varför katterna kostar så mycket och hon blev minst sagt arg och en annan tjej frågade varför den korthåriga kostade mindre
Och hon svarade
- För att dom andra är långhåriga.
Ni får ursäkta mig nu men jag blev rent ut sagt tokig och frågade om då inte den korthåriga katten var lika mycket värd som den långhåriga, att hon bara är ute efter att tjäna pengar. Hon hotade då med en anmälan och jag svarade typ "Anmäla vadå ? att du försöker lura folk och säger att dom köper en fin blandras mellan raskatter och dom är INTE huskatter ?! att du inte kan svara på varför den korthåriga kostar mindre pengar är ju bara tragiskt=/ "
Sedan tog hon bort hennes annonser och jag tycker faktiskt synd om dom köpare som går på dessa annonser. Folk som ínte läser på och betalar flera tusen för något som dom inte ens får.
Jag har själv en huskatt och en renrasig och tycker ingen är värd mindre än den andra. Man kan lätt ta 1000-1500 kr för en huskatt men fan inte 4500 kr..
den lilla korthåriga kraken ligger ute i en egen annons utan syskonen eftersom den är korthårig, kostar 2500 kr där..Annonserna ligger på Örebro län

#16, skulle alla raskatter trollas bort idag och de hem som blir över faktiskt kunna ta emot alla de hemlösa kater som existerar – vilket är långt från säkert pga familjesituation (skyggisar + barn är ingen bra kombination), allergi etc – så skulle det inte ta lång tid innan vi är tillbaka där vi är idag, just för att det föds så oerhört många huskattungar varje år. Enda skillnaden är att under en kort, kort period skulle några fler överleva.
Vad värre är, all seriös avel skulle vara totalt bortblåst, och kvar finns bara BYB:sen och de som helt enkelt inte orkar kastrera, plus några enstaka som helt enkelt haft rejäl otur med katt som smitit och så.
Dessutom, det finns en ras som bygger på den klassiska nordiska korthårskatten och som syftar till att bevara denna: europén. Faktum är att vill man bevara den kattypen, som är en sisådär tvåtusen år äldre än den äldsta registrerade kattrasen, så är det precis rätt väg att gå då det är omöjligt att veta om huskatter har påbrå från någon ras eller utländsk huskatt, vilket ju blir vanligare och vanligare med den BYB som pågår.
#20 Först säger du att du inte stödjer tanken med sterilisering av honkatter och sen säger du att du stödjer sterilisering av båda könen? Jag tror att vi är lite inne på samma grej.
#23 Jag är väl iof också helt övertygad om att det inte skulle bli brist på huskatter bara för att man slutade avla i 20 år heller… Men det känns lite konstigt om man skulle förbjuda folk att avla på huskatter helt plötsligt. Det handlar väl kanske mer om att man ska ha en seriös avel i såna fall istället för att låta sin katt gå ute osteriliserade som vissa gör?
Steriliserar gör väl ingen veterinär fortfarande hoppas jag. Kastrering är väl det enda vettiga :)

#24 Vid sterilisering behåller katten sin könsdrift men kan inte få kattungar eller göra kattungar.Ser ingen som helst anledning att sterilisera katter.De ska kastreras.
Seriös avel på huskkatter kan inte ske förens efterfrågan är lika med tillgången.
Den dagen då det inte finns en massa huskatter som söker hem kan man ev börja fundera på att göra nya.Med samma hälsokoller och registrering som på raskatter så att man har koll på vilka som är friska,släkt med varandra osv.
Stolt ägare till tre La permer
Om jag har förstått det rätt så mår honkatter som inte är menade för avel bäst av att kastreras/stereliseras…. Så det är inge fel med det.
Alla katthemskatter steriliseras/kastreras om jag inte är helt ute coh cyklar nu så det är absolut ingen ovanlighet.
Hur menar ni egentligen att sterelisering skulle vara dåligt?
#27 Av den anledningen #26 skrev. Att när dom steriliseras så finns könsdriften kvar.
Därför borde alla honor och hanar kastreras. Men jag har då inte hört talas om någon som steriliserat nu för tiden även om vissa fortsätter använda ordet sterilisera för honor men menar kastrera.
Bägge könen kastreras. Hos honan tar man bort livmoder, äggledare och äggstockar. Hos hanen tar man bort testiklarna. Bägge blir utan könsdrift.
