Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2933 ggr
[Devya]
0

Bastian och gardinerna = sömnlösa nätter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Bastian hatar verkligen de gardiner som vi har i sovrummet. Han ska alltid hoppa på dem och ha ner dem. Så här har det hållit på i två år nu.

Direkt vi lägger upp gardinerna så har han ner dem igen efter ett par minuter. Han ska förstås jama under hela processen. Det här börjar bli jobbigt för vi har varit tvungna att köpa nya gardiner då de gamla ha fått så många hål i sig så att de har börjat se bedrövliga ut. Vi måste ha gardiner eftersom vi råkade en gång ut för en fönstertittare och det vill jag inte uppleva igen. Annars skulle jag ha skippat gardinerna för längesedan.

Han har många leksaker och jag ser till att busa med honom någon timme om dagen och sen gosar vi mycket med varandra. Men jag har inte alltid tid med honom speciellt nu då jag försöker börja på att arbeta med mitt examensarbete.

Det börjar med att han jamar inne i sovrummet och jag måste då springa dit för att se till att han inte har ner gardinerna. Jag hinner inte alltid fram i tid. Sen stänger jag ut honom från sovrummet så han är bara i vardagsrummet och köket tillsammans med mig. Då börjar han förstås på med att jama en bra stund innan han lägger sig till ro så att jag kan koncentrera mig på mitt arbete.. efter en stund börjar han igen och jag måste släppa in honom i sovrummet så att grannarna inte blir irriterad på honom. Och så håller det på.

Jag trodde det skulle bli bättre då han blev äldre men efter 2år så har jag gett upp hoppet.

Han håller också på så här om nätterna då vi ska sova vilket leder till att vi måste slänga ut honom ur sovrummet och sen släppa in honom igen, vilket kan ske 10 ggr som mest på en natt och 4ggr som minst. Med andra ord så har vi inte fått sova ordentligt på två år.

Jag vet att det säkert bottnar i att han vill gå ut oftare. Jag brukar gå ut och gå med honom en gång om dagen och då är jag ute med honom 1-2h. Jag måste gå ut med honom oberoende vad för skick jag är i för annars blir han totalt omöjlig.

Är det här något man måste bara liksom kunna ta? Eller finns det något man kan göra? Jag vill inte ge bort honom till någon annan för jag älskar honom verkligen (det säger väl en del om jag har stått ut med hans beteende i över 2 år). Men är det hemskt att ha honom som innekatt då han verkar vara mer av en utekatt?

Jag har försökt med feliway men det fungerar inte. Jag har på sistone också börjat "svara" honom då han börjar jamar och det verkar han tycka om för han lugnar ner sig snabbare då, men det är inte alltid det fungerar.

UlrikaD
0

Stålpersienner?Flört

[Devya]
0

#1 Hehe, jag funderade faktiskt på att skaffa persienner men jag skulle inte vilja köpa dem eftersom jag bor endast i en studentbostad så det skulle kännas onödigt då de ändå kostar en hel del. Vi måste ändå flytta om några år då vi är färdiga med våra studier. :)

[Sjöholm i Hålan]
0

Dum fråga/påstående?? Har det med färgen på gardinerna att göra??? Varför jag frågar,min abbesinier Olivia börjde också fjanta med gardinerna vid ca 1,5 års åldern….Men ALDRIG dom i köket……….. Kom på efter ett tag att satte jag upp ljusa gardiner,var nämligen ljusa jag hade i köket,slutade hon med tramset nästan omedelbart !!!!!!!

[Devya]
0

#3  Hmm, kanske borde testa att byta. För tillfället har vi blåa gardiner.

[Emma--]
0

Är det något särskilt material på gardinerna? Vad kan katten aktivera sig med inomhus? Beteendet påminner mig om saker speciellt en av mina katter gör när hon är uttråkad. Och jag har väl tyvärr lärt dom att dom får uppmärksamhet då även om det är en dålig uppmärksamhet. Aktiverar jag dom däremot tillräckligt märker jag knappt av sånt där. Extra bra blev det när vi nätade in balkongen så kan dom vara ute på det sättet också :) Är katten kastrerad förresten?

[silkesnosen]
0

kan katten se ut någonstans? kanske kan hon få en liten sida med utsikt?

Imasy
0

Hissgardiner kanske? Eller en vanlig kappa och cafe-gardiner?

[Devya]
0

#5 Oberoende vad det har varit för material på dem så har han haft ner dem alla ggr. :)  Han hatar speciellt de helblåa gardinerna.

Bastian har en hel del leksaker här hemma, dels sådant som jag har gjort själv (bollar av garn) och dels sådant man har köpt i djuraffären. Han har en favoritleksak som han är totalt besatt av, en liten pinne. Det brukade vara en liten fjäder fast på den men den åt han upp så nu är det pinnen som gäller. Han springer omkring med den där pinnen hela tiden och drar med sig den överallt. Det ser lite roligt då han har pinnen i munnen samtidigt som han kommer till mig och jamar (ber mig att leka med honom). Han brukar göra det om nätterna också, det att han drar upp pinnen i sängen på natten och jamar.

Han är en aktiv liten katt och skulle väl helst busa dygnet runt men jag kan inte alltid spendera hela min tid tillsammans med honom. Nu måste jag snart busa med honom igen eftersom det är lekdags. Han har redan börjat med att attackera kuddarna på soffan. Han tycker mest om leksaker som inte riktigt ser ut som hans leksaker.

Jag antar att min katt är mer aktiv än andra katter. Han är också väldigt nyfiken och då vi är ute och går så ska han springa efter hundar och kaniner som är 3 ggr större än honom. Jag undrar om han förstått att han är en katt?

Bastian blev kastrerad för länge länge sedan. :)

#6 Vi har tyvärr inte fönsterbräde så vi har nu gjort så att vi har ikea bordet mot fönstret samt katträdet. Han har också tillgång till att se ut genom alla andra fönster vi har lägenheten, vilka är inte många utan ett i vardagsrummet och ett i köket.

#7 Hissgardinerna skulle väl skymma utsikten totalt för honom så då skulle han bli väldigt sur. En vanlig kappa och café gardiner kommer att göra så att många har insyn till vårt sovrum. Vi har enorma monsterfönster.. Jag tror att han helt enkelt inte vill ha något som helst framför hans stora favorit fönster.

Om det skulle ha varit möjligt så skulle jag ha gjort om vardagsrummet till sovrummet och vice versa. Då skulle det ju inte göra något om det inte fanns gardiner i vardagsrummet men fungerar inte alls tyvärr.=/

Tilla_
0

#8 Har du funderat på att skaffa en kattkompis? Kanske är det det han saknar? :)

[Devya]
0

#9  Vi hade en till katt men han dog tyvärr i maj. Men Bastian var likadan fast han hade honom.

[Sjöholm i Hålan]
0

Men river han ner gardinerna i köket??Färg på dessa?? Som sagt,Olivia slutade så fort jag satte ljusa gardiner :-) Sen har ju inte katter samma syn vi har,så kan vara något som vi inte märker,men som stör dom enormt ?? Som sagt.testa sätt upp neutrala gardiner :-)

[Devya]
0

#11 Jag har bruna/beige gardiner i köket och vardagsrummet. Jag hade även bruna och ljusblåa/gråa gardiner i sovrummet för ett år sedan men dem skulle han också riva ner, även de bruna (har alltid fyra stycken gardiner upp), Så jag tror han bara vill bli av med dem i sovrummet som är hans favoritplats. :)

Imasy
0

Kan han komma upp i fönstret och sitta på fönsterbrädan när gardinerna hänger där? Tänkte om han bara ville sitta i fönstret och kika och de där "dumma" gardinerna är i vägen?

[Devya]
0

#13 Jag tror jag nämnde det tidigare i den här tråden men det var i ett väldigt långt inlägg som jag tror knappast att många orkar läsa, så det skadar väl inte att upprepa sig. :)

"Vi har tyvärr inte fönsterbräden så vi har nu gjort så att vi har ikea bordet mot fönstret samt katträdet. Han har också tillgång till att se ut genom alla andra fönster vi har lägenheten, vilka är inte många utan ett i vardagsrummet och ett i köket."

Jourhemmet
0

Köp en golv till tak klömöbel och ställ framför fönstret så att han kan sitta högt och titta ut. Han låter väldigt uttråkad och vet att han får uppmärksamhet när han gör så.

[Devya]
0

#15 Han sitter redan högt upp och tittar ut. Jag har en till ikea hylla som är precis intill bakdörren(som är av glas) som han kan sitta på och titta ut.

Mmm, det låter ju som han är uttråkad. Men vad mera kan jag göra? Han har en hel del leksaker, två katträd, jag busar och gosar med honom varje dag samt går ut ett par timmar om dagen med honom. Men det är inte nog för stackarn. Man känner sig så otillräcklig. Han borde kanske få bli en utekatt men det känns inte alls säkert i det här området så det är inte en möjlighet.

Det hjälper inte heller att skaffa en ny katt samt att jag vill inte ha fler efter att min Makkis dog.