Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1058 ggr
tattig
0

Lite frågor om beteende och mat.

För en vecka sedan fick jag hem mina två underbara honor, som jag fick av min moster.

Allt har gått så bra så. De äter duktigt och går på lådan, inte en enda olycka utanför! De är fulla av lek och kärlek dessutom.

Dessa är mina två första egna katter. Och jag är nyfiken på vad detta beteende hos Alice, som hon heter, betyder. Alice är en pratglad och framåt tjej, väldigt framåt! Mary, hennes syster, likaså men är lite reserverad och klok.

De sover gärna nära mig, de blir idag 13 veckor vilket kanske är lite ungt enligt många men mamman stötte bort dem tidigt så det var bäst såhär för alla ungar - och det går ju bra, nu ska jag komma till skott med frågan. När Alice lagt sig vid mig så tittar hon upp och jamar/piper precis innan hon djupsomnar. Råkar jag väcka henne genom att lämna rummet och komma tillbaka så jamar och piper hon igen. Hon gör så upprepade gånger. När hon vill mysa och bli klappad gör hon likadant.

Vad är det hon vill säga mig med jamandet?

F.ö så ska jag byta torrfodret pro plan till bozita kitten, är bozita ett bra foder?

Och jag passar på att fråga; jag får många pekfingrar på hur man ska  utfodra katter korrekt. Jag har fått lära mig att ett bra torrfoder alltid ska stå framme vid frukost till kvällsmål. Sedan ge blötfoder morgon och kväll ( eller ett par gånger i veckan ). Men jag har fått höra nyligen att de bara ska ha torrfoder.

Thaeri
3

När det gäller fodret är det viktiga att komma ihåg att katter är strikta köttätare, och det betyder inga eller väldigt lite vegetabilier, och absolut inte spannmål eller potatis eller liknande, utan bara gräs eller liknande som fibertillskott typ, och att sammansättning är massor med vatten, mycket protein, bra med fett och minimalt med kolhydrater.

Sen är frågan vad som stämmer in på detta bäst.

Svaret är:

1) BARF. Kattmat man gör själv på rått kött enligt givna proportioner, det behövs en viss del hjärta, en viss del lever och en viss del vanligt muskelkött.

2) Bra blötmat, utan vegetabilier eller åtminstone bara med en liten mängd grönsaker eller vegetabiliska biprodukter. Absolut inget spannmål eller vegetabliskt proteinisolat eller liknande. Här hittar vi bland annat svensktillverkade Mjau och Bozita, ICA:s egna kattmat, en del av Pussis sorter, till och med Euroshopper, även om jag misstänker att kvalitén på köttet i den sistnämnda är sådär.

3) Blötmat med spannmål, potatis eller sötpotatis men utan gluten och vegetabiliskt proteinisolat. Sämre än de ovan, men mängden brukar var alägre än den i torrfoder, och dessutom har den fortfarande trumfkortet i form av en vettig vattenhalt.

4) Blötmat med spannmål, potatis eller sötpotatis och gluten och/eller vegetabiliskt proteinisolat.  I kategori 3 och 4 hittar vi de stora kattmatsmärkenas bltömat, såsom Royal Canin och Hill's, och även det mesta som säljs i mataffären.

5) Bra torrofder, med bara så mycket potatis, sötpotatis eller spannmål som behövs för att hålla ihop bitarna. Absolut inget gluten eller vegetabiliskt proteinisolat. Eukanuba, Orijen, Acana Grassland, Applaws bland andra.

6) Torrofoder med mer spanmål men ändå utan gluten eller vegetabiliskt proteinisolat.

7) Torrofoder med gluten och/eller vegetabiliskt proteinisolat. De flesta stora märkena hamnar i någon av kategori 6 eller 7, varierar lite mellan sorter. Även allt torrofder från mataffären.

Tänk på att det är skillnad på blötmat och torrfoder inom olika märken, Applaws torrofder är helt OK, men jag har för mig att deras bltömat inte ens är ett helfoder utan bör ges mer som godis, och Bozitas bltömat är som sagt bland det bästa man kan ge medan deras torrofder inte är så mycket att hänga i granen.

Och som du förstår är att ge bara torrofder det sämsta alternativet, och att man inte behöver ge det alls. Fri tillgång på blötmat är det många som kör med, man ser helt enkelt till att katten får äta sig mätt vid varje måltid, och så länge det inte är för varmt an man lägga fram en stor portion så den räcker några extra timmar medan man är på jobbet.

Vattnet i blötmat och BARF är jätteviktigt, katten är anpassad för just det, att få i sig nästan alla vätska geom maten, och har en törstreflex därefter. De flesta katter som äter bara eller övervägande torrofder går runt kroniskt lätt uttorkade, vilket dels är dåligt för njurarna och dels ökar risken för urinsten.

Här kan du läsa lite mer:
http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf
http://www.kattstatus.se/sida50.html
http://www.kattstatus.se/sida108.html