Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 14233 ggr
luneas
0

Katt som börjat fräsa åt sin kompis

Vi har två kastrerade kattsystrar som är drygt 5 år gamla. De har varit innekatter i hela sitt liv fram tills nu i vår då vi flyttade till hus och sakta vande dem vid att vara ute. Vi började gå med dem i koppel på tomten och utökade så småningom utan koppel och bara under korta stunder osv. Sedan någon månad tillbaka får de vara ute så fort vi är hemma, om vi åker bort mer än någon timme så ser vi alltid till att ta in dem och de är alltid inne på natten. De kommer in med jämna mellanrum och äter lite, kelar lite med oss eller tar sig en tupplur i soffan.

Sedan ett par veckor tillbaka har den ena katten börjat fräsa åt den andra då och då och hon går omvägar förbi henne. Tidigare har de alltid varit väldigt kärvänliga mot varandra, ofta legat och sovit i en hög tillsammans, tvättat varandra osv. Vi har aldrig hört dem fräsa åt varandra tidigare! I grannhuset bor det en annan katt som då och då syns till och som vi är rätt övertygade om att våra katter har stött på, vi har hittat något enstaka pyttelitet sår på en av katterna (hon som blir fräst åt, inte hon som fräser) men aldrig sett eller hört något slagsmål. Tror ni att vår katt som fräser är stressad av grannkatten och förknippar/förväxlar sin syster med den? Eller är det helt enkelt så att de numer umgås mycket mindre och har tappat sin nära kontakt eftersom de har fri tillgång till uteliv och rör sig på olika ställen? Det känns inte alls bra om de skulle bli ovänner när de tidigare har varit så himla gulliga med varandra. :-( Tips och råd?

Seglarina
0

Hej

Jag har inget svar på frågan, men jag har varit med om liknande själv. Hade ett syskonpar, hane och hona som var väldigt goa mot varandra i flera år. Dom hade tillgång till utevistelse, men jag flyttade när dom var nästan ett år. Det fanns på nya stället en grannkatt som var mycket elak mot mina katter speciellt tjejen. Hon blev så småningom mycket grinig mot brorsan, väldigt tråkigt, Men att hon skulle förväxla honom med grannkatten måste ändå vara uteslutet.

Jag vill också gärna höra vad andra har att säga om detta.

[Emma--]
1

Det blir ju en helt annan sak med reviret när dom är ute också. Innan har deras revir varit tryggt medans de nu kommer stöta på andra katter. Jag vet inte varför dina beter sig sådär, finns kanske några andra med utekatter som är mer van vid såna situationer. Men eftersom katterna utsätt för olika situationer, även stressiga såna så kan det säkert påverka. Vet även en med innekatter som hade problem med utekatter som markerade revir på hennes bro osv. Det stressade hennes katter som tillslut blev ovänner. Dessa två var hanar om det spelar någon roll. Sen är det väl inte omöjligt att det påverkar att de inte umgåtts lika mycket som innan.

luneas
0

Tack för era svar. Det har tyvärr blivit ännu värre sedan jag skrev inlägget. :-( De ligger aldrig i närheten av varandra längre (den ena katten har slutat sova i vår säng vilket hon alltid gjorde tillsammans med sin syster förut) och fräsandet har eskalerat. Det verkar vara ömsesidigt för det varierar vem av dem som fräser först åt den andra. Igår rök de ihop ordentligt ute, vi hörde och såg alltihop och det var verkligen slagsmål. :-( Så himla tråkigt när de varit bästa kompisar tidigare. Vi vet varken ut eller in… Ska man hålla dem enbart inomhus en tid så att de "tvingas" att se och höra varandra mer (med risk för att vi människor blir galna på kuppen med tanke på hur de jamar vid ytterdörren om vi inte släpper ut dem), ska man hyscha åt dem och säga till när de fräser eller ska man låta dem lösa det själva? Så svårt att veta vad som är bäst att göra. Vi ska dessutom få barn precis när som helst och jag är rädd att de ska bli ännu mer osams när bebisen kommer, ännu en omställning för dem liksom.

Seglarina
0

Put!

Usch så jobbigt för er.  Jag känner ju igen det du skriver. Tror dock inte att det hjälper att säga till den som fräser.

AgnetaB
0

Tycker du ska gå vidare med detta o höra med en kattbeteende vetare.Finns någon bla som heter susanne hellman, Du får googla .

Seglarina
0

#5 skrivet av AgnetaB

Bra idé Hon finns på Facebook.

