Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 15061 ggr
isabelle89
0

Någon som har erfarenhet av kattfödsel?

Okej! Nu är det snart nära. ( Senja, högdräktig katt)

Idag har det dock kommit som vita flytningar ifrån katten.:S Är detta ett tecken på att förlossningen är nära / eller är det ett dåligt tecken?

MonicaLagerquist
0

Har kattana feber?Vad luktar flytningen?På vilken dag är hon?

Stolt ägare till tre La permer

isabelle89
0

Vi kände tydliga sparkar för första gången för två veckor sedan. Så hon lär vara i vecka 8-9. Ingen feber. Ligger helt stilla, platt på golvet… typ helt utmattad.

tuska
0

Har erfarenhet av dräktiga honor.

När beräknar du att hon ska ha sina bebisar ?

Flytningar ska hon inte ha, hur länge har hon haft det ?

genomskinligt segt slem (slempropp) kan man se innan förlossningen påbörjats.

isabelle89
0

Det kom idag ! aa det är som en slemsträng… typ 3 cm… luktfri. ( låter skarrigt ^^)

Vi vet inte när hon blev parad. men som sagt har vi känt sparkar i 2 veckor. Nu kan man även känna kattungarna, det är som tre hårda korvar i magen…

Det enda hon har gjort idag är att byta golvplats och sov ställningar..

tuska
0

Har du gjort en bolåda åt din kisse ?  Är hon där och kollar bolådan eller har hon legat i den ?   Bäddat och rustat.

Har du känt om det är livat i magen idag ?

Det är så mycket frågor man har kring en kattförlossning.

isabelle89
0

Bolåda är fixa. Men hon är inte intresserad :S vill hellre ligga i vår säng.. ( hoppas hon inte föder där)

aadå ungarna sprattlar. är så osäker på hur man ska veta när det verkligen är på G. Slemgrejjen kändes bara oroväckande.

Kan det vara så att hon vilar upp sig inför förlossningen typ`?

MonicaLagerquist
0

Sitt brevid honan och lägg handen på henne.Har hon öppningsvärkar så brukar det kännas ganska väl.Öppningsskedet kan ta mellan 12-24 timmar.Mina honor brukar inte lägga sig i bolådan förens de frå krystvärkar.Bered er på en vaken natt i natt och förhoppningsvis kommer det kattungar gansa snart.

tuska
1

Du kan oxå kolla blicken på katten, har hon ont

(öppnings skedet) då ser du att hennes blick blir stirrig och frånvarande med jämna mellanrum, man kan oxå känna svaga bäcken darrningar.

isabelle89
0

Okej tack för svar. Men brukar de göra några ljud eller så då värkarna börjar ?

Hennes blick är rätt groggy… men har också varit hela dagen!

tuska
0

Groggy blick då är det på G  =)

Ibland kan de låta jamla vid värkarna och pipa lite. vid krystningarna kan de stöna och flämta.  De är olika på honor ingen förlossning är den andra lik. De tvättar sej mycket på magen i rumpan om de nu kommer åt eller ivrigt bara tvättar tassen. En del honor ligger stilla tills krystningarna börjar.

line84
0

#6 Varför hoppas du inte att hon föder i sängen? Ni får väl lägga nåt under om ni är rädda att hon ska kladda ner. Tycker det viktigaste är att katten känner sig bekväm och har hon valt ut sängen så borde hon få vara där. Lycka till! :)

tuska
0

Om du känner ungarna som korvar i magen, tycker jag du ska försöka att visa henne bolådan, sätt dej bredvid på golvet och ha handen på hennes mage så känner du tydligt när hon har värkar. Hon vill säkert att du är hos henne och "håller tass".

Jourhemmet
0

Man kan ofta känna när dom har värkar, då darrar honan.

