Har min kompis betalat överpris?
Har en kompis som nyss köpt sig en Ragdoll, hon vill gärna att jag skriver här och frågar om hon betalat överpris?
Säljaren sa att det är en renrasig ragdoll och att både mamman å pappan hade stamtavla men inte katten dom köpte. Den är korthårig, grå om öronen och beige . De betalade 6000kr för den.
R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :( <3
Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :) <3

Ja, det är överpris och undrar verkligen om katten är renrasig om den är korthårig och svart.
Helt otroligt överpris för en katt som hon kunde köpa med stamtavla för samma pris
Jag sa det också korthårig? men hon sa att de tydligen va väääldigt speciellt(min kompis) och sen fick jag fråga här.
Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :) <3

Jag är inte uppfödare av ragdoll men de är inte svarta på kroppen sen är de semilånghår, även om kattungar kan ha lite kortare päls.
Tror att hon har blivit toklurad.
Ringde henne preics bara för att göra en extrakoll jag mindes ju fel :S
hon va grå beige sa hon…ber om ursäkt för mitt dåliga minne men korthårig va hon iallafall de mindes ja rätt ;) :P

Det är svårt att veta vad katten har för färg när du säger grå beige. Kan vara maskad eller inte.
Om den är maskad borde den vara blåmaskad.
Hur som helst är inga ragdolls korthåriga. Det betyder även att de två renrasiga ragdollsen inte kan vara föräldrarna. Två långhåriga katter kan inte få en korthårig katt tillsammans.
Även om kattungars päls kan variera ser man ändå snabbt om en katt är semilånghårig eller inte.
Jag tycker att hon har betalt ett rejält överpris för sin katt då hon kan få en renrasig för samma belopp.
Har ens de nödvändiga testerna gjorts på föräldrardjuren?
Be henne titta in på Ragdollklubbens hemsida, där finns massor av bilder på fina Ragdolls.
Priset låter väldigt högt för en huskatt (vilket är vad den är om den inte har stamtavla). Min Ragdolltjej kostade 6000:- men då var hon registrerad med stamtavla, chipad och hade fått alla vaccinationer.
En ragdoll kan ju vara gråaktik och även ha lite kortare päls än en "vanlig". Men riktigt korthårig tror jag är underligt. Och sen att hon betalade 6000 är ju helt klart lurendrejeri då katten inte har stamtavla.
Du kan väl fråga henne om hon fått veta vad föräldrarna heter? För om hon inte har deras riktigt namn (dvs namnet de är registrerade i) eller sett deras stamtavla så är det ju osäkert om ens föräldrarna är såkallade renrasiga.
Det hon har köpt är en huskatt för 6000 kr. För en katt utan stamtavla är en huskatt. Hur man än vrider och vänder på det. Men om föräldrarna har stamtavlor (båda två). Så tror jag att man ska kunna fixa en stamtalva till hennes katt i efterskott. Så det är ju bara att kolla upp det. Och om då säljaren säger att de inte har stamtavlor eller att de inte kan/vill visa upp den av någon annan anledning, så är det säkert ingen renrasig katt ändå. Utan bara ett sätt för säljaren att få sålt sin katt… :/
Ja din kompis har blivit rejält blåst.Trist när folk köper djur utan att ens idas ta reda på det mest grundläggande först.
Stolt ägare till tre La permer
ja :( det här är en kompis som jag inte umgås ofta med eller så så visste inte ens att de va på kattjakt. annars hade jag tipsat om det jag har läst på om raskatter :( men nu har de hunnit ha katten i 4v pratade idag med henne och fick veta :(

