Första veckan med en katt
Jag undrar vad man ska göra dom första dagarna med en kattunge, är det ok att gå till jobbet eller ska jag ta ledigt? Jag har tre andra katter, dom kommer från samma kull och jag skaffade dom först när dom var ca 5 månader. Och med dom hemma lekandes kunde jag gå till jobbet, men nu ska jag skaffa en till katt. En 12 veckor gammal katt som kommer på Fredag. Jag har lämnat mina andra katter hos min syster ett tag för att Lillen ska vänja sig vid hemmet innan han presenteras för dom andra. Frågan är alltså- Hur ska jag göra dom första dagarna med Lillen?
Jag tror ju personligen att det vore bäst om dina tidigare faktiskt var hemma… Ju tidigare dom träffas desto bättre… Nu kommer lillen bara känna dofter och förmodligen känna sig lite tillbakadragen, sen blir det en extra stress när du först tar in hen i ett nytt hem och sen någon/några dagar senare plockar in de andra…
Jag själv har vart hemma nu när min kattunge kommit hem och har bara låtit honom komma fram som han själv vill… Men han har vart otroligt framåt och nu efter 2 veckor är han verkligen en i familjen 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#1 Jag ska ta in dom sen. Men just nu så vill jag helst inte få några kommentarer som inte handlar om det jag undrar över.
Du gör som du vill med det och med de andra katterna men se hur han verkar. Trygg eller inte. Varna jobbet att du kanske behöver några fler dagar på dig hemma med honom. Min katt förvånade mig och var inte rädd alls. Att vara själv hemma för länge är ju förståss inte bra när han är liten. Om du kan jobba halvdagar kanske. Jag gick ut korta stunder först för att se hur han reagerade. Samtidigt är det nog lika bra att "sätta ribban" där, så som man normalt skommer att leva sen och inte vara för försiktig. Är han hyftat trygg kan du ju börja snabbare med att utsätta honom för de lite mer krävande situationerna.
Sen tänker jag att du kanske istället behöver mer tid hemma när de andra kommer tillbaka hem igen. Det blir ju egentligen den större grejen och om du läser mellan raderna lite så kanske det även framgår att jag håller lite med föregående svarare att det bästa nog vore om de var hemma redan när han kommer om det inte är nåt aldeles spesiellt med deras personligheter som vi inte vet om. (sorry att jag inte kunde vara tyst om det) :-)
Stort lycka till med din nye vän!
När jag tar hem kattungar så sätter jag bara ner de med mina nuvarande katter, behöver jag jobba eller göra något så går jag och gör det. Jag har förvisso en mycket stabil flock katter hemma som accepterar nykomlingar som ingenting. Men eftersom att de finns här hemma så behöver inte jag vara hemma som sällskap utan kan göra som jag vill även de första dagarna. Hade jag varit arbetsgivare så är jag inte helt hundra på att jag skulle ge dig ledigt om det inte vore något mycket speciellt som att katten skulle få ungar eller behövde åka till sjukhus. Låter hårt men oftast behöver man faktiskt inte vara hemma med kattungen, speciellt inte om man har sina andra katter hemma.

Jag släppte bara ihop mina katter o det gick bra :)
Har fått hem katt nr 2 själv nu och släppte ihop dom.. Knappt sovit en blund inatt men redan nu kan jag se hur dom bjuder in till lek många gånger och brottas… Visst är det fräsande och morrande emellanåt men dom vågar jaga varandra och busa lite…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag skulle se till att vara ledig ett tag framöver o när de andra katterna kommer tillbaks.
Har du kattungen ensam först så tycker jag inte att du behöver ta ledigt från jobbet men när man ska introducera katter med varandra är det bra att vara ledig i alla fall ett par dagar, därför bra att börja introduceringen en fredag om man har helgen ledig.
Känner man att det är oskäkert att lämna katterna tillsammans på måndagen när man jobbar kan man separera dem i olika rum när man är på jobbet och sen släppa ihop dem igen när man är hemma. Att ta semester i flera dagar brukar inte behövas i alla fall om man introducerar en kattunge till äldre.