Köpa en 9 veckors..
Hej, någon som har en bra text med information om varför man INTE ska ta en kattunge som är yngre än 12 veckor.
Försöker förklara för en människa men är rätt kass på att skriva :P

kolla på kattstatus.se, där finns massor av bra information :)
För att det är olagligt? För att kattungen inte är redo att lämna sin mamma? :)
http://julialex.blogg.se
# 1 Tack, skickar denna sida till henne http://kattstatus.se/sida40.html :)
#2 det ville hon icke lyssna på
Hon var ju minsan 19 år och har haft katt hela sitt liv, hon vet väl vad hon gör, och kattungen var redo då den äter torrfoder..

#3 konstigt resonemang. Mina kattungar åt torrfoder vid 4 v . men de är väl inte klara då.
Det är lag på att kattungar ska få stanna till 12v. Varför vill hon ta dem ifrån sin mamma tidigare? 
Kattstatus sida är bra 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
KKS har också bra information under rubriken "KattInfo" i menyn till vänster:
Sajtvärd Katter iFokus
# 4 Jadu, säg det. Och vem säljer dom tidigare än 12 veckor?
Nu har jag ingen aning om vem denna människa är, såg bara att hon lagt upp bild och text på en annan sida. Men nu har jag skickat kattstatus sidan till henne. Hoppas hon läser igenom och ändrar sitt beslut om att ta den tidigare.
Suck… önskar verkligen att människor kunde skaffa lite förnuft och inse att bara för att man växt upp med ett slags djur så kan man inte allt om dom… Det kan ju till och med vara så att man itne ens kan något alls om djuret man växt upp med i hela livet 
Det är inte fel att ha fel, så länge som man kan erkänna det och rätta sig efter det som är faktum.
Jag tycker det är tråkigt när många går efter "att så har det alltid varit", eller "jag har haft katt i 20 år och det har alltid gått bra".
Hoppas personen tar till sig informationen från kattstatus-sidan. Det säger ju en hel del varför det är så viktigt.
Är detta med 12 veckor något nytt eller? Jag minns det alltid som 12 veckor? Har lagen sagt åtta veckor innan eller blandar dem med hund valpar?
min kompis och hennes mamma gjorde samma sak, dom köpte en kattunge som bara va 9 veckor, men varför säljer säljaren dom för tidigt? uppfödare ska ju veta att dom inte får sälja kattungar förrän dom är 12 veckor minst.
#9 förut fick man sälja kattungar som var 8 (eller var det 9?) veckor gamla, men nu är det lag på att dom ska vara 12 veckor. det är vad jag har hört iallafall.
#10 Att dom säljer ungarna för tidigt är för att dom är oseriösa, de som säljer ungar så tidigt. I bästa fall okunniga, men då ska dom också kunna erkänna det och rätta sig efter 12 veckors regeln.
Seriösa uppfödare är medvetna om 12 veckors regeln, men många som säljer huskatter är just oseriösa och bryr sig knappt äns om att avmaska ungarna ens.
Och lagen har funnits sedan 2008 ser jag efter lite googlande.
Jag har en kompis som köpte katter förra veckan, först skulle hon ta dem när de var 6 (!) v gamla men jag pratade med henne och tydligen fastnade det för hon tog hem dem när dem var 12! :)

#12 vad bra att hon ändrade sig. En 6v är verkligen inte redo för att flytta.
#13 nej ush :S Igår skrev hon och frågade när man kan vaccinera och försäkra dem. Känner mig faktiskt stolt :) ska va lite på om kastrering med, hon har köpt syskon hona+hane….

#14 Vad bra att hon lyssnar på dig. Har hon köpt en av varje är det superviktigt att de kastreras fort.
#15 ja jag sa det till henne med. Har gett henne massa info men hon verkar inte ha läst än.. Dem ska dock släppa ut dem om en månad, de bor mitt i ett villaområde med 70 och 90 vägar jämte..

#16 det låter inte säkert för en katt
. Sedan behöver de ju bo in sig ett tag innan de släpps ut, om man bor på ett lämpligt ställe vill säga.
"och kattungen var redo då den äter torrfoder.." Ett barn sluta amma och får mat vid ca 6 månaders ålder, det betyder inte att barnet är redo att lämna sin mamma för det.
#17 nej verkligen inte! Dem ska bo inne en månad innan.. Hon verkar inte vara så pigg på att lyssna på mig, får inte ens ett tack eller ok..