[Sniff]
0

Oj, vad spännande! :D Hur går det? :)

isabelle89
0

inga undar än. hon sover bara hela tiden :/

EddaM
0

Slemproppen kan komma ett par dagar innan födslen så nära är det ialf =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

isabelle89
0

Åkej nu kommer det mjölk ur spenarna när jag skulle ta bort lite flagor. då måste dom väl komma snart?? känner mig så stressad att hon gått så länge med dem. :&

Fridaybrew
1

Vår katt la första kattungen under sängen invid väggen =) Märkte/hörde ingeting trots att jag var vaken hela natten o sambon sov i sängen. Hörde lite pip och gik och kollade javisst var det en kladdig unge som tog sina första underbara pipandetag. Väckte sambon flyttade sängen kollade att mamma katt var ok och sen gjorde vi en transfer av plats för kattungen till bolådan och mammakatt följde efter kattungen ner i bolådan och fortsatte med alla ungarna i bolådan. Det hela gick lugnt till =)

/Fridaybrew

isabelle89
0

haha. hon ligger i sängspringan just nu…^^ mellan en madrass och väggen..

tuska
0

upplever du att hon har gömt sej ?   Många honor vill krypa undan när de har ont.

isabelle89
0

njeaa… hon brukar ligga där ibland. men just nu e hon ju så tjock att det typ är svårt att ta sig in/ut.

Men till frågan, brukar det inte komma mjölk ur spenarna på dag 63 ? då ere väl bara nån dag kvar `?

tuska
0

Visst kan det komma mjölk några dagar innan ungarna kommer, va glad för det då har dom då mat när dom dyker upp, det kan oxå vara så att det kan ta ett dygn innan mjölkproduktionen startar och kommer igång.

isabelle89
0

Imorse födde Senja 5 friska, välmående ungar! 2 gråa och 3 svarta med vita tigersträck! :)

Ovanligt med 5 första kullen ju… jag förväntade mig högst 3 !

MonicaLagerquist
0

#23 Antalet kattungar har inget att göra med om det är första eller sjunde kullen kattan får.

prodigy
0

#23 Grattis! Skönt att allt gick bra!Glad

tuska
0

Grattis till de små, skönt att det är överstökat.

Första veckan kan vara lite tufft och kritiskt för de små.

Väg dem dagligen. vikten på ungarna talar om för dej hur de mår.

Fridaybrew
1

Bra tips om vägning =)

Tillägg är att skriva upp och föra tabell över deras vikter också så man ser trenden. Är kattungarna svåra att se skillnad på så är lite färg på klorna ett bra knep.

Använd en matvåg med så stor nogranhet som möjligt, ska kunna mäta i gram iaf. Digital är att föredra =)

/Fridaybrew

donnacorleone
0

Grattis till småttingarna!

[Sniff]
0

Grattis! :D

IceJossan
0

Bilder tack :)

noir
0

åhh vilken lycka och att allt gick bra till! Kyss

Saga-M
0

Grattis! :)

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

isabelle89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara några timmar gammal

isabelle89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

[Malin]
0

Vilka små sötnosar :D

[Stampelina]
0

Wow… Så fina! Nu längtar man ju inte mindre direkt tills våra bebisar kommer! Var du med vid hela förlossningen och behövde du i så fall hjälpa henne med något eller fixade hon allt själv? Berätta berätta!!Skrattande

Josefa
2

Jaha, och vad är syftet med dessa bebisar?

Jourhemmet
2

37 # Flört kunde inte sagt det bättre själv

isabelle89
0

När jag vaknade så hade hon fått fram en unge själv! sedan var vi med då de 4 resterande kom. fick hjälpa till lite med en som kom ut med benen först :)

syftet?

dels upplevelsen att få vara med under kattungarnas födsel/ uppväxt… & föra Senjas gener vidare ! de är alla tingade till familjer / vänner vi känner!

trots allt framtida jobb så är det här en upplevelse för sig! & Senja verkar må toppen. Stolt mamma.

tuska
0

Att föra hennes gener vidare kul,   Har du sålt någon till uppfödare av rasen ?

