vaccinera en vuxen katt?
Hej!
Jag har tre katter här hemma, varutav 2 är omlaceringskatter som aldrig har blivit vaccinerade. Den ena är nästan två år och den andra är 8 månader. Inga utav katterna har blivit vaccinerade, enbart avmaskade. Båda ska in på kasterering i början utav nästa månad, men min fråga är, kan man vaccinera en katt som inte har fått vaccination innan? Jag är rädd för att dra hem en massa sjukdommar till dem.
Ja du kan vaccinera dem. Kan man alltid göra oavsett ålder
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag vaccinerad min katt först när han var två år. Jag är uppvuxen på landet och iaf där jag bodde pratade man aldrig om att vaccinera katter, så det var först när jag flyttade hemifrån jag läste om det. Det gick finfint så det gär absolut att vaccinera en 2-åring :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Du ska absolut vaccinera dom, det kan man göra oavsett ålder.
Åh vad bra! Jag har alltid vaccinerat mina katter från och med att dem varit kattungar nämligen, så jag har ingen erfarenhet av katter som inte är vaccinerade i äldre ålder.
Javisst, som de andra säger kan man vaccinera oavsett ålder.
En till fråga, hur går man till väga? Hur ofta ska katterna vaccineras i början? Är allt samma som när dem är kattugar?
En katt behöver 2 vaccinationer för att ha ett fullgott skydd. Den andra vaccinationen kan ske tidigast efter 28 (?) dygn från det att den fått den första. Din veterinär kan informera dig om när vaccination 2 ska göras. Du ska/bör vaccinera mot både kattpest och kattsnuva.
Medarbetare Hittekatter iFokus

Helst ska man använda märken som har både kombinationsvaccin mot kattpest och kattsnuva och ett separat mot kattsnuva, och då ser det ut som så här:
1:a året – kombinationsvaccin, 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum.
2:a året – kombinationsvaccin
3:e året – kattsnuvevaccin
4:e året – kattsnuvevaccin
5:e året – kombinationsvaccin
6:e året – kattsnuvevaccin
7:e året – kattsnuvevaccin
8:e året – kombinationsvaccin
och så vidare.
De vaccin som ska ges på det här sättet är Nobivac Tricat Novum (kombination) och Nobivac Ducat (kattsnuva), samt Purevax RCP (kombination) och Purevax RC (kattsnuva).
Alla veterinärer har inte så bra koll tyvärr, och använder kombinationsvaccin varje år, eller så kör de på en kompromiss och säger att det ärcker att vaccinera vartannat och då mot båda sjukdomarna.
Men gör man det tidigare övervaccinerar man mot kattpest rätt rejält, och gör man det senare övervaccinerar man fortfarande mot kattpest plus att man riskerar att försäkringsbolaget börjar bråka om katten råkar få kattsnuva då det inte är enligt rekommendationen som står i FASS. Och skyddet mot kattsnuva är inte hundraprocentigt, däremot får en vaccinerad katt mycket mildare symptom om den blir sjuk i det än vad en ovaccinerad får.
#7 Min katthona är endast vaccinerad en gång som grundvaccinering, frågade katthemmet om det och enligt deras veterinär räckte det.
Behöver jag ta om grundvaccineringen då? Snart ett år sedan hon fick grundvaccineringen
# 9 Nej var din katt vuxen när den vaccinerades så behöver den inte mer än en spruta. Problemet kan komma ifall katten insjuknar i kattpest eller kattsnuva och att försäkringen inte täcker detta om man inte vaccinerat enligt försäkringsbolaget.
Däremot så ska du vaccinera din katt årligen enligt schema som #8 skrivit.
#8 Det var bra info som jag ska lägga på minnet.