Hjälp vad ska jag göra?
Jag bor i ett radhus område med min katt Nyman och min hund Alice. Vi hyr enradhuslägenhet av Mitthem. Dom har gått ut med sina nya regler att ALLA katter ska numera vara kopplade. Nyman är utekatt å storm trivs med det. Men f.o.m nu så måste jag ha han i koppel eller stänga in han i lägenheten. Inget av detta gillar han. Om jag har han ute ändå (vilket jag har) så finns risken att jag får böte 900 kronor till mitthem eller få ett varnings brev hem. Vilket innebär 3 varningar = vräkning!!! Jag har letat ett hus på landet i ett år nu å så fort jag hittar ett så flyttar vi dit.
Men vad ska jag göra med min käre Nyman tills dess? Vad skulle ni ha gjort? Tacksam för alla tips å råd.
Kramar/ Anna
Men hur kan dom göra så? Usch vad hemskt mot katterna som ska få vara utekatter. Tycker det är hemskt att behöva ha en katt som innekatt. Men om han nu har halsband och sköter sig ute, tar sina promenader och så i skogen. Nej usch.
Jag vet faktiskt inte vad du ska göra. Kan du testa att ha honom ute och skrtiva ditt namn i halsbadet och sedan om ´dom ringer dig säg att han smet eller något. Kanske finnas någon annan som kan ha honom tills du hittar hus? Stackars dig och katten =(
Kram, Linnéa

Ja det är jätte trist. Han har ett halsband på sej med mitt telenummer och han är kastrerad. Han håller sej mest i skogen eller på min grannes (min kompis) altan. Hon å jag brukar kratta kattdynga i sandlådorna lite då å då. Men det känns precis som att man syndar om man har en katt i detta område. "alla" tittar snett på oss med katt.
Jag har hört mej för om nån kan ha han tills jag hittar hus men det är ingen som kan/vill.
Anna

En hyresvärd får inte ändra hyresregler i efterhand…. står det något i ditt hyreskontrakt ang. sälskapsdjur?
/Miranda

Det kanske är en bostadsrättsförening? Då tror jag nog att reglerna kan ändras om det finns majoritet för det.
Jag förstår att det är jobbigt för din katt som är van att gå ute som han vill. Har själv en huskatt som jag var tvungen att välja mellan att släppa ut eller avliva. Han mådde inte bra inne. Nu har jag "turen" som bor i skogen. Hade jag bott i stan hade jag aldrig släppt ut honom. Då hade valet varit nytt hem eller avlivning.
Jag att det är väldigt bra med dessa nya regler bostadföretagen har.
Katter ska precis som hundat hållas under uppsikt och inte springa vind för våg. Det står t.o.m. i lagen.
Det du får göra tills du hittar hus på landet är helt enkelt att rasta din katt i koppel flera ggr om dagen. Det är bättre än inget iallafall.
Alternativt är att du får betala böter på honom. Du har inte så mycket val helt enkelt.
/Elisa
Jag tycker de nya regler är ett steg mot bättre kattstatus och fler ansvarsfulla kattägare. Föesök att hitta ettnytt hus och går med honom i sela så länge. Om du träna honom lite inomhus först, går det kanske lättare ute.Eller sätter upp en rastgård i trädgård…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Lyssnade på radioprogrammet i anslutning till detta och där säger i alla fall bolaget Mitthem i sundsvall att de inte har något emot att man nätar in sin balkong. Det är en lösning, plus att du tar koppelpromenader så länge. Jag tycker, som LAndfrak, att det är bra! vi har koppeltvång på hundar, för att höja statusen måste vi också acceptera sådant som accepteras av ansvarsfulla hundägare. Lycka till!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är som jag förstått det inte hyresavtalet som ändrats utan "trivselreglerna" d v s något som hör till reglerna om sundhet, ordning och gott skick i hyreslagens 25§. Dessa regler har inte med hyresavtalet per se att göra. Huruvida dessa regler anses som oskäliga, vad avser t ex uppsägning, är något som i så fall prövas i hyresnämnden.
Jag inser att dessa nyinförda regler kan vara ett problem om man har katter som är vana vid att vara ute på egen hand, men annars instämmer jag med #5, 6 och 7. Det höjer på sikt kattens status.
vi nätade och har inrett våran balkong trots att vi bor i hus. Det är många faktorer som gjort att det blivit så, grannar, folk som kör som idioter trots att det äe en 50väg mm. det har funkat ganska bra fast vi igentligen skulle vilja ha dem som utekatter.
Hoppas att det löser sig,Mvh Jeanette

Om du bor i en radhuslägenhet så kanske du kan näta in altan eller liknande. Där kan du bygga lite roliga saker för kissen, att både klättra och ligga på. På katthemmet så har vi haft katter som gått ute år efter år. De trivs i rastgården en massa. Där får de frisk luft, yta att busa på, och saker att upptäcka. Sedan så matar vi även fåglar utanför och det är väldigt spännande katt-tv! De älsakr att klucka när de ser dem.
Att de vill göra detta, ser jag som statushöjande för katter. Hundar kopplas ochingen ifrågasätter det, men katter kan man släppa ut utan uppsíkt så att de gör en massa saker som icke kattägarna inte vill uppleva. Som att de går in till dem, fastän de är allergiker eller gör sitt i deras trädgård, och okastrerade har serenader. Så jag har förståelse för det hela. Har själv två innekatter på nätat balkong och selpromenad ibland och de stortrivs med livet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tycker ni att detta bra?? Jag blir förvånad faktiskt.
Jag bor själv i samma område och min katt håller på att bli galen av att vara inne dygnet runt. Näta in altanen känns inte heller som ett lockande alternativ, det skulle kännas som om jag satt i en hönsbur och solade/fikade. Jag har fortfarande min kisse ute, har skaffat en sele som jag ska testa på honom nu. Men jag vet att det inte kommer att gå så bra, men jag gör några försök. Hittills är det åtta katter som blivit avlivade pga detta eftersom ägarna inte klarat av att se sin kisse olycklig. Söker oxå hus, så fort rätt hus dyker upp så drar vi från Mitthem och deras regler.
Tråkigt att du måste flytta Nyman Anna, Fisen kommer att sakna han här hemma =)
Kram Therese
*** Kärleken övervinner allt ***
Och hur många katter dör där ute övergiven?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vad har det med saken att göra då? Våra katter är inte övergiven… Vi är ju beredd att flytta för deras skull, men avliva, det gör jag INTE. Då tar jag hellre böter!
*** Kärleken övervinner allt ***
Reglerna är ju för att skydda katter till oansvariga kattägare. Det finns många som inte har sina katter kastrerad eller under uppsikt. Det är beklagligt att ni som är ansvarsfulla kattägare får lida under det, men det finns 100 000 hemlösa katter där ute och det blir bara mer hela tiden. Skulle bara önska att alla böter gå till ett katthem som försöker fånga in alla hemlösa katter i området. Det ska inte vara pengar som fastighetsägaren bara behåller!
Jag måste också säga att jag tycker att det är bra. Har själv två innekatter och bor i ett bostadsområde nära vägar. Våra katter har varit inne hela sina liv, ute i sele och på balkongen.
På senare tid har dock vår ena katt visat att han gärna vill få vara ute mer. Så jag förstår er som tycker det är jobbigt.
Här där vi bor finns flera katter som springer vind för våg och de flesta är okastrerade och magra. Det blir kattungar som ingen vill ha som man sedan hittar påkörda på vägen…
Men du kan näta in balkongen med tunt nät, som knappt syns! JAg kommer att få över, när sambon har gjort vår rastgård, så maila mig om du vill ha. Nätet är mjukt,tunt och superstarkt, kostar dig 20 kr/kvm, liger på 3 m bredd så du bealar således 60 kr löpmeterna. Ordinarie priset är 25 kr kvm, dvs 75 kr löpmetern. Frakten tillkommer föstås, men det är inte så farligt

Förstår att det blir ett stort problem att stänga in en katt som är van vid att gå ute. Har tyvärr inga goda råd att ge som inte redan blivit sagda. Förstår dock att dessa nya regler är för katters bästa i längden, det finns ju så många människor som bara struntar i sina katter och låter dem springa runt hur som helst.
tycker det är verkligen tråkigt för dig och katten men vi får inte glömma bort människorna som inte vill ha katterna på sin tomt eller att dom gör sina behov i deras sandlådor m.m
du får väll vara ute och gå med katten sele tills vidare, kanske vänjer han sig? jag är ute och går med mina katter i sele och det var väl lite tungt i början men efter en eller två gånger så funkar det hur bra som helst.
lycka till, hoppas det löser sig =)
Kan trösta dig med, att min Aren var ute själv hela dagaran förut. sedan köpte jag pejl till honom, men numera så vågar jag inte släppa ut honom alls. Vi tar små promenader med pejlen på, men inte varje dag. han går sällan ifrån mig. Sedan så går han i koppel, inget vidar esnyggt, men det går. HAn är ändå 8 år på onsdag! Så han vande sig att bli innekatt det sista året nu. Ok, lite konsert på ljusa sommarnätter, men det funkar. Hellre lite oväsen, han har sällskap och motion än en uppäten eller ihjälkörd eller ihjälplågad katt.