Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 12933 ggr
pepparrot
0

Katter och tillagad fisk?

Jag vet att katter inte får äta fisk, men min mamma envisas med att köpa tonfisk i vatten - som då är tillagad - till vår kise..

Kan katter äta tillagad fisk, eller är det lika dåligt som rå?

MonicaLagerquist
4

Tonfisk är riktigt dåligt att ge till katter.Så be din mamma att sluta med det.Vill ni ge katten något extra gott så ge katten råa kycklinghjärtan.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
1

Ja just tonfisk kan bilda histamin så det är ett dåligt alternativ.

pepparrot
0

Ajaj, sa det till mamma och hon ser lite skamsen ut..

Men annan tillagad fisk? Torsk, lax, och sånt annat det finns?

mitzerl
0

Vad är histamin för något? Och på vilket sätt är det skadligt?

Jag har en katt som är otroligt kräsen med mat generellt, men hon är fullständigt tokig i fisk tyvärr, särskilt tonfisk. Hon slukar det lika snabbt som en hund nästan. Att aldrig någonsin ge henne hennes favvorätt känns lite taskigt, tycker jag. Så jag brukar ge det någon gång ibland. Typ en tonfiskburk i månaden på sin höjd, eller ibland varannan månad. Och hon njuuuuuuter.

Är det så fel?

[sakring]
1

Histamin är det gör att dina slemhinnor svullna och röda när du är förkyldSkrattande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Histamin

Kokt torsk eller alaska pollock brukar jag ge mina en gång i veckan. 50 gram per katt.

[Rakach]
3

#4 Bara för att det är gott behöver det inte vara nyttigt. Mer taskigt att ge katten något som inte är bra, än att låta bli och ge den något bättre. Katten tänker inte så, det är vi människor som kanske kan se det som taskigt. :)

mitzerl
5

Visst förstår jag att det som är gott inte behöver vara nyttigt. Min fråga var alltså hur pass skadligt det kan vara att ge katten en burk tonfisk i månaden eller varannan månad?

Man har ju hört att tonfisk "inte är bra", men varför det inte är bra har man aldrig fått lära sig, inte jag iallafall. Och svullna slemhinnor när man är förkyld säger mig heller ingenting, inte för kattens del iallafall. Jag känner inte till att min katt varit förkyld någon gång.

Så jag vet alltså inte hur denna skadlighet uttrycker sig rent konkret på katter och vad som kan hända. Och vid vilka mängder. Om det bara är vid regelbundet intag som det inte är bra, eller om det är skadligt även vid intag som sker mer sällan.

pepparrot
0

Kokt torsk eller alaska pollock säger du.. Tack, då vet jag det och ska föra detta vidare till min familj! :)

pepparrot
0

Direkt från wikipedia:

"Histaminet utsöndras kontinuerligt, men extra mycket vid vissa tillstånd, och endast i vaket tillstånd. Det agerar på många plan i kroppen och nervsystemet. Det påverkar immunförsvaret, mag-tarmsystemet, glatt muskulatur, glykoneogenes och som frisättare av signalsubstanser. I centrala nervsystemet påverkar histaminet vakenhet och nyfikenhet, samt inlärning, minne ochdygnsrytm.

Histaminets effekt moduleras av vilken receptor som den binder till. H1 reglerar bl.a. genomsläppligheten i blodkärl, glatt muskulatur och hjärnans sockersyntes. H2 aktiveras i reaktion påadenylatcyklas, och utsöndrar magsyra, blockerar lymfocyternas funktioner, samt utövar effekt på glatt muskulatur. H3 reglerar frisättning av signalsubstanser.

Glatt muskulatur påverkas av histamin bland annat i form av kontraktion i andningsorganen. När H1 aktiveras orsakar histaminet svullnad av till exempel slemhinnor. Svullnaden ökar genomsläppligheten, varigenom vita blodkroppar lättare kan tränga in i vävnaden. Detta sker alltid och reglerar blodgenomströmningen, men i extra hög grad vid infektioner där det förhöjda histaminet ger upphov till flera av symtomen för inflammation. Vid allergier utsöndras histamin från mastcellerna, när mastcellerna reagerar på antigener. I det sammanhanget orsakar histamin rinnsnuva, hudutslag, svullnader, andnöd, med mera.

I nervsystemet påverkar histaminet flera psykologiska beteenden och neurosensoriska uttryck, som vaksamhet och huvudvärk. I den periakveduktala grå massan påverkar histamineträdslereaktioner och smärtförnimmelser. Histamin i hypotalamus styr beteenden som har att göra med att äta och dricka, samt kroppstemperatur. I dess paraventrikulära samt supraoptiska kärnor deltar histamin i homeostas genom att påverka oxytocin och vasopressin."

[sakring]
0

# 9 Exakt, det var därför jag länkat så att man skulle kunna läsa om det. Tack!

mitzerl
1

#9 Tack! Men det låter som det gäller för människor. Katter brukar ju inte fungera som människor alla gånger…

Blev förvånad av allt det negativa jag läste om detta histamin som tydligen tonfisk innehöll. Jag har själv regelbundet ätit tonfisk i alla år - är lika förtjust i det som katten - och har aldrig märkt av något negativt. Den där texten kändes ju dessutom rent extrem, jag borde väl ha varit död vid det här laget av alla "farligheter" som räknades upp, jag som verkligen äter tonfisk ofta.

När man läser detta så känns det ju lite som alla cancervarningar hit och dit. Ena dagen är det det ena livsmedlet som skapar cancer och allt möjligt och nästa är det något annat.

[sakring]
0

# 11 Det gäller även katter och det kan innehålla histamin i doser kan vara dödliga.

mitzerl
0

otroligt att jag inte har dött ännu då, jag som verkligen äter tonfisk betydligt oftare och i större mängd än katten. Och så gjort i över tjugo års tid. Jag måste vara ett levande mirakel.

[sakring]
1

# 13 Det gällde katterSkrattande

pepparrot
0

Katter är väl känsligare än människor eller något. Och de har mindre kroppar och annan uppsättning med vitaminer och annat trams.

[sakring]
0

# 15 Stämmer!

Hyrrokkin
5

Från kattstatus.se - (i mina ögon Sveriges Bästa Kattsida):

"Myt: Fisk är bra kattföda.

- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av B1-vitamin (tiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi."

mitzerl
0

#17 Okej, det var en text med mer substans i, måste jag säga. Mer matnyttig och trovärdig än den extrema katastrofvarningen från Wikipedia. Men jag läser "Fisk i stora mängder är inte bra för katter". Då borde det väl inte vara världens katastrof om jag ger min katt lite tonfisk en gång i månaden eller varannan då hon njuter så av det?

Hyrrokkin
5

#18 Nej jag tror inte din katt tar skada av lite tonfisk i månaden, men vad många inte tänker på är att även många torrfodersorter innehåller fisk, och många smaker på blötmat innehåller fisk. Så det är sällan bara den där tonfisken eller kokta torsken man ger som godis som katten får i sig. Många katter äter faktiskt fisk dagligen som en del i sin basutfodring. Då är det inte så lite fisk längre..

Mymlan
2

Jag ger mina katter torrfoder utan spannmål och fisk samma då jag ger blötfoder, inget spannmål eller fisk i det heller..

Varför skall man ge fisk då det inte är bra?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[sakring]
0

# 18 Men mo det bildats histamin i tonfisken så kan den vara dödlig och om det gjort det vet du inte. Så ge gärna någon annan fisk istället.

mitzerl
0

#19 Ja, har också märkt av detta att det är fisk i många blötmatssorter och det är lite synd.  Jag har en kräsen kisse som sagt, och jag varierar mellan Mjau och Pussi. Den hon gillar bäst är förstås Pussi, och där är de flesta sorterna med fisk. Gissa vilka sorter hon gillar bäst? Jo, naturligtvis alla fisksorter. Suck.

Varje gång jag lägger fram Pussi utan fisk och Mjau utan fisk så är det som att jag får truga i henne maten. Hon petar i maten och äter för att hon måste, typ och äter aldrig upp portionerna helt. Men varje gång någon fisksort åker fram så har hon den bästa aptiten och slickar rent fatet.

Ja, att ha en kräsen kisse som nästan bara gillar fiskmat är ett stort problem. Jag försöker ändå undvika fisksorterna, men med konsekvensen att hon petar i maten. Och det känns lite tråkigt på något vis. Rynkar på näsan

Lusthan
0

Det är ju lite sådär. Jag har en katt som är allergisk emot fisk och som kliar bort pälsen när hon äter fisk. Men hon tokälskar fisk och helt tonfisk…

Jag ger det dock inte för konsekvensen för henne är för stor men det är så typiskt.  Jag känner igen det där. :-)

BARFmycat
2

Tillgad fisk kan faktiskt vara bättre än rå fisk, eftersom rå fisk innehåller thiaminas som bryter ner tiamin. Däremot så är all fisk allergiframkallande, all fisk kan innehålla för katt farliga halter av tungmetaller, och de flesta fiskar innehåller för lite E-vitamin för att konservera de fleromättade fetter de är rika på.

Jag har skrivit en artikel i ämnet fisk som kattmat för att ta upp alla anledningar till varför man aldrig ska ge fisk till sin katt, som finns att ladda ner här;
https://acrobat.com/#d=9Gu5FdmQ406Hm-qsQsykOw

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
0

Problemet med histidinrik föda (histamin bildas av histidin) är att den, om den inte behandlas korrekt, kan orsaka histaminförgiftning. Det kan likna en allergisk reaktion väldigt mycket (histamin är vad som utlöser kliniska symptom vid allergi).

Risken för histaminförgiftning är antagligen låg så länge man håller sig till "kvalitetsmärken" men ett annat problem med just tonfisk är salthalten. Helt okej som godis ibland, mindre bra att ge i större mängder.