Josefa
2

Så du menar att du planerar att ungarna också ska få ungar så småningom? Här finns redan alldeles för många katter som behöver hem i Sverige. Du hjälper till att de blir ännu fler, bara för att du "vill ha en upplevelse".

[Emma--]
2

Varför inte ge trevlig information om varför istället? Mycket bättre än att sitta och klaga på en kull som redan blivit född och anta saker.

Josefa
2

Information om hemlösa katter är inte trevlig.

iiichigo
1

#43 Nej, det är den inte. Men kan inte den negativa tonen ang. visst kattavel bara försvinna för en dag?

Hälsningar Astrid :)

isabelle89
11

1. Senja är ingen raskatt. men jag tycker det här är jätte kul ändå..De vi köpte senja av tycker också det är roligt.

2. jag har fixar hem till alla kattungar. om de i sin tur vill ha kattungar eller inte - lägger jag mig inte i.  

3. ska sterilisera Senja efter detta

4. jag har ju redan fått kattungarna och är jätte lycklig att alllt gått bra. så kan ni( du Josefa) inte vara glada istället för att ställa folk mot väggen ?:S

gick mestadels med i detta forum just därför att Senja var dräktig… men måste säga att jag blivit mycket negativt förvånad.

Folk dömer… läxar upp andra kattägare som att de vore idioter och ställer riktigt orelevanta och korkade frågor - när man egentligen bara vill utbyta erfarenheter & få råd och tips.

Visst att det finns dem som inte har bra hand om djur, men ingen i detta forum som är värd den snofsighet som vissa personer på det här forumet ger uttryck för.

Josefa
2

Om du nu gick med i forumet för att utbyta erfarenheter och råd, så har jag nu delat med mig av mina erfarenheter.

Denna kommentar har tagits bort.
isabelle89
0

men alltså. vad är problemet!?

ja men bara för att ni har varit med om erfarenheter så behöver du väl inte döma efter dom direkt?

jag skulle aldrig skaffat kattungar om jag inte visste att de skulle bli garanterade fina välmående hem med bra personer!

majvi
2

#48 Har du planer för hur du ska göra om någon av familjerna drabbas av akut allergi eller om något händer så de inte kan ha kvar katten?Katter kan leva i mer än 20 år, kan du garantera att alla katter och ev ättlingar till dom kommer må bra och bli väl omhändertagna hela livet?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Agilis
8

Det kan väl ingen göra, varken huskatt- eller raskattuppfödare?

iiichigo
2

#50 Håller med!

Josefa
1

Tänk också på att de hemmen som lovat att ta hand om dina kattungar, istället hade kunnat ställt upp för någon av de hemlösa kattungarna som nu istället får frysa och svälta där ute.

Det är DET som är problemet. Speciellt när det sedan av dina 5 kattungar mycket väl kan bli 50 stycken om ett par år. Eftersom ddu inte bryr dig om ifall de nya ägarna också kommer att avla på ungarna.

isabelle89
3

jag är optimist! uppstår det problem så tar jag tag i dom då ! det går alltid att lösa.

nu tänker jag gå och väga mina små ullmonster :)

och ni som oroar er - lägg ned det på något annat som verkligen är värt att oroa sig för, för dessa katter mår, och kommer att må fin fint !

isabelle89
2

kan mycka väl tänka mig att ställa upp för någon hemlös katt! bara inte varit i kontakt med någon sådan org. eller liknande.

Josefa
1

Det är inte dina kattungar jag oroar mig för, utan dem som får frysa ihjäl där ute pga alla människor som avlar på sina katter för att  "få vara med om upplevelsen".

Agilis
2

Jag har två huskatter som jag inte skaffat genom förmedling och jag vägrar känna mig skyldig till att det finns as som slänger ut eller misshandlar sina katter. Jag motsätter mig det starkt till och med.

majvi
3

#50 +51

Nej det finns ingen som kan lämna en sån garanti.De flesta huskattsuppfödare bryr sig om kattungarna i 12 veckor och när de flyttar till nya hem är det inte uppfödarens bekymmer längre.Däremot tycker många att katthemmen ska rycka ut om det blir bekymmer.Det finns en hel del katter på rymmen som är okastrerade och omärkta och det blir många kattungar som föds ute och blir förvildade om de överlever.

Det är mer vanligt bland raskattsuppfödare att kattungar som säljs till enbart sällskap kastreras innan flytt, att man tar tillbaks katten om det blir problem eller hjälper till vid omplacering.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

iiichigo
1

#57 Vetrenärerna vi har här i U-a kastrerar inte förens katten är 6 månader, tex. Vet att det finns de som kastrerar redan från 12 veckor osv, men hur många är det som gör det och hur lätta är de att få tag på?

VI fick av misstag en kull på vår huskatt, och vi födde upp dem via "raskatts-anvisningar". Har kontakt med de två som köpte av oss osv, och har koll på att de blir kastrerade nu när det blir dags för det. Dock ville inte försäkringsbolaget försäkra den nyfödda kullen då de inte tyckte att det var värt när det "bara" var huskatter.

Jag tycker att det är fruktansvärt med kullar som blir födda hit och dit och som inte får bra hem osv. Och alla hitterkatter och alla vildkatter. På något sätt måste det uppmärksammas, men det gör inte någon god gärning att vara spydig och rent av elak mot en medlem här inne. Skriv till en tidning, till updrag granskning eller nåt liknande.

Ilska leder bara till ilska, och allt verkar ju gå fint med denna kull som TS har!

Josefa
1

Men vaddå går fint? Hon tycker det är helt OK om sedan dessa kattungar också får ungar osv, osv. Det är dessa kullar som inte skulle behöva födas som man måste få stopp på. Man kan knappast försöka att få alla okastrerade katter som springer där ute utan någon som helst kontroll att inse att det inte är så smart att föda fram fler kattungar.

Visserligen utförs TNR-projekt på olika ställen, men det hjälper knappast när sedan kattägare producerar fram kull på kull för upplevelsens skull.

tuska
1

Huskattsunge som raskattsunge  kan veterinär försäkras vid 6 veckors ålder en individuell försäkring som sedan köparen tar över vid överlåtandet.  jag rekomenderar försäkring varmt. För fy om en liten kisseunge sväljer nå olämpligt, det blir en dyr vet. kostnad utan försäkring.

[Emma--]
2

#43 Men det går att prata om den informationen på ett mycket trevligare sätt än vad som pågår väldigt ofta här på sajten. Och då kanske man hinner längre och förklara mer varför det är som det är. 

Att börja negativt och skälla på personer som valt att ta en kull ger inget. Då finns det nog en hel del som inte kommer lyssna på den informationen ni har. Och vem vinner på det?

majvi
0

#58 Jag hade 9 hittekattungar för några år sen som kastrerades när de var 12 veckor, i Uppsala.

tuska
2

Mer som du kan göra för ungarna som redan fått ägare, berätta att du kommer att vacinera den x2 och id märka dem. Registrera ägare med ID nummret gratis på SVERAK. Ifall ungen skulle komma bort hittas ägaren.

Ta en handpenning av köparna som täcker kostnaden.  Kolla olika veterinärer vad dom tar för pris på det paketet, man kan få det lite billigare om man kommer med hela kullen.

På sveraks sida kan du se en blankett som heter tingning av katt som du fyller i och ger köparen samtidigt med handpenningen.

Vid överlåtandet av kattunge (12 veckor) finns även blankett som du fyller i där du även kan skriva önskemål om att katten kastreras vid ex. 6 månader.

Ligonskrutt
0

# 61  Håller med.

iiichigo
0

#62 Uppsala? U-a kan även vara uddevalla om jag inte är helt fel ute :)

Sen så hoppas jag att ts har koll på ungarna hon säljer och är på köparna att kastrera :) Även fast hon inte var det från början så kan man på snällt vis ge förslag på det och påvisa det goda sakerna med kastrering, inte skälla och slå på fingrarna.

Tycker att tonen i många inlägg är så tråkig! Så onödigt att jämt gå in med taggarna utåt och vara nästan rent utsagt elak.

Linnea
4

#37 och 38

Men kan ni inte ta och lägga av nu? Måste ni sunka ner alla såna här trådar med negativa kommentarer som "vad var syftet med den här kullen" och såvidare?!

Jag vet om problemet med hemlösa katter så det behöver ni inte tjata om men måste man vara och peta i varenda tråd när nån lycklig människa fått friska kattungar och bara gnälla?

Det är så tradigt att folk inte kan skriva nånting om huskattavel (knappt raskatter heller) utan att ni ska gnälla på att man ska ta en hemlös istället!

Oavsett vad ni säger så kommer det aldrig bli så att alla väljer en hemlös istället. Dessutom så får folk ett dåligt intryck av såna som jobbar med hemlösa katter så som ni håller på.

Kom med något bra tips istället för att bara gnälla, det gör inte världen bättre.

Skynda långsamt så går det fortare.

noir
0

#66 Håller med dig fullt ut, det flesta i det här forumet vet om det här problemet (eftersom det tas upp i varje tråd som kan kopplas till ämnnet) och vissa nya kanske inte vet och dom bör väll upplysas men på ett scysstare sätt.

Så länge man vet vad man håller på med och använder friska djur så är det ingen skillnad på blandras eller ras katts avel tycker jag. det bör inte bli fler om det inte efterfrågas.

En idé jag fått efter alla negativa komentarer är att kanske göra en tråd som alltid syns angående ämnnet med en lockande rubrik och bra och lätt information om varför man inte bör para katter hursom helst och att det finns katter som behöver hem.

Sen kan man inte säga åt alla att dom ska ta hemlösa katter för jag får inte ens ta en katt. iaf inte från mina lokala katthem pga min allergi.
Så jag har hittat en ras jag klarar av och då vill man så klart ha en katt av den rasen.

Oftast är det samma människor som kan vara hårda och säga lite små taskiga saker och ställe folk mot väggen. är det inte bättre att säga grattis och sen förklara det ni tycker på ett snällt sätt så kansek det inte händer igen för det vet bättre.

Nått alla kan hålla med om är väll att det finns för många hemlösa katter i våran land och i andra länder också för den delen…

Bara lite tankar från mig.

line84
1

#66 Man måste väl få fråga vad syftet är med en kull??? Utan att sunka ner tråden?? Om TS har ett syfte med kullen borde hon inte ta illa upp utan berätta vad det är. Sluta överreagera, detta är ju trots allt ett disskusionsforum!!!

[Emma--]
2

#68 klart man ska kunna fråga om det, men man kan göra det på ett trevligt sätt.

line84
2

#69 Josefa frågade vad syftet är med dessa bebisar. Var är det otrevliga tycker du?? Bara för att man inte gör smilies hela tiden betyder inte det är inlägget är otrevlig.

donnacorleone
1

Som #67 skriver så tycker jag det vore bättre om det fanns EN tråd där man kunde diskutera detta istället för att det i varenda inlägg om kattungar ska komma kommentarer som "vad är syftet med dessa ungar?"

Även om den frågan i sig inte är otrevlig så vet man ju varför den kommer och man vet vad som kommer efter den. Ja, man vet liksom vad som avses, nämligen att dra hela harangen om alla stackars hemlösa ungar och att man inte ska avla på huskatter.

Så, man kan väl hålla sig till det som TS undrar/vill prata om?

