Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2096 ggr
Banankaka320
0

Russin nära på att dö

Min systerdotters katt höll på dö pga okastrerad katt så jag vill att ni delar detta på FB så folk tar sitt ansvar.

https://www.facebook.com/events/507851632563983/?context=create

Julle-A
2

Blir så trött, hur svårt ska det vara att få människor att förstå att dem ska kasterera sina katter?

Banankaka320
0

Extremt svårt tydligen. Men syrran ska gå och prata med grannen och förklara allt och vad allt kostat .. bara för den inte vill lägga ut ca 500kr på kastrering..

BettaSplendens
1

Jag har gåt med, ska dela också tror jag! :D

Banankaka320
0

Tack! :)

BettaSplendens
0

gått* ska det stå, om du undrar är jag Astrid :)

Julle-A
5

Förstår inte riktigt hur folk tänker gällande kasterering, är det pengarna det handlar om? är det enligt ägarna för dyrt att lägga ut några hundralappar på katten dem själva har valt att skaffa? om det är pengarna det handlar om så är ju ägarna av okastererade katter kompletta idioter, vad det än är så skulle jag säga att ägarna av okastererade utekatter är idiotiska överhuvudtaget. Man skaffar inte en katt utan att veta vad det innebär, och vilket ansvar man har som ägare, och har man något vett i skallen så läser man på innan man skaffar sig en levande varelse med behov, annars kan man ju lika gärna skaffa sig en docka eller ett gosedjur. Jag har alltid och kommer alltid att kasterera mina katter, och jag kommer aldrig att låta min röst vara ohörd gällande det. Känner jag någon eller vet någon som har en okastererad katt som dem låter springa ute hur som helst, då säger jag till och ger personen en stor lektion om varför det är fel, och riskerna som medföljer. De enda anledningarna jag ser till att inte kasterera en katt är om raskatten ska användas i avel och är frisk, en sjuk katt ska ju aldrig avlas på, eller om katten i sig för någon anledning inte kan bli sövd pga sjukdom eller liknande. Jag hade en hankatt som hade problem med hjärtat från födseln, och han var det enda undantaget jag gjort med att kasterera en katt då risken för att han skulle dö under sövningen var större än att han skulle överleva. Han levde dock ett gott liv, och han mådde bra intill det sista. Men som sagt, han är det enda undantaget jag har gjort när det kom till att inte kasterera en katt, och han hölls självklart som innekatt.

Fridaybrew
7

Förstår inte varför det är någon annans fel. Man blir inte friskriven från ansvar bara för man öppnar dörren, och ansvaret att öppna dörren faller ju på ägaren. Det är helt enkelt så att en incident av alla riskfaktorer nu har hänt och det var något man rimligtvis är medveten om när man ger "det naturliga" alternativet till uteliv.

Klarar man inte av att se sitt eget ansvar i det som har hänt så bör man nog överväga innekatt.

/Fridaybrew

nottheonly
0

hemskt, stackars kisse Rynkar på näsan hoppas han kryar på sig.. <3

Banankaka320
0

Eftersom katter är tlllåtna att ha utomhus, + att de är "streetsmarta" så är de väl inte så konstigt att folk släpper ut dem? Många mår väldigt bra av det. Och då är de "deras" fel (de som ej kastrerar) att detta blir "missskött" eftersom de kommer kattungar, kattpiss och kattslagsmål överallt.

[Emma--]
1

#9 det går ju att vända från "deras" synvinkel också. Idag är det tillåtet att låta okastrerade hanar springa fritt ute. Jag tycker såklart att de bör kastrera sina katter, men ansvaret ligger hos alla som släpper ut sina katter och detta är bara en av alla faror man medvetet accepterar. Vet ni säkert vilken katt skulle det vara lättare att gå vidare med detta. Då skulle jag personligen ha anmält dessa. Hoppas katten läker ordentligt och att de andra kastrerar sina katter :)

Josefa
7

Självklart ska alla utegående katter kastreras, men hur tusan kan veterinären veta att de var en okastrerad hankatt som orsakade såret. Kan lika gärna vara en räv eller grävling. Eller en kastrerad katt som av någon anledning hyser agg mot denna katten.

Och 10000kr för vet.vården? Hur är det med försäkringen på denna högt älskade katt. Har denna så ansvarsfulla ägare glömt att betala den?

Banankaka320
0

#11 om du läst allt så är de pga katten råkade pissa i sängen också, eftersom den lyckades kravla upp där på natten. Veterinären är väl utbildad och känner igen katt/räv/grävlingsattacker.

Quincy
4

Stackarn! hoppas lillen repar sig!

Nu kanske det var en okastrerad katt som attackerade Russin, men tänk att nästa gång så kanske det är något annat vilddjur som blir aggressiv och attackerar.

annzoo
9

Hur kan en veterinären se att det just var en okastrerad hane som gjort skadorna på Russin då katten undersöktes. Även fast de fanns okastrerade hanar i området kan skadorna gjorts av något annat djur tex grävling.

Att katten kissar i sängen har ju inget med skadan att göra. en katt som inte kan gå, ta sig till toa själv och knappt kan äta själv tror jag omöjligt kan ha tagit sig upp i sängen utan hjälp. Ägaren kanske borde fråga den 5årige "ägaren" om hon hjälpt katten upp…

Jag förstår ärligt inte hur man kan skylla på att det är andras fel att katten blir skadad utomhus då de själv har katten som utekatt(dock kastrerad). Alla vet ju vilka faror en utekatt har, hade katten varit innekatt hade ägaren sluppit hög veterinärräkning.

Banankaka320
1

#14 En veterinär är inte efterbliven, det går att se sånt. HON ÄR ERFAREN.

annzoo
10

#15 jag känner inte vterinären men hur i hela friden kunde hon se att de isf  var en OKASTRERAD hankatt…i mina öron låter inte det påstående komma från en kunnig och seriös veterinär! Fråga veterinären (om du känner hen) att hur skiljer sig skadorna från en fertil/kastrerad hane och en fertil/kastrerad hona..är nyfiken

Banankaka320
1

#16 Eftersom det finns två okastrerade hanar på området, en har jagat russin så är de väl självklart att det är den?

Fattar inte varför folk antingen är emot mig och säger de får sig själva som släppte ut sin katt (som nästan alla kattägare gör ..) eller diskutera hur jag vet att de är en okastrerad katt eller inte. Katter som går utomhus SKA kastreras, de är inte bara bråk som är problem utan allt pisserier och revirmarkeringar!! Och de finns en risk att katten sticker också.

mitzerl
10

Släpper man ut sin katt så får man väl vara beredd på att den kan komma hem skadad eller rentav dö där ute. Det är ju risktaganden man gör. Jag förstår inte hur man kan skylla kattens skador på andra när man själv har släppt ut den.

Naturligtvis bör alla utekatter vara kastrerade, men nu är det ju tyvärr så att långt ifrån alla är det. Så det måste ju kattägare ha i åtanke när de tar beslutet att släppa ut sin katt, att det finns risk att katten kommer hem skadad. Det borde ju inte komma som någon överraskning precis.

annzoo
2

#17 alltså var det inte veterinären som sa att skadorna var gjord av en fertil hankatt utan ni gick på uteslutningsmetonde då de fanns 2 utegående okastrerade hanar i området?

MonicaLagerquist
14

#17 Enligt mig så ska katter som går utomhus gå i sele med medföljande husse eller matte.

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
annzoo
4

#21 nä det har jag inte, har du? Du skriver först att veterinären sa att de var skador orsakad av en okastrerad hane. Sedan skriver du de måste vara en okastrerad hane då de finns 2 utegående okastrerade hanar i området. Det vill säga du säker att det var någon av dem. Jag uppfattade som uteslutnings metoden av dig, inte veterinären. För veterinären vet väl inte vilka hanar som springer lös i de området?

Nu skriver du att veterinären misstänkte att okastrerad katt (men inget specifik kön på katten alltså?) eller ett psykfall (människa eller djur?) som ej finns i området.

Banankaka320
0

#22 Varför betyder Det så mycket för dig? Alla utekatter bör i vilket fall kastreras, människa är det verkligen inte. Det går inte veta vad det är men vi har starka misstankar om just en okastrerad hankatt som jävlas i området, som har jagat russin, grannen hörde att det var kattbråk samma natt, veterinären är väl utbildad och känner igen sår. Förstår du?

annzoo
7

#23 Det är stor skillnad på att man vet att det är en okastrerad hankatt som skadat russin eller att man starka misstänker att de är de. Förstår du nu vad jag ville komma fram till?

Jag är medveten att alla utekatter bör kastreras, men kastreringen i sig själv hindrar ej utekatten att skada sig ute, de finns många faror ute som katter kan dö av. Sorgligt men sant.

vinteralvan
1

Det var då ett väldigt bråkande, om veterinären nu säger att det är en skada från en annan katt och man vet att Russin tidigare vart i bråk men den okasterade katten i området så är det väl så. Varför misstror du henne? Visst alla utekatter kan bli skadade men man blir ledsen när sånt här händer p g a att folks snålhet eller lathet.

Fridaybrew
7

Detta händer inte pga snålhet men visst latheten att släppa ut är grunden till problemet. Tycker det är naivt att försöka lämpa över ansvaret på en annan utekatt.

Väljer man utekatt så får man helt enkelt stå ut med "det naturliga urvalet" denna gången förlorade systerns katt inte värre än så. Bevisligen klarar den sig inte ute.

/Fridaybrew

Banankaka320
0

Jag förstår inte alls hur ni tänker ni som säger att det inte är den andras kattägares fel som är OKASTRERAD och attackerar katter utan vi får skylla oss själva. ALLA andra kastrerad hankatter sköter sig på området, why? Jo för de har inga bollar kvar eller någon slags instinkt att vakta sitt revir och pissa överallt och slåss. Och jag skyller inte på katten, den gör som naturen får den att göra, däremot ÄGAREN till katten som INTE tar sitt ansvar. (Dock håller jag med att det finns risker att släppa ut katten) Orkar inte diskutera en diskussion när man inte kommer någonstans, man bara upprepar sig. Ni andra kan fortsätta, har andra saker att bli frustrerad över. :)

vinteralvan
2

#26 Jag menar snålhet att inte bekosta kastering för sin katt.

[Emma--]
6

Det är inte erat fel, men det är båda erat ansvar. Här bor det så vitt jag vet bara kastrerade katter, men dom slåss ändå. Värst är en hona som bor här. Instinkter och revir finns ju ändå :) Så även om grannen eran skulle kastrera sina hanar så finns risken ändå. Och då är det erat val vad ni utsätter eran katt för. Man har ju ansvar över sin egna katt. Jag kan dock hålla med om att de okastrerade katternas ägare tar ännu mindre ansvar än ni som kastrera katterna.