Katt på rymmen i Eskilstuna
Hej!
Jag bor i Eskilstuna och har två underbara katter varav ett utav dom som nu sprang bort igår kväll (6:e augusti).
Jag har letat överallt med matskål och ropat hans namn (Chilli) men han har inte kommit fram.
OM någon som bor i Eskilstuna skulle se min älskade katt så skulle jag vara så himla tacksam om ni kunde kontakta mig på min mejl, Jsarjomaa@gmail.com.
Han är svart och vit. Jamar ganska mycket, slank i kroppen och vita tassar. Vit överkäke och svart underhaka.
Tråkigt!!
Vart i Eskilstunaområdet? är uppväxt där och har flertalet vänner o släktingar som kan hålla kolla..
Be http://www.djurskyddet-eskilstuna.se/ efterlysa honom också, många hör av sig dit när dom hittar bortsprungna katter..
Lycka till!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Runt området Nyfors.
Jag ska direkt titta på länken.
Tack
Ok. Jag vet att det inte är han men det finns en exakt sån katt på katthemmet vid karlstad eller vart det var .. :)
ja helt omöjligt att det är han…
Lappa, lappa och åter lappa överallt med färgbild. Stor chans att någon ser honom och hör av sig. På så sätt kan man lokalisera katten. De första dygnen är väldigt avgörande för vad man gör.
Det du ska göra innan lappningen är att lägga ut mat där han kom ut och i närheten. Dem håller sig ofta nära där dem kom ut första och andra natten. Sen börjar dem ofta leta runt efter mat. Har han det i närheten tar han sig inte därifrån i första taget.
Bor du på nedre botten, en trappa upp är mitt råd att hålla öppet så han kan komma in igen. Ställ bord eller annat om du bor en trappa upp så han kan komma in om han väljer detta. Lägg lite mat utanför och gör som gång in med maten. Många katter försöker ta sig tillbaka men är det stängt kan dem inte det. Är han innekatt är han säkert inte alls tillfreds med situationen och kommer inte komma för att du ropar. Frågan är om han kan tas för hand? Allt beror på. När han väl lokaliserats så fortsätt mata där. Och skulle han inte gå att lyftas för hand så se till att leta upp ett katthem eller kommun så du kan låna en fälla om det skulle behövas.
Men det viktigaste är att lappa så mycket du kan och vara ute i gryning och skyming och ev få syn på honom. Prata med folk, visa foto och sitt gärna och håll utkik genom fönstret.
Tack för alla tips. Jag bor i ett område där det kryllar av utekatter så jag har ingen aning om min Chilli får i sig maten. Jag har inte sett han sen han stack hemifrån igår. Jag bor på 2:a våningen och har en till katt så det fungerar inte med att jag lämnar dörren öppet. Vill inte att min andra hoppar ut med. Vi satte upp lappar idag och ska fortsätta med det imorn. Men stort tack till tipsen!!
#6 Spelar ingen roll om du inte vet om din katt äter eller inte. Lägg ut så att du kan göda dem alla och att det fortfarande finns kvar för din katt. Det är det du kan göra. Allt för att hålla honom kvar i området.
Förstår att du inte kan hålla öppet om du bor på andra våningen.
Det viktigaste av allt är att inte ge upp hoppet. Det kan ta upp till tre veckor av letande och lappande innan någon hör av sig även längre. Men människor som går i området och ser lapp efter lapp ser till slut även katten. Så det är lapparna och prata med folk som ger utdelning. Samt leta i gryning och skymning. Sätt upp lappar så folk inte kan missa dem och gärna ytterligare fler än så. På varje lyktstolpe om det behövs. Tänk även att katten kan ta sig så långt som 500 meter från stället dem kom ut ifrån. Så titta på kartan och mät ut hur långt bort du måste lappa åt alla håll.
Hur går det?
Lappar finns ute men ingen katt upphittad. Många har ringt men dom har sett fel katt. Dessutom var det en dam som fångade en svartvit katt men det var fel katt.
Många angagerar sig med att hitta min Chilliboy och jag är riktigt tacksam över de.
Mat har jag lagt ut och någon har ätit upp det, kan vara ekorre, igelkott, fåglar, hundar eller katter. Vem vet…?
Är det en innekatt som har rymt eller är han van vid utevistelse?
Sajtvärd Katter iFokus
Är han kastrerad? Annars han kanske är på friarstråt.
Det är en kastrerad inne katt som är 2 år. Har ldrig varit ute på egen vift.
#12 Ja, har han aldrig varit ute tidigare är chansen väldigt liten att någon främmande person "råkar hitta" honom. För en innekatt är utemiljö oerhört skrämmande och det troligaste är att han ligger och trycker någonstans helt vettskrämd. Det är mycket möjligt att han beter sig precis som en förvildad katt som undgår att visa sig för människor och att han inte känner igen sin egen matte längre, trots att han säkert har hört dig leta efter honom.
Ut och locka på natten är mitt tips! Han har med all säkerhet INTE gått långt utan sökt sig till närmaste gömställe. Med stort tålamod kan du locka fram honom på natten när allt annat är tyst och stilla om du lockar med vanlig och trygg röst eller med välbekant ljud av torrisar som skramlar i en skål. För att upptäcka honom kan du ta med en ficklampa och lysa i buskage. Sitter han där kommer hans ögon att reflekteras av ljuset.
När du har letat och lockat kan du lämna kvar en matskål vid ett buskage som är synligt från ditt fönster och sedan hålla utkik för att se om han vågar sig fram. Detta måste ske sent på kvällen, natten eller tidig morgon. Att han vågar sig fram i fullt dagsljus är inte troligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Lägg även in en efterlysning med bild på Blocket (under rubriken "Efterlysningar") samt hos Djurskyddet Eskilstuna: www.djurskyddet-eskilstuna.se/.
Sajtvärd Katter iFokus
#13 Tyvär har det vart massa skjutningar precis där TS bor på kvällarna med gäng så att vara ute nattetid på sistone är väll inte de roligaste
Men helt klart ett bra tips att använda sig av om du känner dig manad
Jag var ute varje natt och varje morgon men det har inte hjälpt och det har jag gjort i en vecka så jag har gett upp med det.
Det kommer att dröja innan han kommer hem men den biten får jag ta fast den är hård. Finns inte så mkt att göra precis.
#16 Att folk inte vet hur katter fungerar därför ger upp sitt aktiva sökande efter en vecka är det största anledningen till att förrymda innekatter inte återfinns.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast du har ju inte ens annonserat på katthemmets sida såg jag.vore inte det bra iaf.
För varje ytterligare dygn som din katt är borta ökar risken för att svälten kan ge honom obotliga leverskador. Ut och leta med dig!
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har mejlat katthemmet o gett dom bilder!
Håller med #17 att du ska ut och fortsätta leta. Du kan få vänta upp till 3veckor innan någon hör av sig om att ha sett din katt. Många ger upp alldeles för tidigt. Så ut och leta, fortsätt lappa där du inte lappat. Nån kommer förr eller senare att se kissen. Och finns det då lappar i stort sett var den personen vänder sig så lär du få ett samtal.
Men ger du upp så har kissen inte lika stora chanser att komma hem igen. Vill du ha hem honom fortsätter du leta så ofta du bara kan.
#20 bra men ser ingen annons på efterlysningar så hör av dig igen till dem så inget blivit fel.
Sätt upp annonser med bild på mataffärer i krokarna.
Har svårt tro att en innekatt ska hitta mat själv ute o i stan.
Lappar finns i stort sett överallt just nu. Har lagt om o om igen på ställen där dom rivs ner (bor på ett sånt ställe där inget får vara ifred) Många har hört av sig men dock för fel kisse. Finns ett antal svartvita katter här. Jag har letat varje dag med matskål och även lagt ut mat. Delat bilden på fb och andra sajter och även anmält till polisen och katthemmet, skickat bild även till vardera. Jag ger inte upp och är tacksam över allas tips. Många i grannskapet håller oxå extra ögon öppna när dom är ute och går med sina hundar.
Katten har kommit tillbaka!
Åh, WOW, vad underbart.
Grattis!! :D Hur kom den tillbaka?? Jag är lite nyfiken.. Var det lapparnas förtjänst eller kom han själv? 
Jag berätta gärna :) Älskar sådana historier …
#24 Vilka goda nyheter! Som sagt, ge aldrig upp 
Edit: Se till att säkra fönster, balkonger eller var kissen nu kom ut genom. Så du har dem i tryggt förvar hädanefter och slipper oron och stressen om dem kommer ut. Det kan man gott vara utan 
Chilli kom tillbaka av sig självt. Min bästa kompis mamma hörde en katt under sin balkong och ringde mig på engång och när jag hörde Chillis jamande så blev jag glad.
Sa till mamman att försöka ta in Chilli om det går.
När vi skulle hämta han så satt han och gluffsa i sig mat. Han hade gått ner 2 kg.
Jag började gråta av lycka.
Idag var vi hos veterinären och han var fullt frisk dock mager men han äter upp sig.
Om 1 vecka får han träffa våra 3 andra katter. Jag hoppas på det bästa.
Tid är allt vi behöver och jag är riktigt glad!!
#29 Va skönt att han hållt sig i området!
Som sagt har det ju vart väldigt stökigt där du bor och han kanske hållt sig undan av den anledningen… Hoppas han kommer upp i vikt och håller sig frisk och inte smiter iväg igen 
Ja nu finns det ingen chans för han att smita, har flyttat till min kille som bor på 3:e våningen :)
Han är fullt frisk och han håller på att äta upp sig igen.
#31 Att han bor på tredje våningen är inget hinder för en katt att komma ut genom ett fönster. Så säkra dessa också! Min väns katt hoppade/halkade ut från fjärde våningen. Så olyckan kan vara framme då katter både är nyfikna och kan halka av misstag.
gjorde hon inte illa sig?
Hade tur i oturen,hade hon försökt att flyga från fönstret intill,hade hon blivit mos :-( Betongtrappa till källaren.. Nu hamnade hon bland buskar och gräs,men fick ett skrapsår under nosen…..Men hon gick inte i närheten av fönstren på säkert 1 månad…… På bilden sitter hon och spanar över "sina" ägor,, OBS sittställningen..Är fönsterkarmen tom,vägrar hon att sätta sej men minsta plätten ska hon sitta på,även om plats finns sidan om…Jag hoppas allt går bra med dina kissar och skönt rymlingen kom till rätta :-)