Hur ljudisolerar man en kattlåda?
Jag har nyfikna funderingar runt detta då våra katter älskar att skrapa och gräva i lådan när dom gjort sina behov. Detta är ju någonting vi inte vill ta bort från dem eftersom dom bara följer sin instinkt om jag förstått det rätt. Våra katter verkar vara känsliga för så fort något hamnat utanför, nån katt kräkts, mjukmaten blivit över så ska det skrapas otroligt på den platsen. Min förra katt skrapade aldrig så här mycket.
Men till själva funderingen. Är det möjligt att ljudisolera en låda utan att det blir obehagligt för katterna? Vi har sovrummsdörren öppen och den ena lådan är ganska nära så vi vaknar ofta på nätterna av deras grävande.
Detta är alltså bara en fundering. 
Jag skulle säga att du får stå ut. Går kanske att lägga ngn filt eller n¨ått på lådans utsida, men risken är ju att den dras in i lådan.
Sov med öronproppar eller stäng dörren.
Vi har två lådor med huv så att lägga någonting över skulle dras inte in. Men vi får se, som sagt det är bara funderingar.
Stänga dörren gör vi ibland om dom är extra jobbiga någon natt men oftast vill den ena sova inne hos oss hela natten så då tycker vi det är elakt att stänga dörren. 
jo jag förstår problematiken med det där. Man vill ju ha dem hos sig på natten. Men prova öronproppa? finns jättebra mjuka på apoteket.
Nä dom stör inte så mycket att jag och sambon skulle börja med nått sånt. Men skulle vara kul att få en ljudisolerad låda ändå 
Öronproppar?
Stolt ägare till tre La permer
Låter som era katter har jätteroligt i sandlådan!
Har också glada grävare men inte samma problem pga av annan placering.
Antar att det inte är läge att flytta lådan till annan plats för då hade du så klart redan tänkt på det. Ljudisolera själva sandlådan är nog svårt, ja. Men om det finns utrymme/plats att bygga in den, i ngn sorts ytterligare låda/möbel där den står nu, så måste ju oljudet reduceras väsentligt. Den lådan/möbeln kunde i sin tur ljudisoleras med frigolit rent av. Jovisst, lufthål och ingång förstås. Vad tror du om det?

Jag har 4 huliganer som stökar nätterna igenom. Gärna kl 4-5 på morgonen, framförallt. Eller egentligen bara EN huligan, men hon lyckas få igång de tre betydligt latare katterna en i taget så det är ett jädrans liv här. Och sen går de på lådan mitt i allt, och det låter som om de totaldemolerar den…. Skitkul att vakna till, oja… X( Men jag har vant mig. Håller på att flytta lådan ut ur rummet en halvmeter i taget. Nu har den kommit till tröskeln till badrummet så snart slipper jag den! Och katterna som busar får jag sysselsätta med diverse aktiveringsgrejer under natten och se till så att huligan-Johanna har sin älskade studsboll, annars får jag aldrig sova.
Man får liksom in rutinerna. Försök göra småförändringar som underlättar för er och som är i så små steg att katterna inte bryr sig.
Alltså de stör ju oss men inte så mycket att det irriterar varje dag om ni förstår.
Jag var bara nyfiken på hur man skulle kunna göra ljudisolering ,om man ens skulle kunna göra det.
Ljudisolera blir nog svårt. Ni lär nog vänja er eller så får ni ta till öronproppar eller placera kattlådorna på annan plats.
Jag har en katt och låda med huv, han gräver i sanden, på lådkanten, på väggarna och utanför lådan och det låter. Dånar i hela huset när han håller på men jag har blivit så van och härdad att jag vaknar aldrig numera.
Det finns ett ordspråk:
"Om man skaffar en hund så anpassar sig hunden snart till flocken
Om man skaffar en katt anpassar sig flocken snart till katten"
Det ligger mycket i det!
Jag tror jag formulerat mig fel. Jo katterna stör oss ibland på nätterna och ja det väcker oss emellanåt.
MEN jag bara funderade på hur man skulle kunna ljudisolera om man skulle vilja. Alltså en ren teoretisk fundering som kommit fram när katterna väckt mig på natten.
Detta är alltså en rolig fundering på hur detta skulle kunna ske inget annat. Så alla råd är bra men det var inte det jag var ute efter. Katterna mina är 4 år så vi har ganska bra lärt oss att umgås.
Jag hade mera hoppats på roliga/knäppa/excentriska/fungerande/konstiga ideer eller metoder för att ljudisolera en låda än att få råd om att anpassa mig/stänga dörren eller använda öronproppar.
En katt som "går på lådan" i öknen gör det totalt ljudlöst, för det är inte sanden eller katten som låter.
Byt till mer finkornig sand. Ta bort huven på (resonans)lådan så låter den mindre. Fyll sand ända upp till kanten så försvinner en massa plastljud, och ställ lådan på en matta som är större än lådan så försvinner även golv- och skrapljud.
Kräver såklart lite mer dammsugning på dagtid, men det är bara roligt efter en god natts sömn.
#11 ja ok. Plocka bort kattlådan helt och fyll hela golvet med sand så det blir en swimingpool av det hela. :/
#13 Hahaha… det var ju en rolig idé iallafall 
#13 hm… Undrar vad grannarna skulle tycka om att jag gör deras lägenhet till en stor kattlåda.. ;)