Fakta katt-klamydia - chlamydia felis (Cp.felis)
Var idag hos veterinären med min katt som har klamydia. Här följer en del fakta om sjukdomen som jag fått reda på sen jag fick veta att han hade det.
Klamydia är en bakterie och visar sig genom främst rinnande ögon men många katter är symptomfria. En katt som varit i kontakt med en smittad katt skall ALLTID behandlas.
Var uppmärksam på att Klamydian i sig är inte farlig och katten blir inte sjuk av den men får ett nedsatt immunförsvar och drar därför lätt på sig sekundära infektioner. Min katt, som gått symptomfri, blev smittad vid födseln då hans mamma bar på bakterien. Han är nu 10 månader och har alltså gått med klamydian hela sitt liv.
Han fick en sekundär infektion till följd av obehandlad klamydia som satte sig i luftrören och övre lugnlober och gjorde att han hade vissa svårigheter med andningen. Obehandlat hade detta på sikt blivit långsamt värre och han hade till slut fått omfattande skador och kanske inte överlevt.
DET ÄR ALLTSÅ INTE KLAMYDIABAKTERIEN I SIG SOM ÄR FARLIG UTAN DET FAKTUM ATT DEN GÖR SÅ ATT IMMUNFÖRSVARET SÄNKS OCH KATTERNA DRAR PÅ SIG ANDRA SJUKDOMAR.
Min katt behandlas nu med Doxycyklin i fyra veckor vilket ska ta död på Klamydiabakterien och även hans infektioner.
Efter avslutad behandling bör man vara uppmärksam på återkommande symptom då det ibland behövs mer än en behandling. När behandlingen är klar anses katten frisk MEN Klamydiabakterien kommer ALLTID ligga latent i kattens celler och de blir därför, även om de blivit behandlade med antibiotika som de ska, kroniska smittbärare på sjukdomen. Du som ägare bär då ett ansvar och bör därför vara väldigt försiktig, om inte helt undvika att låta din katt träffa andra katter under hela kattens livstid.
Sjukdomen kan uppstå hos katten igen om den utsätts för stressade situationer. Då kan Klamydiasymptomen komma tillbaka och katten behöver ytterligare behandling.
Du som ägare kan själv bli smittad av klamydian och du får då symptom som röda irriterade ögon. Därför är det väldigt noga med god hygien. Tvätta alltid händerna när du har handskats med din katt och pilla aldrig dig själv i ögonen efter du varit i kontakt med katten.
Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna fastslå hur atrspecifik katt-klamydia är men man vet att teoretiskt skulle det kunna smitta även andra djur.
Förhoppningsvis ger den pågående forkningen kring sjukdomen fler svar i framtiden men det här är vad man hittills har kunnat konstatera.
Det finns inget belägg för avlivning av en katt med Klamydia då katten varken lider eller kan dö av själva Klamydian.
Frida & Paulsson

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycket Bra fakta =)det förklarar varför jag hade lite ont i ögonen när jag behandlade dem ( hade 3 sjuka katter samtidigt)
Om du hade det så borde du nog kolla upp så att du inte har kvar infektionen hos en läkare. Om du fick symptom menar jag, för det ska behandlas men det är ovanligt att det smittar till människor.
Frida & Paulsson

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det e snart 2 år sen o jag mår bra i mina ögon nu så kolla upp det hos läkaren behöver jag inte göra

Chlamydia Felis är inte ett virus och det går visst att behandla bort. Det finns individer som inte blir av med bakterien och blir symtomfria bärare, men i de allra flesta fall blir man av med bakterien helt om man behandlar noga och de inte hinner återsmitta varandra om man bor i ett flerkattshushåll. Sex veckors behandling med penicillin brukar döda det mesta i bakterieväg, inklusive chlamydia. Virus, såsom herpes, blir katten aldrig av med och blir kroniska bärare av. Calicivirus kan katten själv bekämpa, men inte herpes.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Precis som #4 har jag både läst och fått berättat av veterinär att chlamydios nästan alltid går att behandla bort helt förutsatt att man sätter in rätt behandling (doxycyklin/tetracyklin i minst 6 veckor) på en gång. Tyvärr ägnar sig en del veterinärer åt att behandla chlamydios med Synolux och en del faller även för "snabbehandlingen" med azitromycin som visserligen snabbt ger symptomfria katter, men katterna får återfall.

Många veterinärer är rädda för att doxycyklin ska ge biverkningar på kattungar och katter under sex månader. Därför behandlas kattungar med svagare AB än vuxna. På hund kan doxycyklin ibland ge problem med lederna, men på katt är emaljskador den enda kända permanenta biverkningen so far. Doxycyklin är samma läkemedel som man använder för att behandla klamydiainfektioner (bl a könssjukdomen klamydia och bakterieorsakad lunginflammation) på människa. Starkt skit och inget man ska använda i onödan, men får man in klamydia i sin kattgrupp ska man inte få panik och tro att man aldrig någonsin ska bli av med det. I varje fall inte enligt nästan all annan text jag läst, samt min veterinär.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus