Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 4219 ggr
emmachk
3

Kattunge med blodig diarré

För att göra en lång historia kort så har vi en kattungehona på 9 veckor här hemma. Hämtade hem henne igår. (Om vi inte hade tagit henne så hade hon nog varit i katthimlen idag…)

Hon är pigg, glad men lite smårädd av sig. Vet att hennes mamma har varit utekatt och att ungarna själv har vistas utomhus då och då tillsammans med henne. Dom som hade henne innan sa att hon är van vid Whiskas Junior torrfoder och blötmat sedan tidigare. Så vi köpte hem det torrfodret men ger dock Mjau som blötalternativ. Hon har ätit en hel del av blötmaten men inte så mycket av torrfodret. Har tänkt byta torrfoder sedan till något bättre från djuraffären för kattungar.

Inatt märkte jag att hon hade bajsat på golvet i vårat sovrum. Hon är rumsren i övrigt och kissar alltid i lådan men har fått för sig att bajsa utanför den. Jag torkade upp avföringen och såg att det var en hel del blod med i den. Avföringen var väldigt lös. Diarré utan tvekan.

For och köpte Milbemax Vet. idag och har krossat en halv tablett i blötmaten och förhoppningsvis fick hon i sig allt. Hon bajsade en gång till efter det och samma avföring som förra gången.

Tror ni att hon har mask och att det är orsaken till den blodiga diarrén? Hur länge kan det isåfall ta för att avmaskningen ska börja hjälpa? Är det något mer jag kan göra för att lindra diarrén?

Hon som hade katten innan påstår att hon inte haft diarré hos henne…

Funderar på att gå och köpa torsk imorgon att koka och ge henne det ett par dagar. Läste också om Pro-Kollin som ska lindra diarrén.

Hur hade ni gjort i min sits? Hur ska jag gå tillväga steg för steg för att utreda vad det är kissen har?

Tacksam för all hjälp!

CanISlytherin
1

Jag skulle först och främst ta katten till veterinären och fråga dem om den bästa behandlingen för katten. Det kan vara en parasit som orsakar den lösa magen och då behövs mer ordentliga mediciner. Eftersom det är diarée så hinner den troligen inte till lådan utan det kommer utanför.

Diaréen kan även bero på foderbytet, har du fasat över långsamt eller blev det ett tvärt byte? Kattungar kan vara känsliga, dels för att den lämnade mamman för tidigt samt ett nytt hem och ny kost.

Men till veterinären bums =)

emmachk
0

Okej, tack för svaret!

Ja, jag ska ringa veterinären imorgon och höra vad dom säger. Jag bytte ju aldrig torrfoder men dock blötmat. Tänkte inte på att vänja den sakta vid blötmaten då jag inte trodde att det skulle ha så stor betydelse när det gäller den maten men det var väl kanske dumt.

Har tidigare haft en katt som hade blod i sin avföring (dock inte diarré) och det visade sig att han hade ett pyttelitet sår i analen. Tänkte bara "Åh, inte igen!" när jag såg blodet :/

CanISlytherin
0

Jag hoppas det inte är något allvarligt utan tillfälligt pga flytt och ny mat osv. Vi har haft diarée någon gång men det är pga de fick tonfisk och våra katter verkar inte tåla det. Men fisk är ju allergiframkallande så..

emmachk
1

Ja, det får vi verkligen hoppas att det inte är! :/ Så obehagligt när man ser blod…

Jag kan ju höra av mig imorgon igen om vad veterinären sa!

[Emma--]
4

Sen skulle jag personligen se till att få ta hem mamman också om det är möjligt. Eller har ni någon katt hemma som kan lära den lilla det den inte hann få lära sig?

fvanilla
4

Jag skulle också vilja anmäla en sådan person som ska avliva en frisk kattunge vid nio veckor och sen dessutom gärna ger bort den så tidigt!

Josefa
1

Lämna tillbaka ungen till mamman tills den är 12 veckor gammal. Det är anmälningsbart att dela på dem så tidigt. Tror säkert att mammans ägare går med på att ha kattungen tills den är gammal nog, om h*n vet att ni tar den sedan. Du som kattägare har också rätt att kräva lite av uppfödaren. Men du ville kanske inte vänta tills kattungen blev 12 veckor?

