Ni med katt och akvarium!
Hur funkar det? Blir någon av dem märkbart stressad? Inne- eller utekatt? Har planer på fisk i framtiden men vill inte stressa varken mina katter eller fiskarna..
har en gammal katt som inte bryr sej ett dugg, kan sitta framför fiskarna med katten och han är så ointresserad att han nästan blir korkad :) fiskarna blir inte stressad vad vi vet.
Har dock 2 katter hos pappa som det ALDRIG skulle funka med fiskar ihop med, dom skulle hoppa upp på akvariet direkt om dom bara fick chansen. så det beror ju på katten också, hur den är och så ^^
#1 okej, är rädd att mina kan vara som dem hos din pappa :(
#2, det är ju tyvärr möjligt, katten hos min mamma är väl för lat nu för tiden.. han hade nog också varit mer nyfiken om han orkade. nu vet ju inte jag hur pigga/nyfikna och hur gamla dina katter är och hur van dom är vid andra djur eller om dom vet att dom får se men inte röra liksom, du känner dom ju bäst! :) fiskar är ju dock ofta väldigt spännande att se på om man är katt.. kanske FÖR spännande..?
#3 ja.. dem fyller ett nu den 6e så det fattas ju inte enrgi direkt… Har marsvin,ödla och gerbiler nu. För ett tag sedan tog en av katterna en gerbil så de är ju intresserade… aja, ska inte skaffa än så vi får se hur det blir!
#4, det med gerbilen hände mej också i april förra året, då var de också ett år. inte bra! det visar ju att dom är intresserad liksom.
Mina katter bryr sig inte om mina fiskar heller, den ena kan ligga o kolla på dem ibland men han tröttnar snabbt xD iof är mina katter inte så mkt för att jaga levande djur som är större än flugor, de tycker de större är lite skrämmande xD
Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius
Min äldsta katt brukade sitta och kika på fiskarna när hon var kattunge.. Nu 11 år senare så bryr hon sig knappt. Det enda som är kul är att tugga på sladdarna till pump och doppvärmare -.- big nono. Så de får man ju se till att gömma eller täcka över om man har en sladdbitande katt.
Annars brukar hon gilla att slicka på flytväxterna när jag tar upp dom för att kunna använda hävertsaken. x) Akvarievatten är väldigt gott tycker många djur. Likaså flingfoder.
Trodde att min nya kattunge skulle tycka akvariumet var intressant när jag fick hem henne, eftersom uppfödaren inte hade något akvarium. SÅg det som en positiv sak.. Lite aktivering och "nåt att göra". De få gånger hon har lagt sig och kollat in i det kan jag räkna på en hand och då har jag haft henne i 7-8 veckor nu.
Fiskarna bryr sig inte alls. Växter som de kan gömma sig bakom är ju ett måste. Minst en sida måste vara insynsskyddad enligt lag, så de kan ju komma undan om de skulle bli för mkt. Men tror knappast det är mer stressande att ha en katt som kikar in än om en människa gör det.
Katterna är ju inte dumma och förstår efter ett tag att de inte kan komma åt fiskarna genom glasrutan.(täckglas eller något annat som täcker är ju dock ett måste)
Jag tycker absolut att du kan skaffa ett akvarium. Även om katten är lite på o början så kommer den garanterat att ledsna. Och fiskarna tror jag inte lider så mycket av det.
Kan tillägga att kattungen är innekatt och den äldre än utekatt men håller sig mest inne.
Jag har ett akvarium, dock inte med fiskar utan med vattensköldpaddor. När sköldpaddorna var små tyckte min yngre katt att de var väldigt intressanta att spana på, men nu när de är stora bumlingar så har dom mist sin attrationskraft för katten. :)
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
Har två akvarium här hemma: sköldpaddor och fiskar. Våra fyra innekatter fungerar bra med akvariumen. Har man bara heltäckande ramp så brukar det inte vara någon fara. En av våra katter lägger sig gärna och sover på akvariet. Antagligen varmt 
Kan inte se att varken, sköldpaddor, fiskar eller katter skulle bli stressade.
Fiskarna kommer snarare fram när de ser en katt vid rutan för de tror de skall få mat haha
En av katterna tycker de superspännande att få vara med och mata fiskar och sköldpaddor.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
tack!
#5 otur :(
#7 Lite OT men räcker det om akvariet står med ena sidan mot en vägg eller måste man även ha någon bakggrund?

Har tre vildingar här hemma o två akvarie och visst kan de vara på akvariena men fiskarna verkar inte stressade. Hade en ödla innan o han blev mycket mer stressad av huliganerna än fiskarna nånsin blir så kan du ha dem med en ödla så kan du nog ha dem med fiskar
7# Det räcker nog om ena sidan står mot en vägg (Inte för långt från väggen då alltså). Sidan ska vara insynsskyddad helt enkelt.. Fiskarna ska känna att dom kan komma undan. Se även till att ha mycket växter så dom kan gömma sig där i :) Bland annat därför det är förbjudet att ha "guldfiskskålar".. Det är i stort sett omöjligt att uppfylla kraven i en sådan.
Annars finns det ju en hel del fina bakgrunder också. :) SÅ slipper du fula slappar och skarver i tepater osv som syns bakom ;) (Kika in på akvariefisk i fokus!)
Tänk även på att bänken du har akvariumet på bör tåla hela akvariumets vikt (sand o allt) samt lite extra om en o annan katt ändå skulle få för sig att hoppa upp =)
#11 vad hade du för ödla? Jag har en stillsam skäggagam som bor i djurrummet. Katterna är inte där nu pga gerbilen.

Jag hade en skäggagam o han blev riktigt stressad av katterna så fiskarna klarar av dem mycket bättre
#14 okej, min skäggagam blir bara nyfiken;)
Vi har 6 katter och 4 akvarium och det är inga problem alls! Det enda de gör är att titta på fiskarna, grodorna och axelotlarna. Och ja, de ligger gärna uppe på akvariena för värmens skull..
Här är en bild på vår Athena som studerar grodorna :) Ber om ursäkt för att akvariet ser så smutsigt ut men kortet togs precis innan vi gjorde rent det :)
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~
#16 åh vad fin bild!
Har katt (innekatt) och akvarium, men det enda han tyckte var kul var att ligga upp på det dom första dagarna, mest för att det var nått nytt, annars bryr han sig inte ett dugg.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag hoppas att det kommer gå lika bra för mig som för er! Planen är ju att inte skaffa än på länge. Katterna hinner ju antagligen bli lite äldre och kanske lugnare :)