Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2852 ggr
hippieflickan
0

Kattunge som bajsar överallt!

Eller inte riktigt överallt men under våran och barnens sängar. Det konstiga är att hon även går på lådan och kissar aldrig utanför den heller. Hon är jättesocial, busar och leker med ungarna, hundarna och de andra katterna hela dagarna så jag tror inte att hon gör det av rädsla.

Har ni några tips på hur vi ska få henne att sluta med detta? Hon är ca 11 veckor.

Katthemsmatten
2

Med tanke på hennes ålder hoppas jag att hon fortfarande bor med sin kattmamma. Hur agerar hennes mamma? Har du sett om de övriga ungarna har en tendens att försöka busa med henne när hon sätter sig för att bajsa och hon därför väljer att gå någon annanstans för att få lugn?

Medarbetare Hittekatter iFokus

annzoo
0

Är hon 11v är hon tagen för tidigt från sin mamma och de kan bero på felbeteendet speciellt om du haft katten ett tag och inte är uppfödaren av katten.

Hur länge har ni haft katten?

Hur många lådor har ni? vilket sandmaterial?
Hur ofta rensar ni lådorna?
hur städar ni olyckorna?

hippieflickan
0

Hon kom till oss när hon var 9 veckor av många anledningar som jag inte tänker gå in på. Jag vet att 12 veckor är standarden.

Hon har ett eget ställe där hon sover och alltid får vara ifred, i en av barnvagnarna som står undangömd.

Vi har en stor låda just nu men ska köpa en till idag och denna rengör vi 1-2 gånger om dagen. Icke klumpbildande sand har vi i den.

Vi tar först upp det med papper och sedan våtservetter och ajax allrengöring. Det jag tycker är underligt är att hon aldrig kissar utanför lådan och att hon både går på lådan och har olyckor.

Katthemsmatten
0

Ajax allrengöring, vad innehåller den för substans? Kan vara så att det är någonting där som gör att hon fortsätter att gå på samma plats.

annzoo
0

#9 Hur många lådor har du och hur många katter har du? Du bör skaffa minst en låda till, helst fler och ha klumpbildande sand i dem med ett sanddjup på minst 7cm helst 10-15cm.

Att don inte går på lådan kan finnas flera anledningar men i de flesta fall beror det oftast på lådsituationen för katter som inte hunnit bli könsmogna. Katter är renliga av sig och en låda som inte har klumpbildande sand blir fort oren i deras ögon och måste skrubbas ren och byta all sand ofta för att de ska vara fräscht.

Tvättar ni inte det som blivit nerskitit i maskin? lukten sitter annars kvar och katten går dit igen..

Katthemsmatten
1

#5 Hur får du in golvet i tvättmaskinen? Det står klart och tydligt att katten bajsar under sängarna. Syftar du på kattlådorna skulle inte mina lådor få plats i diskmaskinen trots att den är stor.

En så liten kattunge ska inte ha klumpbildande sand eftersom det finns risk att den fortfarande stoppar sanden i munnen.

annzoo
0

#5 läste i sängarna..sorry.. men då vill katten nog skita i fred kanske testa låda med huv. Btw så brukar inte kattungar på 11v äta sanden mina kullar har bara provsmakat i början så jag tror det är lungt att ha klumpbildande sand om inte katten fortfarande smakar, men de  vet bara ägaren om den gör de eller ejFlört

Katthemsmatten
1

Med tanke på att ungen togs från mamman vid 9 veckor skulle jag vara försiktig.

hippieflickan
0

Vi har en stor låda med huv redan och ska skaffa en till likadan. Vi har just nu 3 katter men de andra två är utekatter och går aldrig på låda inne så det är bara minstingen som använder den. Vi hade klumbildande i början men bytte till icke klumpbildande, varför vet jag inte då det var min sambo som köpte sanden den gången. Olyckorna har sett likadana ut oavsett sand.

Som sagt så bajsar hon där ibland och kissar bara i lådan, därför känns det så konstigt.

Katthemsmatten
0

Har ni försökt ställa en låda under sängarna?

hippieflickan
0

Det skulle aldrig få plats, det är ett jättetajt utrymme :/

Katthemsmatten
0

Då får ni försöka täppa till så kattungen inte kommer under. Försök också vara observant på vad som händer i samband med att katten söker sig till fel plats för att bajsa. Om hon inte gjort så här från början, kan du minnas att hon haft trög mage innan det här började? I så fall kan det bero på att hon sätter lådan i samband med smärta. Annars kan det vara så att hon inte känner sig trygg med att bajsa där lådan står och söker ett bättre ställe. Försök med olika typer av lådor (öppna, med huv, lägre kant osv.) för att se om hon vill ha en annan låda. Likadant med underlag. Testa med pellets, tom låda osv.

Sunset_luna
0

har ni lucka på huven? min katt bajsade oxå utanför när ja hade det, men det löste sig när ja tog bort luckan, det blev för instänkd lukt i lådan vilket resulterade i att hon bara kisade där å bajsade där i bland men ibland utanför. ni kan ju testa detta iaf. lycka till :)

hippieflickan
0

#12 Har inte märkt något underligt beteende i samband med det ännu. Försöker ha stängt så mycket det går in till de rummen så vet aldrig exakt när hon vart inne där. Förmodligen på natten om barnen öppnat dörren för att gå in till oss.

Som sagt så bajsar hon på lådan ganska ofta, det är någon/några gånger i veckan sådär som det händer en olycka.

#13 Ska absolut testa att ta bort luckan på lådan!

Josefa
3

Hur är kattungen i magen? Om katter är lösa i magen kan de sätta sig bredvid lådan för att de förknippar svedan i baken med kattlådan.

Prova även en kattlåda med bara papper i till bajseriet. En del katter föredrar att bajsa påpapper.

Kan även vara en fix ide hon fått, så jag skulle stängt dörren till sovrummet några dagar för att bryta den vanan.

Och sedan får du börja om från början med lådträningen. Sätt henne på lådan var gång hon ätit, sovit eller lekt.

Thaeri
3

Den sortens låda som brukar vara allra säkrast att få katter att gå på är en plastback med höga kanter och ett sandlager på minst 10 cm. Och sanden ska vara finkornig och klumpbildande.

En låda med huv stänger in lukten, och vem vill gå på en toa som luktar starkt av kiss och bajs? Lucka är än värre, det är många katter som helt enkelt inte förstår sig på den eller till och med tycker att den är läskig, och lukten blir förstås ännu mer instängd.

Vissa katter vill inte kissa och bajsa på samma låda heller, eller gå på en låda där det redan finns en kissklump eller bajshög.

En katt som inte är nöjd med lådan kan mycket väl gå på den ibland, den tvingar sig till det helt enkelt, men andra gånger blir det bara för mycket och den väljer ett annat ställe.

Sen när det gäller kattungar kan det helt enkelt ofta vara så att de helt enkelt har svårt att hinna till lådan när de väl märker att de är nödiga, om de inte redan är i närheten av den då. Så då väljer de närmaste ställe som verkar lämpligt i deras ögon istället. Lösningen i det fallet heter naturligtvis fler lådor utspridda på flera platser i hemmet.