Bör steriliserad hona kastreras?
Jag har en katt som själv valt att flytta in här hos mig nu under vårvintern-sommaren. Efter några månader hittade jag ägaren till katten, trots att hon inte var id-märkt eller nå't. Ägaren har accepterat att katten vill bo här.
En go' o pigg liten 5-årig kattprinsessa har bosatt sig här. 
När jag har frågat ägaren om katten är kastrerad så svarar han att hon är Steriliserad. Jag är inte alls säker på att han vet skillnaden dock - de har inte brytt sig om att försäkra katten, åka till veterinären när hon varit skadad eller nå't, så jag tror inte att de bemödat sig om att förstå vad som är vad… Hon var skadad när hon kom - men med veterinärens råd om hur jag skulle ta hand om skadan så läkte såret bra.
Men till mina frågor då… Jag vet att en steriliserad hona kan löpa 2-flera gånger per år, även om hon inte kan bli dräktig. Hittills har jag inte sett tendenser till löpperioder… men det kan ju komma…
Jag gissar att det är lätt att se (genom ultraljud/röntgen e dyl) huruvida hon är kastrerad eller 'bara' steriliserad.
Är det, som jag tror, att hon kan dra till sig okastrerade hankatter när hon löper? Att hon utstrålar samma hormoner och dofter som om hon vore okastrerad/ej steriliserad.
Hon går fritt ute som hon vill (kattlucka). Vi bor 'ute i skogen' och finns katter även om det inte vimlar av dem som det kan göra i tätbebyggda områden - men säkert kan det finnas en eller annan hankatt som kan attraheras av en löpande hona.
Jag har läst någonstans att det finns risk att hon får livmoderinflammation (tror jag att det var) om hon enbart är steriliserad. Hur stor är den risken?
Varför jag frågar är förstås för att jag egentligen undrar om hon bör kastreras oavsett om hon löper eller inte..?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Vadå? Säger man inte bara sterilisera när det är en hona och kastrera när det är en hane?
Nej, det är en "myt" har jag lärt mig. Sterilisering av en hona innebär att man 'snöper'/stryper hennes äggledare tror jag, medan kastrering innebär att man opererar bort livmoder, äggstockar o s v.
När jag var ung så sa man just så, att man steriliserade en honkatt och kastrerade hankatten. Men kanske fanns det inte så många alternativ på den tiden heller…? Min katt jag fick när jag var barn steriliserades, då var det ingen som pratade om att kastrera en honkatt. Så antagligen gjorde man inte det på den tiden. Och kanske är det så "myten" uppstått och ännu lever kvar…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Hon är säkert kastrerad, många säger bara fel/vet inte bättre.
Skulle gissa att katten är kastrerad. Om hon bara är steriliserad skulle jag personligen välja att kastrera henne. Då slipper hon risken med livmoderinflammation och slipper stressen med att löpa. Men många tror ju att det heter steriliserad när det gäller en hona.
#1 En sterilisering är inte samma sak som en kastrering. När du kastrerar en honkatt så tas livmoder och äggstockar bort, under en sterilsering görs bara ett ingrepp som förhindrar att kattan kan bli dräktig, men hon utsöndrar fortfarande könshormoner och löper som en okastrerad/osteriliserad katta.
Sterilisering är inte alls vanligt hos djur längre, men det är ett begrepp som har hängt kvar och förväxlas ganska ofta med at det skulle vara samma sak som kastrering, fast för honkatter.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Ja, så kan det vara, Sagolika. Jag vet att man i princip inte steriliserar en honkatt längre. Frågan är bara ungefär när man slutade med det? Denna lilla 'prinsessa' har steriliserats när hon var ett år ca - innan dess fick hon p-piller, men dåvarande ägaren (inte den som hon flyttat ifrån nu när hon flyttat hit) tyckte det var för besvärligt med piller.
#2 & 3 Okej. Men jag sa till djursukhuset att min katt skulle steriliseras. Eller så sa jag kastreras, jag minns inte… Men är hon kastrerad då? Dom opererade ju, sövde henne och hon fick ett ärr på magen.
Min katt har iaf inte löpt sen hon blev kastrerad, så hon måste vara kastrerad, haha dum fråga av mig då :) Tack för svaren!
#4 - Ja, stressen är ju ett motiv om nåt!
Livmoderinflammationer - är det stor risk att hon drabbas av det eller är det ändå en liten risk? I och för sig, en risk är en risk för mycket, oavsett!
Men nyfiken är jag ändå… ;)
Sterilisera = knipsa av äggledarna. Katten löper fortfarande, men kan inte bli dräktig.
Kastrera = operera bort livmodern och äggledarna. Katten löper inte längre
#0 Härligt att du tog dig an katten som ägarna struntade i! Vilken tur denna katt hade som fick komma in hos dig!!
Jag tror att det kan vara så att förra ägarna menade kastrera, men sade sterilisera, för att de inte förstår skillnaden. Jag tror inte så många veterinärer skulle få för sig att bara sterilisera nu för tiden. Du kan ju fråga förra ägarna vilken veterinär som katten "steriliserades" på och ta kontakt med den mottagningen och fråga vad som gjordes.
Edit.: Hoppsan, ser att flera svar hunnit komma in medan jag skrev mitt. Inte meningen att svara på något som redan besvarats.
#9 tomma löp ökar riskerna för det har jag för mig. Och risken finns ju hur som helst. Men skulle som sagt gissa att katten är kastrerad. Finns väl typ ingen som steriliserar längre?
#10 - Tack, Mitzerl!
Ja, jag kan inte bara lämna en 'strykarkatt' åt sitt öde. Min förra katt var en övergiven katt som också hittade hit och bosatte sig här. Han hade dessutom lyckats smita när ägaren försökt ta livet av honom (syskonen och mamman lyckades han avliva dock…
). Han var i ganska dåligt skick när han kom - och hade mycket dåligt förtrende för människor resten av sitt liv (dog som 8-åring förra sommaren). Men han och jag hade den mest underbara kontakt och ständig telepatisk kommunikation. (Det var förresten han som berättade varifrån han kom - och det fick jag alltså bekräftat ett halvår senare!)
För bara några veckor se'n hittade jag ägaren till en annan, väldigt skygg, katt som uppehållit sig här kring huset i 7 månader.
Så, det finns väl en vägskylt nå'nstans i skogen som det står Nytt Katthem på för övergivna små kissar… ;)))
#10 (forts) - Ja, det är ju också en idé att fråga förrförra ägarna. Men kanske lättare att kolla med veterinären här hemma ändå (för de bor på annan ort i Svea Rike).
#11 - Tack, då förstår jag! Visste inte att 'tomma löp' ökar risken t o m.
Någon som vet ungefär när man slutade med sterilisering? Inte för att det gör nå'n skillnad nu, men jag är en nyfiken själ som ni märker. 
#14 jag är inte 100 på att det stämmer, men jag tror det. :P
#15 - Du har säkert hört/läst det nå'nstans o då ligger det nog nå't i det också.
Nu blir jag så nyfiken så jag måste lära mig mer!