Tjatfrågan, katt kissar på golvet.
Hej!
Ja, nu kommer den urtjatade frågan om en katt som kissar på golvet. Vad i hela friden ska jag göra?!
Det är en kastrerad hona på 3-4 år som är tagen från katthem. Hon har bott hos oss sen innan sommaren med sin kompis en hane på samma ålder, kastrerad. Han är jätteduktig och kissar bara ute.
Hon däremot……….
Vi har tre plastbackar med djupsand. Hon har alla tre själv då den andra gör alla sina behov ute. Vi har två i gillestugan och en uppe på toaletten. Hon går in och bajsar på toaletten i lådan sen går hon ut och sätter sig och kissar precis utanför dörren. Så nej, det handlar inte om UVI. Det känns mer som om det handlar om ren lathet att hon vill inte kissa och bajsa i samma låda men orkar inte gå ner. Vi har denna lådan uppe mot bättre vetande då vi har en liten son som tycker om att gräva så vill helst inte ta upp en till ju och vet inte riktigt vart den skulle stå i så fall. Gubben funderade på om vi skulle flytta ner den och inte ha någon uppe, kan det hjälpa?
Jag har innan inte skällt på henne för läste här inne att de ändå inte förstår och att de kan tappa förtroendet för sina ägare då. Ett tag var hon "duktig" och gjorde detta kanske en gång i månaden men nu har det ökat och det sker nästan varje dag. Idag blev jag förbannad och skällde. Jag är rådlös och vet inte vad jag ska göra! Just nu satte jag en tom kartong på platsen bara för att det ska vara något ivägen för henne så hon inte sätter sig där..
Snälla! Tips!!
Varför inte testa ha en låda till där uppe bara för se om det skulle hjälpa?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag vet inte vart jag ska ha den, vår toalett är väldigt dåligt utformad så får egentligen inte ens plats med den som är där och vill inte ha typ i köket/hallen för sonens skull han är bara 19 månader och gräver med händerna i 
Jag tror det kan vara medicinskt. Ett av de vanligaste symptomen på FIC är just fekissning. Men mångakatter har FIC utan att visa så mycket symptom. Hur ofta och hur mycket kissar hon? Läs gärna min gamla tråd om min kissekatt och våra turer, och fråga gärna om du undrar något. http://katter.ifokus.se/discussions/4fe85eee88f4720c970009ec-kastrerad-honkatt-som-kissar-i-soffan?participating-1 Lycka till!
Hmmm, min katt har inte det där med försök till att kissa, eller små mängder. Hon kissar "en hel portion" och det känns som ja jag vet inte hon bajsar i lådan går ur och sätter sig och kissar på golvet direkt. Lathet? Jag vet inte…. Men måste berömma dig för ditt engagemang! Och jag ska ta den lilla damen till veterinären men måste vara en dålig djurägare och säga att det faktiskt blir efter 12e december. Gifter mig då så alla pengar går dit men efter det ska båda katterna till veterinären dels för vaccination då de inte blev vaccinerade på katthemmet och eftersom de är ute vill jag att de ska vara det. Hankatten äter som en häst och trots avmaskning är han väldigt mager så detta ska undersökas men tror han är så av naturen helt enkelt men det ska kontrolleras och lilla damen ska som sagt undersökas ordentligt.
Det jag funderar på med att gömma mat och så, honan har nästan inga tänder (skada sen innan hon hamnade på katthemmet) och är väldigt försiktig vid maten, hanen tar det mesta från henne och först när han är mätt äter hon. Hur ska jag kunna stimulera henne att leta mat då hon är så undergiven? De har bott tillsammans hela sitt liv så han bör ju inte vara orsaken till hennes stress? Tror sonen är en orsak trots att de är vana vid barn sen innan….
Hon är annars världens underbaraste, jag har aldrig varit med om maken till gosigare katt! Måste nästan plocka ner henne från sängen under nätterna för att kunna få sova för hon bara trampar runt.
Vi hade problem med hanen när han kom hit, han revirmarkerade precis ALLT i hela huset! Helt makalös var han och jag var påväg att ge upp. Köpte de stora backarna, mjuk Kattsand, klumpbildande, feeliway adapter och spray, sånna där lugnande tabletter med mjölkprotein eller vad det nu var de innehöll mm mm och efter ett tag när de bott in sig fick han gå ut, efter det har han inte gjort någonting men då börjar lilla damen istället 
Det låter som ett solklart fall av "lådaversion" dvs. av någon anledning duger inte lådan att kissa i. Det är mycket möjligt att det beror på att katten vill göra sina behov i en ren låda. Då menar jag inte att ni är dåliga på att städa utan att katten anser att en låda som blivit bajsad i men som är ren i övrigt faktiskt är smutsig. Det är förorenad.
Jag skulle också rekommendera att ställa in en till låda. Om det inte är möjligt, försök hitta ett annat ställe där ni kan ha två lådor (dvs. flytta på lådan som står i badrummet och ställ den någon annanstans tillsammans med en till låda).
För att undvika att hanen tar all mat ni gömmer får ni antingen sära på katterna under en stund så att de får leta mat på varsitt håll eller så får ni gömma väldigt mycket mat. Ni kan även lägga ut flera aktiveringsbollar så att de har flera olika bollar att pilla ur mat ur. Bra sysselsättning.
Du kan ju prova att ge henne Zylkene utifall att hon skulle kissa "fel" pga. stress, men det låter inte så utifrån det du har skrivit.
Ja så hette det, Zylkene det gav vi båda i början mest för hanens skull.
Det som stör mig är ju att vi har två lådor jämte varandra på bottenvåningen, bara för henne att traska dit. Om man tar bort lådan helt uppe och ställer ner den så vi har alla tre nere samt köper nytt strö i olika modeller så som du skrev i din tråd. Vad tror du om det?
Ja, vi rensar minst två gånger om dagen men tror också som du att när hon bajsat duger den inte längre och då orkar hon inte gå hela vägen ner men om man får henne att alltid gå ner kan hon ju byta låda då…
Fast hade problem nere också då hon satte sig vid tvättstugedörren trots att det fanns rena lådor. Nu har hon ju flyttat upp och ärligt ser jag hellre att hon kissar på golvet nere där sonen inte är 
Där står nu hennes klösbräda för att distrahera att det var där hon kissade ibland. Har även haft maten där vid olika tillfällen….
Hopplösa katter 
Det verkar helt klart som att katten vill ha en bajslåda och en kisslåda och då är det viktigt att ha två lådor i närheten av varandra. Att hon inte kan förmå sig att bajsa och kissa i samma låda är ingenting hon gör för att jäklas med dig, det är bara en instinkt.
Använder hon inte lådorna i gillestugan alls? Hur ofta rensar du bort kissklumpar och avföring från lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
Rensar minst två gånger om dagen (morgon och kväll) eller när hon bajsat för det luktar ju 
Jo, när hon är här nere (har maten här nere så sonen inte leker med vattenskålen) då duger de och det finns ofta när man ska rensa på morgonen men verkar vara mest på dagen då hon helt enkelt inte förmår sig att gå ner…
Tror ni hon går ner om den tas bor uppe och alla tre hamnar här nere?
#8 Jag skulle nog inte våga ta bort lådan från övervåningen eftersom hon vant sig vid att även kissa direkt på golvet där. Går det att hålla barnet borta från kattlådorna med hjälp av en barngrind på lämpligt ställe?
Sajtvärd Katter iFokus
Det låter som en bra plan. Se till att ha dörren till badrummet stängd så att hon inte kan gå dit och fortsätta kissa vid dörren.
Problemet är ju att det är precis utanför dörren
haha! Jo, vi brukar faktiskt vara så elaka att dörren är stängd när sonen är vaken och då är det inga problem. Sen öppnar vi när vi inte är hemma eller när han sover så tror vi ska testa detta. Kan väl inte bli värre och annars är det ju bara ställa tillbaka den liksom….
Ni är så goa och hjälpsamma alla! trots att ni får denna tråkiga fråga varje vecka
Guldvärda bara så ni vet!