har du bild?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
nej tyvärr ska kanske träffa henne i helgen så kan ta en då :)
Nu får hon ju ta ansvar för katten, nu när hon faktiskt har köpt katten..
ja det klart hon kommer de älskar katten så de kommer inte göra nått åt saken :) så den kommer absolut inte bli hemlös utan kommer att stanna i den familjen har inte skrivit nått annat om det!? hon var ju mer nyfiken på om det va överpris eller inte :)
Det är alltid överpris, om katten inte har fått stamtavla med sig, eller vaccinationer eller föräldradjuren är testade, men tydligen så ansåg de att katten var värd det.
Det är svårt att värdera levande varelser i pengar, men eftersom det inte finns någon stamtavla har din vän betalat lika mycket för en huskatt som man vanligtvis gör för en raskatt. En Ragdoll (med stamtavla!) brukar kosta 6-7000.
Sajtvärd Katter iFokus
men hjälp 6000 för en huskatt! Känns som din kompis gjorde ett impulsköp utan kunskap. Om hon ville ha en ragdoll så förvånar det mig att hon inte såg varningarna.. att den är korthårig, och sen inte har stamtavla! men ändå villig att lägga ut så mycket pengar.
Har hon inte fått en stamtavla på katten så har hon blivit blåst. Sedan kan även ragdolls vara feltecknade. En av mina grannars barn har en som är feltecknad som hen fick till ett lägre pris än 6.000. Detta då de köpte två kattugar samtidigt med stamtavla.
Är iallafall katten fullt vaccinerad och avmaskad inkl veterinärsbesiktigad? Finns inte detta så är det ju med största sannolikhet oseriösa säljare/uppfödare. Så obehagligt det där, visst bör man ha fördjupat sig i lite allmän fakta innan man köper raskatt men samtidigt är man ju "nybörjare" nångång. Jag köpte nyligen min första Ragdoll och hade studerat mycket om rasen innan, men det jag blev mest förvånad över när hon sen satt i min famn var just pälsen, den är som bomull och är visst så livet ut :)
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Jag betalade 9000 för min ragdoll och har sålt mina kattungar för 7500 med allt som ska vara gjort. När det gäller korthårig så beror det ju på hur korthårig den är, fick en unge som har på tok för kort päls med den är ju fortfarande fluffig, inte lika korthårig som mina huskatter. Det närmsta en riktigt korthårig ragdoll är en snowshoe och dom är inte så vanliga än och säljs med papper och antagligen dyrare än så.
Något som direkt flaggar för att det är något skumt här är att föräldrarna ska ha papper men inte ungen, finns ingen anledning att inte skaffa stamtavla till sin kull om man avlar renrasigt.. Ska bli intressant att få se bild.

Hon måste väl ha tyckt att katten var värd det pris hon betalade.
Delar man upp summan på alla år man kan glädjas med sin katt så är det inte så mycket.
Undrar som #19. Var allt gjort?
Varför tar de inte ut stamtavla? Gå ned i en kattklubb (SVERAK-ansluten), då får man ha en kull utan stamnamn.
Och, ja, frågan är ju om den är korthårig, eller har kortare långhårspäls för att den är ung.
De kanske tänker korthår i jämförelse med t ex perser. Men det är DYRT! För det priset finns det gått om ragdolls med stamtavla. Fördelen utan stamtavla är kanske billigare försäkring!? Men dem kunde hittat en katt utan stamtavla för billigare peng i varje fall.
nu har jag inte pratat mer med min kompis vi skulle ha setts idag men det blev förhinder så ingen bild har jag heller. Men huvudsaken är att dom älskar sin misse och stolta över den. eftersom dom köpte den för så mycket pengar så måste de ju tycka att den är värt det fast den inte har stamtavla och så :)
Ja, och glöm inte den glada uppfödaren som tjänat en fin slant genom att lura en godtrogen köpare. H*n skrattar säkert gott.
#24 Varför skulle man älska en katt mer om man betalt mer för den?
(Jag skulle skämmas för att jag rent ut sagt varit så korkad som gå
tt på en sån dumhet)
Stolt ägare till tre La permer
# 26 Det undrra jag också. 2 av mina katter har jag inte betalat någonting alls för då jag räddat dem. Men jag älskar dem lika mycket som mina britter.
nej det spelar ingen roll hur mycket ett djur kostar det var inte så jag menade man älskar alla djur lika mycket oavsett pris. tråkigt att det uppfattades så =(
sen tycker jag det är jätte tråkigt att det finns oseriösa uppfödare som försöker luras och få ut så mycket pengar som möjligt.
Jag tycker det är mycket pengar, :) men helt klart värt om man själv tycker att det är värt det, det är trots allt ett levande ting. Jag betalade 2500kr för min huskatt (men då ingick grundvaccin, besiktning, chippning och märkning). varför ta en symbolsumma bara för att det är en huskatt? det kostar ju att föda upp osv.
Däremot om uppfödaren försökte sälja denna katt som raskatt så är det ju fel av dem och lura kunderna.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
#29 Det är helt ok att sälja en katt för att täcka kostnader, det är ju det raskattsuppfödare gör.
Men sälja för en stor summa man lurar en person och absolut lägger en massa pengar i fickan är inte ok.

Stackars din vän. Hon blev grundlurad. För de pengarna kunde hon fått en renrasig med stamtavla och testade föräldrar. Hon borde anmäla den såkallade uppföädaren för bedrägeri. Hon kan ju inte vara säker på att det är renras utan stamtavla Uppfödaren jublar nog när de går till banken…
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus