Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1250 ggr
Sofia_e
0

Hur ska ja få mina katter att acceptera valpen?

Fick hem en valp igår, kommer bara ha den ett år tills den är färdigskolad tullhund.

Men jag har två katter..

Igår gick det ganska bra, båda katterna vågade gå ganska nära då valpen sovde. Men för det mesta låg de ihoptrycka i gömman någonstans.

Idag när valpen är lite vanare har den skällt och försökt jaga katterna vilket har resulterat i att katterna absolut inte vågat röra sig någonstans (endast då den har varit inlåst i ett annat rum).

Men hade valpen o sova i sin bur och då sovde katterna lungt i sängen med mig.

Men mitt största problem är att jag bor ensam och eftersom valpen är så liten (12 veckor) kan jag inte lämna den en minut ensam utan att den börjar yla. Så har inte alls kunnat umgås med katterna.

Har så jätte dåligt samvete, vill ju att mina katter ska känna sig trygga i sitt eget hem!! Dessutom studerar jag på distans så det är ju redan stressande för katterna då jag är borta några dagar i veckan.

Nu är jag så nervös och stressad för mina katter så jag har inte kunnat leka med valpen heller..

Tror ni det kommer o gå efter en tid?

Eller kommer mina katter bli helt traumatiserade och börja undvika mig också?

Borde ju vara glad för valpen men har bara gråtit och varit nervös :((

Hoppas någon kan hjälpa mig!!!

Katthemsmatten
0

Nu vill jag inte verka alldeles negativ, för det är jag egentligen inte, men som du beskriver ditt liv kanske valpen inte var det klokaste du kunde skaffa. Men, situationen är ju som den är.

För det första, det har gått en väldigt kort stund och även när man skaffar ytterligare katter får man räkna med att det blir oro i flocken under en övergångsperiod (läs, upp till ett antal månader). Feliway i eluttaget kan verka lugnande på dina katter. Tänk på att det tar minst 48 timmar innan du öht kan se någon effekt.

Ha valpen i hage/bur längre stunder så att katterna får en chans att vänja sig vid lukt och utseende. Gå ut med hunden ofta, även om den inte är mogen för några långa promenader ännu så kan du ju spendera tid ute med den. Då får katterna en chans att 'återta reviret' och nosa runt efter denna underliga, förmodligen livliga, nya bekantskap. Låt för allt i världen inte hunden ligga på katternas favoritplatser om det är i soffan/fåtöljen/din säng. De måste känna att de har sina egna platser, helt fria från valpen.

Det sämsta du kan göra är att börja oroa dig. Då får du både katter och hund att känna av det och det underlättar inte acklimatiseringen.

Lycka till med din nya lilla familj!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sofia_e
0

Tack för ditt svar!

Ska prova att sätta upp ett galler eller grind till något av rummen eller en hage som du sa.

Funderar starkt att säga att jag inte kan vara skötare till hunden, men känner mig sååå misslyckad :(

Hunden är egentligen skolans hund och jag är bara dens skötare.

Men har länge velat ha egen hund och tänkte att på dethär sättet skulle jag lära mig grunderna och så.

Tror det skulle vara annan sak om hunden skulle förbli min och jag inte skulle studera.

Vet ju att det kan ta tid för katterna att vänja sig och att det inte går på en dag men endå :/

Hoppas det löser sig!

Katthemsmatten
2

Sätt upp en barngrind, inte en hel nätdörr. På det viset kan katterna bestämma hur de vill ha det. In i tryggheten till 'sitt' rum eller närma sig hunden.

Eftersom du har en önskan om att ha hunden, du verkar förstå att det inte är världens bästa händelse för katten och du är införstådd med att processen kommer att ta tid så har du alla förutsättningar att lyckas. Man får inte ge upp på en gång, då kommer man aldrig att lära sig något :-)

Det löser sig, det är jag nästan helt säker på!

Sofia_e
0

Jag satte upp en barngrind men både katterna och hunden slipper igenom :( men hoppeligen kommer de att gå bra endå.

För om dom aldrig träffas kommer dom ju aldrig bli vana med varanda..

Men ska inte ge upp ennu! :)

Katthemsmatten
0

Jag tror att du kommer att bli en lycklig matte till såväl katter som valp. Känns som om du har helt rätt attityd! Synd att vovven var så smal att den slank igenom spjälorna. Det växer h*n nog snart ifrån :-)

Sofia_e
0

Tack!

Nu på kvällen när valpen var i sin bur var båda katterna och snusade på den! Oj så glad jag blev, då vet man att de iaf är lite nyfikna på den :)

Får mata den med lite extra mat så den inte slipper igenom haha :D

Men jag är jätte tacksam för dina svar, nu fick jag lite mera självförtroende!

Katthemsmatten
0

Allt tar sin tid och så länge vi inte blir hysteriska så löser sig det mesta. Klart missarna är nyfikna, de måste bara känna att de inte blir omkullsprungna av en bångstyrig valp.

"Allt går, utom små barn" du vet.

Sofia_e
0

Precis! :)

Annso_
1

Hoppas du är medveten om att det är olagligt att ha hunden instängd i bur under natten =( Du får däremot ha den i en hage med kompostgaller (Alltså ingen bur eftersom det är utan tak)

Katthemsmatten
0

Jag har inte uppfattat att det var bur om natten TS menade. Att ha en hund i hage kan däremot vara bra så den inte hittar på något fuffens och skadar sig medan vi sover.

Annso_
0

"Men hade valpen o sova i sin bur och då sovde katterna lungt i sängen med mig" så hoppas väl att hon bara skrivit fel då..