Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 2530 ggr
Silver1
3

Sökes: Medverkande i nytt barnprogram åt SVT!

Hej!

”Snoffe, Döden & Jag” är ett barnprogram som handlar om tankarna barn har när deras husdjur blir sjukt och dör. I programmet låter vi barnen dela med sig av sina känslor och ger dem möjlighet att ordna en fin och värdig begravning.Vi söker nu medverkande till programmet och kanske är du eller känner någon i din närhet mellan 8-12 år som har ett sjukt eller gammalt djur? Hör i sådana fall av dig till:info@dokumentarministeriet.com

Mer info finner du på: svt.se/snoffedodenochjag

Hälsningar

Lina
Dokumentärministeriet

[silkesnosen]
25

Jag är ledsen, men är inte det här en märklig idé? Att söka upp barn och unga och låta dem tala om sorg är väl en god idé, men att finna ngn med ett sjukt djur, så att ni kan få filma barnet när det dör och skapa, vad ni anser en "fin" begravning och filma barnets sorg. Jag tycker att det är högst märkligt.

Fridaybrew
2

Vad ligger ersättningsnivån på?

/Fridaybrew

NinjaKakan
2

#1 Håller med dig. Jag tycker man ska prata om döden, men har svårt för tanken att filma och dokumentera barn i det skedet av livet om man säger så.

Imasy
4

Jag hade själv som förälder inte tillåtit mina barn vara med i ett sådant här program av de anledningar #1 tar upp, så ska barn vara med i programmet antar jag då att det är barnets målsman som avgör det.

Silver1
2

#1 och #3, jag förstår vad ni menar. Vi tvingar aldrig något barn att vara med utan oftast är det barnen själva som hör av sig till oss och vill vara med. Men utan målsmans tillåtelse gör vi givetvis ingenting. Vi tror att det är bra för barn att prata om sina känslor då de lätt kan glömmas bort annars. Det gör i sin tur att barn som ser programmet som kanske varit i en liknande situation kan identifiera sig med de som är med. På så sätt kan det hjälpa till i bearbetningsprocessen efter en förlorad vän. Genom att vara med i programmet får de alltså själva hjälp i sorgprocessen men också möjlighet att hjälpa de som senare kommer titta på programmet.
Vi har valt att visa programmet senare i vår nästa år i respekt för att de barn som varit med, för att de ska ha hunnit få mer distans till sorgen och saknaden.

Fridaybrew
0

Ingen ersättning tolkar jag icke svaret helt enkelt.

/Fridaybrew

indra-bus
2

Gratis barn arbete ??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Silver1
1

#6 Vi följer de riktlinjer som arbetsmiljöverket har gett oss när det gäller barn och utifrån det får de ersättning. Finansieringen av begravningarna som utgår från barnens egna önskemål står vi givetvis också för.

Fridaybrew
6

För oss som inte är i branchen skulle du kunna enkelt upplysa oss om ersättningsnivån? Eller är det för mycket begärt? Varför vara så undvikande i ditt svar. Om du nu refererar till någon tabell så länka!

Så hur mycket är ett sörjande barn värt?

/Fridaybrew

indra-bus
5

Vilka riktlinger har arbetmiljöverket för barn då?

Silver1
0

Fridaybrew, jag försöker inte på något sätt att undvika din fråga.

På sida 3 och 15 kan du läsa vilka krav det är som gäller för barn under 13. http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf 

Som du kan läsa på sidan 3 får vi inte ge ut större summor pengar till barn. Vad den exakt ligger på kan jag tyvärr inte svara på då det inte är jag som sitter med ekonomin och hon som är ansvarig är ute på jobb.

Fridaybrew
1

=) tack !

/Fridaybrew

Fridaybrew
2

Att ni inte får betala mer än en mindre summa pengar är egentligen felaktigt. Det står barnet får inte handha större summor. Handha och ersättning/lön är två vitt skilda saker. Kan faktiskt inte tänka mig att det överhuvudtaget existera ett lönetak max som en person får tjäna. Så tekniskt sett så finns inga hinder för en rimlig ersättning.

Naturligtvis handhar målsman ersättningen och väljer sedan hur mycket barnet självt får handha, dock får barnet tillgång till pengarna när målsman sedan anser det bäst lämpligt.

Men utifrån den länkade materialet finns inget tak.

Skulle vilja se ett beslut från arbetsmiljöverket där de ger avslag pga för HÖG lön *skratt*, det är bara inte möjligt. Fast iofs jantesverige förvånar ibland.

/Fridaybrew

[silkesnosen]
6

Jag anser inte att ersättningen är den stora frågan här, utan att ett barns sorg exploateras. Visst vill gärna barn vara med i TV och berätta, men de har sällan den framförhållningen som krävs för att inse de konsekvenser det kan ha för dem själva och jag är mycket tveksam till att vuxna blandar sig i barns sorgearbete och eventuell begravning av djuret, barn måste få få göra så som det sker naturligt, jag är rädd att det kan kännas tokigt i efterhand för barnet. Vuxna och målsmän är inte alltid så långsiktiga i sitt tänkande kirng konsekvenser, utan ser mediautrymme(som är högstatus i vårt samhälle) som åtråvärt…bara tankar….

Imasy
3

Jag gick faktiskt i skolan med en kille som medverkade i en film när han var liten.

Det var inte så roligt att gå i högstadiet och bli "mobbad" för denna film. Ingen konstig film så han var med i, utan en vanlig familjefilm, men det går väl att mobba varandra för allt antar jag.

indra-bus
10

Jag gillar inte iden. Ser de som att spela rysk rolett med ett barns mående. Ett hänsynslöst utnytjande av bans känslor. Undrar vad en barnpykolog har att säga om iden.

Har svt tillfrågat någon sådan? I såfall skulle jag vilja ta del av de utlåtandet.

Fridaybrew
2

Fast rimlig ersättning kommer troligtvis klassas som drömnivåer enligt dom.

Visst kan man se det som exploatering men tänk om det hjälper flera barn som ser programmet, sen tycker jag att ersättningsnivån är i allra högsta grad intressant. Hypotetiskt för egen del så är det iaf 6 siffriga belopp för en dags filmning av mina barn för att det ens ska bli intressant.

Troligen är det så långt utanför deras betalningsvilja så de skrattar nog gott åt det. Går de med på det så är det toppen för du har ungen ett fett startkapital sen när flytten hemifrån blir aktuell. Skrattar de åt ens ersättningsanspråk så  gör det inget man har inte förlorat något alls (förutom husdjuret då).

/Fridaybrew

Silver1
1

Fridaybrew, nu har jag fått uppgifterna av ekonomiansvarig och barnen från en ersättning på 200kr/dag. Det är ingen stor summa men vi har dessvärre inte mer resurser. Även om vi givetvis skulle vilja ge de mer betalt har vi inte möjlighet till det då vi inte får mer pengar av SVT att röra oss med. Ett mycket vanligt problem inom TV-branchen. 

Ber även om usäkt för missförståndet tidigare. Jag personligen började jobba här för en vecka sedan och har därför inte hunnit sätta in mig i allt ännu.

Imasy
2

Hur många dagar är barnet med under inspelningen? Ska det skattas på dessa pengar också?

Personligen så tycker jag dessa pengar verkar mer vara en symbolisk summa, ingen rimlig lön tyvärr.

indra-bus
1

Fick inget svar på min fråga

Imasy
1

En annan sak jag funderade på.

Låt oss säga att jag som förälder låter mitt barn medverka.

Hur pass mycket kan jag som förälder bestämma ska komma med i tv/programmet? Om han tex säger eller gör något som jag finner omlämpligt att det visas, kan jag bestämma då att detta måste klippas bort?

Nu är min äldsta förvisso för ung för att passa in i er målgrupp, men denna fråga var mer av nyfikenhet då jag aldrig deltagit i en "riktig" tv-inspelning och var mer nyfiken på hur det går till.

Silver1
4

Hej Alla.

Nu är  det producenten för programmet som skriver för Silvers räkning här.

Så här är det, vad gäller programmet.

Vi som producerar serien heter Dokumentärministeriet AB. Vi producerar serien för SVT's barnkanalen.

Detta är ett barnprogram som enbart är ämnat för barn och som bara har barn som medverkande. Det alltså inte producerat för vuxna och inga vuxna medverkar. Det är således ett program tänkt för barn, på och om barns villkor. Utan några som helst ambitioner om att vara ett underhållningsprogram, om någon nu trott det.

Vi vill på ett så ärligt sätt som möjligt göra ett program där barn som går igenom en sorgeprocess berättar om hur de känner när deras husdjur har dött. Detta för attatt andra i samma situation kan få hjälp av det. Många vuxna har åsikter om programmet, eftersom de inte tycker att det är något som passar deras egna barn. Det tycker vi är helt okej och accepterar till fullo.

Men det finns trots det faktiskt  familjer som tycker det är en bra idé. Vad vi har märkt när vi spelar in det här programmet, är att många föräldrar länge duckar för det faktum att deras barn faktiskt HAR en sorgeprocess och därför slarvar med att ta sina barn igenom den. Så som att ordna begravning mm. BArnen blir helt lämnade i sin sorg och då tror vi att program som detta kan betyda något för de som tittar.

Programmet produceras i samabete med proffesionella barnpsykologer med sorgbearbetning som huvudsyssla och allt programinnehåll görs enligt deras riktlinjer. SJälv har jag jobbat med barnprogram i många år och jag kan försäkra er om att vi inte på något sätt är ute efter att "hänga ut" vare sig barnen eller deras privata känslor.

Vad gäller ersättningsnivåer för barnen så har Barnkanalen som policy att inte betala ut några ersättningar för medverkande barn. (Som inte är programledare) Det kan man tycka vad man vill om.

Vi på dokumentärminsiteriet har dock sagt att barnen skall åtminstone få vad en vuxen statist får vid en motsvarande inspelning. Barnen medverkar under tre åtskilda inspelningstillfällen och får fullt betalt för dessa. Om ni har problem med ersättningsnivåerna  får ni tyvärr vända er till fackförbundet för Film & TV, eftersom det är de som förhandlat fram dessa avtal.

Jag finns på mats@dokumentarministeriet.com om ni vill fråga mig mer om saker som rör produktionen.

Allt som rör programmet får ni gärna fortsätta debattera här. Det känns bara uppfriskande!

Mvh Mats Ågren, producent.

indra-bus
4

Jo jag förstår att de är tänkt som ett "hjäpprogram" Men tror du inte att de finns risk för att barnen som medvärkar senare skulle vilja ha de o gjort? Att de facktiskt är barn som medvärkar o inte riktigt kan se konsikvenserna. Av att vara med i tv.

Har du något namn på ansvarig psykolog?

Imasy
5

Ja nu kan jag ju bara tala för mig själv, men här hos oss bor det många djur, och många djur har också lämnat oss genom döden under åren.

Då har sonen (räknar bort de två minsta då de är för små för att förstå) varit med att ta hand om kroppen, kanske gett saker till djuret i "kistan" osv, och vi har alltid pratat om det då när det var aktuellt men också så har vi pratat om det enskilda djuret efteråt om det kommit upp frågor.

Att jag inte skulle låta mitt barn vara med är väl också för att jag anser att sorgen är något privat som man kanske bara vill dela med sina närmaste.

Silver1
1

#23 Anders Magnusson, www.sorg.se Men som sagt, om ni har frågor som rör produktionen, maila gärna direkt till mats@dokumentarministeriet.com så besvarar han era frågor där. [

](mailto:mats@dokumentarministeriet.com)

Silver1
1

#24 Det är jättebra att du tar dina barns känslor på allvar och sitter ner och pratar med de. Du är ett gott exempel för många föräldrar. 

Vi alla är olika och väljer att uttrycka vår sorg på olika sätt. Därför respekterar vi dina åsikter.

hobbymupp
10

Ska barn på 8 år, som förlorar ett djur för kanske första gången, sättas ut i media och intervjuas av en 10 åring som ska vara "på barnens nivå"? Jag vet flera vuxna som jobbar med barn som blivit så otroligt arga när jag berättat om detta program eftersom att de vet att när man är 8-10 så är det inte lätt att få fram sina innersta tankar och reflektera kring något så sorgligt och djupt. Funderar med många av mina vänner på att anmäla SVT till nån form av etiknämnd, hela konceptet är så sjukt konstigt! Hade som någon innan sagt varit en annan, och bättre, idé att hitta barn som redan har upplevt döden och som vill prata om den. Då hade man kunnat få med fler sorters död och barnen har redan hunnit få lite distans till händelsen och till sina känslor kring det.

[Luppa]
7

Finns inte en chans att jag skulle låta mina barn vara med i ett sådant program. Vet ju själv hur jag mått när jag tvingats avliva djur som stått mig nära, och då har jag varit betydlig äldre än målgruppen här.
Att ha ett TV-team som följer mina barn när de går igenom det för första gången? Gud nej.

Tanken är fin, absolut. Men jag tycker att det mer borde riktas in på samtal kring tidigare händelser, inte att barnen ska behöva filmas när det sker. Det känns bara grymt och oetiskt.

[Sjöholm i Hålan]
3

Finns bara ett ord att skriva ang. "program" som detta…Men det tänker jag inte skriva,med risk för att bli bannad härifrån för all framtid,att inte få sitta vid Guds högra sida :-),bli anmäld för ett osedvanligt ovårdat språk,hets mot media :-) med mera med mera….Vad jag i korta ordalag menar….SNÄLLA SVT,förstör inte en generation ungar till..Det räcker f*n ni gjort det en gång………Staffan Westerberg-Vilse i Pannkakan   Jag skulle ALDRIG någonsin se min 8 åring(om jag haft nån) förstörd och "psykologberoende" vid 8 års ålder….Satsa istället på dylika program med/för vuxna,då dessa får stå för konsekvenserna av egna dumheter….Åsyftar: Pilska bönder,Glada idioterna,Fånarna på Fortet,Pilska i Huset mfl nervärderande program…Det räcker fan ta mej dom hamnar i skvallerpressen !! Våra stackars ungar ska ABSOLUT INTE behöva riskera att bli "skvalleroffer"..Tänk att få läsa: " 8-årige Ola:Så här lekte jag och min katt Pysan" Dagen efter läser man : Lilla Ola bröt ihop under intervju" sen en massa svulstna bilder av en liten 8 åring ledd av SIN psykolog !!!! Föräldrar,en bön: Det är NI som ska hjälpa ert barn med sorgearbetet,trösten och allt detta som hör till döden,oavsett husdjur,mormor farmor eller sköldpaddan Lonsome George och INTE f*n nån fjollig "tvpsykolog" !!!!  Hoppas vi slipper denna vansinniga exploatering av våra småkottar..Än en gång…SVT,det räcker med en pajjad generation ungar,till vilka jag hör :-)

oliiver
2

#28 håller verkligen med dig:) Svt kanske kan tänka om lite !!, tycker jag

/Kram Betul ♡

[Ai-chan]
3

Jag tycker det låter som en jätte bra ide! Om jag hade barn så hade jag absolut låtit barnet vara med.

hobbymupp
3

#31, varför? tror du det hade hjälpt dina barn i sorgeprocessen? intresserad av hur du får detra program till något possitivt! :)

[Ai-chan]
2

Varför inte? Ingen aning, men kan säkert hjälpa andra barn som ser på programet. Men det finns de barn som inte har vuxna eller föräldrar att ty sig till. Eller de barn som har svårt att prata med andra eller vuxna. De som får stå på egna ben i väldigt tidig ålder. De barn som är ensamna. De kan kanske få tips och hjälp genom programet när de ser på det. De kanske visar hjälp som inte bara behöver hjälpa när ett djur har gått bort, utan även under andra sorgarbete. Och det ser jag som något bra. Sen så får alla andra tycka vad de vill. Smaken är som Baken, delat. Och jag tycker att det låter som en toppen ide! ;)  Det behöver inte bli såna extrema diskussioner om det. Vare sig gillar man iden, eller inte. =)