Katter som pussas?
Hej. Blev lite nyfiken. Har en tjej där hemma, Tiny, på 3 år som alltid ska pussas. Det är liksom hennes sätt att säga hej. Hon bufflar med huvudet mot ens mun, slickar ibland, och så fort man gör puss-ljud så kommer hon och gör sin lilla buffelakt.
Är det vanligt med katter som pussas?
Hon luktar alltid på folks munnar, medan den andra lilla tjejen jag har luktar på deras skor :)
Någon annan som har en katt som pussas?
Våra två katter, systrar, "pussas" nästan alltid när de ska hälsa på varandra 
Det är väl som att hälsa på ett vänligt sätt.
Annars brukar dom höja upp svansen när de kommer och går mot en. Det är också en vänlig hälsning.
När en katt blinkar sakta och tittar på en så betyder det att man "är vänner" eller vill bli vänner.
Vad jag har hört i alla fall 
Min Ruben ger blöta pussar på min näsa och mun. När han pussas gnuggar han och stryker sig försiktigt så att överläppen viks upp och lämnar lite saliv efter sig. Ibland kan man få en slick också!
Sajtvärd Katter iFokus
Min Pixie pussas. Och en av katterna hos mina föräldrar gör också det.
min ena katt göra det….ska alltid klättra upp på en och trycka näsan/munnen mot ens mun :P tyvärr så har matte lite bacillskräck….
Har lite fobi med att pussas med katter, vet vart hon har varit med sin mun…
Så när jag gör puss-ljudet så höjer hon bara huvdet så jag kan pussa på henne. Hon brukar istället svara genom att stryka sig mot min näsa eller kind (inte så mysigt om hon råkar ha dreggel i mungipan)
Och när man kliar magen så blir man ganska ofta tvättad (:
//Jessie
Min katt har ansiktsfobi typ haha…Man får inte komma nära med sitt ansikte mot honom, då sticker han! Men stryker sig mot benen, ligger i knät ibland, pratar mycket med matte och hänger med överallt!
Och det där att dom lyfter svansen i vädret när dom går emot en känner jag väl igen, likaså blinkningarna! Vi har verkligen en fin kontakt via dessa blinkningar Lovin och jag :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#6 Min Oberon har nog också lite ansiktsfobi, men ibland är han så söt att jag jag bara måste pussa på honom lite iallafall. Precis som din katt har även Oberon andra sätt som han visar sin uppskattning och tillgivenhet på, så visst kan man ha ett nära förhållande med sin katt även utan pussar.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja absolut Oberons matte, men jag är väldigt gosig av mig själv så nästa katt som kommer in i mitt liv hoppas jag vill gosas mera hihi… Jag pussar på min också fast han tittar lite på mig liksom, hallå men vad gööör du matte, gillar inte det här! och hoppar iväg ;)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Har aldrig haft en katt som pussats förrän min sista kull hitte-katts ungar kom med Prosit. Han pussas konstant. Aktar man sig inte kan man få en fläskläpp för han kan vara lite burdus emellanåt.
Har också hänt att jag vaknat av att han stått på min bröst korg och försökt suga på min överläpp.
Han är inte riktigt som alla andra barn min Prosit:)

Traxxas är väldigt pussig av sig. Ligger man och vilar vill hon gärna tvätta hela ansiktet på en om hon bara fick.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vad mysiga dom är!
Tycker det är intressant hur olika reaktioner de har också :)
Får se om lilltjejen också blir en pussis.
Våran katt ska alltid, när hon sett att jag vaknat på morgonen, tassa fram till mitt antikte och trycka sin nos mot min näsa. Det är så vansinnigt gulligt. Ibland ska hon stryka sig och slicka också. Man känner sig i alla fall omtyckt