När är det dax att skaffa katt?
Har som sagt funderingar på att skaffa katt, en Ragdoll nästa år. Men har börjat att fundera, när är egentligen rätt tid att skaffa kattunge?
Nästa år kommer vår äldsta dotter vara 2 år och vår andra ca 8 månader.
När har ni med barn känt att det är dags att introducera katt?
Så klart måste man känna själv när man har tiden för kattunge, men dela gärna med er av era erfarenheter när ni själva valde att skaffa katt.
Vilken ålder var era barn i och hur reagerade de på katten?
/ Catrin M
Nu har jag inte barn själv, men det är väl främst vad man känner att man hinner med som får styra. Det jag märkt med min vän som har barn så tar barnet mycket tid speciellt när dom är små. Hur ser det ut annars på fritiden. Kommer katten vara ensam mycket? Hur mycket tid kommer det finnas till att aktivera katten? Jag har min åsikt att katter inte bör vara ensamma hur länge som helst och jobbar man på dagen anser jag att man ska vara hemma med katten på kvällen. Vissa undantag kan säkert göras, men inte för ofta.
Små barn kan vara lite väl hårdhänta, så kanske ska man vänta tills att den yngste är tre iaf.
Jag kommer plugga direkt efter båda barnen börjat förskola osv så kommer inte vara borta ofta. Kommer även bygga en rastgård ute för katten.
Men som ni säger så kan barn vara hårdhänta osv. Det är därför jag är nyfiken på hur det har gått för er som har barn när ni skaffat katt, vilken ålder barnen var i, och hur det gick :-)
Vi hade katt innan jag och sambon fick barn och det har gått jätte bra, dock är våran tös 2 år lite hårdhänt ibland men katterna har varit jätte snälla och har aldrig klöst henne och vi har fått ha lite extra koll så att hon inte skadar katterna!
Dock vad gäller ålder så är det inget vi kan gå ut efter då våra två minstingar har handikapp, dom förstår inte vad som är rätt och fel, grabben är 6år men utvecklad som en knappt 1åring och dottern är 2 1/2 men utvecklad som en 5-6 månaders och sambons större barn grabbar 9-12år är väldigt på katterna och ska gosa och busa så dom får man säga till ofta då dom inte låter katterna vara i fred alls!
Jag tycker att det är bra att ha djur innan man får barn men ser ni att ni har tid och kärlek att ge katten nu så ser jag inte att det är fel att skaffa en katt nu, köp gärna en kompis till den också då dom gärna har en jämnlik att leka, sov och äta med och kan vara tillsammans när inte du eller familjen är hemma!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem

Vad man också kan göra är att leta efter uppfödare som själva har småbarn. Då kan man leta efter en kattunge som man vet fungerar ihop med barn, alla gör ju inte det. Och sedan det självklara att lära sitt barn djurvett och aldrig lämna barn och djur ensamma tillsammans :)
Rastgård låter för övrigt toppen! Många väljer även att skaffa två katter på en gång (gärna kullsyskon) så att katten aldrig behöver vara ensam om man själv är borta på dagarna eller så. Visst blir det lite mer jobb, men katterna får samtidigt ut väldigt mycket av varandra.