Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1513 ggr
Capitaleh
0

Kan en katt "glömma" sitt revir?

Hej! Mitt första inlägg här.
Jag har precis flyttat med mina föräldrar till ett nybyggt hus, kanske 2-3 km från vårt gamla radhus. Med oss tog vi våra två utekatter. Nu har de fått vara inomhus i ca 2 veckor, och vi börjar fundera på ifall det är dags att släppa ut dom.
Jag är väl lite orolig att de ska få upp spåret till sitt gamla revir och gå hem. Vi bor andra sidan pendeltågsspåret nu så jag vill inte att de ska gå där tågen går…

Så min fråga är: Kan dofterna som katterna spridit i sitt gamla revir försvinna och hur lång tid skulle det ta i sådana fall?
Agria har en kort artikel (http://www.agria.se/katt/artikel/hur-stort-ar-kattens-revir) om att katter har ett biologiskt kompass så de alltid hittar tillbaka (och att kraftiga magneter kan förstöra deras förmåga att hitta hem?!).

annzoo
2

risken finns att de letar sig till de gamla hemmet…måste de vara utekatter då?

Silvestris
0

Börja med att ha dem ute i koppel om det går. Det är inte helt ovanligt att katter traskar hem till sina gamla revir om man bara flyttar en "kort" bit. Katterna måste etablera ett nytt revir runt det nya hemmet och att vara ute tillsammans med dem kan hjälpa dem att förstå att det är dags att skaffa ett nytt revir.

pv60
0

När vi flyttad för några år sedan gjorde vi "allt rätt" enligt alla tips och råd. Inomhus, sele osv. Trots det gick vår katt tillbaka till gamla huset 5 ggr. Till slut fick han stanna. Bor hos ett pensionerat par i huset mitt emot vårt gamla med deras två katter. Han får komma in och ligga på altanen och i soffan i vårt "gamla" hus. Han trivs och vi överlät honom till gamla grannarna med den övertygelsen. Så kan det bli!