Göra innekatt till utekatt?
Jag skulle behöva lite råd! Det är så att i höst kommer min mor ner till mig med min katt som bott hos henne ett tag, han är nu runt 3-4 år och har alltid varit innekatt.
Men nu när han kommer hit så ska jag göra honom till utekatt för min sambo tycker det vore fel att ha honom inne hela tiden när vi bor på ett ställe där katter faktiskt går ute hela tiden.
Är det någon som har gjort om sin katt till utekatt och kan ge mig råd på hur ni gjorde? Släppte ni bara ut katten så fick den komma och gå som den ville eller gick ni runt med den i sele först?
Jag skulle gå runt med den i sele först så att den hittar hem. Om han varit innekatt hela sitt liv så behöver det inte vara så att han mår dåligt av att fortsätta vara inne.
Du får testa och se. Sedan kan det vara bra att se upp med vilka katter som finns där ni bor. Okastrerade utekatter kan vara svåra på revir och inte vilja släppa in en ny katt. Kasterade katter klarar sig på mindre revir och kan dela lättare med andra kastrater.
Katter kan också jaga iväg nykomlingar se de tycker inte hör hemma…
Lycka till!
Jag hade tänkt gå med sele på honom först, och så tänkte jag börja med det ordentligt först när mamma åkt hem igen, så han kanske försår då att det är här han ska bo.
Jag tror de flesta katter här omkring är honor, det är 3 stycken som man brukar se.
Jo, det är ju också en sak. Håll honom inne till att börja med, skäm bort honom med god mat och massa kel så att han vet att han ska bo hos er. Finns ju katter som ger sig iväg för att hitta sitt gamla hem. Men det gäller nog mest utekatter tror jag.
Är din katt kastrerad och id-märkt? Det är ju också viktigt!
Han är kastrerad i alla fall, sedan vet jag faktiskt inte om mamma har märkt honom, det har jag inte frågat om. Han har ju bott hos henne några år.
Jag släpper bara ut min katt när jag åker hem till mamma och pappa med henne. Hon bor även hemma hos min mamma när vi är bortresta och då är hon ute eller inne, beror på henne. Hon håller sig visserligen bara på tomten runt (än så länge) så att jag tror inte det är någon fara med din katt. Katter känner på sig när det är fara som lurar och kan sina gränser. Lycka till :)
Jag är mest orolig för hur det blir med bilar och så, andra katter och hundar är jag säker på att han kan hantera själv, han är ganska kaxig av sig när det gäller
.
Katten är ju ganska lat av sig dessutom, kanske kan hoppas på att han trivs med att ligga och sola på gården