Jaha okey… Då förstår jag…
Jag har nog inte fattat att skillnaden var så stor.
Men då tycker jag väl att man ska kastrera båda könen istället! :''''o
#16 Fast tänk då såhär: Är rashundsavel också fel? För det finns ju en massa hemlösa amstaffskorsningar. Så om folk slutade föda upp pudlar, cocker spaniels etc. och sådana sällskapshundar så skulle folk adoptera amstaffskorsningar istället (amstaffs är ju också sällskapshundar)? Det låter ju väldigt skumt att resonera så. Och samma är det ju med katter.
Alla kattraser har ju olika marknader, för de vänder sig till olika sällskapsdjursägare. Vissa vill ha lugna katter, aktiva katter, mittimellan katter, katter utan päls, med kort päls, med mycket päls, en päls som inte fäller, pratiga katter, tysta katter, små katter, mellanstora katter, stora katter, en kattras de inte är allergiska emot, osv. Alla vill ha olika attribut hos sin katt. Hos huskatter är det ju, som med många blandrashundar, väldigt slumpvist hur de blir när det kommer till temperament, aktivitetsnivå, ljudnivå, pälsvård, pälstyp, osv. Om de raserna jag har/vill ha inte fanns, så skulle jag nog inte köpa katt vare sig de var norsk skogkatt, ragdoll, brittisk korthår, sphynx eller en huskatt. Det är inget fel på dessa sorts katter men jag vill ha just den sortens katt jag har. Jag skulle nog hellre köpa en hund istället. Eller bara hålla mig till råttor.
Alla katter borde ha lika värde. Vare sig man avlar på renrasiga katter eller huskatter så bör man göra det på ett ansvarsfullt sätt. Man kan ha kontrollerad avel & vara seriös även som uppfödare av huskatter. Mångfalden hos katter måste få finnas kvar. Det finns många anledningar till att inte alla vill ha en renrasig katt. Problemet är ju inte om det är en raskatt eller huskatt utan att väldigt många så kallade "bondkattungar" köps på impuls för en billig peng & sen slängs ut när de blivit stora. Folk som tröttnar & inte tar sitt ansvar helt enkelt, rasen har inte med saken att göra det är ju bara det att många huskattuppfödare säljer katter så pass billigt att det lockar till oseriösa köpare som inte tänkt igenom vilket ansvar det medför att ha katt. De tröttnar på sina katter, slänger sen ut dem vilket leder till att katterna springer ute & förökar sig hej vilt med oönskade kattungar som följd. Dem i sin tur växer sedan upp, förökar sig & till slut kryllar det av oönskade, hemlösa katter. Däri ligger problemet. Det handlar om att man som kattägare måste ta sitt ansvar fullt ut, oavsett ras, så enkelt är det. Huskatten måste få ett högre värde i människors ögon & inte vara en billig slit & släng "vara". Alla katter ska vårdas oavsätt om dem har stamtavla eller inte. Det finns mycket att ta hänsyn till vare sig man avlar på renras eller huskatt & det finns både seriösa & oseriösa uppfödare inom båda kategorier. Alla som tar sitt ansvar gör verkligen ett gott arbete, till glädje för många. Kunniga, ärliga & ansvarsfulla uppfödare oavsett ras är det som ska till för att öka kattens värde. Personligen tycker jag att de som seriöst sysslar med renrasavel gör ett mycket gott arbete när det gäller att bevara de speciella egenskaper som finns inom varje enskild ras. Samtidigt tycker jag lika mycket om huskatter & menar att man kan vara ansvarsfull även om man sysslar med huskattavel, därför kan jag inte förstå varför så många måste spy galla över dem som på ett ansvarsfullt sätt ägnar sig åt huskattavel, alla har väl rätt att göra ett eget val? Sen var det någon som jämförde kattavel med hundavel. Jag personligen tycker egentligen inte att det går att jämföra, inte för att katter skulle vara mindre värda än hundar utan bland annat för att felavel i hundvärden kan få katastrofala, till & med dödliga, konsekvenser. Men där är det återigen personens eget val & alla hundar är lika mycket värda vare sig det rör sig om en renrasig hund eller en blandras. Alla har olika tycke & smak, även om man har olika uppfattningar så borde man kunna respektera varandra.
#32 En seriös uppfödare föder aldrig upp något som det redan finns ett överflöd på. Sen må h*n göra hur många tester som helst innan. Den dagen det inte står 100000 huskatter utan hem, kan man börja snacka om att man kan vara seriös i den sortens avel. Alla människor vill inte ha raskatter. Visst! Men som det är nu så finns det som sagt, redan minst 100 000 hemlösa att välja på.
Seriös avel handlar inte bara om tester och bra uppväxt för djuren. Man måste se lite längre än vad näsan räcker.
Snälla tänk lite längre…Man löser ingenting genom att ta bort seriös avel vare sig det handlar om huskattavel eller renrasavel där katterna hamnar i hem där de är älskade & vårdas, utan som jag skrev tidigare så måste man förändra människors syn på så kallade billiga "bondkatter" som har blivit en slit & släng vara
Nej, det finns INGEN seriös huskattavel då det inte finns några anledningar alls till att föda upp huskatter.
Ta en titt på Blocket och välj ut EN annons som är seriös, verkar trovärdig och sanningsenlig.
I var och varannan annons annonserar man ut huskatter som raskatter för att tjäna tusenlapper.
Man säljer dräktiga huskatthonor.
Man säljer kattungar som är under 12v.
Man säljer kattungar som är 12 v och måste flytta så fort som möjligt, helst igår…
Man säljer till vem som helst enligt först till kvarnprincipen.
Man omplacerar vuxna huskatter pga allergi, ändrade förhållanden, flytt, barn, hund mm, mm
Och de som inte orkar sätta ut annons dumpar kattungar i soporna, vid vägkanter, stugområden och parkeringsplatser.
Eller ställer ut katten i en kartong eller i en bur på lämpligt ställe, inte sällan på trappan till ett katthem.
Så nej, det finns alldeles för många huskatter idag och alldeles för få lämpliga kattägare.
Kan bara hålla med #34 och 35. Det finns ingen som helst anledning att avla på huskatter så länge det finns 100000 hemlösa katter som söker hem. När vi börjar komma ned i situationer att katthemmen bara har omplaceringar att förmedla, den dagen kan vi börja diskutera hur man ska avla på huskatt för att de bästa generna ska bibehållas och förstärkas. Idag avlas det på skepparkatter och svanslösingar för att det är gulligt/ser roligt ut utan att man förstår att det är en genetisk defekt man ser till att föra vidare.
Nej, seriös huskattsavel existerar inte och vi kommer inte ha ett behov av någon sådan avel inom de närmaste 20-40 åren. Dessvärre.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tänker längre än de första 3 månaderna i kattens liv.
Jag tänker på katter som efterlyses på olika katthemssidor,blocket m.m Katter som är älskade familjemedlemmar -det kanske t.o.m. har tagits tester på föräldrarna-men nu har de smitit ut ,en del okastrerade.Det är också olyckshändelser,trasiga transportburar,inbrott som kan göra att en innekatt kommer ut.
Jag tänker på att många katter är borta länge och kan få flera kullar ute.
jag tänker på att de kattungar till rymlingarna som överlever.också får kattungar som får kattungar etc
Jag tänker på att hemmen som köper kattungar från huskattsaveln- där de flesta inte är testade-likagärna kan adotera en kattunge från katthemmet.Många dräktiga katter tas in och kattungar föds inne och växer upp i jourhem med bra mat vaccinering
Jag tänker på att den dräktiga katten katthemmet tar in kan komma från huskattsaveln.
Jag tänker på att en okastrerad honkatt som parar sig kan på relativt kort tid bilda en koloni.
Jag tänker på att vi inte behöver fler hemlösa katter
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag tycker att alla katter ska kosta ungefär lika mycket. Huskattsaveln behöver förminskas och lagstiftas om. Jag tycker att det ska bli straffbart att avla på icke-testade katter, oavsett ras eller typ av katt. Huskatter är det absolut inget fel på, här hemma bor det två stycken. Men sättet de avlas på är väldigt problematiskt. Jag anser att alla katter som går i avel bör vara testade för de vanligaste sjukdomarna. Och att de ungar som föds med uppenbara fel säljs kastrerade. Och att allt annat blir straffbart, som sagt. Då KAN du inte sälja ungar för 100 kronor, eftersom att du kommer gå back flera tusen. I köpet skall även bevis på föräldrarnas och ungarnas besiktning finnas, så att man kan kontrollera att folk inte börjar sälja kattungar för flera tusen utan belägg för det. Givetvis händer det att katter rymmer, så även raskatter som är tänka för avel men ännu inte testade. Och för att denna olycka inte ska ge ägaren böter så tycker jag att en anmälan om bortsprungen katt skall finnas dokumenterad, både hos ägaren och där man anmält katten som försvunnen. Och de som inte är tänkta att gå i avel kommer, tror jag, kastreras i större utsträckning automatiskt.
