Teori om Porta 21 & Kräkningar
Det har diskuterats mycket på detta och andra kattforum om observationer av olika katter som kräks av fodret Porta 21 Sensible, vilket skapar förvirring då jag med flera intygar att det är ett torrfoder med okej innehåll (ingen spannmål eller fisk, men minus av mig för potatisen) och många undar hur det kommer sig att de kräks av fodret om det påstås vara bra.
Jag har nu haft möjlighet att själv få se hur fodret ser ut, och tror att jag vet varför många katter kräks av det; Bitarna är små, har hög densitet (kompakta och oporösa) och en oval form, lite som en Iprentablett. Allt detta gör att de blir svåra att tugga och riskeras svälja hela. Och foder som sväljs helt, i synnerhet torrfoder (då det pga sin vattenhalt tar längre tid för kroppen att mjuka upp), har ju som en del kanske vet en tendens att komma upp igen då det blir svårsmält.
Ett faktum som jag tror kan styrka min tes är just även att en del katter fungerar felfritt på fodret och en del reagerar direkt, även inom besättningar där katterna är vana torrfoderätare så kan vissa individer kräkas och vissa gör det inte. Det känns spontant som att om det vore själva innehållet på fodret som var problemet, och inte kattens ätteknik, så skulle färre katter fungera felfritt på fodret.
Jag säger inte att det här konstaterat är anledningen till varför en del katter kräks av Porta 21 Sensible, utan att det är den orsak som jag finner mest trolig.
Personer med katter som kräkts av fodret kan ju ställa sig frågan om de tror eller vet att det finns risk för att era katter kan hetsäta, och sedan testa om problemet försvinner eller kvarstår om ni testar att krossa fodret innan ni serverar det.
Ville bara dela med mig av mina teorier då det är en återkommande fråga
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Hm, intressant tanke. Min katt (bara den ena) kräktes av Porta 21 några gånger, och då var det alltid i princip "hela" bitar som låg där.
Men han kräktes inte av taste of the wild och de är väl nästan identiska formmässigt? Lika hög natriumhalt också tror jag, men totw har ett sämre innehåll för övrigt. Det här borde motsäga tesen, om nu bitarna var lika, men jag vet inte..
mina katter har aldrig kräkts av det fodret :S visste inte att det var så pass "vanligt". Å andra sidan hetsäter de inte, så denna teori skulle ju kunna testas (krossa fodret).
Lite OT men funderar på att hitta nått annat foder som har mindre magnesiumhalt…
Med så mycket kött så blir magnesiumhalten hög eftersom kött innehåller magnesium.
#3 fast Orijen och Applaws har väl inte så lika hög magnesium-halt, och det är ju ändå de torrfodersorterna med högst kötthalt (80%)?

Kan vi lämna MG-halten till annan tråd och enbart diskutera orsaken till kräkningar av Porta 21 i den här?
TOTW kanske har mer porösa bitar, jag tyckte som sagt att Portas var rätt hårda. Har bara sett detta foder av de jag rekommenderat så jag kan inte uttala mig om fler, tyvärr. För att undvika missförstånd rekommenderar jag inte TOTW, men det är en annan diskussion.
Porta har samma kötthalt. Orijen har 0,10 magnesiumhalt så det är sak samma. Applaws lär innehålla samma mängd dom med, som sagt så innehåller kött magnesium så det kommer man inte ifrån.
ja det är i alla fall mer kompakt än vad RC är till exempel. Jag skulle blöta upp fodret till min katt (haft en operation nån vecka innan), det gick betydligt snabbare/lättare att mjuka upp RC fodret än Porta 21
#6 Nej, kött är inte särdeles Mg-rikt så kötthalten kan inte vara orsaken bakom den höga siffran. Kött av bra kvalité ger inte ens 0,1% i Mg-halt. Det är inte ens svårt att göra BARF med 0,06% Mg om det skulle behövas.

#6 &8
Mg-halt i annan tråd, tack…