Ge medicin och arg kompis
Jag har två katter och två problem just nu.. Båda är kastrerade hanar som är 10 respektive 9 år gamla. De är som Knoll och Kott i vanliga fall.
Nu har ena katten varit och tagit tandsten och även opererat bort två tänder. Han hade dessutom en stor varböld. Katten som var kvar hemma har fräst och varit jättearg sedan han kom hem igår på dagen. Han morrar och gör utfall.
Jag vet att det varit så innan när någon varit hos veterinären. De känner förmodligen inte igen lukten men jag minns inte hur länge det varade sist.
Problem två är att ge antibiotiga två gånger om dagen och smärtlindrande. Jag har fått med två sprutor eftersom det är i flytande form.
Han är som en orm. Stark, ryckig och skriker. Jättesvår att hålla. I morse så höll min man honom i ett järngrepp kändes det som men han lyckades ändå att vrida sig och kasta huvudet. Jag tror jag fick in en del medicin.
Dessutom ska vi badda tandköttet med klorhexidin och skölja såret med ljummet vatten i en spruta. Det kommer aldrig att gå.
Har ni några tips?
Vi är vana vid katter båda två och haft haft katt i många år men aldrig någon som varit så här svår att hantera. Hans kompis är hur lätt som helst att pilla i munnen.
/Maria
Linda in honom i en handduk eller filt. Medicinen kanske ni kan blanda i nåt riktigt gott så han får i sig den.
Han var inlindad som en mumie
Just nu är det väldigt jobbigt för Lorentz som varit hos veterinären går efter Moritz hela tiden och Moritz är så arg. Han fräser, morrar och gör utfall. Han känner inte igen honom verkar det som. Lukten kanske?
Jag vet att det var så sist också men minns inte hur länge det varade.
Någon som har några tankar om detta?
/Maria
Det viktigaste när du lindar är att du inte tar te.x en filt, eftersom den gör kattens päls ännu halare! Det bästa är en sträv handduk och verkligen linda tight ! Absolut inte kväva katten dock, hehe..
Jag har en liten honkatt som med var jätte svårt att hantera förut och jag lindade henne, hal som en ål..Lovar att om du lindar på rätt sätt så tar sig inte katten ur..
Nu var det en fleecefilt jag hade. Ska ta en ruggig handduk nästa gång. Tack för tipset.
Vad tror du om att Moritz inte verkar känna igen sin kompis?
/Maria
Då förstår jag att kissen tog sig ut ;)
Det brukar ju bli så efter att katter vart hos vetten..Hur länge sen är det han kom hem ?
Om han nu blivit opererad också så luktar han ju ännu starkare av konstiga dofter..Vet att det annars brukar lägga sig av sig självt
Har två katter och detta har aldrig hänt mig iaf :)
Det har hänt varje gång här hemma med båda katterna men jag minns som sagt inte hur länge det varade. Jag har tagit ledigt från jobbet så jag kan hålla koll.
/Maria
Okej :) Men då försvinner det ju av sig självt som dom andra gångerna :)
Vi har haft en brottningsmatch med katten som ska ha flytande medicin i mungipan. Himmel vad stark en liten 5 kilos katt kan vara.
Han kastar med huvudet trots att vi har badlakan runt honom och försöker att hålla honom som i ett städ men det går bara inte.
Jag är ju van vid katter men denne lille slår alla rekord.
Hans kompis är fortfarande lika arg.
/Maria
be att få tabletter i stället?
#9 Har svårt att tro att det skulle hjälpa då det är själva munnen jag har svårt att komma till.
Han ska dessutom äta mer eller mindre flytande mat så att gömma en tablett i en godbit går bort
annars vore det ju det allra bästa förstås.
/Maria
Efter mina katter var hos vet. och kastrerades så var de osams i 5 månader efter 
#10 en tablett är definiivt lättare att tvinga i en katt än en spruta med flytande medicin. Flytande smarkar dessutom mer än tabletterna.
Sedan finns de tablettgivare på apoteket.
Tabletter kan man även mosa och blanda i tex blötmat eller något annat gott som katten avgudar. Varför ska han äta mer eller mindre flytande mat?
#12 För att han har opererat bort en stor varböld i underkäken plus att de tagit bort två tänder, varav den ena hörntanden. Han har stygn också.
/Maria
Var det metacam du fick som var smärtstillande? I så fall ge det innan antibiotikan så att den hinner verka för då gör det inte så ont i munnen på honom. Som någon sa en stor frottéhanduk att vira in katten i och sedan hålla huvudet på honom och ge medicinen i mungipan.
Har du testat Feliway det släpper ut feromoner som gör katterna lugna.
Japp, det är Metacam och jag har "försökt" ge smärtstillande innan.
Felliway har också testats utan framgång men det var visserligen inte denna gången.
Det är ju det här med att hålla huvudet som är så himla besvärligt. Då var vi ändå två personer i morse. Hur denna lilla katt kan vara ett sådan muskelpaket är ett under.
Han rycker med huvudet trots att jag försöker hålla det fast som i ett städ.
/Maria
Jag passade en katt som skulle ha antibiotika och familjen hade med våld och en filt lyckats spruta in den i kattens mun. Jag började då på samma sätt tillsammans med familjens dotter. Det gick bara inte. Katten slet sig. Jag höll fram sprutan försiktigt och då kommer katten fram och börjar suga på den så det var bara att spruta in medicinen. Kissen gillade medicinen men inte att vi höll fast den.
Snopet!!
Vi förutsätter att katterna inte ska ta sin medicin och försöker ge dem den med fasthållning och genom att tvinga in saker i munnen. Klart som f.. att de blir sura. Ni kanske har provat att ge medicinen på ett mer normalt sätt?
Att ge i tablettform är också svårt om man inte kan krossa den och blanda den i en sked med favoritmaten. Katter är experter på att spotta.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Metacam var inga problem att ge min iaf. Hon fick länge o smakar tydligen ej så illa.
Min andre katt är heller inga problem att ge medicin utan det är just denne lille kisse.
/Maria
försök att hälla medicinen i en sked och se om katten tar den frivilligt.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag ska testa dessa frivillighetstips
Tänk om det funkar….
/Maria
Min "lilla" katt på 5 kg behövde metaccam för sina tänder som han höll på att ömsa. Jag höll helt enkelt i nackskinnet på honom så det gick bra att ge metacam. Jag var ensam och han är lika slingrig som en orm.
Om det ändå gck så lätt…suck
/Maria
Ställ honom på ett bord och tryck honom sidledes mot din mage så kanske han inte känner sig så fasthållen. Så har jag alltid gjort med mina katter och det har aldrig varit några större problem, tabletter eller flytande.
Jag är ensam och fixar det med en hand hålla runt katten och trycka honom mot mig och den andra ge medicinen i munnen. Självklart måste allt vara förberett innan jag börjar.
Lycka till!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Men katter brukar hålla sig lugna då man håller dem i nanckskinnet.
#23 Ja du, så har jag också alltid kunnat göra med mina katter och även den andre vi har men just denna kisse är helt makalös.
Nackskinnsgreppet funkar inte heller
/Maria
Du får ringa veterinären och fråga vad du skall göra, de är ju vana vid sådana här problem.
Angående det andra problemet: blöt ner dina händer och gosa och klappa den friska kissen, ta sen dina "ludna" händer och gör samma sak med den sjuka kissen. På så sätt för du över rätt doft på den sjuka kissen, och han luktar mera hemma och som han skall. Du kan göra lika dant på dig själv, blöta händer i ditt hår och på dina armar och föra över din doft också på den sjuka kissen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!