Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 1313 ggr
Sophey
2

Kastrering av katter, speciellt hanar!

Jag letar efter bra artiklar och annat angaende kastration av katter, speciellt hankatter fast pa engelska helst da jag vill uppmana en bekant att kastrera sin hankatt.

Tyvarr sager han att det ar helt uteslutet da det ar omanskligt att ta bort testiklarna pa en kille, han skulle sjalv aldrig kunna leva ett vardigt liv utan testiklar och vill ha kallor pa varfor det ar battre med kastrerade katter och att katter inte lider av att inte ha testiklar.

Nagra bra argument kan passa, skriv lite vad ni tycker ar viktigt att notera da jag kan ha glomt nagot och jag vill anvanda mig av detta material i framtiden nar jag hamnar i liknande situationer da jag ska borja volontar arbeta med hemlosa katter och sant i framtiden och det inte alltid ar latt att hitta bra information pa engelska och alla ar inte sugna pa att bara tro pa nagons ord.

Medarbetare på matlust

Lusthan
0

Jag har tyvärr inga artiklar eller rapporter men kan komma med några argument.

Djur tänker inte på det viset, de bryr sig inte om testiklarna är kvar eller inte.

Katter med hormoner som rusar runt i kroppen är i detta fallet bara intresserade utav att hitta en hona att para sig med och blir på så vis väldigt stressad när det inte dyker upp några lämpliga offer.

Kan berätta att jag har en hankatt som satt i fönstrena hela dagen och tittade efter sina offer och sen sprang jäms med hela lägenhetens fönster för att komma åt henne. Vi hade vädringsfönster öppna så han kände lukten av henne. När han blev kastrerad så slutade han med det och gosade med oss istället.

Han kissade inne, gärna på sonens kudde av alla platser.

Till slut blev han så frustrerad att han kastade sig på en kompis till oss som hade en löpande hona hemma. Efter det så begrep jag att det var dags för kastrering.

Han mår idag mycket bättre, är lugnare och mer stabil. Jag tror inte att det är bra att djur som inte får agera på sin drift att para sig. Driften försvinner med kastrering och djuret mår bättre.

Vet inte om det hjälper dig. :-)

AgnetaB
0

De mår ju dåligt , skriker, springer runt, knappt äter, magrar av o sist men ej minst urinmarkerar inne. vilket är snuskigt! Han urin luktar mycket värre än kastrerad sådan o är inte trevligt då man kommer hem till folk o det stinker men de är så vana att de ej märker något.

fvanilla
3

Bara för han inte kan tänka sig leva utan sina testiklar, betyder inte att katter har problem med det. Det är KATTER, inte människor. De struntar helt i det och mår faktiskt bättre utav det, och kan inte se hur ett djur skulle må dåligt utav att inte ha dem då de inte är självmedvetna varelser som människan är.

Men de ovan gav väldigt bra info.

kattassen
3

Han är väl ingen katt?! Kastrera katten på vanligt sätt. Varför hålla på med sånt trams-snack. En katt har inga behov av sina kulor. Att killen uppenbarligen vill ha kvar sina o leka med får bli hans ensak. Lägg inte mänskliga aspekter på djuren i detta

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Sophey
1

Jag har redan forklarat det en miljon ganger men han tror inte pa mig savidare han inte far nagon sorts kalla pa att katter mar battre pa nagot vis av att vara kastrerade.

Och hans katt kissar inne, helst i sangar ar for att den ar bortskamd, inte for att den ar okastrerad minsan Tungan ute

Medarbetare på matlust