Detta kommer givetvis ta väldigt lång tid att få i system, men jag tror att det är en bra lösning.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Det behövs definitivt inte fler hemlösa katter, det håller vi alla med om. Problemet är som sagt inte seriös avel, då menar jag verkligen seriös avel & inte personer som avlar utan eftertanke som i de exempel ni framhåller. Om det är seriöst eller inte har inte med stamtavla att göra.
Med tanke på att marknaden för huskatter är mer än mättad kan det inte vara seriöst, oavsett hur mycket man testar föräldrarna, att avla fram fler huskatter.
#40 Min tanke är lite att huskatterna skulle utgöra en ny ras så småningom, eftersom att antalet fertila huskatter minskas drastiskt.
Just nu är det verkligen inte seriöst att avla fram fler huskatter nej, men jag ser framåt. I nuläget behövs en annan lösning på problemet, absolut, men låt oss säga att man lagstiftar om huskattsaveln inom en snar framtid och låter det gå 10-15 år, då tror jag att problemet dalat ut av sig självt i rätt stor utsträckning.
Det jag menar är alltså att vi i nuläget behöver en akut lösning på problemet för att få ner antalet katter, och en långsiktig lösning för framtiden. Jag saknar alltså första halvan av min tes, den delen som behandlar läget just nu, och det är jag den första att erkänna.
/Rebecca
Det var #39 jag kommenterade, men glömde skriva ut det. Jag gillade ditt inlägg #38 Afturelding.
# 41 Det finns redan och heter Europé, tidigare hette den Svensk huskatt och det är en raskatt. Vår egen lilla huskatt.
#42 Åh, då ber jag om ursäkt :) Men jag känner att mitt inlägg ändå kan stå kvar, för att förtydliga mitt första inlägg.
#43 Det vet jag, det är en internationellt erkänd ras. Men jag menar att de som klassas som huskatt just nu ska få bli en egen ras vartefter man minskar antalet fertila huskatter och lagstiftar om aveln. Man börjar alltså utan rasstandard och låter rasen växa fram successivt. Det är ju inget som säger att vi inte kan ha en till ras :)
/Rebecca
Att säga att marknaden är mättad vad gäller huskatter är verkligen att förenkla problemet. Vissa huskatter är det en mycket stor efterfrågan på så det är inte där skon klämmer. De katter som redan är oönskade & bor på katthem kommer från oansvariga kattägare & kattungar som föds ute, så kommer det tyvärr förbli så länge katten har låg status. Alla katter som inte är lämpliga i avel bör kastreras oavsett om det är huskatter eller raskatter. Men katter som lämpar sig för avel avgörs inte av en stantavla. Den nonchalanta synen på katter är problemet & ingenting annat. Så länge människor inte har högre moral så kommer det inte att bli bättre. Man måste stoppa förökningen av oönskade katter, inte önskade katter
Rättelse: Om katter lämpar sig för avel eller inte avgörs inte av en stamtavla

Om fler huskatter säljs för en högre penning sållas många slit-o-släng köpare bort och det är bra.
Varför är det fult att tjäna pengar på uppfödning även om den är seriös? Jag får den uppfattningen ibland. Alla uppfödare kan väl inte ha samma kostnader och ändå är priset likt inom samma ras. Vissa raser kostar flera tusen mindre än andra. Det måste väl vara marknaden som styr och inte dom egna kostnaderna. Vem skulle tacka nej till att tjäna en extraslant om det fanns möjlighet.
Jag känner ett par som föder upp hundar och dom tjänar bra med pengar och det skäms dom inte för. I kattvärlden verkar det som att seriös är lika med att gå back tiotusentalskronor.
#45 Då undrar jag, vilka huskatter är det stor efterfrågan på?
Hur skiljer man på önskade/oönskade katter?
Och om huskatten hade samma pris som en raskatt, vad är det som avgör att man hellre vill köpa en korthårig huskatt än en europé eller en långhårig huskatt istället för en norsk skogkatt.
Och jo, stamtavlan är just till för att kunna avgöra om en katt är lämplig i avel

Här har vi en som systematiskt avlar huskatter så kallad BYB. 1 hona av 8 är kastrerad, har nog säkert haft 10 kullar iår med i snitt 5 ungar/kull, detta innebär runt 50 ungar på ett år, dessa säljs för runt 400kr/st, ingen avmaskning, vaccinerin el id-märkning. Goa extra pengar skattefritt rätt ner i plånboken; denna personen är irriterad över att hankatts ägarna inte kastrerar sina hanar. Ofta levereras kattungarna runt 10v ålder. Honorna springer ute o kommer hem dräktiga, en hona är inne på sin 4de kull iår
# 44 Har du sett på länken? Detta är den gamla katt som våra vikingar hade och nu är den utrotningshotad pga långhårskatter är mer populära. Den är skyddsvärd ska du veta.
# 48 Nej stamtavlan avgör inte om en katt är värd att avla på. Jag har själv 3 stycken med stamtavla och den jag köpte senast var utvärderad av två uppfödare innan de tackade nej till avel på den. De båda andra har heller inget som jag anser tillför rasen. Det är bara en liten del av raskatterna som går till avel. De flesta säljs till sällskap.
Däremot så är det så att avla på en katt som INTE har stamtavla är mer eller mindre kriminellt då det finns 100.000 hemlösa huskatter.
#44 Det är klart att den är, när har jag påstått något annat? Det jag försöker säga är att huskatten som vi känner den idag bör minska i antal, och på så sätt bli en egen ras. Det har väll ändå ingenting med andra raser att göra? Om huskatterna minskar i antal och så småningom blir en ras så öppnar det ju upp för andra raser att ta mer plats dessutom? Jag förstår inte riktigt vad du vill komma till. Menar du att om vi får en till ras så kommer europén försvinna helt? Men då gäller ju detsamma för alla nya raser som hittar sin väg hit till Sverige, de kommer ju konkurrera med europén de också?
/Rebecca
# 52 Den huskatt vi känner idag ser ut precis hur som helst. Den är långpälsad eller kortpälsad, den är maskad eller inte maskad. Den är smal och tunn eller kraftig och stor. Det går inte att göra en standrad av hur en huskatt ser ut idag.
#49 Anmäl - de bryter mot flera lagar och bestämmelser!
#53 Nej, det är ju vad jag säger också? :) Att man börjar utan standard och låter rasen växa fram successivt medans antalet fertila individer minskar. Så småningom kommer man ha en ras. Det kommer ta tid, men det tycker jag också att det ska för att minska risken för sjukdomar osv. Meningen är ju att vi ska friska katter, och därför ska de huskatter som kommer utgöra startpunkten för den nya rasen vara testade för de vanligaste sjukdomarna.
/Rebecca
#51 Och jo, stamtavlan är just till för att kunna avgöra om en katt är lämplig i avel
Visst tittar väl en uppfödare även på linjerna i stamtavlan för att avgöra om katten är lämplig i avel och inte bara på utseende?
#45 Att försvara huskattavel med att vissa är önskade eller efterfrågade förstår jag inte alls. Vilka huskatter är det som lämpar sig för avel?

Det är anmält (inte av mig dock) men inget görs då katterna är välmående o bra skötta
# 56 Ja men enbart stamtavlan avgör inte om en katt är gjord för att avla på. Det var så jag menade. Så tittar de inte heller enbart i stamtavlan heller för att avgöra lämpligheten avel de tittar på katten i sig också.
#45Det är inte bara katter till oansvariga kattägare som hamnar på katthem eller oönskade katter.Ibland kan också den onskade katten bli oönskad
Det finns en del katthem som bara tar in tama omplaceringskatter. Kattägaren kanske har betalt bra för kattungen en gång i tiden men har nu fått barn som blivit allergiskt,ska flytta utomlands,flytta till mindre lägenhet…det finns många orsaker till att folk bestämmer sig för att de inte kan ha kvar katten och en del orkar inte göra jobbet själv utan tycker att andra ska omlacera katten.
Sen får katthem in katter från dödsbon, omärkta rymlingar som inte hittar tillbaks till sin ägare,katter vars ägare hamnar å sjukhus och aldrig kommer hem igen.
