Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1707 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Kyckling och kalkon - olika protein?

Om man har en katt som är allergisk mot kyckling, är den då också allergisk mot kalkon (och annan fågel?) eller är det olika protein? Dum fråga kanske men som samhällsvetare har jag inte koll på sådant här ;)

IceJossan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått förklarat för mig att fågelproteiner är väldigt lika varandra, men inte helt likadana. Kroppen kan inte vara allergisk mot ett protein den inte känner igen (men kan bli), så är katten allergisk mot kyckling bör man välja ett protein med en helt annorlunda form, för är formen för lik så känner kroppen snart igen den och kan bli allergisk även mot det proteinet. Se bilden för ungefärlig form på proteinerna så som jag kommer ihåg det.

[Highonbluetomorrows]
0

Oj vad spännande! Vilka protein är mest olikt kyckling då? Lamm ser ju olikt ut. Hur är det med nöt och vilt?

Jag kollar gärna upp det själv om någon har tips på hemsida där det förklaras..

IceJossan
0

#2 Det enda han ritade upp för mig var dessa samt fläsk som är typ fyrkantingt vad jag fattade det som. KAN minnas fel där dock. Hittar inte mycket info om det på nätet än heller :/ Eftersom jag pratade med honom om en katt med eventuell foderallergi så tyckte han att jag skulle prova just lamm eftersom det proteinet är så väldigt olikt de andra.

Nöt är högallergent så det vet jag inte om det är så bra att ge så stor andel av?