Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 8186 ggr
Lamina
0

Stronghold och Frontline?

Mina föräldrars katter och hundar har fått öronskabb. Och det har självklart spridit sig till min hund som brukar vara på besök hos dom ibland. Och från honom har min katt fått det. -.-

I morgon ska dom åka ner på apoteket och köpa Frontline till hundarna och sina katter. Men min katt räcker det inte till… Däremot så har jag Stronghold hemma som jag tänkte använda till henne. Kan jag göra så, eller måste jag använda samma medel som dom..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

annzoo
1

frontline dödar inte skabb, läs fass…Stronghold som sätts i nacken tar död på skabb… och droppa ALDRIG spotonlösning i ÖRONEN!

Jourhemmet
1

Och behandla ALDRIG utan en veterinärundersökning först.

Julle-A
0

Åk till veterinären. Frontline dödar inte skabb, utan det ges bara för att förhindra skabb, dvs, har du en katt till exempel som redan har skabb, men ska ta in ännu en katt, så kan man ge den katten frontline för att inte den också ska få det. Dessutom bör man aldrig ge läkemedel till djur utan att ha kollat med veterinären först, och har djuren nu skabb, så är det Stronghold som gäller!:) Det skrivs ut av veterinären, det går inte att få tag på utan att veterinären har skrivit ut recept på det, men lycka till med dina fyrbenta vänner!:)

Lamina
0

Dom har varit hos vet. Och dom ville inte ge stronghold utan sa att dom skulle ge frontline. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

annzoo
0

#4 Konstaterades skabb på samtliga djur? rekommenderade att de skulle användas i öronen eller i nacken? Då spotonlösning som både stronghold och frontline är ska de endast i nacken de ska duppas i, annars klassas de som djurplågeri!

Lynxkissen
0

#3 Är frontline alltså förebyggande menar du? (om jag hänger med…) Hur används det då? Har själv inte använt det, men läste på agrias hemsida att det kunde droppas i öronen mot skabb… Ska se om jag hittar artikeln eller vad det var…

annzoo
0

#6 jag vet att agria hade en artikel om attt man ska droppa frontline i öronen men togs bort samma dag då de fick veta att de ej var ett preparat som som skulle användas i öronen…

Julle-A
0

#6 Frontline är egentligen till för att döda fästingar och loppor, men på apoteket sa hon att det kunde användas om någon katt i omgivningen hade parasiter som kunde smitta av sig, för att förebygga att ens egna katt blir smittad. Nu vet jag inte till 100% om detta är sant, då jag bara har använt frontline till att förebygga loppor, så mitt råd är att ringa till veterinären och höra med dem för säkerhets skull. Sen tycker ag docksom sagt att du ska åka in till veterinären med dina djur, för har dem nu skabb, är det enda sättet att få bort det på med Stronghold :). Det är inte jättedyrt att kolla öronen för skabb heller så det behöver du nog inte oroa dig för:)

Lynxkissen
0

#7 Okej. Det blir ju lite förvirrande när man tänker att de borde veta sånt och sen var det felaktigt.

#8 Jaha okej :)  Min katt har inte skabb dock, men hade för längre sedan. Men vi åkte till veterinären och fick stronghold och det hjälpte direkt. Jag var bara nyfiken eftersom det står så olika överallt..

Hittade iaf på Agria att det rådet finns kvar…

http://www.agria.se/katt/veterinar/q/4a880d2af6eb9e3ec125781e0074ba1b

Lamina
1

#5 Det är ingen som sagt att nånting ska droppas i några öron, så jag förstår inte varför du måste klämma in ordet djurplågeri i ditt inlägg? För att såra? För en mer lättstött människa hade lätt kunna ta åt sig när man slänger med sånna ord och blivit arg. Tänk på hur du skriver är du snäll.

Det har konstaterats öronskabb på en av hundarna, har jag för mig. Dom tog liksom inte med sig alla djuren till veterinären. Men eftersom alla djuren, inklusive min katt, har samma problem med öronen så kunde vi ta för givet att det fanns hos alla. Men vi skulle använda Frontline sa dom. Jag själv råkar ha Stronghold så det räcker till alla katter. Och jag har erbjudit dom det eftersom jag vet att dom inte kommer betala en massa för att åka in till vet. igen och få samma besked. Våran veterinär tar hutlösa priser och kan inte ett skit… Obestämd Men då vill dom använda Frontline på hundarna iaf. Jag bad henne ringa en bekant som har kennel och fråga om hon kunde fixa Stronghold till hundarna. Vi får se hur det går med det…

Och innan någon säger något om att jag minsann borde ta djuren till veterinären igen osv osv osv så säger jag på en gång att jag kan inte. Det är inte mina djur det handlar om, jag har inte pengar till att ta någon annans djur till veterinären. Jag har nog med mina egna djur som blir sjuka hela tiden… Jag kan bara försöka vägleda mina föräldrar och tala om vad som är rätt och riktigt, och det kämpar jag med dagligen. Denhär gången lyssnade dom på vad jag sa, åke till vet och bad om Stronghold, men fick inget iaf. Obestämd Då kan jag liksom inte ens själv se något fel i att man försöker få tag på det på annan väg. Och även om jag gjorde det skulle dom inte lyssna på mig, så jag är glad nog att dom lyssnar när jag säger att det är stronghold dom måste ha och försöker fixa det, om än inte på det lagliga sättet. Oskyldig

//Lamina

Jourhemmet
0

Om dina föräldrar inte fick Stronghold så måste det bero på att det INTE är skabb. Om djuren har skabb och veterinären rekommenderar Frontline så ska denne inte ha en legitimation öht.

Men du skriver även att  "du har för dig" att veterinären hade sagt att det var skabb??

Lamina
0

Förlåt, jag glömmer bort mig ibland att jag är på okänd mark. Att folk här inne inte känner mig och vet att jag vet vad jag pratar om. Så jag får väl försöka vara lite tydligare i det jag skriver.

Vad jag menar är att jag har för mig att det var en av hundarna dom konstaterade skabb på. Jag är inte helt säker. Men att det är öronskabb, det vet jag. Och det var även vad veterinären sa. Men som sagt var, dom tar hutlöst betalt och kan ingenting. Jag kan räkna upp ett antal historier om detdär djursjukhuset och deras felbehandlingar, men nu hör ju inte det till trådens ämne. För övrig verkar det bara vara jag som tycker dom är helt jäkla värdelösa, alla andra tycker dom är toppen och mer därtill. Jag vägrar helt enkelt gå dit något mer, men det hjälper ju inte mycket… Obestämd

//Lamina

annzoo
0

#10 du kanske inte läste mitt inlägg fullt ut? Jag frågade om de(läs veterinären) rekommenderade frontline i nacken eller i öronen och informera dig att de är klassas som djurplågeri om man droppar spotonlösning i öronen. Skulle de vara att såra? Det är ren och skär fakta. Testa själv och droppa de i öronen så förstår du vilken smärta det orsakar. Jag har inte anklagat dig att du håller på med djurplågeri..

Nu tror du att det är skabb som dina föräldrars hund hade, då borde du först kontrollera om det är de eller någon annat. Har den skabb och smittat dina och föräldrarnas övriga djur och de ger fel medel kommer din hund bli återsmittad nästa gång den är där..

Lamina
0

#13 Nej, jag tog inte åt mig utan sa bara att du borde tänka på hur du skriver eftersom en känsligare person kanske kunde ha gjort det. Jag förstod mycket väl vad du menade. Men du behöver inte säga det på ett sådant sätt att folk faktiskt kan känna sig anklagade för att vara djurplågare. Att över huvud taget nämna ordet i texten tyckte jag var lite onödigt. Djurplågeri är det värsta jag vet och inget jag tycker man ska slänga med hit och dit helt i onödan.

Och jag tror inte, jag vet. Jag har skrivit flera gånger nu att vet. sa att det är öronskabb. Och som jag skrev i #10 så är det inte aktuellt med återbesök, oavsett vad jag säger. Men om du har något förslag på hur jag ska gå tillväga för att få det bekräftat på annat vis så är jag idel öra. Inte för att jag finner det nödvändigt, men man kan ju aldrig vara för nogrann.

//Lamina

Lamina
0

Nu har morsan tydligen fixat recept på Stronghold till hundarna. Ibland är det bra att ha kontakter. Oskyldig

Men ja, jag vet att det inte är det ultimata, utan att man borde gå till veterinär som får undersöka och sen skriva ut. Men i dethär fallet så har dom ju som sagt var varit hos vet. och fått öronskabb konstaterat, men ändå inte fått Stronghold. Så jag är bara glad att hon ändå lyssnade på mig och gjorde sig ännu lite extra besvär för att få tag på ett bättre medel. Hon var nämligen lite putt på mig att hon fick lägga ut några hundra bara för att få beskedet att hon skulle köpa det medel hon hade tänkt köpa från början…

Tack allihop för hjälpen. Skrattande

//Lamina