Hur ska jag få i henne det?
Min katt har urininfektion. Hon fick medicin man skulle spruta in i munnen för 17 dagar sen ungefär. Det gick bra och det försvann.
Sen i måndags kom det tillbaka och hon fick starkare medicin, denna är i en form av pasta, alltså tjock.
Det är OMÖJLIGT att få i henne det. Ta in i munnen så spottar hon ut det. Lagt i maten men då äter hon inte. Försökte blanda med vatten så man kunde spruta ner de som förra men det gick inte.
Stod att man kunde ta det på tassen så slickar hon i sig det, men hon blir bara livrädd och springer runt precis som om det fastnat lite tejp eller något sånt på henne.
Hon är även inte så snäll, så det är svårt att klia under halsen så hon sväljer.
Hon är även kräsen så lägga det i en bit leverpaster eller något går inte heller.
Hon måste ju äta sin medicin, känner mig så hemsk för hon får panik typ.
Be om tabletter och hitta något utomordentligt gott. Har en som vägrar all blötmat förutom nutrione, den låter hon ingen få smaka :D
Eller tablett, linda in katten i en handduk och stoppa in i munnen..
Trodde bara det fanns detta eftersom de var de jag fick, annars hade kanske tabletter varit smartare ja.
Medicinen kostade himla mycket så vill gärna försöka att hon klarar av denna.
Men tack för tipsen! :) Får ta det om jag får byta till tablett, får försöka 1-2 dagar till iallfall.
Antibiotika är stora illasmakande molekyler som det är svårt att få en katt eller litet barn för den delen.
När mina katter behöver antibiotika föredrar jag att ge dem medicinen som en injektion i nackskinnet för då slipper vi medicinkriget och medicinen hamnar där den ska. Jag tränade på att ge sprutor när jag hade en hund med diabetes.
Kan man få sprutor att ta själv verkligen? Trodde veterinär är den enda som fick!
Hur går det? är det svårt?
Be någon hålla i katten invirad i en handduk. Öppna munnen med ett finger och dra av pastan mot gommen.
#5 Ska försöka det.
Dock ska hon ha två gånger om dagen och jag bor själva =/
Vore nog en bra idé att lära sig att ge sprutor för det är så oerhört mycket lättare att ge en spruta per dag än att få i en katt medicin via munnen två gånger per dag.
Jo, mindre synd om katten med ju. Eller de sägs ju att dom inte känner de när dom får den i nackskinnet, och hos veterinären så rör dom sig ju inte när dom får en spruta.
Men tänk om man gör fel? Och jag är rädd för sprutor, klarar inte ens av att hålla i en nål. Så att sticka min egen katt skulle nog bli jobbigt :P
#8 Dom första gångerna man ger sprutor är jobbiga, men man vänjer sig. Efter cirka 300 griskultingar som skulle bli vaccinerade så lovar jag att det går som på en räls. :P
När kissen är lugn brukar jag sätta mig brevid (förutsatt att dom ligger stilla) och in med sprutan kvikt i munnen och trycka ut pastan. Nu ska ju katten inte sova såklart, utan bara ligga och vila. Annars är väl handduk det bästa alternativet. Linda in dom och sen trycka in det. Ge kissen något gott efter.
Har hon ingen favvoblötmat som du kan blanda ner den i? Typ Gourmet Gold mousse eller nån sån fin mat för katterna.
#9 Oj, herregud! 300!
Hon spottar bara ut det =/ Det är ju så tjockt så det är lätt att spotta ut det. Hade varit super om man kunde blanda ut det med vatten, men gick inte alls.
#10 Blandade idag vid 10 tiden, då hade hon inte ätit sen igårkväll så tänkte hon var hungrig och så, hon rörde det inte.
Så hon missade en dos av medicinen idag då =/
#11 Du kan inte rulla ihop det till en kula då om det är så tjockt ? och ja, det är bara att trycka in det i munnen. Annars hade jag ringt till vet och sagt att detta är omöjligt, finns det något annat sätt eller vad ska jag göra :S
#12 Ska prova det imorgon! :) Tack för tipset!
Jo, får ta och ringa.. Har dock himla svårt att prata i telefon med folk jag inte känner och mamma börjar bli trött på att hon ska ringa åt mig.
Kan iofs gå dit annars. :)
Dumt bara man la ut så mycket pengar på den första liksom =/ Men självklart ska min katt bli frisk och få sin medicin, men känns ändå lite tråkigt.
#13 Förstår det. Men ring eller gå dit och snacka med dom. Om inget annat kanske dom kan visa dig andra alternativ på hur det kan göra för att gå i henne det :)
#14 Jo, får göra det :)
Får prova lite olika imorgon, och ta lite i taget så kanske det är lättare.
#15 Ja det löser sig ska du se ^^ Hur har det gått idag ?
#16 Det gick rätt bra idag. :) Tog lite på fingret och tog in i munnen och försökte dra av i gommen. Lagom mängd så svalde hon och inte så lätt att spotta ut.
Gav henne godis efter varje gång då det är så mycket hon ska få i sig så det är ju lite dumt att det kommer bli 10-15 godisar om dagen =/
Men hon kan inte hata det så mycket nu för hon gick inte iväg. Hon satt själv på ett bord och jag bara öppnade munnen och hon satt kvar hela tiden.
För hon är verkligen en som gör som hon vill. Så förvånad att hon var så duktig :)
Bra! Du får ha tålamod och försöka vara listigare än katten vilket inte alltid är så lätt.
Hah nej, det är inte lätt!
Men hur dåligt är det om hon får så många godisar om dagen nu?
Hon älskar dom och vill alltid ha dom, så vill verkligen belöna henne med det.
Vet ju att det inte är bra att ge för mycket godis såklart, men finns de någon fara en så kort tid?
Om du är ensam så sätt henne mellan dina ben med hennes rygg mot din mage och öppna munnen med ett finger och dra av i gommen. Det fixar du jag lovar. Det gäller att visa vem som bestämmer.
#19 Det är väl inte superbra egentligen men hon måste ha medicinen och fungerar det så hade jag kört på det också. Annars blir hon ju aldrig frisk ^^
Det beror nog på vad det är för godis du ger. Kattgodis är nog bättre än människogodis. Härligt att du fick i henne medicinen! 
Då fortsätter jag och ger henne godis eftersom det funkade ^^
Hon blir nöjd att få godis, jag blir nöjd som får i henne det. :)
Skönt att slippa en kissande katt överallt (förutom i sängen, förvånad att hon inte kissar där..) och känns bra att hon mår bättre redan, måste göra så ont för henne ju!
Tack för alla tips och stöd! :)