Bra att ge sardiner och tonfisk?
Hej alla iFokus medlemmar! Jag undrar om det är bra att ge sardiner och tonfisk till sina katter?
Jag har två katter och jag brukar alltid ge dom sardiner och tonfisk men mest sardiner för att det är deras favorit. Har aldrig vetat om det är bra eller inte, är det dåligt eller bra för dom (jag köper sardinerna och tonfisken i ÖoB, som är för katter)?
Mvh Siames galningen
Det finns ju burkmat som har smak av tonfisk och sardin så jag tror nog inte att det är dåligt för dom (även torrfoder). 
Det har du rätt i! Hade inte tänk på det.
Fisk är ett vanligt allergen, och för mycket fisk kan vara skadligt för katter.
Själv förstår jag inte varför fisk ens läggs i kattmat.
Det finns inte något i fisk som är extra bra för katter att äta jämfört med kött, men mjukmat är alltid bättre än torrfoder. Jag vet inte riktigt vilken sort du ger, men Kattuna tonfisk eller sandin är inte ett helfoder, utan är enbart tänkt som ett tillägg till kattens vanliga kost.
Sajtvärd Katter iFokus
http://kattjouren.nu/myter.php#fiskmat
På tal om varför fisk kan vara skadligt för katter. Det finns blötmat där man kan helt undvika fisk (tur nog!).
Är sardiner bra eller dåligt att ge till katter?
#6 Dåligt, skulle jag säga. Då om man läser på http://kattjouren.nu/myter.php#fiskmat kan det vara skadligt, och dessutom är fisk ett vanligt allergen för katter. Fisk är ju inte en naturlig kattföda.
Ge inte fisk överhuvudtaget. Kör på mjukfoder eller torrfoder som är 100% fritt från fisk och spannmål och även är utan socker.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Katter som blir allergiska brukar set ta lång tid att bli av med effekterna. Min hona tål inte spannmål och fisk. Det uppvisar hon genom att det kliar konstant över hela kroppen. Hennes päls försvinner och hon vill bli hårt riven över kroppen. Andra katter får stora sår. Förutom det faktum att fisk är högallergent för katter så kan det vara direkt giftigt att ge det till katter. Detta på grund utav alla tungmetaller som finns i fisk. Sedan är det något speciellt som finns i tonfisk som är skadligt för katter. Ge hellre rå fläskfärs, kycklingvingar eller något annat till katterna.