[Emma--]
3

#70 Mer för att det uttrycktes ; Jaha, och vad är syftet med dessa bebisar? 

TS svarade t.o.m trevligt på frågan angående syftet och fick #41 som svar. 

Jag tycker inte det är fel att ställa såna frågor, jag tycker heller inte det är fel att upplysa om problematiken med dom hemlösa. Jag tycker bara att det är fel att det tråd efter tråd bara blir att folk får höra hur dom bidrar till fler hemlösa utan att dom ens hinner få höra varför det blir att dom bidrar till det. För så långt hinner det oftast inte komma.

Och alla sitter inte på den informationen som dom som jobbar med hemlösa har. Jag hade ingen aning om hur pass stort problem det var med hemlösa katter innan jag kom till sajten. Jag visste att problemet fanns, men man insåg inte hur pass illa det var.

Men dom som kommer till sajten när dom fått en kull eller planerar en kull hinner ofta inte ens få chansen att få informationen heller. För dom blir väldigt ofta direkt bemötta med en negativ attityd. Jag vet själv att det ibland är svårt att hålla humöret i styr för att man blir less när det händer samma sak om och om igen. Men för TS är det kanske första kullen, och hon kanske inte hade nån aning om alla hemlösa. Och vem vill stanna på en sajt där man direkt bara blir attackerad?

Hawknestgrove
0

#58 om du  ringer veten i Strömstad, distiktsveterinären, så kastrerar han oavsett kön vid 12 veckors ålder om de är i god fysisk kondition. Han har även bra priser om du kommer med flera på en gång. HAn är inte på mottagningen på fredagar, det är allt. Helt underbar att ha att göra med,  härligt mänsklig och man kan tycka lite disträ, men han vet vad han gör. ÄVen den andra veten i Strömstad kastrerar 12 veckors killar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Rafflan
1

#71 där sa du nåt, 1 tråd om detta ämna så slapp man kanske samma kommentarar i alla dessa trådar? :)

isabelle89
0

Nu behöver jag råd & erfarenhet igen.

Kattmamman biter ungarna när de piper. först slickar hon dom, men sen bara rätt som det är, biter hon till! och då skriker ju ungen ännu mer.

annars e hon jätte bra, men det där var läskigt :S

observera att hon inte biter i nackskinnet utan i själva huvudet !!

Rafflan
0

#75 blir det nåt sår efter att hon bitigt dem?

Tror att dem kan göra så, men att det inte är skadligt för ungarna, dock är jag inte säker och vet inte varför dem gör så.

isabelle89
0

Neej de blir det inte, men det såg verkligen inge skönt ut.. :S

iiichigo
0

#77 Ligger hon ner när hon gör det, eller är det så att hon försöker flytta dem och lyfter fel? För det gjorde vår tjej, hon fattade inte det här med nacken. När en av oss höll i en liten för att väga den så pep den, och då var hon framme och fick tag i örat (!) för att försöka få in den i garderobsboet igen. Har även hänt att hon försökte lyfta i huvudet. Till sist visade min sambo henne åtskilliga gånger tills hon förstod ;)

Jourhemmet
0

Hon kanske blir lite stressad när ni sitter där. En del mammor vill vara helt ostörda första tiden.

isabelle89
0

alltså jag ser det på avstånd också. det är när hon tvättar dom som hon blir som exalterad och biter till!…

ska man säga åt henne eller? för ungarna börjar ju skrika när hon gör det. :/

isabelle89
0

alltså jag ser det på avstånd också. det är när hon tvättar dom som hon blir som exalterad och biter till!…

ska man säga åt henne eller? för ungarna börjar ju skrika när hon gör det. :/

Hawknestgrove
0

Oj……..

tuska
0

Det där är vanligt att kattmammor gör, har aldrig sett det som någon fara för ungarnas liv. Förstagångs mammor är lite "tuffliga" i hanteringen av ungarna.

