Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1860 ggr
Danielle89
0

4 veckors kattunge, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är förtvivlad härhemma och behöver verkligen råd av någon som kan. Förlåt i förväg för ett långt inlägg.

Min hona fick för 4 veckor sen (5 veckor på lördag) 5 kattungar. Förlossning och allt gick bra och hon är jätteduktig med kattungarna (om än lite orolig ibland). En av honorna i kullen har alltid varit lite mindre än de andra, men jag har inte velat stödmata då hon trots allt gick UPP i vikt och varken stod still eller gick ner i vikt.

Nu har som sagt tiden gått och alla kattungarna är duktiga och går på låda och äter "fast" föda. Dock har vår lilla Prim börjat tappa lite i vikt och hon väger väldigt lite i jämförelse med alla de andra, endast 267g! Jag har inte velat störa dem och inte vägt dem som man kanske ska, så det är mitt fel att hennes vikt kom lite av en chock. Vi började väga henne varje dag nu igen och såg att hon gick upp väldigt lite i jämförelse med sina syskon och även nu de senaste dagarna har hon tappat några gram i vikt, sen gått upp några gram och sen tappat dem igen.

Hon går på lådan som de andra och försöker leka med sina syskon men har inte alls deras tempo, hon andas "fort" eller "tungt" och idag märkte jag att det knäpper i bröstet på henne när hon andas.. Vågar inte stödmata henne med flaska då jag är rädd att hon ska få ersättningen i lungorna, så har fått i henne lite lite åt gången (ca 5 ml) på en sked som hon slickat i sig. Idag fick jag även henne att äta några få babycat torrfoderbitar men sen ville hon inte ha mer..

Jag är så otrolig fäst vid den här tjejen och är så rädd att det är mitt fel att hon är så liten, att jag skulle ingripit tidigare med flaskmatning trots allt. Samtidigt tror jag att hon kanske har något fel på sitt hjärta eller sina lungor då hon andas så konstigt, kanske hjälper min matning henne inte ett dugg utan jag bara drar ut på hennes lidande?

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet hur jag ska gå tillväga? Jag ska strax gå in till henne igen och prova ge henne mer ersättning, men om det inte är lönt att jag fortsätter, om hon är sjuk, så borde jag kanske åka så fort som möjligt till veterinären?

Är så hemskt fäst vid henne och mitt hjärta brister. Snälla, har någon råd?

EddaM
1

Gå till veterinären, kanske har hon fått någon infektion och behöver antibiotika. Så gå du dit, det hade jag gjort. Har själv en kull hemma på 2v+2dagar och jag väger dem 2gånger om dagen och plockar upp dem under dagen, du skall inte känna att du stör utan kattungarna behöver plockas upp flera gånger per dag för att bli riktigt vana vid människor och trygga runt oss som vuxna.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

MonicaLagerquist
0

Jag skulle omgående se till att lillkatten komer till en veterinär och se till att hon får PC.

Lycka till.

Stolt ägare till tre La permer

Danielle89
0

Ja vi hanterar dem mycket nu, det var mest vägningen som verkade bli en sån jäkla stress för både mamma och kattungar, men nu väger vi dem varje dag igen utan problem och leker mycket med dem.

Ska jag fortsätta med ersättningen på sked då tror du? Får hoppas det är en infektion då, som går att göra något åt.

Danielle89
0

#2 Tack, jag ska se till att ringa! Min fråga är också hur jag tar en sån liten till veterinären? Ska jag ta med mammakatt i buren också eller hur ska jag gå tillväga? Vill ju inte stressa henne för mycket när hon dessutom inte mår bra..

Vad är PC för något? (förlåt för dum fråga kanske..)

EddaM
0

Ja i bästa fall är det en infektion som bara behöver PC för att gå över. Därför är det ju viktigt att ni kommer till veterinär. Ja fortsätt att ge den ersättning på sked om det är det enda den får i sig.

S*Luddhuvet´z

Danielle89
0

#5 Okej, jag ska göra det. Hon äter inte babycat maten som sina andra syskon, hon åt bara lite när jag blandade ersättningen och några torrfoderbitar på en sked åt henne, men inte när jag provat sätta henne vid tallriken. Min hona är ganska korta stunder i hagen med dem och hon hinner oftast inte få i sig särskilt mycket innan hon går därifrån.

annzoo
3

knäpper de i bröstet är det mest troligt lunginflammation och behöver veterinärhjälp. Jag tycker du bör åka in omgående med kattungen och jag håller tummarna att hon inte har något allvarligt

MonicaLagerquist
0

#4 Packa hela kattfamiljen i buren och ta med tlll veterinärer,

PC=Penecillin

Stolt ägare till tre La permer

Danielle89
0

#7 okej, jag får verkligen hoppas att det bara är en lunginflammation!

#8 Det är det bästa alltså? Ja då får jag göra det! Ska ringa nu och försöka få en tid.

Tack så hemskt mycket för era svar. Får lite hopp om att hon kanske klarar sig ändå.

[Anunnaki]
1

Jag hade för länge sedan tre kattungar där en av dem när de var tio dagar gamla slutade att gå upp i vikt och hängde inte med sina bröder i att börja gå.

Han fick antibiotika av veterinären och vi måste hjälpa honom att komma åt största juvret. Bröderna roffade förstås åt sig. Han fick ingen stödmat mer än lite vätska varannan timme enligt ordination.

Det vände och han blev en ståtlig katt som blev över 15 år gammal.

Så lycka till med katten!

Danielle89
0

#10 Gud vad skönt att höra! Börjar nästan gråta igen när jag läser detta. Hon har samma problem, de är ju ganska många och bra störe än henne så hon ger upp rätt lätt om hon inte kommer åt tutten pga sina syskon. Mår hon inte bra orkar hon klart inte fightas om dem heller. Tack för att du skrev, vi får hoppas veterinären kan hjälpa!

[Anunnaki]
0

Men du kan ju hjälpa ungen att få största juvret på en gång. Vi hjälpte kattungen varannan timme dygnet runt men vi flera som delade på jobbet.

Danielle89
0

Tyvärr fanns det ingenting vi hade kunnat gjort för vår lilla. Precis kommit hem efter timmar på djursjukhuset. Hon hade ett ovanligt bråck i magen som gjorde att tarmarna låg i lungorna. Vi fick låta henne somna in.

Vet att vi gjorde det rätta trots att det känns skitjobbigt just nu.

Tack för alla era svar.

[Emma--]
0

Va tråkigt :( Beklagar.

[sakring]
0

Gråter

[Anunnaki]
0

Beklagar verkligen att det var så illa. Bra gjort av dig att vara så uppmärksam!

Danielle89
0

Jag med, jag hoppades verkligen att det skulle vara något hon kunde få medicin mot så att hon kunde bli bättre och växa till sig. Det var tur att vi åkte upp i tid så att hon inte hann bli sämre. Men som vi kommer sakna henne, 4 veckor är kort tid men de hinner göra ett hårt intryck på en ändå. Usch vad jag mår dåligt just nu. Får försöka tänka att det var rätt beslut och att hon har det bättre nu.

[Anunnaki]
0

Fyra veckor är lång tid tillsammans med en så liten kattunge för det händer ju mycket som gläds åt.

Vixxen
0

Oj vad tråkigt! Men det bästa för den lilla…  Gråter

cosmonita
0
EddaM
0

Jag beklagar verkligen eran förlust. Sov gott liten ♥

S*Luddhuvet´z