Lära dom sluta tugga sladd?
Jahapp. Mina kattungar hittade för ett tag sedan att det var kul/gott att tugga i sig mina hörlurar.
Irriterande, men… gjorde mitt bästa för att hålla hörlurarna borta från dom, och när dom förstör ett par, köpt nytt. Hållit mig billigt.
Min nu köpte jag lite bättre denna gången. Ville ha ett bra par iaf. Och det första dom gör är att tugga igenom sladden till vänster hörlur.
Så, till frågan… går det att få dom att sluta på något sätt? Jag vet att när jag var yngre hade vi en hund som tuggade leksaker, så vi smetade tabasko på en av leksakerna. Han tuggade aldrig mer på annat än sitt egna.
Vet att det kanske inte är helt rätt, men kan man göra något liknande med katter? Bara… shocka dom eller något så att dom slutar förstöra mina hörlurar.
Jag smetade en liten klick handkräm på mina sladdar, lukten gjorde att de höll sig borta, mina katter AVSKYR min handkräm
Testade även citron och det fungerade oxå.
#1: Just ja, katter gillar inte citrusfrukter. Kanske är värt att testa. :)
Gnid en citronklyfta mot sladden, många katter gillar inte lukten av citrusfrukter och rynkar bara på näsan åt lukten. Dock så gäller det ju inte alla katter, så det kanske inte funkar för dig, men man kan ju ge det ett försök :) Slickar/tuggar dem på sladden ändå så är det bara till att ta en blöt trasa och tvätta av den, och leta vidare :)
Bäst är väl att lära sig gömma sladdarna.
Jo, har bara inga ställen att gömma på som dom inte lyckats ta sig till tyvärr. :/
Vill du ha hela hörlurssladdar måste du skaffa ett bra gömställe att förvara dem på. Det borde inte vara så svårt. Eller så kan du skaffa trådlösa hörlurar så försvinner det problemet.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast jag tycker inte att man ska vara tvungen att gömma allt man äger bara för att man har djur ;)
Testa med handkräm/citron för det har jag ännu inte träffat en kisse som tycker om :) Akta bara så det inte är farligt om nu katten skulle få i sig lite!
Håller med #7, inte ska man väl behöva gömma allt!
Min lille kisse älskade alla sorters sladdar när han var liten, och ju mer vi sa ifrån, desto roligare tyckte han att det var :)
Så vi fick tips av uppfödaren att smörja in sladdarna med bittermandelolja! (Står på hyllan med bak-tillbehör i affären) och det funkade såå bra! Jag och sambon tyckte att lägenheten luktade nybakta mandelkubb i några dagar, mmmums! Men katten däremot rynkade bara på näsan och lät bli sladdarna :D
Lycka till!
//Jossan
Enklast är att lägga undan de sladdar som går att lägga undan.Det är betydligt billigare.Visserligen kan man smeta på något men katten kommer troligen förr eller senare att gnaga på någon sladd iallafall.
Vi har tejpat de sladdar som inte går att gömma med silvertejp inte så vackert men det fungerar.
Har man djur så får man nog tyvärr inse att man får djuranpassa sitt hem.
Stolt ägare till tre La permer
#9: Om det bara hade varit alla sladdar :/
Då hade det vart en annan grej. Men nej, det är just mina hörlurar dom har sönder. Alla andra sladdar är orörda. Lagom störande, heh.
#10 Men då är det ju enkelt.Lägg undan hörlurarna i ett skåp eller låda när du inte använder dem.Svårare än så är det inte.
De ända skåp jag har har dom lärt sig ta sig in/upp i, och jag äger inga lådor. :/
Har du en bokhylla? Väska? Köksskåp? Jag har mina hörlurar i min handväska.
#13 Håller med om köksskåp, där gömmer jag katternas leksaker som dom inte får leka med själva, typ snören. Har också haft en kattunge som åt sönder laddar-sladdar men då la jag helt enkelt lagt undan laddaren i en byrålåda när den inte användes, och när den användes hade jag koll så kattungen roade sig med annat. ;) Det blev bättre med tiden, delvis för att hon lärde sig vilka grejer som var hennes leksaker och delvis för att hon mognade ifrån kattunge-leka-med-allt-stadiet.
Det låter helt otroligt att du inte har ett enda skåp, låda eller burk med lock som du kan lägga ett par hörlurssladdar i…
Att säga att man inte tycker att det är "rimligt" att behöva anpassa sig efter kattens beteende är bara dumt. Det går inte att resonera med en katt om vad som är rimligt eller inte.
Sajtvärd Katter iFokus
Om det är vanliva små hörlurar till telefon t.ex så kanske det vore en idé att skaffa en mobilväska att förvara hörlurarna i? Det finns ju flera olika ''lås'' på mobilväskor. Allt från kardborreband till knappar och dragkedjor. Skulle vilja se en katt få upp något sådant :P
#16 har en katt som älskar dragkedjor och att ta sig in i väskor så man kan aldrig bara säker. ;-) Som sagt, jag har mina i min handväska. Är det stora lurar så får man gömma undan på annat ställe eller ha en stor handväska..
Väska skulle nog kunna funka. Har en som dom inte borde kunna ta sig in i iallafall.
Och jag har köksskåp. Men, dom har lärt sig att 'Upp på diskon, över spisen, öppna skåpet, klättra in'. Dom drar ner tonvis med saker ><
Montera barnspärrar på skåpen.
Vilka galningar, vet hur det kan vara. Har en skåpöppnare. På kvällen är alla garderober stängda men när man vaknar har hon öppnat åtminstone hälften och sover i ett av de..
Silvertejp är bra grejer och det verkar inte katterna gilla att bita i. har fått silvertejpa hela tvättmaskinsslangen här hemma. Ser väldigt fult ut men det funkar 
beteenden går att träna bort, se bara till att säga till så fort du får syn på att katten bitter på sladd.
jag vet att vissa inte tycker att man ska använda blomsprutan, men jag har lyckats få min ena katt sluta att tugga sladd genom att ryta till och med hjälp av blomsprutan. Efter tag hjälpte det med att bara visa upp blomsprutan för att katten skulle fatta och sticka iväg.
#23 blomsprutan har hjälpt oss här hemma massor. Det behövdes väldigt lite för att dom nu reagerar så fort man tar i den.
#24 Blomsprutor ska användas till att spruta på blommor med. Vattensprut i avskräckande syfte kan möjligen användas så att det uppfattas som "guds straff", dvs att obehaget kopplas ihop med beteendet utan att källan till obehaget syns. Om katterna reagerar när matte sträcker sig efter blomsprutan är det inte "guds straff" utan snarare "mattes straff" och därmed har det definitivt blivit fel.
Sajtvärd Katter iFokus
#25 skulle du kunna förklara mer vad du menar med att det är fel när det blivit "mattes straff"?
#26 Jag menar att katten märker att det är matte som tillfogar obehag och att det alltså är matte man ska passa sig för, inte nödvändigtvis att bita på sladdar eller vad det oönskade beteendet nu är.
Matte och husse ska enbart stå för trygghet och inte plötsligt byta roll till att bli något hotfullt. En känslig och instabil katt kan i värsta fall börja utmana sin ägare genom aggressivitet om tilliten inte finns där.
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Men man måste ju kunna uppfostra sin katt också. Jag har använt blomspruta till alla mina katter och ingen av dom har blivit rädd för mig men däremot slutat med det oönskade beteendet.
#28 Ja, då ser vi olika på saken. Jag anser att man inte behöver "uppfostra" sina katter om man har ett kattanpassat hem, vilket man bör ha. Då blir det betydligt enklare att leva tillsammans för alla inblandade. Mycket av det bus katter gör som yngre slutar de dessutom automatiskt med när det blir äldre och lugnare eller om de märker att det inte ger önskad uppmärksamhet. Vill man inte ha en katt på ett visst ställe vid en viss tidpunkt flyttar man den bara därifrån.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej ja vi har nog olika syn på den saken då. För jag har upplevt att det går att uppfostra sin katt, kanske inte på samma sätt som med hundar.
Det är jag som har uppfostrat katterna med hjälp av "tsch"-ljud och blomsprutan, men ändå så är det mig de favoriserar i familjen. Har inte heller upplevt att de inte är harmoniska på något sätt alls.
Men ja, om man inte tycker att det finns ett behov av att göra det så är det väl så helt enkelt.