En del kan avla på katter men blir svårt sjuka,de okastrerade katterna parar sig med varann och det går överstyr och det finns inga andra som hjälper än katthem/föreningar för hemlösa katter
#46 Jo, det är precis så det är! Det krävs en stamtavla för att avgöra om en katt är lämpad för avel. Däremot behöver det inte vara en "raskatt" i den bemärkelsen att något speciellt förbund godkänt stammen och givit den ett rasnamn.
Det är alltså helt omöjligt att bedriva seriös avel utan någon form av stambokföring, eftersom det då blir omöjligt att plocka bort besläktade katter ur aveln när det dyker upp sjukdomar som kan misstänkas vara ärftliga.
Det är däremot fullt möjligt att bedriva seriös avel på huskatter, så länge alla katter som ingår i aveln är stambokförda på något vis, och även fortsättningsvis stambokförs.
Skiljelinjen när det blir möjligt att bedriva något som kan kallas seriös avel går alltså egentligen inte mellan raskatt och huskatt, utan mellan stambokförd och icke stambokförd katt.
#57 Fast de säljer katter för tidigt (lagbrott) och får en massa kullar utan tillåtelse? Det är ledsamt att de som kollar låter de fortsätta bryta mot lagar.

Måste faktist hålla med
Det krävs tillstånd att föda upp fler än 2 kullar om året, medans vissa kommer undan hur lätt som helst
# 60 Du talar i nattmössan
http://katter.ifokus.se/articles/4d7136f3b9cb46222704e829-vad-ar-en-stamtavla
#63 Nej jag talar inte i nattmössan, hahaha. En stamtavla (eller egentligen en antavla) behöver ju inte vara en gul och vit papparslapp från sverak, oavsett vad det står i din länk. Det behövs egentligen varken olika raser eller dikterande kattförbund för att ha koll på en katts stamtavla/antavla (avkommor/härstamning).
Däremot krävs som sagt att man har denna koll för att kunna bedriva seriös avel, och ha möjlighet att förhindra att ärftliga sjukdomar, smittor och oönskat beteende sprids.
Ja det är så sant som du säger Djupdal. Det finns många aspekter att ta hänsyn till. Ja det händer att en del verkligen inte kan ha kvar sina katter av giltiga orsaker & det måste man visa förståelse för, men tyvärr är det ju så att de allra flesta katter finns på katthem på grund av att människor lättvindigt vill bli av med ett problem eller inte tar sitt ansvar, det är det som är så sorgligt. Vi vill iallafall att katten en dag ska ha ett högre värde, oavsett om vi har olika syn på hur vi tar oss dit, eller hur? Vi kan väl vara överens om att vi inte alltid är överens? Respektera att vi har olika uppfattningar om hur problemen löses på bästa sätt? Vi kan väl ta fram det positiva vi delar istället, åsikten att alla katter borde vara lika mycket värda
Ni som propagerar för huskattsavel kanske kan ha litet respekt för alla oss som i slutänden är de som får ta hand om alla de katter som hamnade snett och blir hemlösa av den ena eller andra orsaken. Vi som hjälper till att omplacera 400 katter per år har en helt annan syn på 'söta kattungar' än ni som hjälper till att öka på problemet. Den saken är helt klar!
Jag har lite svårt att se att att det är aveln av huskattungar i sig som är orsaken till alla hemlösa katter.
Jag tycker snarare att det är att för många säljer sina kattungar till alltför "oseriösa" hem. Säljer man katterna vaccinerade och veterinärbesiktade, kräver en försäkring och ställer andra krav som man tycker är viktiga (för min del var det tillgång till säker utevistelse och kattkompis om inte familjen var hemma mycket) så tror jag att risken är mycket mindre att katten sedan hamnar som omplacering eller tillåts para sig fritt.
Är man beredd att betala 1500-2000 kr för sin huskatt så tror åtminstone jag att man är mer mån om sin katt och har tänkt igenom kattköpet lite bättre.
# 67 Och hur många tror du är beredda at göra det? När det finns 100-kronorsungar att tillgå? Kolla in blocket så ser du tillgången. Det finns fortfarande 100.000 hemlösa huskatter. Två av dem har jag tagit hand själv och en hel del har jag varit jourhem för.
Två av dem var tama och hade blivit satta i ett vägdike där några barn hittade dem så inte var det några förvildade katter som hade satt dem till världen. Vakna upp för 17! Och se hur verkligheten ser ut.
