Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 1985 ggr
Zabbio
6

Röd katt påkörd vid Ask (skåne)

Jag skriver detta i hopp om att kattens ägare får se det och veta vad som hänt deras katt, eftersom den nog inte kommer hem. Jag vet att chansen att rätt person hittar det här är liten, men vet inte vad jag annars ska göra.

Igår sprang det ut en ganska stor, starkt röd katt framför min bil en liten bit utandför Ask (väg 109 och jag har för mig att det var mot Bjuvshållet till)  och jag hann inte bromsa.

Jag stannade för att se om jag kunde hitta den; kanske hitta ett telefonummer eller ta den till veterinär om den levde. tyvärr var det mörkt och jag är inte helt säker på exakt var det smällde, men jag gick en lång bit tillbaka och kollade i dikena eller lyssnade efter ljud (om den var vid liv och försökte krypa iväg), utan att hitta något alls. Det var en 70-väg och lite skog på bägge sidor, en väg som gick in till vänster bredvid skogen (om en beskrivning kan hjälpa er att ev. hitta kisen om ni vill leta), med diken med högt gräs.. smällde rejält så jag tror att den dog ganska  ögonblickligen, men har nog kastats iväg utom synhåll vid smällen…

Så om någon vid Ask saknar en kraftig (som jag hann se det) mörkröd katt - vad jag vet helt utan vita tecken, men det är så klart lätt att missa nåt när det går snabbt  - och den inte kommer hem, så har ni i alla fall en aning om vad som hänt. Jag såg inget halsband, men tror att den hade en mus i munnen.

Det var en olycka och jag vet inte vad jag ska säga. ''Förlåt att jag hade ihjäl er katt" känns ju lite futtigt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
0

Det man kan göra är ringa polisen. Det vet jag funkade förut, en kille körde på en svart katt, ringde polisen och på nåt höger fick dem tag på en person som bodde i närheten som hade en svart katt och kunde informera om vad som hänt, ägaren åkte ut och det var tyvärr hennes katt.

Även knacka på om det fanns något närliggande hus och fråga dem, ibland har folk koll på vart vissa katter bor :)

LaSadie
0

Om du har möjlighet kanske du kan sätta upp en lapp på mataffären…

[Sjöholm i Hålan]
0

Ett litet påpekande…Vilket faktiskt hände mej för ca 20 år sen……..Har du kollat under bilen ???? Så katten inte kilat fast i tex avgassysten?? Kom utanför Markaryd då det bara small till och jag gjorde samma som Z …..Och hittade inte ett dugg trots 30 minuter sök…….På söndagen gjorde jag sedvanliga biltvätten,hissade upp bilen på lyften för att spola under,då hade kattstackaren kilats fast mellan bägge främre avgasrören :-( Men kissen hade halsband ´med adress och telenummer…..Jag körde helt sonika upp f¨rån Malmö som jag bodde då och upp till Markaryd med kvarlevorna……..Det kändes absolut inte kul alls att lämna en tjej hennes bästa vän i en papplåda ………Men samtidigt skönt att hon fick veta vad som hade hänt….

Zabbio
0

Såg inga närliggande hus och har ingen aning om var folk i det området brukar handla.. jag funderade på att sätta upp en app nånstans :3

#3 Aj  vad jobbigt.. jag har inte hissat upp bilen men har kikat unde den så gott jag kunde…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.