Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1370 ggr
[klisterbomb]
0

kostnad på cystoskopi?

Hallå.

Min kisses urin har börjat lukta väldigt mycket ammoniak, vilket gör att jag genast misstänker UVI.

Är det någon som har koll på ungefär vad det kostar att lämna ett urinprov och kolla upp det, och kostnad för ev. cystoskopi om det ej går att få spontankastat urin?

[sakring]
0

Du kan alltid få ett urinprov från katten om inte frivilligt så får du söva den. Cystoskopi görs inte i första taget. Men kolla njurvärdena på katten också.

[klisterbomb]
0

Hade för mig att det kallades cystoskopi när de ultraljudar och för ner en kanyl genom buken in i urinblåsan och drar ut urin. Det blir då sterilt istället. Men det var det jag menade, vilket vi nästan alltid gjorde på kliniken där jag sommarjobbade ifall det var så att det inte gick att få urin spontankastat.

Jo jag får göra det. Lite kärvt med pengar just nu dock då jag blivit arbetslös, men får låna i värsta fall. Hon kan ju inte gå runt med urinvägsinfektion.

AgnetaB
0

kan du inte börja med att ta ett urinprov hemma då? Blir ju billigare så.

[klisterbomb]
0

#3: jo självklart tänkte jag det! Men jag vill mest vara förberedd liksom.. Men tänkte ringa in till kliniken och se vad det kostar och sådär imorgon, och boka tid. Kissen har varit ganska orolig och liksom lite rastlös på sistone, vilket jag har trott att hon varit understimulerad.. Men nu om hon har UVI så kan ju det förklara det beteendet.

[sakring]
0

Cystoskopi = http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Undersokningar/Cystoskopi/

Katter har ett ganska litet urinrör så det är därför som jag betvivlar att man gör cystoskopi på dem. Däremot att man tar ett urinprov från blåsan genom att sticka med en tunn nål genom bukväggen, Men man ser inget i blåsan då det är meningen att man ska göra vid en cystoskopi.

Jag har gjort några sådana självSkrikandes