# 64 Så du har inte tillgodogjort dig informationen som finns i länken och artikeln som sajtvärden har skrivit? Det var dumt.
#68 Det var lite det som var poängen. Varför sälja för 100kr till folk som inte är beredd att betala mer och inser att det är ett åtagande man gör för resten av kattens liv.
Om 100kr-katterna minskar tror jag även att överflödet av hemlösa katter minskar. Nu vet jag att vi just nu är långt därifrån.
Vad jag menade med mitt inlägg var bla att jag inte tycker att man nödvändigtvis är oseriös för att man bidrar med att sätta fler huskattungar till världen utan hur man beter sig vid försäljning.
Har själv haft en huskatt som fått ungar och hade långt fler köpare än kattungar trots att jag begärde över 1000 kr för dem. (Alldeles helt vanliga huskatter, varken långhåriga eller med speciell färg)
#70 Då har du haft en j*kla tur. Jag annonserar konstant. Vaccinerad, id-märkta och även kastrerade. Men de har inte en chans mot alla 100-kronorskatter där först till kvarn gäller.
Hur såg dina katter ut? Och vad skrev du i annonsen? Långhårig farmor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#70 Såldes kattungarna kastrerade?Annars kanske de nya ägarna också tyckte att det var trevligt med en eller flera kullar på katten o.s.v.
Sen är de katthemmen och andra katträddare som får ta hand om ättlingar efter en enda katt.
Skulle vi katträddare bara syssla med att rädda de katter som redan är hemlösa då skulle vi se kattantalet ute minska, problemet är alla nya katter som blir hemlösa.För en del personer är 1000kr eller 1500 kr inte mycket pengar.
#71 Jag pungade ut 2500kr för min huskatt, en vanlig bruntigrékille. :) Dock sa jag till säljaren att jag ville få katten vaccinerad samt besiktigad vilket han också gjorde. Men har man fastnat för en katt så tycker jag att priset inte spelar någon roll 
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
#73 Det är just den typen av argumentation som gör att BYB blir lukrativt. Ska man betala 2500.- för en huskatt ska den vara kastrerad, vaccinerad, id-märkt, avmaskad och dessutom komma från testade föräldrar. I annat fall bidrar man bara till att berika en BYB-uppfödare som tjänar bra med pengar och som låter sin hona vara dräktig alldeles för ofta.
#73 må hända, men jag tycker att du drar alla över en kam nu, det finns alltid två sidor. I mitt fall valde säljaren till min katt att kastrera sin hona då de inte vill ha fler kattungar.
jag tycker som #41, med hjälp av lagar, kunskap, samt lag på att testa sina djur innan man väljer att avla på dem, kan vara en lösning på problemet.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
#67 Tillgång och efterfrågan styr en marknad. Då tillgången på en viss vara är flera gånger större än efterfrågan så måste överblivna varor kasseras eller priserna dumpas för att få dem sålda. Samtliga aktörer som medvetet ger sig in på en övermättad marknad bidrar till överproduktionen och därmed även till prisdumpning och kassering. Handling och konsekvens, mycket enkelt koncept.
Prissättning är endast en liten del. Roten till problemet är att huskattsuppfödare blundar för att de själva bär lejondelen av skulden till att Sveriges största djurskyddsproblem växer lavinartat.
Det gäller att öppna ögonen och se helheten. Det går inte att kalla sig seriös uppfödare och samtidigt medvetet sätta huskatter till världen på en övermättad marknad.
Medarbetare - Halloween.ifokus

#69 Det #64 menar är inte en stamtavla i bemärkelsen som SVERAK utfärdar utan en sammanställning på kattens ursprung (föräldrar, far/morföräldrar…).
En stamtavla betyder just att man har koll katten förfäder. På så sätt kan det vara en riktlinje på om katten lämpar sig i avel. Kanske är dunt att använda sig av just ordet stamtavla då det kan missuppfattas. Men jag tycker ändå att det framkommer väl av #64s inlägg vad det är h*n menar. Just vikten i att veta om det finns sjukdomshistoria, om honan klarat av kullarna etc.
Jag tror att #64 är uppfödare av Ragdoll (rätta mig om jag har fel) så jag tror att h*n har väldigt stor insikt i vad just SVERAKS stamtavla innebär.
Hoppas det inte blev för luddigt och att du förstår vad jag menar 
# 77 Själv tror jag att hen är en BYB så länge som hen inte presensterar sig på sin sida.