Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3312 ggr
Delfinen
3

Skabb eller sviter av slagsmål?

Hoppas nu att jag har lagt detta under rätt tråd och att jag dessutom kan förklara mig på ett vettigt sätt.

Ber även om att inte få elaka komentarer utan råd och stöd.

Har det ganska rörigt och tufft i mitt liv ändå just nu. Mentalt ganska trött, dåligt samvete för att jag inte hinner med att vara en bra kattägare och nu händer detta också.

Vill börja med att tala om att katten det gäller inte är min. Jag delar ett hus med ett gäng andra människor ( liknande ett kollektiv) Här bodde även tidigare kattens ägare men bor till största delen i dag hos sin sambo och hennes barn. Han kunde inte ta Trasan (katten) med sig då det fanns allergi hos barnen.

För att Trasan skulle få en chans sa vi att han kunde stanna i huset med oss. Ägaren står för mat och sand och det har blivit på mitt ansvar att se till att han får vatten, mat, rent i lådan, får komma ut/in. För övrigt har jag inte haft något att säga till om.

För drygt en vecka sedan kom Trasan hem och hade småsår lite var stans runt huvudet och på nacken. Absolut inget allvarligt och inte ovanligt när det gäller denna herre som är väldigt dominant av sig.

Men ett par dagar senare när han kom hem hade han även om dom var väldigt små mer som typ skrubbsår flera, han var även blöt på ovansidan av huvudet samt över nacken. Började misstänka att någon människa slängt vatten på honom.

Då han även visade tecken på att vara deppig, nedstämd, ledsen (vet inte vad jag skall kalla det) bestämde jag att det fick vara nog. Trasan fick utegångsförbud, såren skulle läka sen till veterinär för kastrering vilket jag nu som först fått ägaren att acceptera.

Tyvärr blev han utsläppt en i måndags morgon, försvann och kom inte hem fören i dag. Han har i dag småsår på sidorna av huvudet, halsen samt magen men ingen annan stans. På sidan av huvudet fattas även en del päls. Ser ut som att det slitits bort eller att han fastnat och ryckt sig loss. Är inte pälslös någon annan stans.

Han äter och dricker, ( massor i dag när han kom hem ) visar inga tecken på smärta, absolut ingen klåda men då jag är en person som många gånger tror det värsta har skabb kommit upp i skallen på mig. Vet att skabb kliar enormt men har observerat honom i ett par timmar och han har inte gjort en antydan till att klia.

Tyvärr kan jag inte ta in honom till mina privata rum då han inte går ihop med min katt och jag har inga dörrar att stänga till något rum. Dom andra har också katt som han inte går ihop med. Så jag har tagit en av mina stora filtar, bäddat åt honom i soffan nere i hallen och där ligger han just nu och sover. Han är deppig, utmattad men har som sagt både ätit och druckit. Och har han varit borta flera dagar så är det ju inte så konstigt att han är utmattad.

Jag har haft en ordentligt diskussion med ägaren i telefonen. Ägaren är inte beredd på att bekosta veterinär om så skulle behövas. Om Trasan inte tillfrisknar av sig själv så tar ägaren bort Trasan.

Jag har fått fullständiga befogenheter så länge det inte kostar ägaren några pengar. Så mitt beslut är nu att Trasan har utegångsförbund, observera honom hur han mår, se om småsåren läker. Om dom läker så betyder det att han inte har skabb vilket jag inte heller tror att han har bara jag som är nojig. När jag har kunnat bevisa det för mig själv, skall Trasan till veterinär för kastrering och sen kommer jag göra allt för att hitta ett nytt hem för honom.

Han är i vanliga fall värdens gosigaste och mest sociala katt jag någonsin har mött. En helt ljuvlig kille som tolererar allt. Så jag tycker han är värd det.

Tycker ni jag har fattat rätt beslut? Tror ni att det verkligen kan vara skabb? Jag har inte själv ekonomi för att ta honom till veterinär. Han har inte ont, han har ingen klåda, äter, dricker, är jag ohuman om jag avaktar och ser hur det utvecklas?

Hawknestgrove
3

Du ska ju ta katten till vet för kastrering, då kanske veten är human och kastar ett getöga på det hårlösa? om det är öronskabb, så är ju det lätt avhjälpt med Stronghold. det kan vara öronskabb som har spridit sig. En av våra långhåriga nyintagna har just sånt. Hårlös på halsen. hon är långhårig.

OCh som sagt, håll katten för guds skull inne tills det är dags att ta bjällrorna, det gör du helt rätt i.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Delfinen
1

#1 Tack snälla du för påminnelsen. Glömde totalt bort detta med öronen. Jag tror ganska säkert att Trasan har öronskabb. Men trodde att det var något som inte hörde ihop med det andra. Visste inte att öronskabb kunde ge hårlöshet på halsen.

Kan man köpa medel för öronskabb reseptfritt? I så fall kan jag göra det redan i morgon.

Han har även småsår/skrubbsår på magen men har pälsen kvar där. Såren påminner om typ när man skrapat sin egen hud lätt mot asfalten eller en tegelvägg….knottriga småsår.

Kan man kastera även om han har detta? Om jag tar honom till veterinär och det visar siga vara något mer allvarligt har jag inte råd att lösa ut honom och ägaren säger nej. några hundralappar är okay men inte mer säger ägaren.

Ja katten skall INTE ut. Har fått nog av oro, letande, kattslagsmål, tvättande av sår.

[Anunnaki]
1

Katten har med stor sannolikhet varit i slagsmål och de små såren är spår efter den andra kattens klor och kanske tänder. Det är ju ett gott tecken att han äter och dricker. Om du har otur så kan något av såren vara infekterat och det visar sig om någon dag men du kan göra en del för att få infektionen att inte bryta ut.

Tvätta såren som inte är i närheten av ögonen med Alsolsprit och de sår som är nära ögonen kan du tvätta med vatten med lite salt i. Tvätta flera gånger per dag och försök att hålla såren öppna så att bacillerna inte blir kvar när såren läker utifrån.

Utegångsförbudet är ett bra beslut och det är också ett bra beslut att försöka omplacera katten när den blivit kastrerad.

Vilken sorts skabb är det som du tänker på? Öronskabb sitter bara i öronen. Rävskabb kliar men kan tas bort med en del medikamenter. Även rävskabb kliar väldigt mycket om det ens finns på katter. De flesta ektoparasiter kliar har jag för mig och loppor går dessutom helst på honkatter.

Veterinären borde kunna ta en titt på öronen. Finns det något svart geggigt i öronen är sannolikheten stor att det är öronskabb? Tills du får tid hos veterinären kan du göra  ren öronen med t ex matolja för då kvävs kvalstren men det måste nog mer till för att få bort skabben om det är illa.

Josefa
1

Om katten nu är okastrerad så kommer väl rivsåren mest troligt ifrån slagsmål med andra hankatter. Han har antagligen vartit ute och uppvaktat honor under de dagarna han har varit borta, och där stött på andra friare. Se till att han blir kastrerad så kommer han att hålla sig hemma mer. Skulle han ha ohyra så kan veterinären skriva ut medel samtidigt som han (katten) blir kastrerad. Om katten får springa ute okastrerad så är det bara en tidsfråga innan han kommer hem med svårare skador som kommer att kosta bra mycket mer hos veterinären.

Delfinen
4

Jag skall tvätta dom såren som finns. Nu har han inga öppna sår utan mer som skrubbsår. Ej heller några i ansiktet. Är på sidan av huvudet mer mot halsen till, på halsen samt under magen. Dom på magen har jag ännu inte kunnat se p.g.a för mycket päls men känns som små knottror. Men skall tvätta i alla fall.  Han är alltid samarbetsvillig så det kommer inte att bli några problem.

Jag fick ta en snabbtitt i hans öron och tyckte det var svart. Men skall kolla mer noga om en stund då han fått vila lite. Är inte säker på om det svarta var geggamoja = skabb eller om det var sårskorpor och lite levrat blod.

Ja jag tror också att det kommer från slagsmål. Han har ju ingen klåda alls överhuvudtaget nog jag som är lite noja när det gäller detta med skabb.

Han kommer garanterat inte att få gå ut fören han är kastrerad. Inte en chans. Orkar inte med mer oro och nu har jag skaffat mig (efter lite hot) full befogenheter så länge det inte kostar några pengar. Kostar det pengar så tar han bort Trasan så ja…han kommer garanterat att kastreras, utegångsförbud fram tills dess och sen omplacering för han är värd ett bättre hem och en bättre ägare vilket jag även gjorde klart för nuvarande ägare.

Han är otroligt dominat, kan vara borta flera dagar, kommer ofta hem efter slagsmål dessutom bor en av dom han slåss med i samma kollektiv som jag men som tur är så är den andre katten inte på gemensamma ytor men går fritt in och ut genom ett fönster så dom stöter på varandra ute.

Hawknestgrove
0

Du kan få medel mot öronskabb utskrivet det är inte receptfritt, du kan få spotonpreparatet Stronghold, som även funkar mot mask. Det sätter du i nacken. Hm den veten jag var hos nu kollade upp hårlöshet hos en långhårig hona vi kastrerade, hon var hårlös just bara runt halsen… OCh hon menade att det mycket väl faktiskt kunde varit öronskabben som gjort det. Vi uteslöt i alla fall ringorm och då hon har stor vana av storfä, så litar jag till hundra på henne. Men det troligaste var nog att hårlösheten var tovor som gjort att katen köst av pälsen. i ditt fall,s å tror jag nog att det är små sår. Du kan nog se skillnad på såren från den ena dagen till den andra.

Vad du gör och inte gör, ta INTE Fronline i öronen. det är farligt. Ta gärna matolja för det lenar dessutom.

Delfinen
6

Skall be en av tjejerna här som nog har lite mer is i magen än mig även om jag inte tycker hon är den bästa kattägaren att hjälpa mig utifall att det blir tal om att hålla fast.

Skall tvätta rent öronen med matolja….såren….ge honom vatten och mat, han har accepterat gosefilten jag gett honom…låta honom få lugn och ro och vila.

Har gett alla dom andra ORDER om att INTE släppa ut honom. Tror inte dom vågar göra annat än att lyssna nu för dom har provat på mitt humör tidigare Tungan ute

Har även hittat en veterinär i Norrköping som är billig på kastrering och skall prata med honom så fort jag har fått ihop pengar utifall det kommer att kosta mer än kastrering. I dagsläge är min kassa nästan noll och just nu står jag för foder även för Trasan. Men hoppas att det löser sig fram tills jag får pengar den 27 i alla fall. DÅ blir det en mindre okastrerad katt här.

Sen blir det liv i huset för jag kommer att KRÄVA att samtliga katter skall kastreras som inte är det här. Hoppas jag kan det bara annars flyttar jag för jag orkar inte se mer oansvarliga kattägare.

Hawknestgrove
0

ja en trepack stronghold kostar249 kr. Är veten snäll, så skriver han ut det åt dig samtidigt som du är där utan att det kostar dig mera. Och såren kan du tvätta med vanlig saltlösning.Vägde just upp vanligt koksalt. en tesked väger 5 gram. Så ta två teskedar och koka upp med en liter vatten och låt svalna och förvara i kyl. Du kan givetvis ta hälften också…..en tesked på en halv liter vatten.

på en flaskan med natriumkloridlösning (koksaltlösning) så står det att den innehåller 9mg NaCl/1 ml, dvs den innehåller 9 gram salt per 1 liter vatten. så om man blandar 9 gram salt i 1 liter vatten så borde det väl bli bra, eller?( Från Bukefalos)

Delfinen
0

OM det nu är öronskabb han har…..behöver jag behandlar dom övriga katterna också som finns i huset?

Det finns shiba (min katt) innekatt och aldrig kontakt med dom övriga.

Nisse en hanne som aldrig är i kontakt med dom övriga ( innekatt i privat utrymme)

Shadow och Titus som är utekatter och kan komma i kontakt med Trasan.

Räcker det om dom som är/varit i kontakt med Trasan behandlas eller kan vi föra smitta vidare via våra kläder?

Hawknestgrove
0

Det är långsökt.Men tvätta händerna väl innan du går till de katerna som är fria.

Delfinen
0

Nu är det fullständigt kaos här…..vet inte vad jag skall göra…..vet inte om jag kan göra något överhuvudtaget…..är så arg och känner mig fullständigt maktlös.

Hade tidigare pratat med ägaren som  var överens med mig om att Trasan skulle vara inne tills såren var läkta samt tills han var kastrerad.

Helt plötsligt har dom "råkat" öppna ett fönster och naturligtvis passade Trasan på så han är ute. Vet vilka det är som är skyldiga till detta och har tagit en diskussion med dom. Fick bara svaret från en av dom att "jag skiter i kattjäveln, han är en sanitär olägenhet" (ursäkta språket, siterar vedebörande)

Dom har även ringt ägaren som helt plötsligt ändrat åsikt och gett dom rätt. Jag har  fått utskällning av ägaren, fått skit för att jag hållit Trasan inne. Att han har gjort den överenskommelsen med mig har han tydligen helt glömt bort. Funkar inte säger han med tanke på att Trasan är okastrerad.

Så order jag har fått är att Trasan får gå in och ut som han vill, han skall försöka omplacera Trasan så fort han kan (hur lätt det nu är att omplacera en okastrerad katt) Att vägra släppa ut honom är endast tillåtet om han kommer hem så skadad så det är risk för livet. Sker det så skall ägaren kontaktas och han kommer och "tar bort" katten.

Har bara lust att packa mina saker och flytta härifrån. Vet att det kanske är fegt men orkar inte stå och titta på, gå med oron, vänta på att Trasan skall bli allvarligt skadad.

Hawknestgrove
0

Näääääää, fy fasen för sånt jäkla folk!! SkrikandesDu får väl i så fall smyga in katten till dig, låsa om honom, så ingen ser honom innan det är dags…Oskyldig

[helenal]
0

Fyfan först¨år inte dom att det är allvarligt att släppa ut en okastrerad hane? DELS för kattens skull då han kan råka ut för rejält slagsmål sen ocks¨att han tyvärr kan para sig med osteriliserasd hona o de kan då bli ännu mer oönskade kattungar..

Känner du ingen kompis som kan ta katten så länge eller låna ett par hundra av dina för'ldrar till kastrering?

Delfinen
0

Dels går han inte ihop med shiba har testat tidigare….båda är väldigt dominanta katter. Trasan har hitills inte funkat ihop med någon katt.

Dels har jag inga dörrar mellan mina rum så jag kan inte ge honom eget utrymme/rum heller.

Ärligt talat tror jag inte att varken dessa två som är orsaken till att Trasan nu är ute eller ägaren bryr sig om riskerna att han kan vara delaktig i att det blir fler ungar. Tror inte ens att dom bryr sig om att han är ute och slåss.

"Är normalt för katter att göra upp"

"han får lära sig att ge igen"

"han får skylla sig själv om han är så dum så han slåss"

Dett är komentarer jag tidigare har fått höra.

Har ingen kompis som kan tänkas ta Trasan. Umgås ärligt talat inte med så mycket folk här där jag bor mer än dom i kollektivet.

Har ingen av mina föräldrar i livet så blir lite svårt att låna av dom. Sen vet jag ärligt talat inte om det är lagligt att åka iväg och kastrera någon annans katt utan tillåtelse. Men om det går kommer Trasan att vara kastrerad i slutet av månaden senast början av nästa för då har jag fått mitt aktivitetsstöd.

[helenal]
0

ok låter jobbigt:( Men vilka "vänner" du har som trots din uppmaning råkar ha ett fönster öppet och släpper ut stackars katten.

Har du kollat på katthem osv eller satt ut annons för omplacering? för ägaren vill väll inte ha kvart katten ?

bra att du kastrerar o bryr dig!!

Hawknestgrove
0

Katten är väl inte märkt en gång, så vem har kastrerat katten ?Oskyldig

Delfinen
1

#15….För mig är dom inga vänner. Vi bor i samma kollektiv och jag har inte pratat med dom sen detta hände.

Kollat på katthem? Men…..Trasan är inte hemlös….han har en ägare även om han inte tar sitt ansvar.

Jag kommer att söka omplacering för Trasan men har tänkt i banor att det är bättre att göra det efter att han har blivit kastrerad. Jag kanske tänker fel där men tror att det är lättare att hitta omplacering för honom om han är kastrerad.

#16 ha ha ja du har rätt där. Har till och med haft tanken även om den är kanske fel att om jag hittar omplacering till Trasan, före eller efter kastreringen så säger jag ja. En katt kan ju lätt "försvinna" framförallt om han är okastrerad.

Hawknestgrove
0

precis…….Oskyldig

[helenal]
0

Ne jag vet att han inte är hemlös… men menar eftersom katten ägare inte verkar bry sig.. men omplacering är ju det bästas i detta läget:)men du kan ha kvar katten ett tag till eller tills den är kastrerad osv?

Delfinen
0

#19 Även om kattens ägare inte bryr sig har han dock ett hem.För mig tillhör katthemmen dom hemlösa katterna.

Han är här i huset med oss andra. Dock finns det ingen som kan ta in honom till sina privata utrymmen så han har en gosefilt i soffan i hallen nere som han har fått av mig. Har även tillgång till vatten och mat. Samt 2 lådor en uppe och en nere som jag sköter om.

Är inga problem att ställa upp på detta. Problemet är att han egentligen inte skall gå ut då han inte är kastrerad samt att han slåss hela tiden med andra katter p.g.a detta.

Han har inga allvarliga sår som behöver veterinärvård i dagsläget. Dom ytliga skrubbsåren han hade han jag tvätta rent och dom hade hunnit börja läka och små sårskorpor lossnade innan han blev utsläppt igen.

Doch fattas det päls lite här och där på honom så det är ingen vacker syn att se honom.

[helenal]
0

jo det har du visserligen rätt i, han är ju inte hemlös…:) Men har du fått godkänande av ägarna att omplacera om honom senare?n Då han inte verkar må bra psykistk heller.. du skrev att han var ledsen och lite deprimerad emellanåt eller är det när han inte "får" gå ut som han blir det? Om han är van utekatt menar jag…

Finns ju massa aktiviteter du kan leka med hoonm inne om han är uttråkad när han inte kan vara ute. Sen när han är kastrerad känner han kanske inte lika stort behov att gå ut.. nu kan han ju vilja vara ute mest för att det finns honor där ute… och även när han är kastrerad råkar han nog inte heller ut för bråk lika ofta så allt kommer nog lösa sig och bli bättee efter han är kastrerad.

Du kan ju boka tid redan nu tills du får löningen så du har en tid bokad iallafall, vet onte hur fullbokade veterinärerna är.

Jourhemmet
0

Väldigt få okastrerade katter som går ihop med andra katter.

[sarasvati]
0

Jo men den här katten är absolut hemlös och utan ägare! Finns ingen som har ekonomi att ens ta honom till veterinär ju, i hela kollektivet. Som dessutom är fullt av okastrerade katter? Utan ägarregistrering också antar jag? Och oförsäkrade? Märk frågetecknen.

Jättebra att du engagerar dig! Hur länge har detta pågått? Låter som en strålande idé att packa och flytta, som föreslås i #11. Med sådana "vänner" behöver man inga fiender. Framförallt inte katterna. Ta med dig så många du kan, katter alltså. Men det är väl inte ekonomiskt möjligt heller? Hoppas din Shiba mår bra.

Tycker gänget borde anmälas faktiskt. Har du funderat på det?

Delfinen
0

#21 Om jag har fått godkännande av ägaren att omplacera honom? Svår fråga då han brukar vandra mellan ja och nej. Men det struntar jag i denna gången. Jag kommer att kastrera honom….sen får ägaren säga vad han vill…en smäll jag får ta.

Att han verkar ledsen i mellanåt började redan innan jag höll honom inne. Jag tror att det bottnar mer i att han har inget krypin hos någon. Visst han är inne i huset, har tak över huvudet, mat, vatten, leksaker, lådor. Men ingen stans där han kan få komma in, krypa upp i en säng, någon att kura ihop sig hos. Känna sig "hemma" hos.

Detta beror på att jag har shiba och dom går inte ihop. Har inga dörrar mellan mina rum så jag kan stänga till.

2 av dom andra boende har också katter.

2 andra är dom anser jag inte vara lämpliga ( var dom som släppte ut honom) Dom kommer även inom kort att flytta härifrån.

Sen finns det 2 killar till som bor här. Den ena är pälsdjursallergisk vilket jag vet är sant då det är min son. Den andre är sällan hemma, klarar inte av att ta ansvar överhuvudtaget.

#22 Jag har också tänkt i dom banorna. Men har ingen erfarenhet av okastrerade hankatter.  Kan det även då vara så att en kastrerad hankatt inte accepterar en okasterad hankatt bara för att han just är okastrerad?

Vet inte om han kan kallas för hemlös. Även om ägaren inte vill ta ansvaret som han skall, eller bor i huset där katten finns så har han dock en ägare. Han har bott här i kollektivet tidigare men då han fick tag i fruntimmer, tillbringade mer och mer tid hemma hos henne för att i dag alltid vara där och det fanns allergi i hennes hem så fick Trasan vara kvar här för att överhuvudtaget få behålla livet.

Nej det finns ingen som har ekonomi just nu att ta katten till veterinär för att kastreras. Och den som kommer att göra det blir jag så fort jag får mitt aktivitetsstöd. Det finns ingen annan som vill, ingen som vill lägga ihop eller något. Heter bara "det är inte min katt" Sen att jag har hittat en veterinär jag skall kontakta som är så billig så att han tar bara 400:- för att kastrera en hankatt spelar ingen roll. Heter fortfarande " är inte min katt "

Ja du har rätt….det finns en hel del okasterade katter här i kollektivet.

Shiba är kastrerad och har varit sen han var 9 månader.

Sen har vi Trasan som är okastrerad

En kille som har en hane okastrerad

En kvinna som har 2 hanar en kastrerad och 1 okastrerad.

Den enda av katterna som är försäkrad är shiba.

Detta med ägarregistrering vet jag inte riktigt vad det innebär. Är det något man gör i samband med att dom idemärks?

Hur länge detta har pågått? Menar du situationen med Trasan eller menar du dåligt ansvar när det gäller djuren som funnits i huset över lag?

Kommer att flytta så fort jag hittar annat boende. Men har så låg inkomst så det kan bli svårt. Men letar över nästan så gott som hela Svergie.

[helenal]
0

vilken jobbig situation du har hamnat i verkligen. Jobbigt också att bo kollektivt och det inte funkar. :/

Hoppas allt ordnar sig snart för både dig och katten

[sarasvati]
1

#24 Med frågan hur länge detta pågått menar jag oansvarigheten med djuren överlag… Försöker därmed också få ett begrepp om ålderskategorin. Är det ett gäng 19-åringar vi talar om här? Du själv låter inte så men kan ju vara ovanligt "mogen" ;-). Står någonstans ovan att du inte har möjlighet att låna några hundralappar från dina föräldrar, för de har gått bort (beklagar). Är samtliga i kollektivet föräldralösa/ arbetslösa / går på aktivitetsstöd? Man är skyldig att ta hand om sina djur faktiskt. Tillsyn och veterinärvård. Verkar finnas zero medvetenhet om detta i ditt gäng. Kan vara ungdomlig idiot. Då kan fortsatt info fungera. Om inte, och alltså vuxna människor, är det nog anmälan om vanvård som måste gälla. Det är någonstans i Norrköpingstrakten ni bor har jag förstått? Och alldeles underbart att du hittat en veterinär som kastrerar hankatt för 400:-. Det är riktigt hyfsat. Men samtliga säger "inte min katt", skriver du, inklusive den DU kallar "ägaren", så då är det inte dennes katt - h*n säger ju själv att "inte min katt". BRA att du tänker kastrera under alla förhållanden. Är det den 27/4 du får aktivitetsstödet? Boka tid för kastrering redan nu då, för fre 27/4, annars måste du vänta tills minst må 30/4. Ja ägarregistrering sker i samband med id-märkning. Öronmärkning el chip, och så registrerar man ägandet på Svenska Kennelklubben, namn och adress (ngn hundralapp kostar det, en engångssumma), så att om katten skulle springa bort (eller ve och fasa förolyckas) så kan ägaren spåras och katten få komma hem, respektive ägaren få information. Din katt är försäkrad säger du. Bra. Du får rabatt på försäkring om/då katten är id-märkt också. Det är absolut värt att göra - tänker på din Shiba nu då. Vid nästa vaccination kan han chippas (för öronmärkning behövs sövning/sedering, och öronmärkningen är /blir ofta otydlig), och så får du blankett av veterinär för ägarregistrering. Den måste skickas in förstås! Det är nu tal om lag på id-märkning även för katter (samt krav på kastrering av utegående). Det vore ett litet steg i rätt riktning. Ser fram emot uppdateringar. Liten kattstackare! Sår och öronskabb och det ena med det tredje :`( . Vetten kan säkert få ordning på detta. Med kastrering ordnar sig oftast väldigt mycket. Katten slipper springa runt och jaga fruntimmer (som kattägaren ;-)), och kan kanske bli bästis med din Shiba. Så kan ni flytta tillsammans, alla tre. All lycka!

Hawknestgrove
0

och om du reggar på Sverak, så är det gratis. kostar bara frimärket….Du skriver ut blanketten från deras hemsida.

Delfinen
1

Kanske förklarade mig lite luddigt om detta " inte min katt " Dom jag syftade på som använde sig av det utalet är övriga (altså inte ägaren) som använder sig av dom orden som argument för att inte behöva hjälpa eller ställa upp på Trasan.

Ägaren däremot ger för mig lite dubbla budskap. Han säger att det är hans katt, att det är han som är ägaren men säger samtidigt att han tänker inte lägga ut några större kostnader på en katt han inte vill ha.

Trasans ägare bodde även han här i kollektivet då jag flyttade in för      4 1/2 år sedan. Då fanns inte Trasan här däremot fanns andra djur som han stog som ägare för. En hund samt geckosar. Ingen av dom sköttes heller som dom skulle. Under denna tid kom Trasan till huset. Hunden och geckosarna är omplacerade sen en tid tillbaka efter mycket påtryckningar från mig och några som bodde här då men i dag har flyttat.

Får samtidigt säga att det finns inte bara ont att säga om denna ägare. Är tack vare honom som jag överhuvudtaget har ett hem och inte finns på bar backe. Han kan vara snäll på vissa plan men skall deffenetivt inte vara djurägare.

Och ja det stämmer att jag bor i närheten av Norrköping. Bor i en liten by som heter Rejmyre.

Angående aktivitetsstödet så är det nu den 27/4 som gäller. Eller jag kanske skall säga att jag SKA ha dom det datumet. Men har hänt fler gånger att det blivit försenat än att jag har fått det i tid. Oftast får jag ringa försäkringskassan och fråga efter pengarna. Därav att jag inte redan nu har bokat en tid hos veterinären. Vill inte riskera att behöva ringa och avboka en tid p.g.a att pengarna inte kommit i tid.

Det är inga barnungar som bor här i kollektivet.

Jag är 51

Killen med katt är strax över 30

Kvinnan med 2 katter är i samma ålder som mig.

Dom 2 som släppte ut Trasan är mellan 40-50

Killen som är allergisk är 27

Och den sista killen är 28

Det är jag och han på 27 som går på aktivitetsstöd. Resten är arbetslösa och lever på bidrag.

Men oavsett vart inkomsten kommer ifrån tycker jag att det kan finnas något innanför pannbenet som kan visa på lite ansvar, medkänande, empati……men nej…..några säger att dom har det men visar total motsats.

[sarasvati]
1

#26 OK, ser att det handlar om till åldern vuxna människor. (Var bara detta jag ville få koll på med en av mina frågor - för att eventuellt kunna ge bättre råd. Krävde inte specificeringar. Ber om ursäkt om jag givit det intrycket.)

Trasans "ägare" har hjälpt dig att få tak över huvudet skriver du. Så h*n är inte så dålig ändå … menar du. Men det här är ett kattforum och det är därför jag är här. Har inga synpunkter på annat. H*an kan vara hur snäll som helst, mot kvinnor, barn, män och vandrande pinnar. Det lägger jag mig inte i. Finns bättre forum får sådant. Att det inte finns några jobb i er "by" kan jag heller inte göra något åt. Annat forum igen.

Du har ändå turen att ha funnit en veterinär som kastrerar Trasan för 400:-. Antar att det innefattar inget annat?, vilket är sorgligt - för i samband med kastrering borde katten vaccineras och id-märkas, och självklart kollas för sina sår och få behandling för öronskabb. Men ändå, turen att … Och du är beredd att satsa på det. BRA!! Är alldeles övertygad om att en sådan veterinär också kan förstå att en tidsbeställning kan ändras. Vi som jobbar med hemlösingar har sådana uppgörelser med veterinärkliniker hela tiden. Vi har tid beställd, men vetklinik vet (för vi TALAR om det) att katten kanske inte går i fällan just då. Det är inte ditt problem.

Vet inte hur det fungerar med aktivitetsstöd. Men kanske kan du tala om för vetten att aktivitetsstödet KAN komma någon el några dagar senare i vissa fall? Eller ring NU och beställ en tid under vecka 18 då. Eller är det helt godtyckligt.

Du har redan fått jättebra råd hur du ska sköta om missen och hans skador under tiden. Och det låter som det blivit lite bättre? Kämpa på.

Delfinen
1

Vet mycket väl att du inte kan göra något åt att det inte finns jobb i "byn" När har jag överhuvudtaget diskuterat jobbsituationen här i byn?

DU frågade om alla som bodde här var föräldrarlösa/arbetslösa/ gick på aktivitetsstöd. Var det jag svarade på inget annat.

Att jag beskrev ägaren som person var för att du frågade hur länge oansvarligheten med djur överhuvud taget hade pågått.

Jag har bara svarat på frågor du själv har ställt. Om du inte vill ha svar på frågor så ställ dom inte så slipper du hänvisa till annat forum.

Dom 400 innefattar endast kastrering ja det stämmer. Däremot är jag inte så säker på längre att han har öronskabb. Hans öron är helt rena nu. Kan vara så att det var sår och smuts som jag förväxlade med skabb. Har nämligen aldrig sett öronskabb så kanske jag drog lite förhastade meningar där.

Jag är mycket väl medveten om att Trasan skulle behöva mer än bara kastrering. Tyvärr är det inte alltid man har möjligheter att göra allt man vill utan få nöja sig med det man kan. Om det sen inte räcker kan jag bara beklaga.

Trasan är bättre. Hans sår har så gott som läkt helt och hållet. Är bara pälsen som skall växa ut nu på en del ställen vilket jag vet kan ta tid.

Att veterinärer är införstådda med att en hemlös katt kanske inte går i fällan och därmed inte kan komma på bokad tid förstår jag att dom är.

Men nu är Trasan ingen hemlös katt som måste fångas in i en fälla. Skall jag då boka tid nu…..när risken är stor att jag inte får mina pengar när jag skall…..avboka en tid samma dag…..en tid som något annat djur hade kunna haft nytta av men inte får för det blir för kort varsel.

[sarasvati]
1

Sorry Delfinen, kan medge att jag blev lite grinig igår natt. Strunt i det och följ de goda råd du redan fått, inklusive mitt - att ringa nu och beställa tid för kastrering under vecka 18 då. Så att inte stålarna råkar försvinna till andra nödvändigheter menar jag…  Tycker du är bra som FÖRSÖKER. Göra så gott man kan är allt man kan!! Resten är bara att beklaga. Ja. Igen, kämpa på!

Hawknestgrove
0

Du hr alltid rätt att få det på faktura…..

Delfinen
0

#32 Finns inga veterinärer här som tar på faktura.

Hawknestgrove
0

ÅH? inga distriktsveterinärer? Men prata med veten som du tänker anlita. Du kanske kan lämna något i pant? JAg vet att det är olagligt, men om man erbjuder sig, så brukar de förstå att man menar allvar.

Delfinen
0

#34  Spelar ingen roll vad det är för veterinär. Här får vi inte på faktura. Vet det genom att då min förra katt Tiwaz blev svårt sjuk och det var risk för hans liv så ringde jag runt hela länet och en bit in i Södermanland. Men det var blankt nej. Då hade jag turen att få låna pengar.

Hawknestgrove
0

Ok, men erbjud dig i så fall att lämna något i pant…. som är värt kastrereringen. Då förstår ju även den mest  trögfattade  person, att du kommer att betala.

[sarasvati]
0

Hur går det för Trasan nu?

Har aldrig hört talas om att man behöver visa upp kontoutdrag eller erbjuda sig lämna något i pant vid tidsbeställning hos veterinär (såvida man inte redan har stora skulder och betalningsanmärkningar där kanske?). Så om aktivitetsstödet som möjliggör de 400:- för kastrering inte kommer exakt 27/4 som ts säger, utan kan vara ngr dagar fördröjda som ts säger, så är det väl inte alldeles orimligt att ringa om tid för ngn gång vecka 18, typ 2-4 maj eller så? En annan sak är om man inte alls känner till att några pengar kommer att flyta in överhuvudtaget. Någonsin. Men detta har inte hävdats i tråden.

Det var bara en idé.

Den så kallade ägaren hävdar enligt ts att Trasan ska gå in och ut som han vill tills han är så skadad att det är risk för livet då ägaren "tar bort" honom (# 11). Att på minsta vis respektera, rätta sig efter eller försvara en sådan "ägare" är absurt. Hur då "ta bort" för övrigt? En avlivning hos veterinär kostar ca 500:-. Mer än den aktuella kastreringen.

Och du Delfinen (för nu förstår jag), hade inte bara "turen att få låna". Du, eller snarare din katt, hade "turen" att få en insamling till din tidigare katts förmån, på annat forum. Det är flera år sedan nu. Och tragiskt att inget alls ändrat sig. Men underbart att Shiba har klarat sig, och att du engagerar dig för Trasan.

Skulle gladeligen översända de 400:- till Trasans kastrering. Om jag visste att pengarna gick till detta. Men kanske finns någon annan (mindre?) trögfattad här …

Vill inte låta hård men kanske lite irriterad (för att citera….).

Hawknestgrove
0

#37, du kanske kunde  be att få deponera summan hos veten? För just deta ändamål? OCh insamlingen var väl antagligen på hittekatter och då har väl resultatet redovistats?

Delfinen
4

Ja det stämmer att en insamling startades för min andra katt Tiwaz. En insamling som jag inte bad om. En insamling som jag var otroligt tacksam för att jag fick. Resterande summa som behövdes lånade jag ihop. Och det gällde inte shiba utan hans bror Tiwaz.

Ja det var ett tag sedan men förstår inte vad det har för relevans till Trasan?

Förstår inte vad du menar varken med orden " nu förstår jag " eller " tragiskt att inget alls ändrat sig "

Vad är det du förstår? Vad är det som inte har ändrat sig?

Jag har aldrig påstått att jag inte kan boka en tid hos veterinären fören jag har pengarna. Det jag har sagt hela tiden är att jag inte vill boka en tid för ett besök till den 27/4 som är den dagen jag SKA ha pengar men då försäkringskassan alltför många gånger har strulat och varit sena så vill jag inte riskera att när den 27/4 kommer och jag har tid inte har fått pengarna och i och med det måste avboka tiden.

Angående din fråga om skulder hos veterinären kan jag bara svara att lite svårt att ha det om man tidigare aldrig har varit hos denne. Så din antydan/antagande om det får stå för dig.

Jag har aldrig försvarat ägarens aggerande i frågan om Trasan. Jag har inte heller visat honom respekt i den frågan. Rätta sig efter vad ägaren säger när det gäller Trasan kan jag inte motsätta mig. Är ju trots allt hans katt inte min. Och än så länge har han inte stridit mot några lagar. Trasan har hitills inte haft några skador skom krävt veterinärbesök. Även om man kan ha olika uppfattningar om rätt eller fel så är det dock inte olagligt att släppa ut en okastrerad katt. Hur fel jag än tycker att det är.

Vad menar du med att det kanske finns någon mindre trögfattad här?

Du behöver inte oroa dig för några pengar som kanske inte går till det dom skall. Har inte bett om några pengar av dig. Vill inte heller ha dina pengar. Har aldrig varit frågan om något sådant. Har själv råd att betala för Trasans kastrering. Och trot om du vill eller inte så kommer Trasans ägare att stå för den kostnaden.

Du får låta hur hård du vill. Men JAG däremot blir förbannad när du dels påstår saker som inte är sant, och dels att du sitter och kommer med en massa fula antydningar som inte går att tolka på ett annat sätt än grovt påhopp och försök att smutskasta.

Men gör det….det gör mig ingenting….för JAG vet vad som är sant och inte sant, vad jag har gjort och inte gjort, tycker eller inte tycker och det räcker för mig.

Delfinen
0

#38 Nej insamlingen var på ett helt annat kattforum.

Hawknestgrove
0

OK….

Delfinen
3

Kan tillägga att trots att insamlingen skedde på annat kattforum så redovisades allt….. Nu gällde det inte katten shiba som ligger här brevid mig utan hans bror Tiwaz……det fanns ett par stycken  från forumet som även hade full insyn i all den behandling Tiwaz fick under sina 9 dagar på sjukhuset….direktkontakt med djursjukhuset per telefon.

Så att sitta och antyda en massa om att pengar inte skulle ha använt till det dom skulle, dra in en djupt älskad och saknad katt gör mig både ledsen och förtvivlad. Men så kan det gå när man hasplar ur sig en maska skit utan att ha underlag för det.

Om denna tråden skall fortsätta ber jag vänligt men bestämt att i fortsättningen hålla diskusionen på det den är ämnad för…..DVS Trasan.

[sarasvati]
1

Ok, diskussionen är ämnad för Trasan.

Så, hur går det för Trasan nu? Kastrerad - 6/5 2012? Hoppas! Glad

Delfinen
0

Vill bara informera om att Trasan nu är kastrerad.

Det skulle ha gjorts för länge sedan det vet jag (tittar när troden skapades) fick chaufför som sen sa nej. Sen fick jag ett ja, sen fick ja ett nej. Alltid ursäkter för att inte kunna köra. Och då jag inte har varken bil eller körlort är jag beroende av chaufför.

Men nu är det gjort. Han kastrerades i dag klockan 15.30.

Allt har gått bra men är ändå lite hönsig och orolig. Och har lite frågor som jag hoppas att någon kan ge svar på.

När jag kastrerade mina egna katter fick jag lämna dom på morgonen och hämta dom på eftermidagen. Själva "uppvaket" skedde alltså hos veterinären.

Med Trasan är det annorlunda. Jag fick ta med honom hem omedelbart efter kastreringen. Inlindad i en handuk med direktiv av att jag skulle ha honom kvar instängd i buren så länge det bara gick och inte låta honom komma ut fören han gav ifrån sig vilda protester.

Som anledning till detta fick jag att om han lämnar buren för tidigt så kan han gå och lägga sig någonstans på golvet där det är för kallt och då¨dom inte fixar att hålla kroppstemperaturen ( därav inlindningen i handuk) så kan dom må dåligt.

Undrar nu om det är någon som har kastrerat sin katt och fått hem den direkt om dom fått samma direktiv eller hört talas om det?

Fick även besked att mat skall väntas med tills i morgon men glömde fråga om vatten. Samt fick jag veta att det är okay att även kan få gå ut i morgon.

Hur länge skall jag ha honom i buren? Han har vaknat ur narkosen, men är väldigt groggy, kan inte stå på benen själv. Han ligger just nu kvar i buren med luckan ständ ( efter ordenation av veterinär) Har endast tagit ut honom och bytt handuk då den var nedkissad samt att han hade kräkts på den tidigare.

Jag kan väl knappast låta honom ligga i buren hela natten? Kan inte ha honom inne hos mig då jag inte har dörrar och har shiba och dom går inte ihop. Har ställt buren på en ihopvikt filt för att isolera från eventuellt golvkyla ( har kalla golv) på nedervåningen och har varit där fram tills jag sprang upp för att skriva detta. Skulle han vara i buren innebär det att han blir helt själv stackarn utan möjligheter att varken dricka eller gå på lådan om han skulle behöva.

Quincy
0

när jag kastrerade min hankatt så fick jag inga sådana rekommendationer eller direktiv… de sa bara att jag skulle låta honom gå fritt i lägenheten vanligt men hålla ett öga på honom så att han inte slickar såret för mycket (eller att min andra katt gör det). De sa inget om att han inte kunde få äta eller dricka…

min katt var rätt seg och lite groggy första kvällen men jag la en ren handduk på golvet som han sen la sig på och sov. nästa dag var han nästan som vanlig igen, något seg men han gick på toa, åt och drack som vanligt.

Delfinen
0

#45 Fick du ta hem honom omgående efter kastreringen?

När jag kastrerade mina egna katter för många år sedan fick jag heller inga direktiv mer än att hålla lite koll. Mat och dryck kunde dom få äta när dom själva kände sig mogna för det.

Dom var ganska groggy när dom kom hem. Fick hjälpa den ena till lådan och sen vinglade dom runt lite. Men annars okay.

Skillnaden är dock mellan mina och Trasan att mina fick jag hämta flera timmar senare hos veterinären. Trasan fick jag med hem omgående.

Tog lång tid för honom att kvickna till så pass att benen bar honom. Har mest legat och sovit i buren hela kvällen. Inte ett ljud från honom. Har tittat till honom då och då för att se att han är okay. Strax före tolv när jag kikade så låg han vaken, tittade på mig och såg lite ynklig ut.

Jag satte mig på golvet, öppnade luckan och han klev faktiskt ut. Är mycket stadigare på benen än vad jag trodde. Fram och gosade och spann direkt. Fick lite vatten och så kollade jag att han kom i och ur lådan själv. Han har gått runt och kikat lite, kelat lite mer och sen la jag honom på några filtar jag fixat fram och lät honom vara ifred.

Mina egna surade i 5 dagar på mig efter kastreringen. Gick omvägar för mig ha ha ha

Quincy
0

jag fick ta honom samma dag som han kastrerades dvs några timmar efter operationen

edit: lämnade in honom klockan 16.00 och kom och hämtade honom runt 21.00 om jag minns rätt.

Quincy
0

men jag tycker det är konstigt att de bad dig ha honom i buren tills han protestera för det räcker väl med att han kvicknar till. när jag tog hem min katt några timmar efter operationen så vart han fortfarande så pass seg att han inte orkade protestera något.

[Devya]
2

Nu har ju säkert katten blivit helt återställd men aldrig har jag hört att man ska hålla katten instängd i buren efter att han har vaknat. Inte roligt för katten att kissa på sig där inne.

Låter som ett konstigt råd av en veterinär.. Ursäkta men jag blir lite upprörd då jag hör sådant där. Jag har nämligen alltid fått ta hem mina katter direkt efter att de har kastrerats och jag har aldrig fått höra några sådana råd från en veterinär.

Det jag har alltid gjort är att ha dem i ett rum där de får återhämta sig, där har de sin kattsandslåda, vatten och mat. Där fick de vingla på bäst de ville och sen på kvällsidan mådde de redan bättre och ville gosa en hel del. Jag tycker att de ska ha tillgång till kattsandslådan och inte kissa på sig inne i en transportbur. Mina katter försökte alltid gå i kattsandslådan efter att de hade kvicknat till men de fick förstås lite hjälp från mig eftersom de hade en tendens att falla på vägen dit.

Delfinen
2

Har tyckt att detta också verkar lite konstigt så därför som jag frågar och tar upp det till diskussion här. Då jag kastrerade mina egna så fick jag lämna tidigt på förmidagen och hämta på eftermidagen så "uppvakningen" var redan avklarad då jag hämtade dom.

Tänkte att det kanske är så här det är när man tar hem en katt omedelbart efter kastreringen. Han hade tid 15.30 Vi var hemma före 17.00 igen och hade drygt 5 mil att köra.

Motiveringen jag fick av veterinären till att han skulle vara kvar i buren var att om han inte gjorde det, gick och la sig någon stans där det inte var tillräckligt varmt och inte var inlindad i handuken skulle kunna bli lite för kall och då skulle kunna må dåligt.

Tittade till honom väldigt ofta, kanske oftare än vad jag behövde hönsig som jag är. Ändå han han kräkas utan att jag såg det, tyckte så synd om honom när jag såg att han låg med ena tassen och nosen i det. Torkade bort, kollande även så han inte hade något kvar i munnen. Han protesterade lite så han började nog vakna där. Handuken var sjöblöt så även den blev bytt. Hade så dåligt samvete för jag utsatte honom för detta men vet ju att det är för hans eget bästa ändå.

Nu är han okay, har fått mat, nytt vatten, och ligger nu och sover. Han är nog fortfarande lite trött för han har inte visat några signaler på att vilja gå ut. Kommer att hålla honom inne tills han visar med bestämdhet att han vill gå ut.

[Devya]
0

#50 Stackarn. Ja man ska ju se till att de har de varmt och bra efter ett sådant ingrepp. Jag brukar också vara noga med att det är passligt varmt i rummet och att de inte ligger på något kallt. Men inte behöver katten vara "inlindad" i någon handduk för det. Är säkert svårare i ditt fall att se till att han inte blir kall då du inte har uppsikt över honom hela tiden. Fint att du tittade till honom ofta.:)

Vixxen
0

Råden brukar vara att lägga dem i badrummet/duschen i buren med öppen dörr. Om de skulle ta sig ut ur buren är rummet inte så stort och skulle de kissa ner sig eller kräkas är det lättstädat. Ha gärna lyset släckt då det är lugnare för dem. Ge vatten, men ingen mat förrän de är riktigt vakna.

Tycker det verkar som om du tagit hand om Trasan på ett alldeles utmärkt sätt! Hur gick det med hans förmodade öronskabb?

Vixxen
1

Råden brukar vara att lägga dem i badrummet/duschen i buren med öppen burdörr. Om de skulle ta sig ut ur buren är rummet inte så stort och skulle de kissa ner sig eller kräkas är det lättstädat. Ha gärna lyset släckt då det är lugnare för dem. Ge vatten, men ingen mat förrän de är riktigt vakna.

Tycker det verkar som om du tagit hand om Trasan på ett alldeles utmärkt sätt! Låt honom vara inne tills du är helt säker på att han inte är påverkad (typ vinglig) av sövningen.

Hur gick det med hans förmodade öronskabb?

Delfinen
5

# 53 Det verkar inte som det var öronskabb Trasan hade. Jag testade med att göra rent öronen utifall att det var smuts och dom har förblivit  rena och fina sen dess. Har heller inga pälslösa fläckar så troligen var det slagsmål och inte skabb.

Trasan är helt återställd efter kastreringen. Är helt som vanlig kanske lite mer trött ännu. Han har fortfarande inte fått gå ut och proppsar inte på det heller.

Jag lever i ett kollektiv. Alla har sina egna privata utrymmen men vi delar på kök, tvättstuga, hall och dusch. Det bor 5 katter i huset. Alla hannar.

2 av katterna i huset är innekatter och har alltid varit. Det är min katt shiba och sen en "herrw" som heter Nisse.

Utekatter är shadow, titus och Trasan.

Av alla dessa katter har vi haft 3 okasterade tills i går. Då kastrerades Nisse, shadow och Trasan samtidigt.

Shadow och titus bor tillsammans bortsett det träffas ingen av katterna. Trasan rör sig fritt i huset och Shadow och titus går in och ut via byggd stege från ägarens fönster. Dom får turas om att vara ute då Trasan och shadow har bestämt sig för att se varandra som hatobjekt.

Så nu äntligen är det slut på att ha okastrerade hannar och dessutom i samma hus. Äntligen har jag fått som jag vill Skrattande

vinteralvan
1

Nu när Trasan är kasterade så kanske han går ihop med Shiba och dom andra katterna.

Vixxen
3

Låter jättebra! Passade ni på att vaccinera när ni ändå hade alla hos veterinär igår? Annars har du nästa projekt där för kollektivet!

Lycka till!

Du har gjort ett jättejobb med att få alla kastrerade!

Delfinen
1

#55 Drömmen hade varit om Trasan och shiba hade gått ihop. Men samtidigt vet jag inte hur det skulle funka. Trasan är utekatt, skulle aldrig gå att göra om till innekatt. Han blir fullständigt galen om han inte får gå ut. Bits, protestkissar överallt. Shiba är innekatt och har alltid varit. Och jag  vägrar låta honom bli utekatt då vi har en väg precis utanför där folk inte vet vad hastighetsbegränsning är.

#56 Nej ingen av katterna blev vaccinerade. Hade jag nämnt det ordet hade det nog blivit världskrig. Ingen säger så mycket men tror att dom innerst inne är lite sura. Då jag lyckades övertala Trasans husse som även äger huset vi bor i att skriva in som villkår i husets regler att dom som vill bo här måste ha kastrerade katter. Tror att det finns en risk att dom andra katterna blev kastrerade för att ägarna kände sig tvugna för att slippa flytta.

Delfinen
3

Lite possetiv uppdatering om Trasan.

Trasan har blivit som en helt annan katt efter kastreringen. Dock går han och shadow fortfarande inte ihop vilket vi nog får räkna med.

Bortsett det så är Trasan betydligt lugnare, mer hemmakär. Verkar inte bry sig så mycket om han får gå ut eller inte. Visst vill han gå ut, men tidigare kunde han försvinna många timmar. Ibland över ett dygn.

Nu har även Trasan fått ett nytt hem förhoppningsvis. Fått stora ytor, folk som har massor med tid, sängar att gosa ner sig i. Han flyttade i Lördags på prov. Förutsättningen är nu att han kommer att kunna vara innekatt och inte protestkissa för att han inte får gå ut.

Pratade med nya ägarna i dag och allt har gått perfekt. Trasan sköter sig exemplariskt och är hur gosig som helst. Så nu håller vi alla tummarna för att det går bra för Trasan och det nya hemmet så han förblir kvar där permanent.

vinteralvan
0

Åh, va bra. Hoppas det funkar i nya hemmet.

Hawknestgrove
0

Grattis. Jag har också fått hem sovande katter, men det var länge sen. numera, så kräver jag att de är vakna när vi åker hem, i alla fall flickorna. JAg har alltid fått tipset, att nykastrerad katt bör, om man har det, få vakna upp i badkaret. Givetvis med en varm och torr filt, men just för att de är vingliga och helt enkelt inte orkar ta sig ur det trygga badkaret förrän de är helt fit for fight. Jag tycker det är en jättebra lösning.