Nyligen kastrerad honkatt har varande sår
Hej!
Min honkatt kastrerades för två veckor sedan, op gick jättebra och jag fick hem henne samma dag. Tratten vi fick med fungerade inte första dagarna varför vi istället höll koll på henne själva. Till slut märkte vi att hon var på såret lite väl mycket och satte på henne tratten ändå. När vi tyckte såret var läkt nog, för kanske, 4-5 dagar sen tog vi av henne tratten igen.
För nån dag sen märkte vi ett litet sår på magen, precis bredvid op-ärret som, när man klämde på det, varade jättemycket. Hon slutade inte slicka på det så tratten åkte på igen. Såret ser bra ut nu men nu har vi upptäckt ett sådant sår till, som också varar. Operationsärret ser jättefint ut och har läkt bra, hon verkar inte må dåligt utan äter och dricker som vanligt. Hon leker även som hon brukar trots att hon är lite nere pga tratten. Men jag är så klart orolig eftersom det varar, är det infekterat? Vad ska jag göra?
Tacksam för hjälp!
/Nina
Kontakta veterinären som kastrerde henne. Kolla om hon har någon temp.
Kan man kontakta veterinären så här sent? Och hur kollar man temp?
En del veterinärmottagningar har kvällsöppet, du får ringa runt. Man kan också ringa till närmaste djursjukhus och diskutera hur man bör göra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man tar en termometer och sedan håller man i katten så att den inte kan röra sig. Använder glidmedel och sätter in tempen i ändan. Räkna med ett visst motstånd från katten. Tempen ska ligga cirka 1 grad över din egen dvs 38 C. Du kan ringa till Agrias telefonveterinär när som helst om du inte kan få tag i din egen veterinär för att ställa frågot. Samtalet kostar 60 kronor.
Har inget glidmedel. :/ Men när jag känner på nos och öron så känns hon inte varm, ligger runt samma som mig. Hon är inte heller dämpad på nåt sätt utan beter sig som vanligt. Hon verkar inte heller ha ont om man inte trycker runt såret.
Hon ska vara en grad varmare än du. Har du inget vaselin hemma? Det förefaller i alla fall som om hon har en varbildning. 60 spänn är väl inte så mycket?
Varet indikerar ju att det är infekterat = veterinär bör kontaktas.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har pratat med Strömsholms Djursjukhus nu och det ska inte vara någon fara så länge såren inte blir värre och så länge hon har tratten på sig. Har det inte blivit bättre efter helgen ska jag ringa veterinären. Tack för all hjälp!
Men gud fick du inga instruktioner alls efter operationen? :O
Katten ska ha tratten på JÄMNT efter operationen om du inte sitter med katten i TYP knät så du VERLIGEN har koll, är tratten fel stl åker du inte till veterinären och får en ny i rätt storlek gratis.
Det låter som det kan vara en infektion på g, tycker det låter som en bra idee att vänta tills efter helgen :)
Nu är det inte operationsärret det är fel på, det är små sår runt, sår som kvinnan på sjukhuset sa förmodligen blivit av att hon slickat. Hon sa att det inte skulle vara någon fara om katten bara hade tratten på sig, vilket hon har. Så jag är ganska lugn nu iaf.