Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 4577 ggr
ludden1990
0

Är det verkligen okej att avmaska ofta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en utekatt som får mask minst en gång i månaden och jag undrar om det verkligen är okej att avmaska en katt så ofta?

Man ser inte masken förren den kryper ut ur rumpan på honom så han har säkert hunnit haft mask länge, minst en vecka innan man upptäcker det oxå.

Eftersom jag personligen tycker att det inte är så bra att avmaska för ofta eftersom maskarna blir resistenta mot medlet eller något liknande, så försökte jag ändra om honom till innekatt men det går tyvärr inte. Han går bara omkring som en vilsen själ och jamar hela tiden vid dörren och vill heller inte gå självmant på kattlådan.

Min katt är ett matvrak som inte har något stopp när han äter, han äter tills han spyr sen äter han ännu mer om han får. Han äter exakt allt han får tag på så vi måste ställa undan dom andra djurens mat och kan inte lämna nånting på bänken i köket. Han är super desperat och söker runt efter något ätbart hela tiden.

Han är även otroligt lat så när han är ute och jagar råttor så jagar han inte, han ligger bara och väntar på dom utanför boet/hålet. Eftersom han är så desperat/lat så anar jag skarpt att han när han är ute äter även självdöda råttor som kan ha legat flera dagar.

Finns det något jag kan göra?

cosmonita
0

Man ska inte behöva avmaska en gång i månaden.

Oftast ser man mask hos katten genom kräkningar och ibland genom avföring. Vad har du avmaskat med hittills? Hur ser du att katten har mask? Har du gjort testet för mask http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=228993

Lynxkissen
0

Vad för mask har han? Kanske avmaskat med fel maskmedel?

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så återsmittas ju katten på en gång om han går ute.

Stolt ägare till tre La permer

ludden1990
0

#1 Jag skrev att det syns när dom kryper ut ur rumpan så jag brhöver inte göra något test när jag redan fått bevis genom att se masken.

Han har olika maskar varje gång, ibland är det rundmask, och ibland är det bandmask. När han har bandmask behandlar vi med medel för bandmask och vise versa. Så masken försvinner ju varje gång jag avmaskar sen smittas han igen inom en månad pga att han äter extremt med råttor, levande som döda. Han tar allt som är enkelt att få tag på för att behöva göra så lite som möjligt. Han är nog sveriges lataste katt och gör sig förtjänt av namnet Gustaf….

Josefa
1

Jag kan ju inte tycka att han är så lat om han tuggar i sig en massa råttor. Det behövs både mod och teknik och snabbhet för att ta sig an dem.

Jag skulle börjat med att avmaska med Milbemax 2 gånger med 2-3 veckors mellanrum. Avmaskningsmedel tar bara död på de levande maskarna. Efter någon dag så börjar spolmaskäggen som överlever maskmedlet att kläckas och inom 3 veckor är de könsmogna och har lagt egna ägg.

ludden1990
0

Han behöver inte ha något mod eller teknik när han bara sitter utanför hålet och i stort sätt väntar på att dom kryper in i munnen själv, men han äter mest döda råttor dessutom tror jag. Så han rör sig minimalt. Han äter så mycket råttor när han är ute så han är fet som en julegris…

Som jag sa tidigare så tar medlen jag använder död på maskarna eftersom det är olika maskar varje gång…

Jourhemmet
2

#6 "Olika maskar varje gång" Det är bara två sorter katten har, bandmask och spolmask. Dom levande maskarna ja, sedan dröjer det någon vecka så kläcks äggen och då har du nya maskar i katten.

ludden1990
0

#7 Så du menar att båda finns i honom men bara kläcks och visas varannan gång?

ludden1990
0

#7 Jag vill oxå att du förklarar varför han inte haft mask under dom här 3 månaderna han bara varit inomhus…

Josefa
0

#6 Jo, medlet tar död på maskarna, men inte äggen som maskarna har lagt. Därför ska du till en början försöka få bort de nya maskarna innan de också hinner lägga ägg. Sen kommer han att bli smittad ganska snabbt av mask igen eftersom han går ute. Men det blir ju inte en sån invasion av maskar på en gång, som det blir om hundratals ägg kläcks på några dagar.

ludden1990
0

#7 Och när jag sa olika maskar varje gång så menade jag dom 2 sorterna självkart (jag är inte så dum som du tror)..

ludden1990
0

#10 Så det kan ta över 3 månader innan äggen kläcks oxå?

Josefa
1

#12 Nej, på 3 veckor hinner spolmaskäggen att kläckas och de maskarna som kommer ur äggen hinner lägga nya ägg. Så det är snabba ryck. Men det är bara spolmaskarna som är så bökiga. Bandmaskarna behöver flera värdar innan det blir nya maskar, men de blir i gengäld mycket större. Alltså en katt behöver inte äta något bytesdjur för att få spolmask, medan den måste äta en fågel/fisk/ mus eller vad det nu är för att få bandmask.

Josefa
0

#12 Så det tar inte 3 månader för ett spolmaskägg att kläckas. På 3 månader så har redan flera generationer av det första ägget kläckts.

ludden1990
0

#14 Då ligger alltså inte problemet där, utan han får i sig maskarna via råttorna varje gång. Eftersom vi avmaskade honom sen fick han vara innekatt i 3 månader och ingen mask kom tillbaks.

Josefa
1

#15 Men katter som går ute får spolmask. De äggen ligger i jorden och gräset och även i bytena kan bära på dem. Sen är det så att om katten har hållits inne i 3 månader så har han inte fått påfyllning av mask utifrån men kanske ändå haft mask. Och en vuxen katt mår inte dåligt av och har i regel inga symtom om den har lite spolmask i magen. Det är först när de blir för många som man märker på katten att den har dem. Därför ska man heller inte avmaska en katt förän man ser att den har mask.

ludden1990
0

#16 Om avmaskningen som jag gjorde på honom innan han ficka vara inne inte tog tycker jag ändå att maskarna borde ökat mer och mer hela tiden under dom 3 månaderna. Eftersom maskarna lägger flera ägg vardera per gång och dom kläcks sen lägger dom maskarna när dom blivit vuxna flera ägg osv osv… Så antalet borde ändå ha ökat så mycket att det borde synas på honom och i bajset..

Thaeri
2

Du har inte funderat på att låta honom vara inne igen? Om han accepterar det och trivs alltså.

Dels pga maskarna, men också för att du då kan ha koll på hur mycket han äter så han slipper fortsätta vara fet. Sen kan du ju gå ut med honom i koppel :)

Även om han trivs med att få gå ut så kan du inte bara gå på det, för här handlar det ju om två hälsoproblem som han bevisligen brottas med, så frågan är vad som ger mest för- respektive nackdelar.