Havregrynsgröt som bukfylla?
Jag har en kastrerad hankatt som är frisk och mår bra på alla sätt och vis och får alltid beröm för sin vikt när vi är hos veterinären. Alltså drar jag slutsatsen att han får lagom mycket mat av rätt typ för honom =) Dock kan jag inte ha honom på fri tillgång till mat då han ökar i vikt nått kopiöst, för min lille kissekatt är ett matvrak.
Jag har således funderat över om det finns nått man kan ge honom som inte tillför annat än bukfylla. Idag kom jag på att man kanske kan ge honom havregrynsgröt - för det tycker han om =) Men frågan är om det kan vara skadligt? Eller kanske finns det något bättre att ge för att dryga ut maten lite? =)

Havregrynsgröt till en köttätare tycker jag personligen är helt galet. Vad äter han för mat?
Min tanke är väll att det kanske skulle passera genom tarmen utan att det hände så mycket mer. Läste i någon annan tråd att katter inte kan ta upp nånting från havren eftersom deras matsmältningssystem inte är gjorda för det - typ.
Han äter Nutrams torrfoder samt blötmat.
Havregrynsgröt lär han bli ännu tjockare av.Ge honom det som en katt ska äta dvs kött inälvor och ben,Vill du inte ge det så ge honom blötmat i lagom stora portioner.
Sen får du motionera honom så att han håller sig i trim.
Stolt ägare till tre La permer
#3 Jag vet inte, det är därför jag frågar vet du ;)
Han är utekatt så motionerar sig det gör han rätt mycket ute.
BARF tänker jag inte ge mig in på, men han får kycklingvingar och lite annat emellanåt för att ge tänderna och tandköttet lite extra motion.
#4 Vad äter han nu?
Finns ingen anledning att ge honom havregrynsgröt eller annan bukfylla. Har han en bra vikt och får motion ute så är det väl inga problem.
Risken finns att han utvecklar allergi mot spannmål om du ger han havregrynsgröt… Bättre att ge blötmat några gånger om dagen. Mina får det tre gånger om dagen och är nöjda med det. Då får de cirka 2 matskedar, som vi äter med, åt gången.
#5 Nutral torrfoder samt blötmat
#6 Han kan vara lite besvärlig när han vill ha mer mat… Därav att det vore bra om man kunde stoppa åt han nått "utan innehåll" för att få lite lugn å ro.. =P
#7 Allergi är ju inte bra =S
Han får mat var 6 timme dygnet runt. Har en sån matskål med timer så han får mat ute på dagen och ett mål på natten inne =)
Men om han får något som han kan sitta och gnaga på länge t ex kycklingvingar eller oxsvansbitar. Då blir han ju aktiverad också. Dessutom är det bra för tänderna. 
#9 Han får kycklingvingar ibland - om han vill ha.. det faller honom inte alltid i smaken.. men han får det bara ute.. han släpar omkring med dom överallt inne =S
Jag skulle skippa torrfodret helt och ge blötmat.Han lär ju självbarfa sig ute.
Glömde en sak.
Det är inte alltid som att katten är hungrig när den tigger mat.Det kan vara som för oss tvåbeningar.Vi är sugna på något gott eller bara inte har något annat att göra.Hur ofta gluttar man inte i kylen i hopp om att hitta något gott när man har lite tråkigt.
#12 Haha, sant =) Dock betede han sig annorlunda under den period jag testade att ge honom fri tillgång.. Då kunde han ligga och sova trots att jag åt nånting, nu får han inte en lugn stund om det finns mat inom räckhåll..=P

Blanda blötmaten med vatten, så fyller det magen betydligt mer :)
Låter lite väl glest med sex timmar mellan måltiderna, det går inte att se till att han får mindre mängd oftare?
Havregrynsgröt skulle jag aldrig ge en katt av den anledning som redan nämnts i tråden.
Håller med #15 om att sex timmar låter lite väl länge mellan måltiderna.
Va, är 6 timmar mellan målen för lång tid för en vuxen katt. Det är ju mat 4 gånger/dygn. Och katten går dessutom ute och stoppar i sig ett och annat byte. Hur ofta ger ni era katter mat?
Jag ger mina tre gånger om dagen, längre än var sjätte timme emellan och utan att de äter emellan. Halv sju på morgonen, fem på eftermiddagen (de sover hela dagen i princip) och sen mellan tio och ett på natten beroende på när jag går och lägger mig. Så fyra gånger med egenfångad mat emellan tycker jag låter rimligt…
Min katt får kött vid 6 på morgonen och sen ställer jag fram torrfoderskålen när jag kommer hem vid halv 5 och den står kvar tills nytt kött läggs fram nästa morgon.