Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2351 ggr
AmandaMy
1

Vad skiljer sig SNIRF emot Swerak?

Hej. Jag har varit i kontakt med en uppfödare som vill sälja sin avelshane. Efter att jag ställt lite frågor framkommer det att uppfödaren är registrerad i SNIRF. Vad skiljer dessa åt?

MonicaLagerquist
0

Antar att du menar SNRF.

SNRF är en WCT anslutan kattklubb.

Det är som ICA och COOP ungefär.Flört

Några föredrar ICA och kan inte tänka sig handla på COOP och några är tvärt om.

Lite olika regler och vissa rase är godkända i den ena men inte i den andra.FIFe som Sverak står under har personal anställda medan SNRF och andra WCF klubbar är rent ideella klubbar.

Är man själv SVERAK ansluten så bör man kolla så att katten är möjlig att överföra och god känd i SVERAK.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

Jag har en katt som är reggad i SNRF och där uppfödaren också föder upp en ras som inte är godkänd inom SVERAK.

AmandaMy
0

det är en birma det handlar om. godtar sverak att man parar med en hane som är reggad i SNRF?

Annser ni att SNRF ger ett oseeriöst intryck?

AmandaMy
0

Det enda tester som gjorts är navelbrock, blodgruppering . Ingen HCM eller Njurscanning är gjord.

EddaM
1

Ja jag tycker att WCF är oseriöst men det är pga att de godkänner ALLA raser oavsett om de är sjuka eller inte.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Silvestris
3

Till skillnad från SVERAK som finväljer vilka "sjuka" raser som ska godkännas och inte?

EddaM
2

Kan inte alltid hålla med de raser sverak godkänner alltid heller men de tar ett klart avstånd från raser som tex. fold och munchkin.

S*Luddhuvet´z

AmandaMy
0

Går om jag skulle köpa katten och komplettera det prover som SVERAK efterfrågar, flytta över katten till SVERAK?

EddaM
0

Gå in på sveraks sida och läs där. Och ja man kan göra en transfer på katten.

S*Luddhuvet´z

[sakring]
3

# 6 Håller med. Man har flera svanslösa katter som är godkända samtidigt som man inte godkänner brittiskt långhår trots att det finns inom britterna.

Niiinah92
0

#10 vad är det med svanslösa som gör att du reagerar på att dem är godkända? *nyfiken bara*Glad

[sakring]
0

# 11 Katten behöver en svans när de balansera och det är vanligare med felaktigeter i ryggraden på dessa katter. Ihopväxningar av kotor.

Niiinah92
0

#12 Har hört det om balansen, därför vet jag inte riktigt hur det kommer sig att min svanslösing har bättre balans än någon annan katt jag träffat under mina 20 år, hennes favoritplatser är även där man behöver balansera som mest Flört

Någon som vet om det stämmer angående svans och balans och kanske har en förklaring till varför hennes är så mkt bättre?

Det där med kotorna har jag dock inte hört, tåls att titta närmare på med andra ord, hon är ingen svanslösraskatt i och för sig, Dock finns det väl få raser som inte har någon defekt eller sjukdom som är vanligare inom just den rasen?

[sakring]
0

# 13 Det har tittats nogare på detta med kotorna fråga Silvestris, hen har uppgifter om detta som hen kan länka till. Jag har själv läst om detta tidigare.

AmandaMy
0

Har någon här gjort en förflyttning till sverak? Försökt läsa på hemsidan men får inte direkt någon klarhet

[sakring]
0

# 15 Förutsättningen är att det är en ras som SVERAK godkänner.

MonicaLagerquist
0

Jag har köpt många WCF registrerade katter och det har aldrig varit något problem att föra över katterna till SVERAK.

Silvestris
0

Det är väl vetenskapligt dokumenterat att anlget som ger manxen sin korta svans även kan orsaka: minskat antal ryggkotor (då inte bara de kotor som i normala fallet utgör svansen), megacolon, tarmframfall, spina bifida, generella tarm- och matspjälkningsproblem samt problem med urinblåsan.

Dessutom löper katter med kort svans generellt ökad risk för artrit i svansen.

Sammanfattning på engelska (plus referenser) finns här.

AmandaMy
0

Det är en birma?

Niiinah92
0

#18 gäller det även katter utan någon Manx i sig men ändå svanslösa? Verkligen intressant, ska läsa det så få fort det hinns, tack! Glad

Vet du hur det kommer sig att folk tror svanslösheten påverkar balansen negativt?

Silvestris
0

I artikeln står det gällande artrit svanslöshet, inte manx-anlaget specifikt så det tolkar jag som att alla svanslösa/kortsvansade löper den risken.

Vad gäller balans så tror väl folk att balansen försämras för att svansen är en kroppsdel som hjälper katten att balansera. Det finns studier som visar att katter som förlorat sin svans får sämre balans. Huruvida katter som föds med defekten har sämre balans än de som har svans är väl svårare att veta, men det är inte särskilt långsökt. Dock ska sägas att det självklart gäller generellt. Individuella variationer åt alla håll finns ju alltid.

Mona22
0

Blir katten av med svansen så får de säkert sämre balans, det känns som en självklarhet. Om jag skulle mista ett ben skulle det ju betydligt svårare att röra sig.

Är de däremot födda utan svans kompenserar de säkert det på något sätt.

(bara spekulationer)

Silvestris
0

Fast även katter som förlorar en kroppsdel kompenserar ju för det på något sätt. När det gäller katter med medfödd svanslöshet blir väl frågan om de kompenserar fullt ut. Det är vad jag vet inte undersökt.

Det är rimligt att tro att ha en svans evolutionärt sett har varit en fördel (eftersom katten har svans). Annars hade svanslöshet varit betydligt vanligare eftersom det ofta nedärvs dominant.

För en sällskapskatt är det antagligen skitsamma, men svanslöshet för med sig en del annat som inte är skitsamma.

annzoo
0

#8 kan du inte be om navelbråckfrihetsintyg + testikelintyg vid besiktningen innan köpet dvs att du har chans att dra dig ur köpet då du inte kommer få regga en kull i SVERAK som inte är ok på dessa intyg..

AmandaMy
0

Vad ställer sverak för krav på tester och konditionen på katten ?

MonicaLagerquist
0

#25 Hur gammal är katten?

På Birman finns inge specifika krav.Men eftersom att det är en ras med hög andel B-blodskatter så bör katterna blodgrupperas om man inte vet deras blodgrupp.

Sen är det ju de där vanliga kraven.

Intyg på att katten inte har eller har haft navelbråck.

Testikelintyg på hankatten.

Sen ska ju katten självklart vara i bra kondis och vara frisk.

[sakring]
0

Tack Silvestris!

AmandaMy
0

Han har blodgrupp A/b. 3 år gammal.

Har navelbrocksintyg. Testickelintyg finns.