Denna kommentar har tagits bort.
Solitaire
0

Till TS: vad har blodet för färg? Ljusrött eller mera åt det svarta hållet? Om du har sett enstaka ljusröda fläckar behöver det inte vara så allvarligt, utan kan bero på ett litet sår i ändtarmen (som med din tidigare katt). Ser du däremot större mängder blod, och speciellt om det är mörkare, är det absolut läge att kontakta veterinär. Sådana blodiga diarrér får man oftast inte om det handlar om ett foderbytesproblem, utan det tyder på en mera allvarlig skada i tarmen. Vill inte skrämma upp dig i onödan, men det är viktigt att du håller koll på kattungens allmäntillstånd. Hur är det med vaccination mot kattpest?

emmachk
2

Herregud, kan ni flytta denna 12 veckors diskussion någon annanstans?! Dömer mig utan att ens veta hela historien! Detta handlar om kattens diarré-problem, inget annat.

Och om ni nu ska veta hur det ligger till så började det med att vi letade en kompis till våran hankatt. Då såg jag en annons om 4 kattungar + kattmamma som sökte akut nytt hem pga att dom annars skulle avlivas. Det stod att ungarna var 12 veckor gamla.

Då kom en tjej hit med en unge men jag såg ju direkt att den var snarare 5 veckor (!!) men tjejen fortsatte hävda att den är 12. Jag orkade inte bråka med henne dessmer men en bekant till mig tog då mamman och dom två sista ungarna som var kvar. Hon ringde även dom som tog dom andra två och berättade att dom var ca 5 veckor och inte 12 som tjejen påstått och att dom gärna fick komma och lämna ungarna hos henne eller ge dom ersättning.

Så då for jag till henne och lämnade våran och meningen var att hon skulle få stanna där tills hon blev 12 veckor. Men då hörde hon av sig nu när ungarna var 9 veckor och pga personliga skäl kunde dom inte stanna hos henne mer. Tråkigt men sant. Det får hon stå för. Så då var jag illa tvungen att hämta henne redan nu…. Och jag har inte plats för mamman och en unge till då vi redan har en katthane + 3 månaders bebis här hemma. För mig hade ungen GLADELIGEN fått vara 12 veckor innan hon kom men vad ska jag göra liksom…

----------------

Och angående diarréproblemet så ringde jag veterinären och fick rådet att köpa diarsanyl pasta och ska ge henne lite av det i ungefär en veckas tid och se om det hjälper. Hon bajsade tidigare idag igen och det var fortfarande löst men inte blodigt iallafall.

Vixxen
3

# TS Är mamma katt och kattungen vaccinerad?

Blodiga diarrér kan vara ett tecken på kattpest…

emmachk
4

#6: Tjejen som sålde katterna är redan anmäld för att hon försökte sälja 5 veckors ungar och hävdade till köparna att dom var 12 veckor. Däremot lär det ju inte leda någonstans…

emmachk
0

#17:

Nej, hon är inte vaccinerad än. Men det ska vi göra så fort vi kan. Har ingen aning om mamman är det heller då tjejen som sålde dom inte var så värst seriös…

Däremot verkar min unge var den enda som har detta diarréproblem.

mitzerl
9

Så länge folk köper kattungar för tidigt så kommer uppfödare att lämna ifrån dem för tidigt också. Problemet kommer aldrig att sluta så länge det finns villiga köpare.

Att köpa/ta emot kattungar för tidigt är att UPPMUNTRA säljaren till att fortsätta att föda upp katter oseriöst och lämna ifrån dem för tidigt. Det enda de behöver göra är ju att komma med ett avlivningshot så får de kattungarna sålda på studs.

Det lönar sig att vara oseriös. :-(

emmachk
0

En annan "snabb" liten fråga:

Jag har ju som sagt en annan katt sen tidigare. En kastererad hane på cirka 1 år. Han är väldigt intensiv och älskar att leka med den nya men är lite "hårdhänt". Han kan ligga och slicka henne och mysa men plötsligt så lägger han sig över henne och biter tag i hennes hals eller bak. Då brukar ungen pipa till och då säger jag åt honom så slutar han. Men ska jag lägga mig i eller?

Dom flesta verkar tycka att man ska låta dom sköta det själv och att min hane bara "uppfostrar" henne. Han är ju snäll med dom flesta djur men han är ju så intensiv ibland så jag blir ju lite orolig. Ungen är inte alls rädd för honom utan hon spinner mycket, stryker sig mot honom osv. Går undan ibland under soffan och dylikt om han blir för "på".

Dom får inte umgås ensamma än utan att jag är i närheten och håller koll. Så på natten sover hanen i dotterns rum och ungen får springa i resten av lägenheten då jag tycker det är viktigare att hon får röra sig fritt just nu och lära känna sin omgivning.

emmachk
0

#20: Ja, det kan jag hålla med om, absolut.

emmachk
4

Jag far och vaccinerar ungen på torsdag! Chipmärker henne på en gång också. Sen i framtiden ska vi sterilisera henne. Ifall hon skulle ta sig ut på egen hand någon gång.

MonicaLagerquist
3

Det är bra att du vaccinerar och ID-.märker henne nu.

Det är bättre att du låter kastrera henne.Tror att du kommer att få det svårt att hitta någon som steriliserar henne.+ att då kommer hon ju att forsätta att löpa och risken för livmodersinflamation finns ju kvar.

Stolt ägare till tre La permer

emmachk
1

#24: Okej :) tack för rådet! Fattade inte att det var skillnad mellan sterilisering och kastrering men då vet jag :)

AgnetaB
1

Om hon har diareé är det så bra att vaccinera då.

Jourhemmet
2

Endast friska katter får vaccineras. Du kan inte vaccinera så länge hon har diarré. Sedan kunde jag inte låta bli att reflektera över att den stackars (alldeles för unga)lilla kattungen får vara alldeles ensam om nätterna. Den har nyss skiljts från sin mamma och syskon så den behöver er närhet även nattetid.

emmachk
0

Ok.. Ja, då får jag väl avvakta med det då.

Nej, hon är inte ensam om nätterna. Vi har öppet sovrumsdörren och hon sover lite här och där. Ibland med oss och ibland i vardagsrummet. Hon gillar mest att sova i kattburen som hon är van vid.

emmachk
1

Och just nu ligger kissarna och sover ihop i klösträdet! Blir så glad. Var så orolig över sämjan där ett tag men nu är det som att dom alltid har varit tillsammans :)

Jourhemmet
0

"28 Aha, börjar bli trött i ögat. Läste det som att hanen är instängd med er i sovrummet Skäms

Vixxen
0

# TS Ta din lilkisse till veterinär! Lycka till!

emmachk
0

#32: Har redan ringt veterinären som sagt och har börjat ge Diarsanyl :) Det verkar hjälpa iallafall för blodet är borta nu men bajset är fortfarande lite lite löst. Ska forsätta med det i några dagar och se om det blir bättre.

Vixxen
0

# 33 Låter lovande! Så fort din lilla kattunge blir piggare i magen måste du vaccinera den! Glad

Vixxen
0

# TS Hur går det med kattungen?

[Emma--]
0

Har rensat tråden från diskussionen som inte alls har med ts att göra. Vill ni fortsätta den diskussionen så ta den privat, eller i en annan tråd.

moses12
0

Än en gång funderar jag över att man frågar i ett forum istället för att ringa en veterinär direkt! För det första får du snabbar svar från vet frö det andra får du bättre svar från vet.

emmachk
2

#54: Kanske för att det var kvällstid och inte gick att ringa någon? Jag ringde på morgonen nästkommande dag istället. Är ju alltid bra att fråga om man känner sig orolig och behöver råd!

emmachk
0

#43: Det går bara bra än så länge :) Hon äter bra och får sin diarsanyl 2 ggr/dag. Onsdag är sista dagen hon får det så får vi se om magen har återställt sig.

[sakring]
0

Agria har telefonveterinär dygnet runt. Samtalstaxa 60 kronor.

http://www.agria.se/agria/artikel/telefonveterinaren

Vixxen
0

# 56 Hoppas magen håller sig bra så du kan vacccinera henne! Glad

emmachk
0

#57: Ok, bra att veta! :) Tack!

#56: Jaa, det hoppas jag med! Inte kul med diarré. Kanske kan vaccinera henne nästa vecka om vi har tur!

Hon går då bra upp i vikt nu iallafall. Köpte Royal Canin Babycat som vi gett henne ett tag nu. Mycket bättre än det hon åt innan. Dock är ju våran hane också väldigt förjust i den maten så har fått ordna en kartong med ett litet hål i som bara kisseungen kommer igenom. Dock sticker han ändå in huvudet och nallar några bitar.. Obestämd