Det är lite stress inblandat och kommer att gå över, mamma och ungar behöver ha lungt och varmt gjärna lite mörkt där dom ligger.

Går ungarna upp i vikt eller är ungarna oxå orolig, då blir mamma katt stressad.

Hawknestgrove
0

ja….. du kan ha rätt till 99,9%. Men tyvärr har jag sett motsatsen hos en  katthona hos  oss när vi födde upp birma.  Dels så åt hon upp ungar när hon födde och sen blev det ett par kvar i livet en gång. Dem bet hon ihjäl. Allt var hur bra som helst, hon hade valt plats att föda själv och lugnt och fint. Vi valde att inte ta mera kullar på henne efter det.

tuska
0

#84  Uffa mej så det kan hända, det är inte alla honor som passar som mammor.  Jag har hört talas om att det kan hända, men jag tror inte det är vanligt förekommande.

Din katthona va det första dygnet som detta hände ?  För då kan de allt vara jättestressad innan hormonerna lägger sej på plats och lika om det finns andra katter i närheten.

Hawknestgrove
0

det var första eller andra dygnet och hon var själv i vårt sovrum. hon hade valt de plats vi gjort i ordning åt henne i en garderob. Många år sen… Men motsvarighetetn till suggfeber eller förlossnings psykos. Vi letade förtvivlat efter amma till de två små, men förgäves. Hon bet ihäl dem. För övrigt urgo katt, hur snäll  som helst….

isabelle89
0

nej alltså jag tror inte att hon vill något illa. hon vaktar ungarna extremt noga & vågar knappt lämna boet. så fort någon piper rusar hon dit. men det är som att hon inte fattar att hon e lite hårdhänt.

när man ska väga kattungen blir hon jätte ängslig och försöker rulla tillbaks kattungen med tassen.

tror det kanske är lite chockartat för henne.. hon har lämnat ungarna kanske max 5 minuter sammanlagt sedan födseln. måste ju va lite påfrestande…

Jourhemmet
1

Då tror jag att hon är jättestressad. Prova att även lägga något över bolådan och håll ordentlig koll på avstånd.

Och ta för guds skull inte dit kompisar för att visa dom små.

Omorose
0

Det är vanligt att dom är lite överbeskyddande och vägningen är inte alltid det lättaste. Så länge hon inte blir rent utav förbannad så är det lugnt. Men håll inte på med ungarna i onödan =)

tuska
0

Hoppas hon har tid att äta, annars får du bjuda henne på säng och placera kisselådan nära.   Att dom biter i ungarna för oss lite hårdhänt samtidigt som dom slickar och rycker i pälsen är vanligt.

Jourhemmet
0

Ge henne en uppvispad äggula

Hur gammal är mamman?

isabelle89
0

Tack! Hon är lite mer än ett år.

Idag verkar hon lite lugnare. Varit uppe & käkat utan att stressa :)

Jourhemmet
0

Vad bra. Ställ gärna maten precis vid bolådan så här i början

essut50
2

Ett år det är nästan bara barnet. Varför fick hon inte vänta lite till med att få ungar?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Omorose
2

#94 Det är väldigt vanligt att katter blir parade vid ettårsåldern, och nu pratar jag om seriös raskattuppfödning (det är det jag känner till). En katt löper gärna tidigt och ska man då ge katten p-piller (som ökar risken för livmoderinflammation), eller ännu värre, låta honan få täta tomma löp? Självklart ska man även överväga om honan är mogen nog och fin i hull och storlek för att klara av en kull.

Ja, jag vet att kastrering är det bästa.

Det jag menar är att det inte alltid är möjligt att vänta med sin planerade parning. Jag tycker att det är bättre att informera på ett sådant sätt så att det är lätt att ta till sig istället för att försöka ge skuldkänslor.

Och nej, nu vet jag inte hur det är just i detta fallet då jag inte följt tråden särskilt noga.

Sarah.

Denna kommentar har tagits bort.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer