Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5614 ggr
Andina
3

Inköpsställen Kattmat, online - rekommendationer?

Jag ser ju att det finns en väldans massa ställen att köpa hem kattmat på, via internet. Det är en "Herrans Djungel"! Och jag blir alldeles vimsig av att surfa runt på sajterna.

Så jag tänkte att om ni har erfarenhet av bra inköpsställen som ni vill rekommendera?

Priser, frakter, sortiment är förstås viktiga men även andra erfarenheter som gör att ni inte tycker att man bör, eller inte bör, beställa kattmat online?

Jag har ju förstått att en av hittekatterna som jag haft här i sommar kommer att stanna här. När jag hade min förra katt, köpte jag direkt från butik o/e veterinär - men nu tänkte jag att jag måste börja bli lite ekonomiskt smartare ;))

Så tips tas emot - tacksamt! Glad

(Har sökt på sajten här också - men inte hittat nå'n "samlad" information nå'nstans.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Nevina
1
Akinna89
1

Hemfoder.se har jag handlat från, vet inte om de e billigare eller dyrare än andra, men gratis frakt över 500:- o fick allt levererat till dörren bara några dar efter.

Niiinah92
3

animail.se

Andina
0

#1,2,3 - Tack för tipsen! Bra att få lite olika alternativ så att man kan jämföra. Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Sabbekatt
1

Har beställt från Hemfoder en gång och blev mycket nöjd.
Eftersom jag alltid köper stora förpackningar med torrfoder fick jag det fraktfritt och det faktum att man kan välja leveranssätt tycker jag också är bra.

Andina
1

Har gjort en liten jämförelse med de produkter jag kan tänka mig att prova.

Som NY KUND lönar det sig att välja Zooplus.se, d v s första gången.

Annars ser Animal.se ut att ligga bäst i pris! 
Animail.se har dock inte Porta 21.

(Se bifogad pdf.)

Nu gäller det bara att veta vilka produkter jag ska välja… och från vem då… Jag gissar att jag måste fråga katten… ;))

Lynxx
1

Ja har best Wildcat ETOSHA - få se vad de e f'nått.

Tillskrev åxå zooplus.se att de skulle kolla upp om de kan ta in det & MUSCH i sortimanget.

Tillskrev åxå MUSCH å tipsade om ett par butiker i min närhet - som de kan kontakta å se om de vill bli åf åt dem.

/L

Julle-A
1

Själv beställer jag från animail.se Snabb leverans, bra priser, fraktfritt över 500kr, jag aldrig haft några problem när jag har beställt därGlad

Maxima06
1

Jag använder mig främst av animail om inte hemfoder har något specialerbjudande. Bägge företagen har fungerat utmärkt att beställa ifrån. Använder mig ibland av zooplus.com zoomarknad.se supercat.se eller swecat, alla utan problem.

Fridaaaa
1

swecat tycker jag är bra :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Liljekatten
1

www.zoomarknad.se är kanonbra tycker jag. Glad

fvanilla
1

Jag brukar mest zooplus.com, men även animail.se, hemfoder.se, och zoomarknad.se är riktigt bra, och tror även flera. Beror på erbjudande och sortiment, men även priser på vissa varor.

vinteralvan
1

Jag rekommenderar också Animail. Glad

Andina
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för hjälpen igen allihop! Glad Bra att ha en tråd med samlad info om inköpsställen online.

Jag har lagt till Swecat, Zoomarknad i min "lista" också. Och jämfört några produkter från Orijen - Porta21 - Bozita - Pro Plan. (se bif bild)

Tittade även på Hundenochkattens Wildcat produkter.

Zooplus tycks ha större utbud när det gäller dessa produkter. Det plus låg fraktfrigräns, hemkörning samt nykunds-rabatten gör nog att jag beställer därifrån första gången.

Då kan jag prova lite olika produkter och se'n får jag titta lite närmare på de olika 'butikerna' igen när jag vet lite mer vad KattPrinsessan tycker om de olika produkterna.

Ha en go' fortsättning på freda'n!

Lynxx
1

Annars verkar ju Mjau blötfoder vara populärt (& bra helfoder) av kommentarerna i olika trådar att döma. Lätt att hitta åxå - finns ju på snabbköpen.

Fast man bör mosa det - annars slickar de bara i sig gelén. :-/

/L

Andina
1

#15 - Ja, jag använde Mjau nu i somras - men efter ett tag så totalvägrade båda katterna (varav den ena nu är återlämnad till sin ägare) att äta Mjau mer. Även fast jag varierade smakerna, som tidigare. T o m Skyggisen som normalt vid den tiden i princip hetsåt, vägrade.

LillPrinsessan hon tog t o m och skrapade med tassen på golvet - för att "täcka över" maten (som om det luktade kattlåda…)!

Jag vet inte om de lagt i nå'n ny ingrediens eller om jag fått tag i mat från nå't dåligt parti, eller om de inte hanterats rätt i butiken…

Idag har jag faktiskt köpt en tetra Mjau igen, för att testa. För det är ett tag sedan de fick Mjau nu - kanske duger det nu igen.

Idag serveras LillPrinsessan annan blötmat, bl a råa nöt-grytbitar.

Egentligen är det mest torrfodret jag är intresserad av att köpa via nätet. Donnan är en aktiv utekatt och vill ha både möss, blötmat och torrfoder att mumsa på när hon tittar in på nätterna. ;) Men vill också passa på att testa lite ny blötmat.

Hon är tacksam på det sättet lilla Luzy ("prinsessan") när hon äter, då äter hon allt. Min förra katt lapade i sig det gottigaste bara - sås och gelé… ;)

fvanilla
1

Zooplus.se är den riktigt dyra varianten utav Zooplus i jämförelse med Zooplus.com, där är allt så mycket billigare! Jag köper själv därifrån.

Lynxx
1

Aha! Åtestår att testa vidare då ;-)

/L

Lynxx
1

#16 -  Mina gillar inte heller Mjau någe vidare.

---

Ska ta en tur till Zoo.se (f.d. zoomarknad & heter så fortfarande i URL:en - ser jag) i Bromma å kolla lite idag.

Funderar på att testa

Torr-

Ziwi Peak Cat Venison

& blötfoder

Ziwi Peak Cat Venison

De har även selar för kattungar.

/L

Andina
1

#17 - Aha, jag skrev .se… Får ta en närmare titt på zooplus.com - när jag har tid att fnurla på "valutakonverteringen" ;) 
Såg att leveranssätten är DHL och DHP - levererar DHL hem till dörren?

Kostnaden ser ut att ligga runt 70-80 kr för leverans till Sverige. Free Shipping, vid köp för ca 650 kr.

Och som nykund får jag sämre rabatt på .com-adressen jämfört med .se-adressen - så jag får räkna lite på't. Fast jag kan tro att det inte blir några större skillnader ;)

#18 - Hojta till om du hittar nå't intressant? :))

Ziwi Peak - det var en väldigt dyr kattmat jämförelsevis! Är den maten så pass mycket bättre att den är värd den prisskillnaden? Jag blir mer och mer förvillad av att titta på de olika fodersorterna/-märkena (inte bara prismässigt, utan även på innehåll)…

Har lagt in dessa som jämförelser nu (om nu någon är intresserad):

TORRFODER

Orijen Cat & Kitten / Cat Adult
Porta 21 Finest Sensible Spannmålsfritt
Eukanuba Adult Kyckl+Lever
Carnia Lynx Original
Ziwi Peak Cat Venison
Wildcat Etosha, Karoo, Cheetah

**
VÅTFODER**

Porta 21 Feline Kyckling
Bozita Tetra, Soja- och Spannmålsfritt
Purina Pro Plan Adult Chicken/Chicken & Rice
Ziwi Peak Cat Venison

Andina
2

Började med att prova Zooplus.se.

Mitt betyg:

Plus (+)

+  10% rabatt på allt, som ny kund.

+  Beställde sent den 9/10, Fick leveransen idag den 12/10 mitt på dagen - d v s leveranstid 3 dagar

**+ Fri frakt för köp över 350 kr.
**

+ Dessutom allting hemkört ända fram till dörren för denna fria frakt.
(Det gäller att vara hemma då leveransen kommer bara, annars får man hämta paketet vid postens utlämningsställe. Men det går bra att följa försändelsen på posten.se.)

+ Med fakturan fick jag en rabattkod: 10% rabatt på allt foder när jag behöver fylla på med kattmat.

Minus (- )

- Kan för närvarande inte komma på någonting!

-  Synd att de inte har papegojfoder också… ;)

Tack alla för tipsen! Jag är supernöjd!

(Bif uppdaterad prisjämförelse)

Fridaaaa
1

#21 Zooplus.dk eller tyska zooplus är billigare än den svenska:) Plus mer utbud :D

Andina
0

#22 - Tack, Frida! Jag har förstått att zooplus.com skulle kunna vara billigare men den tyska borde ju också kunna vara det, eftersom varorna kommer ifrån tyskland.

Jag får ta och titta lite närmare och räkna på't nästa gång jag ska beställa. Dels handlar det ju om hur valutan står vid det tillfället. Men så måste ju rabatterbjudanden o så'nt också räknas in.

Jag har inte kollat, men hur är det med frakten därifrån - ingår Hemkörning i frakten (resp frakfritt) då också?

Fridaaaa
1

#23 .com har jag inte så stor erfarenhet av men Dk, och den tyska sidan är bra :) Får själv hem varor i nästa vecka från zooplus.dk :)

Andina
0

Förlåt, jag var otydlig, jag menar förstås, om varorna körs hem (till dörren) på samma sätt även från .com o danmark och tyskland?

Niiinah92
1

#25 japp det gör de ^_^

Andina
0

Tänk jou! Skrattande

Julialex
1

Jag beställer både Kattsand och kattmat från Animail, har även köpt kattlåda, hundmatskålar och ett underlägg. I senaste leveransen som kom igår skickade de med en kattleksak, gulligt av dem! Tycker att det är snabbt och prisvärt.

http://julialex.blogg.se

Andina
0

(Blev fel)