HJÄLP!! Katten blöder, vägrar äta o har spytt
JA! Vi behöver hjälp.
Min katt, som före detta födde 4 st kattungar för 2 dygn sen, blöder i baken. Alltså i rumpan. Hon födde en kull med fyra kattungar, och alla var hela o fina. Men nu är ju problemet att hon vägrar att äta och dricka, sen hon spydde ( Igår kväll, ca kl 21.30 ) och ja, sen dess vägrar hon att äta och dricka. Hon spydde upp maten som hon åt. Nyss ( Eller ja, för 2 timmar sen) märkte vi att hon blöder i baken, eller ja, det var blodigt där och vad kan det bero på?!
Och som ni kanske tänker ut så behöver hon mat och dricka för att kattungarna diar!!
Förresten, kattungarna kom ut med benen först. Dom borde ju komma ut med huvudet först!
Maria
Ring veterinär, hon kan ju fått en spricka eller att en moderkaka finns kvar eller vad som helst. Ring veterinär direkt, för en katt är det farligt om de matvägrar!!
Detta låter inte alls bra! Ring veterinär och åk in akut är mitt råd till dig!
#1 Katten har ätit upp alla moderkakor, det vet vi för att vi var med när hon födde dem. Kl är 20 och ingen veterinär finns tillgänglig där jag bor.
Vi har tagit en spruta med mjölk och sprutat in mjölk i hennes mun, och det drack hon som vanligt men om man ställer fram en skål med vatten elr mjölk så vägrar hon att dricka..
Vi kan inte åka med henne till veterinär heller, för närmsta veterinär ligger 30 km bort, och kattungarna diar hela tiden så det går nog inte.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra..
Ge inte mjölk, då kan magen pajja. Ge vätska: vatten eller laktsofri grädde. Det borde finnas ngn distriktsveterinär, brukar finnas. Behöver ni åka, så får ni ta med ungarna. Hon kan dö, om det är ngt allvarligt och då har de ingen mamma alls. Ta febern!
Hm tror ni att hon skulle kunna tänka sig sådan där "kattpuré" som finns i små burkar, mixat med laktosfri grädde kanske?
Packa mamma katt och ungarna i kattburen och åk in med hela familjen till veterinären.Det låter som om det finns kattungar kvar i magen.
Har honan feber?
3 mil är väl inte så långt att fara.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Vi har gett henne det ( Paté som det heter) och vi har gett henne laktosfri mjölk för att vi inte hade någon annan. Alla i vår familj är laktosintoleranter. Men problemet är att min mamma inte kan köra, och pappa är utomlands. Så vi kan inte ta oss någonstans förutom att be någon som vi känner att skjutsa oss. 
#6 Då får ni be någon köra er.Ligger det en död kattunge kvar i magen kan mammakatt dö pga det.
Vi har inte heller sett några tecken på att det finns kattungar i magen.
#8 Något är på tok, ha koll på allmäntillståndet(vilken tur att ni är laktosintoleranta) . Jag skulle ha frågat ngn jag kände, av den enkla anledningen att jag skulle ha mått dåligt och inte kunnat sova med vetskapen om att ngt kan vara fel…är det rött nytt blod, eller levrat?
Blodet på katten har torkat och hon blöder inte längre 
Men hon vägrar forfarande att äta.
Jisses, åk in till veterinären!!!!! Skjuts går alltid att ordna om man bara vill..
#8 Två tecken tyder på att detdet kan finnas ungar kvar.
Honan blöder och är allmänpåverkad.
#12 Kattens blod har torkat och det var inte så att blodet rann som en flod men det var bara blodigt i baken.
Så exakt hur har katten varit? Har hon varit blodig i rumpan sedan hon födde ungarna, och ätit och druckigt dåligt i två dagar?
Hur som helst, om en katt, eller annat djur för den delen, blöder av okänd anledning och är allmänpåverkad, så söker man ju givetvis upp veterinär. Även om man måste ringa efter en taxi.
Som övriga redan sagt, veterinär borde undersöka mamman, om hon dör så kommer inte ungarna klara sig heller, dom behöver mycket mat när dom är så små och det är svårt att nappa alla om ni nu har mjölkersättning åt dom.
även om mamman mår bra nu så är det viktigt att hon får aptiten tillbaka annars sinar mjölken och kattungarna har inte någon mat.
Hon drack nyss, och slickar sig rent. Vi är överlyckliga!!
Hon har gått ur korgen och kattungarna sover <3 

Känns som ni bagetalliserar situationen…
Herregud förstår inte hur man kan tveka att åka till veterinär en sån här gång! Ring efter skjuts eller ta en taxi! katten mår ju uppenbarligen inte bra och som ägare har man en skyldighet och ett ansvar att ta katten till veterinär om den kräver sådan vård - och det är ju tydligt i det här fallet!
#16 Även om hon har tvättat sig och druckigt vatten så betyder inte det att allt är bra. Om hon har varit dålig i två dagar så är det illa och behöver vård. Varför inte bara ringa till en taxi och åka iväg, hellre en gång i onödan och kanske få en positiv diagnos, än en gång för lite och eventuellt förlora katten.
Om honan varken vill äta, dricka, spyr och blöder där bak så är något fel. En nybliven mamma både äter, dricker, går på toa förutom att ta hand om sina små, vilket inte din katt verkar göra.
Det kan bero på att en död kattunge håller på att ruttna i mammakatt, det kan vara i princip vad som helst. Jag hoppas ni förstår att katten behöver vård för att överleva och att inte kullen dör.
Jag har själv åkt in med en nybliven mamma med 6 kattungar, jag har själv ingen bil så jag åkte taxi. Då kattmamman blev dålig tappade hon mjölken, vilket resulterade att vi fick heltidsstödmata hela kullen varannan timme. Har du tid och ork med de?
Ett annat hett tips: det är storhelg från torsdag till måndag och då blir de dubbelt så dyrt hos veterinären..
Vi har ringt en veterinär och vi har ringt en kompis som kan skjutsa oss till närmaste veterinär, och vi har packar kattmamman och kattungarna till bilen nu. Snart åker vi.
Skriver vad som händer via mobilen längre fram.
( Vi känner en veterinär som gärna hjälper oss)
Vi åker fortfarande. Vi är framme om ca 20 min.
Åh så skönt att höra!
blev orolig för familjen katt. hoppas allt går bra nu hos veterinären!
Vi är framme nu. 
Hoppas allt är bra med henne 
Veterinären sa att katten kan börja blöda efter att ha fött upp ungar, så det är lugnt. Hennes aptitlöshet kan vara pga stress, och såklart är det ju hennes kattkattungar som stressar henne. Att hon spydde vet vi inte varför men det kanske är hårbollar :-/ Allt verkar vara under kontroll så det finns inget att oroa sig över :-)
Gjordes det ett UL eller en RTG?
#27 Håller med. Är lite less på alla veterinärer som klämmer lite på magen och tittar en hundradels sekund i munnen vad man en söker för. Veterinären har omöjligt röntgenblick och kan se hur honan ser ut inuti buken. Att hon inte vill äta och kräks är inte normalt för en tamkatt.
Ge katten äggula och kattungemat. Och boka tid för kastrering om ngr veckor.

Två gånger fick en hona hos mig livmodersinflammation efter födslen, och jag åkte till veterinären, hade jag inte gjort det så hade hon dött första gången. Jag blir alltid sönderstressad och orolig när de har fött sina små och åker hellre en gång för mycket. Nu i senaste kullen, med en annan hona. (Tar ingen mer kull på honan som fått livmodersinflammtioner.) Så gick födslen bra men en del av en moderkaka hade inte kommit ut och efter massage och hjälp från en annan uppfödare kom även den ut och jag slapp men jag var beredd på att åka då. Men den honan hade bra aptit och drack mycket. Hade även kontakt med veterinär i telefon. Jag skulle inte våga riskera kattans liv eller de smås liv utan att ha backup.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ge INTE kattungemat! kattunge-mat är i regel mindre energirik och energi är precis vad en katt behöver när den är sjuk. Värm blötmat lite så det luktar lite extra så brukar det gå ner.
man kan även kleta lite mat på ena benet på katten, efter en stund kommer dom slicka i sig det och det kan få igång matlusten igen.
rå köttfärs eller annat sått kött är bra med om hon äter det. (mindre mängder bara eftersom rått kött inte inehåller alla ämnen en katt behöver, så det måste komplementeras om man inte helt BARFar katten.

#20, tvärtom, kattungemat är mer energität än vuxenmat som regel.
Sen varierar det något oerhört mellan märken, så ett bra märkes vuxenmat kan vara mer energirikt än ett dåligt märkes kattungefoder. Men inom samma märke är det nästan alltid kattungefodret som är energirikast.
Veterinären klämde på magen och kände efter om katten hade någon kattunge i magen, och det visade sig att katten inte hade någon. Förlåt för sent svar men har inte haft tillgång till internet.
Veterinären klämde på magen och kände efter om katten hade någon kattunge i magen, och det visade sig att katten inte hade någon. Förlåt för sent svar men har inte haft tillgång till internet.
Hm, en kompis sa till mig att hennes kanin dog pga att veterinären strypte den.. Han gjorde det av misstag när kaninen skulle undersökas
Hm, en kompis sa till mig att hennes kanin dog pga att veterinären strypte den.. Han gjorde det av misstag när kaninen skulle undersökas
Istället för att slösa tid så tar man taxi eller vad som helst till veterinär alt ringer en i första han istället för att fråga i ett forum!!!
Look on me - Der var tur att katten verkade må bättre nu och att veterinären inte tyckte att det var något fel. Man får hoppas att det stämmer trots att han bara kände lite på henne och så, men i största allmänhet litar jag på att veterinärer kan sin sak och vill djurets bästa. Även fast det kanske finns fall där det inte stämmer. Vad gäller din kompis veterinärbesök med sin kanin… Så tror jag att hon överdriver eller hittar på. Att strypa ett djur är inget man "råkar" göra på ett par sekunder under en undersökning, och jag har väldigt svårt att tro att en veterinär som är van att handskas med djur skulle strypa en kanin.
#37 Ja du.. Vem vet.. Väninnan kanske ljög.
Men kattmamman mår bra, äter som vanligt och har slutat blöda. Allting är bra nu 
Förstår inte varför du skrev i ett forum från allra förstan början när kattmamman hade de symptom som den hade? Då ringer man väll direkt till en veterinär istället för att skriva i ett forum? Kan inte skylla på att det är sent då heller, brukar alltid finnas jourtelefoner.