Lång resa med kattunge
Min lilla kissefröken kommer till mig om tre veckor
. Hon är då 13 veckor. En kompis dotter ska ta med henne ifrån Småland till oss och det är ca 40 mil. De åker bil och kissen får åka i en transport. Några tips på vad vi ska tänka på inför resan? Ska katten vara utan mat strax innan så den inte mår illa och spyr i bilen? Hur gör man med kattlåda? Vatten? Låta henne vara ifred eller prata och klia på henne? Det tar ca 5 timmar innan de är hemma hos mig.
Placera en glasslåda med sand i trasportburen så hon kan gå på toa.
En så liten katt ska inte behöva vara utan mat. Utrusta er med hushållspapper och babywipes om en olycka skulle vara framme.
Finns det vattenkopp till transportburen så använd den. Annars tar ni med en halvlitersflaska med vatten och en liten plastskål så ni kan erbjuda henne vatten.
OBS!! VIKTIGT! Se till att alla bildörrar är stängda när ni öppnar transportburen så inte kattungen rymmer ut.
Bra att ta med en sele och koppel om de av någon anledning behöver ta ut henne ur transportburen. Testa innan så selen passar och inte är för stor! Låt henne inte sitta med selen i buren. Risken är att hon fastnar, får panik och skadar sig.
Lycka till!

Tack för tipsen! Ska vidarebefordra dem. Önskade så att jag kunde hämta henne själv men det fungerar inte just nu.
Vi hade lika lång bilresa när vi hämtade vår lilla för tre veckor sedan. Hon fick en filt som luktade kattmamma och kullsyskon i transportburen så hon skulle känna sig trygg. Resetoa skippade vi på uppfödarens tillrådan och maten rörde hon inte.
Resan gick f.ö. utmärkt även om lilla kattfröken jamade konstant i nästan en timme i början
så förbered gärna de som ska köra på att det kan hända.

Oj nu blev jag fundersam. Ska jag verkligen be dem sätta i en resetoa? Kanske det inte behövs alltså. Filt ska jag tänka på att de ska skicka med. Jag lämnade en åt dem när jag var där
Jag skulle inte lägga in varken toa eller mat i transportburen. 5 timmar är inte så jättelänge.
Skulle dock ta en paus under färden och erbjuda katten vatten och ev mat. Tror inte att katten vill äta om den är lite stressad osv. Bättre eg att ge den mat när den kommer hem istället.
Däremot skulle jag ha tidningspapper och ganska mycket tyg som kan suga upp ev kiss i buren och något att ta bort ev bajs med om det sker en olycka.
En så liten kattunge tycker jag man ska erbjuda möjligheten att gå på toa om den vill. En vuxen katt håller sig lätt under en fem timmars resa, men kattungar har liten blåsa.
Skicka med en mindre låda med sand. Använder kattungen den = Bra!
Då har du gjort vad du kunnat för att kattungen ska ha det så bra som möjligt!
Acceptera att det händer en olycka. Om du lägger en tidning först i botten och sen en handuk elelr filt, så kan du ju bara byta tidning och filty om dt skulle ske en olycka. ingen mat. Men försök att en skål med vatten i buren, som inte välter. ha ine mycket vatten i, det är inte ens säkert att kisse vill dricka. 40 mil det är ju inte så lång tid i bilen, ca 5 timmar. sörj bara för god ventilation så att det inte blir kvalmigt i buren. OCh som andra säger, behöver du öppna, så se till att bilen är riktigt STÄNGD. Håll dessutom ordning på lillkisse, så den inte smiter in i prång under instrumentbrädan.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ett tips är att köpa skyddsplast till bilen utifall olyckan är framme. Vi har det och det är tryggt att veta att man inte behöver panikstanna för att troka upp kiss innan det kommer på sätet utan man kan ta det lugnt till nästa av fart och säkrare ställe att stanna på.
Vi har naturligtvis 2-3 handukar i vardera transportbur men ibland så kissar de så att det hamnar mot väggen av transportburen och hamnar då direkt utanför. Den modellen vi har är plastnätaktigt.
Hur som haver plastskyddet är verkligen värd sina 150 kr så man slipper oroa sig för kisslukt i bilen =)
/Fridaybrew
Då jag skulle ta hem min katt så var det en 7 timmars resa. Han ville varken äta eller dricka under hela den tiden fast han hade tillgång till mat och vatten. Kissade gjorde han inte heller. Så jag tror nog katten klarar sig bra, det är inte att oroa sig för mycket i onödan.
Ja, här kör jag alltid med en hel dagstidning i varje bur och sen en handduk. Lätt att byta ut om det skulle vara så. OCh alternativ till skyddsklädsel till baksätet(jag har också ett sånt, suveränt för många saker) är ju att klippa upp en sopsäck. Funkar också bra.
Oavsett om kattungen kissar, bajsar, kräks, äter, dricker eller inte så måste den erbjudas möjligheten att gå på toa och dricka vatten!
5 timmar är under gränsen för att rasta eller ge dricka:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/hundarochkatteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html
/Fridaybrew

Åh tack för alla tips. Tror nog jag ber dem ta med en låda utanför transporten och sätta in den om de vill. Lite knepigt när det inte är jag själv som ska åka. Tidningspapper och tjocka handdukar i transporten låter bra och en filt kommer också med. Vatten ska fixas.
Åh nu längtar jag efter min lilla kattfröken…..som jag inte kunnat bestämma namn på ännu. Vi kan inte bestämma oss, sonen och jag. Nu heter hon Lilly men det känns inte riktigt rätt.
# 12 De reglerna gäller väl vuxna katter?
#11 Jepps, man ska alltid se till att det finns den möjligheten. Man behöver dock inte oroa sig så mycket i onödan, bara se till att man har det viktigaste och sen åka iväg.
Angående om sen om katten ska lämnas ifred eller inte får man ju avgöra själv sen. Vissa katter tycker om att gosa under bilfärden medans andra vill vara ifred.
Sen så ska katten inte släppas ut ur buren då man kör. Det kan bli katastrofalt så undvik det. Man vill inte ha katten trampandes vid pedalerna.
När jag hämtade hem min kattunge i mars så hade vi med oss vatten och mat.. Men hon somnade efter 20 min i transportburen och sov sedan som en sten hela vägen hem x) Skrek gjorde hon bara första minuterna. 30 mil åkte vi då..
Eftersom hon sov så tungt hela vägen brydde jag mig inte ens om att erbjuda henne mat :P onödigt att väcka..
Oroade mig inte heller så mycket för lådan.. hade inte med mig någon låda utan hade bara sett till att lägga in extra handduk och ha med mig papper.. ifall olyckan skulle vara framme.
Eftersom du ska åka längre kanske det kan vara bra att ha med sig en låda i fall att? Tror dock inte det behövs.. Katter vill ju inte gå på lådan om de känner sig osäkra..
Men kanske ställa in i några min efter att ni åkt halvvägs bara för att erbjuda liksom?
#15 har alldelese rätt. Mycket viktiga aspekter som framför där. Ok, jag har ju regeln, att aldrig nånsin öppna en transportbur. OCh en sån liten kisse i en vanlig transport, det kan inte bli så mycket kiss. Tidningen suger inte bara upp fukt, utan den tar även lukten. Nu är ju 40 mil ingen sträcka att tala om, 5 timmar är dessutom ingen tid. det troliga är att den varken kissar eller bajsar. En sån där liten flaska som man har i hamsterburar med vatten kanske vore bra.
Bra tips får du även av Mison här inne på Fokus. Hon är van att flänga land och riek runt med katter avolika åldrar och lynne. Det hon inte har att säga om kattransporter är inte värt att veta.

Att jag frågar en del är att jag inte har någon större erfarenhet av att åka långt med katt i bil men jag vet att jag åkte bara en kort sträcka ner till veterinären med en av mina andra katter när han var kattunge och han fick hysterisk diarré när vi kom fram och det stank något fruktansvärt inne hos veterinären trots att vi tvättade av kattungen och slängde ut underlaget i transporten. Har som tur var aldrig hänt efter det med någon kisse.
Sen det där med att ha den lös i bilen. Det ska jag säga åt dem att de inte får ha. Min karl berättade om när hans kompis åkte bil med sina barn och deras kattunge. Trots att han sagt åt dem att ha den i transporten lät de den gå fritt och kattungen hamnade under bromspedalen när mannen var tvungen att tvärnita för ett rådjur som sprang över vägen. Kattungen dog omedelbart.