fodervärdskontrakt - hjälp att skriva.
Jag har två hanar på 7 och 8 månader, som jag känner att jag tyvärr inte har plats för. Jag trodde verkligen det skulle funka i min lägenhet, men då båda har såpass mycket energi som dom har, så känner jag att det bästa för dom vore att komma till någon med större lägenhet, alternativt möjlighet att kunna komma ut (Altan/balking då, inte helt frigående)
Iallafall. Jag ska börja söka större lägenhet via mitt bostadsbolag 'inre' kö eller vad man kallar den (för redan boende) nu i februari, och vill hitta ett foderhem till mina pojkar tills dess. Och jag vill ju då självklart ha ett lagligt kontrakt så att dom inte bara kan sälja vidare pojkarna eller så.
Även undrar jag om någon kan förklara lite bättre vad det innebär att ha någon som är fodervärd till dom, jag vet bara lite vagt tyvärr. :/
Dom är 'bara' vanliga huskatter.
Tacksam för hjälp.
Ingen som vill/kan hjälpa? :)

vet bara att ett vanligt fodervärdskontrakt inebär att katterna övergår i fodervärdens äga efter x antal kullar.och man skirver in lite om vem som betalar vad.
Inget man använder när man ska ha kattvakt. men jag är inte så insatt i vad det mer innebär. hoppas på att någon uppfödare som ser kan hjälpa dig mer.
Men eftersom du verkart vilja ha tillbaka dina katter så är det nog ett annat kontrakt som behövs-
tänk på att skriva in vem som betalar vad för katterna och speceillet om de behöver veterinärvård. ska du betala allt vad det än är eller bara sjukdom och den som passar olycksfall tex? Och ha ett slutdatum som ni båda känner är ok med. diskutera ijenom vilken veterinär som ska användas tex. i förtsahand. allt för att förhindra att ni blir oense i framtiden.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#2: Tack, ska tänka på detta. :)
Ja, kanske är något annat slags kontrakt man behöver… detta är mina två första egna katter så är inte så insatt än ;). Hade ju inte precis planerat att en sån här 'åtgärd' skulle behövas när jag skaffade dem. :)

Fodervärdskontrakt är som sagt att uppfödaren äger katten men den bor hos fodervärden och uppfödaren har rättighet att ta några kullar på katten innan den blir fodervärdens.
Om du bygger lite på höjden och går ut med dem i koppel kommer de nog klara sig tills du flyttar till större. Tänk på att de som du "lånar ut" katterna till kanske fastnar jättemycket för dem och det blir väldigt svårt att ge tillbaka dem sen. kastrera dem om det inte är gjort, de brukar lugna ner sig lite då. De är ju fortfarande ungkatter och då är de väldigt busiga.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#4: Jo, men det är lite svårt att bygga på höjden i min lägenhet tyvärr. :)
Det är redan så mycket på höjden som det går med loftsäng och sådant ;)
Men ja, någon slags kontrakt/avtal som gör att dom just då inte kan välja att inte ge tillbaka dom. För jag är också mycket fäst vid mina pojkar ;)
Jag har valt att försöka göra på det här sättet då det inte finns mycket plats för dom tyvärr, ett par kattpojkar tar lite mer plats än jag trodde de skulle göra. Speciellt då jag har lite för mycket sake för denna lilla yta.
Skriv ett avtal om inackordering. När man lämnar sina djur på ett pensionat kan ju inte de vägra ägaren att hämta djuren efter avtalad tid.
Skriv tydligt och tidsbegränsat. Skriv för 1-3 månader i taget och förnya. Det är bättre än att skriva ett avtal som är opreciserat eller som är avtalat på väldigt lång tid. Vill någon av parterna bryta är det bättre med en kort avtalsperiod.