Fridaybrew
5

Problemen uppstod när katterna blev UTEkatter kanske dags att omvärdera det initiativet nu när ni inte är nöjda med resultatet eller?

/Fridaybrew

luneas
0

Att göra dem till innekatter igen känns inte som ett altrnativ. Det är en helt ny värld som har öppnat sig för dem och de älskar att vara ute. Anledningen till att de fick börja vara ute är just att vi flyttade till hus och fick möjligheten att ha dem ute (bodde i lgh tidigare), nu på sommaren är det ju i princip omöjligt att hålla dem inne, man vill ju kunna ha dörrar öppna osv. Vi köpte iaf en Feliway adapter idag och funderar även på att prova med Zylkene som jag har hört och läst mycket positivt om. Hjälper inte det så får vi gå vidare med en beteenderådgivare.

[Emma--]
5

Undra om det skulle bli en positiv förändring om ni bygger rastgård? Då kan dom gå ut, samtidigt som det ändå blir ett begränsat revir.

luneas
0

Rastgård är absolut en bra ide men det hjälper ju tyvärr inte mot problemet med att ha dörrar och fönstr öppna på sommaren. Snart har vi dessutom ett barn som kommer att springa in och ut ur huset och att då kunna hålla katterna inne känns omöjligt.

Thaeri
3

Hägna in trädgården då? Det skulle ju även innebära att barnet inte kan komma ut till trafik och så förrän det blir äldre.

[RMSLiners]
3

#10 Inte om ni bygger dörr till rastgården och har den stängd när katterna är där och tar in dem sen när det är dags precis som ni gör nu när katterna strövar ute fritt. Rastgård är en bra lösning på problemet ni har samt en lösning på många andra problem som tillkommer med utekatter som strövar fritt i naturen.

luneas
0

#11 det går tyvärr inte att hägna in hela trädgården, det är inte fysiskt möjligt som den är upplagd. #12 förstår inte riktigt hur du menar? Att man stänger in katterna i rastgården hela dagarna så att man kan ha ytterdörr och fönster öppna? Frågan är om de skulle nöja sig med det eller om de skulle go bananas därinne. :-/

Fridaybrew
1

Feliway i all ära men är katterna inte hem i kombination med att man i princip har öppet (dörrar o fönster) och vädrar ut så förvinner ju feliway det är riktigt dyra feromondroppar till kråkorna det.

Det är definitivt värt att testa att hägna in, det är bland det första på att göra listan när jag själv skaffar villa med trädgård.

Sen att det kanske känns taskigt att göra dom till innekatter igen, det är ju trots allt innekatter i grunden. Nu har dom troligen mer inneutrymme än de hade tidigare. Visst de kommer vilja komma ut, men är man någorlunda konsekvent att inte ge med sig när de tigger så ordnar det sig. Kan vara en bra hemläxa tills barnet dyker upp för då blir det 7 resor värre på den fronten.

/Fridaybrew

luneas
0

Nu har vi satt feliway adaptern i sovrummet där de ändå spenderar många timmar eftersom de sover där på nätterna, det handlar alltså om att de "utsätts" för feromonerna ca kl 22-09. Jag hoppas att det ska hjälpa.

Blomma1
0

Hej Hur har det gått för er? Vi har precis samma problem, har flyttat och katterna har blivit utekatter och nu fräser den större räddare åt den mindre modigare. De fick iofs gå ut via stege tidigare också men det var mest den mindre som gick ut då. I början frästes det bara i sovrummet när den mindre hoppade upp i sängen, men sedan krockade de på varmvattenberedaren i stugan när de skulle ut i somras och sedan dess fräser den större bara den ser den mindre. Jag undrar om den större slog i något när hion ramlade ner och förknippar det med att den mindre 'knuffade' henne, men det börjar bli jobbigt!

luneas
0

Liten uppdatering… Katterna är fortfarande inte bästisar men det går iaf lite bättre sedan de var "instängda" i fyra dagar när vi var bortresta. Nu när det är kallare ute så vill de inte heller gå ut lika ofta/länge vilket innebär att de spenderar mer tid inomhus och faktiskt så blir det mindre fräs ju mer de är inomhus tillsammans. Vi har hopp om att det kommer att bli ännu bättre ju kallare det blir = de vill mest vara inomhus. Något fräs blir det ibland och de sover fortfarande på bejörigt avstånd från varandra men det är inte alls lika illa längre.