Det är bättre sent än aldrig att ta med kissarna till veterinären. Det är jättebra att du tänkt tanken och planerar att gå dit. Se till att de tar ett urinprov och tittar efter blod! De två första veterinärbesöken jag gjorde med henne gjorde de bara en ytlig koll, först när jag bytte veterinär gjorde de den ordentliga undersökningen.
Om de är utekatter så borde de automatiskt bli stimulerade. Jag ser stor skillnad i aktivitetsnivå hos min katt när jag är på landet där hon får gå ut och när vi är hemma i lägenheten där hon är innekatt. Men det skadar ju aldrig med extra stimulans, även om det är mycket viktigare med innekatter.
Äter honan torrfoder över huvud taget? Om så, testa att gömma maten i lite olika rum så de kan leta i varsit. Då kanske hon inte känner sig lika tvungen att vänta tills hannen är klar?
Har du sett ngn skillnad i kissbeteendet nu jämfört med när de fick kapslarna och Felliway i vägguttaget?
Jag tror också som många andra att två lådor på samma ställe kan vara en idé. Och att testa vilken typ av låda och Kattsand som hon gillar med hjälp av kattlådetestet. Min veterinär brukar rekomendera EverClean luktfri men min katt föredrog Classic Gold label luktfri. Så dessa två kan vara lämpliga att prova. Så mjuk som möjligt och klumpbildande. Oavsett om det är FIC eller inte så är det en vits att göra lådan så bekväm som möjligt så de inte kissar där fler gånger. Och som sagt, många lådor. Man kan inte ha för många lådor med en kiss-katt :-D.
Om hon kissar på samma ställe hela tiden kanske du ska se över vad du tvättar/tvättat fläcken med. Om det är ngt som förstärker kisslukten kan det ju signalera till henne att det är ett "kiss-ställe". Såpa och sprit rekomenderar min veterinär. Tvätta med såpa och ha sedan på sprit, själv har jag en sprayflaska med sprit som jag sprayar efteråt, det ska lyfta kissluktspartiklarna.
Jag torkar upp, dränker ner med ätiksprit och sist på med handsprit som jag hade hemma 
Men ja, just på detta ställe är plastmattan lite lös, vi ska renovera så tror faktiskt att det trängt ner i springorna så det kan finnas lukt kvar under mattan tyvärr.
Ja, honan kan äta torrfoder och ska ta och köpa hem sånna där aktiveringsbollar.
Vet ärligt inte om jag reagerade på om det blev bättre under den tiden för då var det sånt kaos med hanen som markerade överallt så tänkte aldrig på lilla Smulan. Men ska nog beställa hem lite mer feliway för har ju adaptern kvar ju och sånna där kapslar 
Får bli i slutet av månaden när lönen kommer.
Gubben är rätt trött på det här också så tror inte han säger något om jag beställer hem massa, flyttar runt lådor och byter sand 
Preics, allt är bättre än kattkiss i hörnen. Eller som jag då säger, allt är billigare än en ny soffa i månaden :-D
Tips på ett bra kissrengöringsmedel: Urine-off. Innehåller enzymer som bryter ned bakterier och proteiner (som orsakar lukt) samt feromoner som minskar risken för att katten ska vilja kissa på stället igen. Luktar rätt behagligt för folk också, nästan lite bubbelgum.
Köpte det när jag hade en löpkatt som markerade på en madrass. Fantastiskt effektivt. Behöver inte sköljas ur utan överskottet suger man upp med en trasa. Madrassen är både fläck- och luktfri.
*asg* Ja det har du då rätt i i alla fall! 
#15 Jag tror att min katt triggades att kissa mera av Urine-off. Den luktar väldigt startk och min katt gillar inte starka, främmande dofter. Men i övrigt är den bra, så om kissandet beror på andra saker än att katten är orolig och försöker övertrumfa otäcka dofter med sitt eget kiss så är det jättebra.
Alltså jag skurade golvet en dag efter att jag fick hem de här underbara katterna, kan säga att det var totalt kaos! De kissade precis över hela golvet!
Så något som luktar, nej nej nej! Ättika, sprit eller feliway doftspray är det som gäller. Men klart det kan fungera för andra katter 
#18 Jag har till och med skippat ättikan pga att den kan lukta. Så nu kör jag Explorer på sprayflaska :-D