Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1612 ggr
majvi
9/16/12, 11:52 AM

Historien om den lilla tabbyn

Historien utspelar sig i USA men det kunde lika gärna vara någonstans i Sverige där avskjutning utförts

"Platsen är ett litet företag i utkanten av staden. Även om det kunde ha varit någonstans i Amerika. Förvildade katter har lägst prioritet.Om du inte ser dem, så finns de inte.

"Rör vid mig", sade hon. "Det är så lätt att lämna mig ensam med minnet av mina dagar i solen. Om du rör mig så förstår du …

(Ord från musikaliska, Cats - Memory)

Jag rörde henne. Jag förstod. Och det krossade mitt hjärta.
Idag  lät hon mig röra henne. Hennes lilla kropp darrade av rädsla, men jag kunde inte missa det svaga  spinnande innanför den tjocka pälsen. Mötet var mycket snabbt och  hon sprang tillbaka. Hon höll ett säkert avstånd till mig när hällde färsk mat och vatten i skålarna.
Steg, steg, steg. . . hennes små tassar  trampade på marken som om det var en filt under hennes tassar istället för sandjord. Jag  pratade  med henne en stund. Hon tittade på mig och jamade, tasarna knådade forfarande marken Ett svagt spinnande hördes.

Lite tabby. . .  söt men så liten. Förmodligen bara en kattunge

Jag var okunnig om problemet med förvildade katter när jag kom till lokalerna flera månader tidigare. Jag är en stadskvinna. Jag blev chockerad av att hitta ungefär tre dussintals katter där, letande efter mat efter platsen var tyst och alla kunder var borta. Jag började mata katterna, visste inte riktigt  hur jag  skulle hantera denna överväldigande situation.

Dessa djur, uppenbarligen hemlösa, hade ingen som tog hand om dem. De var ingens ansvar. En olägenhet enligt människor runt.Några såg friska ut, andra i behov av behandling. Olika åldrart, olika färger. Jag började mata dem och lämnade vatten för dem på kvällen innan jag lämnade lokalerna. Vissa katter var vänliga , de hade nog varit någons husdjur  en gång. Jag började arbetet med att tämja dem, tillräckligt bra för att få dem i en transportbur bur och kastrera dem

Den lilla tabby var speciell för mig på något sätt. Hon hade  tyst studerat mig på avstånd under en lång tid, vill komma närmare, men vågade inte. Jag behövde massor av tålamod med henne innan jag kunde få henne till en transportbur.

Vi var nästan där. . . när helt plötsligt katterna försvann. Jag kom en måndag morgon och alla katter var borta. Platsen var helt öde Ingen katt i sikte! Maten var knappt  rörd. Jag fyllde skålen igen och maten var fortfarande där när jag kom nästa morgon.

Det var kusligt! Även gamla svartvita katten som alla pratade med och klappade var borta. Han hade varit någons husdjur, övergiven att klara sig själv.

Jag frågade runt och någon sa katterna hade skjutits under helgen.  Animacontro tillade han.

Jag kände mig sjuk!

Onsdag morgon, blod på sidan av vattenskålen. Någon var fortfarande vid liv och sårad.

Jag utförde mitt arbete,med tårar rullande nerför mitt ansikte och ilska i mitt hjärta. Jag ville ha några svar. Jag ville veta sanningen.Vad hände? Tanken på den lilla tabby hålls kom till mitt sinne. Var var hon? Var fanns de alla? Var hon levande och för rädd för att komma ut? Trode de att jag svikit dem?

Några spända timmar passerat. . . Alla var tysta och oroliga på kontoret.

Och då  hörde jag det. Jag hörde en mycket svag mjau utanför dörren. Jag rusade ut och det var hon. Den lilla tabby. Hon hade ansiktet i skål med mat, som om hon försöka äta. När hon hörde mig, tittade hon upp och släppte ut en mycket svag mjau igen.

Jag såg då hennes ansikte. En del av hennes mun hade skjutis bort.Hon var knappt vid liv. Hennes kropp hade lukten av ruttnande kött.Det var ett mirakel att hon tog sig till skålen med mat där hon visste att jag skulle hitta henne. Det är som om hon hörde mina böner och ville ge mig bevis jag behövde: Hennes lilla kropp full av kulor.

Inrullad i en handduk, tog jag henne till närmaste veterinär och jag höll henne i mina armar medan hon försiktigt somnade in. Jag hörde hennes sista ord. . . En mycket mjuk spinnande. . . Ingen tvekan sa hon: "Hjälp oss, snälla." Hennes hjärta slutade slå. Hon var borta.Och jag grät ensam för den lilla tabbyn. Den lilla Tabbyn utan namn, utan ett hem. Den lilla Tabby övergiven av samhället."

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Seglarina
9/16/12, 12:26 PM
#1

ÅhhhGråter

Destany
9/16/12, 12:32 PM
#2

Usch vilken hemsk berättelse får tårar i ögonen

Snurpan79
9/16/12, 1:05 PM
#3

Fy vad ledsamt Gråter

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

katterna
9/16/12, 1:22 PM
#4

Åhh nej så tragiskt :.(

Josefa
9/16/12, 1:35 PM
#5

GråterSkrikandes

Kinne
9/16/12, 1:37 PM
#6

Usch! Jag som gråter så lätt sitter nu och gråter & snorar </3

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Annons:
majvi
9/16/12, 1:52 PM
#7

Denna lilla tabbyn är inte den enda som har skadeskjutits, många katter dör en plågsam död efter en avskjutning.Men de syns oftast inte, de drar sig tillbaka och lider i tysthet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
9/19/12, 9:02 PM
#8

Denna sanna historia är skriven av Marcelle Guy

Hon fortsätter;

"Folks, detta är Amerika! Dessa djur behöver vår hjälp! TNR är det enda humana sättet att kontrollera det förvildade kattbeståndet.. Dessa oskyldiga djur behöver vår medkänsla. Några av er kanske tror att ovanstående berättelsen är en isolerad händelse.

Det är det inte.

Detta är ett sätt att leva i vissa landsbygdsområden och andra ställen i Amerika. Massor av människor med makt att ändra detta vet om det och vänder ryggen åt dessa oskyldiga djur. De är "bara" förvildade katter och ingen för deras talan.

Du kan göra en skillnad.
Tala för Amerika övergivna, hemlösa och förvildade katter."

Vi kan kan byta ut Amerika mot de flesta länder i världen,t,ex Sverige

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Upp till toppen
Annons: